۱۰ نظریه رهبری که می توانید در محل کار به کار ببرید

نظریه رهبری

تئوری های رهبری منبع خوبی برای کمک به شما برای آماده شدن برای موقعیت های مدیریتی در محل کار هستند. اگر جاه طلبی شغلی شما موفقیت به عنوان یک تصمیم گیرنده کلیدی در تجارت است، مهم است که در مورد شیوه های مختلف رهبری برای اصلاح مهارت ها و فرآیندهای فکری خود بیاموزید. مطالعه تئوری های رهبری ضروری است زیرا می تواند به شما در افزایش سود و رضایت شغلی در یک سازمان کمک کند.

در این مقاله، مفهوم تئوری های رهبری، چرایی اهمیت آنها را معرفی می کنیم، ۱۰ نظریه کلیدی رهبری و نحوه اعمال آنها را در محل کار خود شرح می دهیم.

مقدمه ای بر نظریه های رهبری

تئوری های رهبری به دنبال توضیح مهارت ها و رفتارهایی هستند که رهبران را موفق می کند. آنها رهبران محبوب، مانند روسای جمهور و کارآفرینان را مطالعه می کنند تا بفهمند چرا برخی از حرفه ای ها رهبران بهتری نسبت به دیگران هستند.

روانشناسان اولیه بر این باور بودند که مردم “رهبران متولد شده” هستند، اما نظریه های اخیر برای تمرکز بر عوامل موقعیتی که بر پتانسیل شما به عنوان یک رهبر تأثیر می گذارد، تکامل یافته اند. تئوری های رهبری مدرن به حوزه هایی از توسعه شخصی و ویژگی هایی اشاره می کنند که می توانید برای بهبود سبک رهبری خود تمرین کنید. در اینجا چند فاکتور برای در نظر گرفتن وجود دارد:

  • ویژگی های شخصیتی
  • اقدامات
  • محیط
  • وضعیت
  • تصمیم گیری
  • ایجاد رابطه

مطالب مرتبط: ۱۴ ویژگی رهبری که در رهبران بزرگ یافت می شود

چرا نظریه های رهبری مهم هستند؟

تئوری های رهبری مهم هستند زیرا آنها شما را در مورد شیوه ها و فرآیندهای فکری که برای تبدیل شدن به یک رهبر بهتر باید مطالعه کنید، آگاه می کنند. این برای سلامت و رفاه یک سازمان ضروری است. به عنوان یک رهبر، شما باید مسئولیت اعمال و تصمیمات خود را بپذیرید زیرا آنها می توانند کسب و کار شما را به سمت بهتر یا بدتر تغییر دهند. بنابراین، تئوری های رهبری به شما کمک می کنند تا در فرآیند تصمیم گیری موثرتر باشید. تلاش های شما می تواند تاثیر قابل توجهی بر بهره وری و انگیزه زیردستان شما داشته باشد.

در سطح شخصی، مطالعه تئوری‌های رهبری به شما کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را برای نقش‌هایی با مسئولیت بیشتر توسعه دهید. به شما می آموزد که چگونه به همکاران الهام بخشید و وظایف را محول کنید. پرورش مهارت های رهبری باعث می شود کاندیدای جذاب تری برای یک شغل یا ارتقاء به یک موقعیت مدیریتی باشید.

۱۰ نظریه رهبری

در زیر تئوری های رهبری وجود دارد که می توانید برای مطابقت با ارزش ها و نیازهای خود اتخاذ کنید:

۱. نظریه انسان بزرگ

نظریه انسان بزرگ دیدگاهی قرن نوزدهمی در مورد رهبری و تأثیر آن بر تاریخ جهان است که بیان می کند رهبران متولد می شوند، نه ساخته می شوند. بر ویژگی های درونی که رهبران کاریزماتیک برای الهام بخشیدن به دیگران برای باور به دیدگاه خود استفاده می کنند، تأکید می کند. گاهی اوقات به عنوان موهبت های طبیعی نامیده می شود، این ویژگی ها شامل هوش، اعتماد به نفس، شجاعت، جذابیت، کاریزما و شهود و غیره است. در زمان تصور این نظریه، مردم معتقد بودند که رهبری در درجه اول یک ویژگی مردانه است، به ویژه از نظر رهبری نظامی. برای در نظر گرفتن این نظریه، این زمانی بود که بسیاری از مردم در سراسر جهان، از جمله موارد دیگر، هنوز از حق رای برخوردار نبودند.

۲. نظریه صفت

همانند نظریه انسان بزرگ، نظریه صفت نیز بر طبیعت بر پرورش تأکید دارد. فرض بر این است که افراد خاصی دارای ویژگی های ذاتی یا ویژگی های رفتاری هستند که آنها را برای موقعیت رهبری مناسب تر می کند. نمونه هایی از ویژگی های مورد نظر شامل برون گرایی، صداقت، شجاعت و همدلی و غیره است. با این حال، مشکل نظریه صفت این است که نمی تواند توضیح دهد که چرا افرادی که دارای ویژگی های مطلوب هستند، فاقد مهارت های رهبری هستند. یا اینکه چرا برخی از افرادی که فاقد این ویژگی ها هستند موفق می شوند رهبران جهان شوند.

۳. نظریه مهارت

تئوری مهارت ها رویکرد محیطی تری به رهبری دارد. این مهارت مهارت هایی را که متخصصان باید برای تبدیل شدن به رهبران مؤثر توسعه دهند، شناسایی می کند. این مهارت ها را به سه دسته اساسی تقسیم می کند:

  • مهارت های انسانی : توانایی حفظ روابط و کار با دیگران.
  • مهارت های فنی : مهارت در یک فعالیت یا نوع کار خاص.
  • مهارت های مفهومی : درک مفاهیم و ایده های گسترده.

تئوری مهارت‌ها تشخیص می‌دهد که رهبران موفق می‌توانند مهارت‌های انسانی، فنی و مفهومی را متناسب با سازمان‌ها، موقعیت‌ها و افراد مختلف تطبیق دهند. این نشان می دهد که با پیشرفت در یک سازمان، اهمیت مهارت ها از فنی به انسانی منتقل می شود. با این حال، شایستگی شما در این مهارت ها به ویژگی ها، تجربه و محیط شما نیز بستگی دارد.

مرتبط: ۶ مهارت برتر رهبری: تعاریف و مثال ها

۴. نظریه سبک

بر خلاف تئوری ویژگی ها و مهارت های رهبری، نظریه سبک بر آنچه رهبران انجام می دهند تاکید می کند، نه اینکه رهبران چه کسانی هستند. این دو سبک کاری مهم از رهبران موفق را شناسایی می کند که آنها را رفتارهای وظیفه ای و رفتارهای رابطه ای می نامد. نحوه ترکیب این دو اثربخشی رهبری شما را تعیین می کند. بنابراین، هر چه بهتر با افراد برای رسیدن به یک هدف کار کنید، در هدایت افراد برای دستیابی به نتایج صلاحیت بیشتری خواهید داشت.

مطالب مرتبط: نحوه استفاده از تئوری هدف گذاری در محل کار

۵. نظریه رهبری موقعیتی

نظریه رهبری موقعیتی پیشنهاد می کند که هیچ یک از سبک های رهبری جایگزین دیگری نمی شود. همانطور که از نام آن پیداست، این نظریه حاکی از آن است که رهبری به موقعیت موجود بستگی دارد. این بر انعطاف پذیری در رویکرد شما به رهبری تأکید دارد. این بدان معنی است که شما باید خواسته های موقعیت را بشناسید، به عنوان مثال، نوع کار و ماهیت دنبال کنندگان خود را بشناسید تا به طور موثر به آن پاسخ دهید. گاهی اوقات این شما را فرا می‌خواند تا راه را برای رهبری که آگاه‌تر و آماده‌تر برای رویارویی با شرایط است باز کنید.

۶. نظریه اقتضایی

درست مانند نظریه موقعیتی، نظریه اقتضایی نیز بیان می کند که رهبری در مورد ویژگی هایی نیست که شما دارید. در عوض، این در مورد چگونگی ایجاد تعادل مناسب بین رفتارها، نیازها و زمینه است. رهبران نمونه می توانند محیط خود را ارزیابی کنند و از منابع مناسب برای غلبه بر چالش ها استفاده کنند، مانند کارشناسان و فناوری.

۷. نظریه تحول

رهبران تحول آفرین الهام بخش تغییرات مثبت در افرادی هستند که از آنها پیروی می کنند. آنها معمولاً پرانرژی و مشتاق هستند. این اشتیاق آنها به دیدگاهشان است که مردم را در مورد نقش خود هیجان زده می کند. آنها رهبران مردم گرا هستند که واقعاً می خواهند همه اعضای تیم موفق شوند. این تئوری چهار مؤلفه زیر را مورد بحث قرار می دهد تا توضیح دهد که چرا مردم از رهبری خود پیروی می کنند:

  • تحریک فکری: رهبران معامله گر شما را تشویق می کنند تا از خلاقیت خود برای کشف راه های جدید انجام کارها استفاده کنید.
  • ملاحظات فردی: این نوع رهبران شما را تشویق می‌کنند تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید و برای کارتان اعتبار قائل شوید.
  • انگیزه الهام بخش: رهبران معامله گر با چشم انداز خود به شما انگیزه می دهند.
  • نفوذ ایده آل: این رهبران اعتماد و احترام شما را به دست می آورند. آنها الگوهایی هستند که شما هم می خواهید از آنها تقلید کنید.

۸. نظریه معاملاتی

رهبران معامله برای نظم و ساختار ارزش قائل هستند. آنها احتمالاً فرماندهی عملیات نظامی و سازمان های بزرگ با قوانین و مقررات سختگیرانه را بر عهده دارند. رهبران معاملاتی از کارمندانی قدردانی می کنند که ضرب الاجل ها را رعایت می کنند و وظایف را طبق استانداردهای از پیش تعیین شده انجام می دهند. بر خلاف رهبران تحول آفرین که برای برانگیختن افراد به اشتیاق متکی هستند، رهبران معامله گر به افراد خودانگیخته وابسته هستند. حرفه ای هایی که برای دستیابی به اهداف خود پاداش های فوری را می پسندند در محیط کاری با رهبری مبادله ای پیشرفت می کنند.

۹. نظریه تبادل رهبر-عضو

این نظریه رهبری بر روابط بین مدیران و اعضای تیم آنها تمرکز دارد. شکل گیری این رابطه را از طریق سه مرحله تعریف شده تشریح می کند. آنها عبارتند از:

  • نقش آفرینی : زمانی اتفاق می افتد که فرد جدیدی به یک تیم می پیوندد. در مرحله اول، مدیران سعی می کنند مهارت ها و توانایی های اعضای جدید را درک کنند.
  • نقش آفرینی : زمانی اتفاق می افتد که یک عضو جدید تیم شروع به کار روی پروژه های جدید می کند و به او فرصت داده می شود تا وفاداری و مهارت خود را به تیم ثابت کند. اگر در این مرحله موفق باشید، بخشی از درون گروه می شوید. این گروه از افرادی است که مدیر بیشتر به آنها اعتماد دارد.
  • روتین سازی : این آخرین مرحله است که روال برقرار شده بین مدیران و تیم آنها را توصیف می کند. اعضای تیم درون گروهی با نشان دادن اعتماد، احترام، همدلی، صبر و پشتکار سخت تلاش می کنند تا لطف مدیران خود را حفظ کنند.

مرتبط: ۷ تفاوت کلیدی بین رهبری و مدیریت

۱۰. نظریه رهبری خدمتگزار

به عنوان یک رهبر خدمتگزار، ابتدا به خدمتگزار بودن اعتقاد دارید. این بدان معناست که شما نیازهای تیم خود را بر نیازهای خود ترجیح می دهید. شما منابع و حمایت لازم را به آنها می دهید تا به اهداف خود برسند و کار با کیفیت بالا تولید کنند. این نظریه بر این باور است که رهبران باید در تیم خود حس اجتماع را ایجاد کنند. برخی از مهارت های کلیدی که رهبران خدمتگزار به اشتراک می گذارند شامل گوش دادن، همدلی، آگاهی و آینده نگری است. در حالی که رهبران خدمتگزار به راحتی اعتماد زیردستان خود را به دست می آورند، آنها اغلب برای کسب احترام در محیط های کاری مستبد با رویکرد سلسله مراتبی تر تلاش می کنند.

مطالب مرتبط: هر آنچه که باید درباره رهبری استبدادی بدانید

اعمال رهبری در محیط کار

تئوری های رهبری فرآیندهای تصمیم گیری را که امروزه در محیط کار وجود دارد شکل داده است. شما می توانید از این نظریه ها برای بهبود رویکرد رهبری خود استفاده کنید. در اینجا به این صورت است:

۱.نقاط قوت خود را به حداکثر برسانید

ویژگی‌های کلیدی‌ای که دارید و می‌تواند شما را رهبر بهتری کند، شناسایی کنید. در زیر چند نمونه از چگونگی به حداکثر رساندن نقاط قوت خود آورده شده است:

  • رهبران دارای اراده قوی در موقعیت های چالش برانگیز انعطاف پذیرتر هستند. به جای نشخوار فکری در مورد دشواری یک موقعیت، از نیروی درونی خود برای غلبه بر چالش استفاده کنید. این همچنین به انگیزه دیگران برای انجام همین کار کمک می کند.
  • برخی از رهبران توانایی دارند زیرا قاطع هستند. آنها می توانند یک عمل را برای متحد کردن سایرین انتخاب کنند. با این حال، آنها همچنین مایلند از اشتباهات خود درس بگیرند. آموزش پذیر بودن، حتی به عنوان یک رهبر، می تواند پتانسیل شما را به حداکثر برساند و به شما امکان می دهد مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرید.

۲.فراگیر باشید

برخی از تئوری‌های موقعیتی‌تر رهبری بر روابط بین مدیران و اعضای تیمشان تمرکز دارند. رهبر فراگیر بودن به این معنی است که محدودیت های خود را می شناسید و از استعداد تیم خود برای تکمیل موقعیت استفاده می کنید. شما می توانید با دعوت از همکاران برای بیان نظرات خود و گوش دادن دقیق به تخصص آنها برای تصمیم گیری آگاهانه تر، فراگیر بودن را در محل کار تمرین کنید. استقبال از بازخورد دیگران نیز می تواند شما را به رهبر شایسته تری تبدیل کند.

مطالب مرتبط: مهارت های مفهومی چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *