۱۰ اصل رهبری خدمتگزار (با مثال)

رهبری خدمتگزار

وقتی صحبت از رهبری می شود، چندین سبک مدیریتی مختلف وجود دارد که می توانید در محل کار از آنها استفاده کنید. رهبری خدمتگزار سبکی است که می تواند به شما در ایجاد تیم های قوی با اعضایی که از نظر شخصی و حرفه ای راضی هستند و کار با کیفیتی را انجام می دهند که به موفقیت شرکت شما کمک می کند یاری رساند.

در این مقاله به چگونگی مدیریت یک رهبر خدمتگزار، ۱۰ اصل از این سبک رهبری و چگونگی تبدیل شدن به یک رهبر با مثال هایی می پردازیم

رهبری خدمتگزار چیست؟

رهبری خدمتگزار یک سبک مدیریتی است که در آن بر رشد و رفاه تیم خود تمرکز می کنید تا نیازهای آنها را در اولویت قرار دهید. تئوری این است که به جای اینکه کارکنان در خدمت رهبر باشند، رهبر به کارمندان خدمت می کند.

این نوع از مدیران بر این باورند که وقتی اعضای تیمشان احساس رضایت شخصی و حرفه ای می کنند، کار باکیفیت تر و کارآمدتر تولید می کنند. رضایت و همکاری کارکنان از مفاهیم مهم در رهبری خدمتگزار است. شما می توانید از این سبک رهبری در هر نوع کسب و کاری استفاده کنید، اما در سازمان های غیرانتفاعی بسیار محبوب است.

رهبری خدمتگزار در تجارت مهم است زیرا محیط کاری را ایجاد می کند که در آن کارکنان در تمام سطوح سازمان شما احساس احترام، قدردانی و ارزش می کنند. کسب‌وکارهایی که از فلسفه رهبری خدمتگزار پیروی می‌کنند، فرهنگ کاری قوی‌تر با روحیه و مشارکت کارکنان بالا دارند.

مطالب مرتبط: ۲۳ ویژگی رهبری که یک رهبر بزرگ می سازد

۱۰ اصل رهبری خدمتگزار

در اینجا ۱۰ اصل رهبری خدمتگزار مؤثر وجود دارد که به شما کمک می کند رهبر بهتری شوید:

۱. گوش دادن

رهبران خدمتگزار کارآمد فقط صحبت نمی کنند بلکه به آنچه تیمشان برای گفتن دارند گوش می دهند. آنها فرصت کافی را به همه اعضا می دهند تا شنیده شوند و سپس با دقت به آنچه گفته می شود و به طور بالقوه به آنچه گفته نمی شود گوش دهید.

آنها تمام توجه خود را به دیگران معطوف می کنند، به نشانه های غیرکلامی همکاران توجه می کنند، از قطع صحبت آنها در هنگام صحبت اجتناب می کنند و بازخورد سازنده می دهند. با جمع آوری مشاهدات و بینش از همه اعضای تیم، رهبران خدمتگزار فرصت های رشد را درک می کنند.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های شنیداری خود را تقویت کنیم؟

۲. همدلی

رهبران خدمتگزار مؤثر در سطح شخصی به تیم خود اهمیت می دهند. آنها درک می کنند که وقتی تیمشان در زندگی شخصی خود احساس خوشبختی و رضایت می کند، به موفقیت در زندگی حرفه ای آنها کمک می کند.

آنها برای دیدگاه های دیگران ارزش قائل هستند و با دیدی باز به موقعیت ها برخورد می کنند. به همین دلیل، رهبران خدمتگزار این را در اولویت قرار می دهند که به اعضای تیم نشان دهند که به آنها اهمیت می دهند و سعی می کنند در صورت امکان به آنها در مسائل شخصی کمک کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه در محیط کار همدل باشیم؟

۳. بهبود دادن یا بازیابی کردن

رهبران خدمتگزار کارآمد اهمیت رفع مشکلات را قبل از حرکت به سمت اهداف و پروژه های جدید درک می کنند. به عنوان مثال، ممکن است تیم شما در سه ماهه گذشته به دلیل اختلاف نظر تیمی دچار شکست شده باشد. برای رویارویی با چالش‌های جدید این سه‌ماهه، تیم باید بتواند ابتدا بهبود یابد و به توافق برسد. رهبران خدمتگزار مطمئن می شوند که تیم آنها دانش، پشتیبانی و منابع لازم برای انجام کارها را به طور مؤثر دارد.

مرتبط: مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال

۴. خودآگاهی

رهبران خدمتگزار کارآمد از خود و تیمشان آگاه هستند. خودآگاهی توانایی نگاه کردن به خود، تفکر عمیق در مورد احساسات و رفتار خود و در نظر گرفتن اینکه چگونه بر افراد اطرافتان تأثیر می گذارد، می باشد.

رهبران خدمتگزار در خودآگاهی، ضعف های خود را می پذیرند و رشد می کنند. به همان اندازه مهم این است که به عنوان رهبر، از نقاط قوت و ضعف فردی تیم خود آگاه باشند تا به رشد و یادگیری آنها کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اهمیت خودآگاهی در رهبری

۵. متقاعد کردن

رهبران خدمتگزار کارآمد اعضای تیم را هدایت و متقاعد می کنند. در جایی که یک رهبر مستبد ممکن است به اعضای تیم بگوید چه کاری انجام دهند، یک رهبر خدمتگزار به آنها می گوید که چرا این بهترین روش یا فرآیند است. آنها به دنبال متقاعد کردن تیم به عنوان یک کل و ایجاد یک اجماع هستند.

مرتبط: مهارت های متقاعدسازی: تعریف و مثال ها

۶. مفهوم سازی

رهبران خدمتگزار کارآمد می توانند فراتر از وظایف کوچک فکر کنند و اهداف بزرگتر و اینکه چرا آنها برای تیمشان مهم هستند را در میان بگذارند. آنها به تیم خود کمک می کنند تا نقش های خود را درک کنند و با تمرکز بر مقاصد و اهداف بلند مدت شرکت، با انگیزه باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: چگونه مهارت‌های مفهومی می‌توانند از شما رهبر بهتری بسازند

۷. آینده نگری

رهبران خدمتگزار کارآمد اهمیت یادگیری از اشتباهات و موفقیت های گذشته و استفاده از درس های آموخته شده را برای ارزیابی مؤثر تصمیمات فعلی درک می کنند. آنها آنچه را که اکنون در حال رخ دادن است شناسایی می کنند و پیامدهای تصمیمات خود را درک می کنند و سپس به تیم خود کمک می کنند تا همین کار را انجام دهد. آنها از ابزارهایی مانند تجزیه و تحلیل SWOT برای ارزیابی وضعیت و محیط فعلی خود و اهداف هوشمند( SMART) برای برنامه ریزی آینده استفاده می کنند.

مطالب مرتبط: چگونه انتقادی فکر کنیم: ۷ راه برای بهبود مهارت های خود

۸. نظارت

رهبران خدمتگزار کارآمد اهمیت مسئولیت های خود را تصدیق و درک می کنند. آنها از اعتماد و اطمینانی که در نقش خود به آنها داده شده است محافظت می کنند و آن را حفظ می کنند و این را به تیم خود منتقل می کنند.

به عنوان مباشر دارایی ها و اهداف شرکت خود، سخت کار می کنند، به موقع می رسند و قابل اعتماد هستند. آنها با نشان دادن ارزش ها و رفتارهایی که می خواهند در دیگران ببینند، الگوبرداری می کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین پاسخگویی و مسئولیت پذیری

۹. تعهد به رشد

رهبران خدمتگزار کارآمد به تیم خود انگیزه می دهند تا رشد کنند. آنها متعهد هستند که به تیم خود کمک کنند تا به طور حرفه ای پیشرفت کنند.

رهبران خدمتگزار به اعضای تیم خود کمک می کنند تا با الگوبرداری از خود رهبر شوند و فرصت های رشد و توسعه را برای تیم خود فراهم کنند. آنها همچنین متوجه می شوند که اهداف شخصی کارکنانشان چیست و پروژه ها یا مسئولیت های بیشتری را به آنها می دهند تا به آنها در رسیدن به این اهداف کمک کنند.

مطالب مرتبط: ۲۰ مهارت رهبری که یک رهبر بزرگ می سازد

۱۰. همکاری ومشارکت دادن افراد

رهبران خدمتگزار مؤثر، همکاری و مشارکت را در سازمان خود تشویق می کنند. آنها برای نظرات همه افراد در تیم خود ارزش قائل هستند و آنها را تشویق می کنند تا آن نظرات را به اشتراک بگذارند و بطور منظم به طور فعال به تیم کمک کنند.

آنها فرصت هایی را برای تعامل از طریق رویدادهای اجتماعی، طراحی فضای کاری یا حتی با باز کردن جلسات با مکالمات غیر مرتبط با کار فراهم می کنند.

مرتبط: ۱۰ سبک رایج رهبری (با مثال)

چگونه به یک رهبر خدمتگزار تبدیل شویم

این مراحل را دنبال کنید تا به شما در توسعه مهارت های یک رهبر خدمتگزار کمک کند:

۱. با مثال رهبری کنید

یک رهبر خدمتگزار باید همیشه تیم خود را الگو قرار دهد. به عنوان یک رهبر خدمتگزار، باید مایل به انجام هر کاری باشید که از تیم خود برای انجام می خواهید. وقتی اعضای تیم شما می بینند که مایلید همان مقدار کار و تلاشی که انجام می دهند انجام دهید، به آنها انگیزه می دهد تا در کار خود و سازمان مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: ۸ روش برای رهبری با الگو در محل کار

۲. به مردم نشان دهید که چرا شغلشان مهم است

هنگامی که کارکنان احساس می کنند کاری که انجام می دهند برای موفقیت کلی سازمان مهم است، معمولاً احساس قدرت بیشتری می کنند و مایلند برای کمک به موفقیت آن تلاش بیشتری کنند. شما باید سعی کنید مطمئن شوید که اعضای تیم شما می دانند چرا کاری که انجام می دهند مهم است و چگونه کار آنها مستقیماً بر موفقیت کلی شرکت تأثیر می گذارد.

۳. همکاری و مشارکت کارکنان را تشویق کنید

رهبران خدمتگزار همچنین در کاری که تیم‌هایشان احساس کنند که صداها و نظرات آنها اهمیت دارد، عالی هستند. وقتی اقداماتی را برای تشویق تیم خود برای همکاری با یکدیگر انجام می دهید و راه هایی برای بهبود سازمان پیشنهاد می کنید، به آنها نشان می دهد که به حرف های آنها اهمیت می دهید و از کمک های آنها قدردانی می کنید. این می تواند تیم شما را تشویق کند تا بهترین تلاش خود را برای تولید کار با کیفیت بالاتر انجام دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه همکاری را در محل کار افزایش دهیم

۴. به رشد و توسعه تیم خود کمک کنید

رهبران خدمتگزار نه تنها بر رهبر بزرگ بودن خود تمرکز می کنند، بلکه به اعضای تیم خود کمک می کنند تا رهبران بزرگی شوند. شما باید تیم خود را تشویق کنید تا در برنامه های آموزش مداوم و توسعه کارکنان شرکت کنند تا به آنها کمک کنید دانش و مهارت های خود را گسترش دهند.

شما می توانید اعضای تیم را تشویق کنید تا در پروژه های گروهی نقش های رهبری فعال را ایفا کنند. اگر آنها بدانند که شما به رشد حرفه ای آنها متعهد هستید، به احتمال زیاد به پیشنهادهایی برای کمک به بهبود کار خود گوش خواهند داد.

۵. شخصاً از اعضای تیم خود مراقبت کنید

کار دیگری که می توانید برای تبدیل شدن به یک رهبر خدمتگزار انجام دهید این است که به اعضای تیم خود نشان دهید که در سطح شخصی به آنها اهمیت می دهید. زمانی که می توانید به ایجاد تعادل مثبت بین کار و زندگی برای کارمندان خود کمک کنید و به آنها کمک کنید تا با استرس شخصی بهتر کنار بیایند، همدل باشید و سعی در ارائه مشاوره کنید. وقتی تیم شما احساس می کند که به عنوان یک فرد و نه فقط به عنوان کارمند مهم هستند، به احتمال زیاد از آمدن به محل کار و تولید کار با کیفیت خوشحال خواهند شد.

۶. بازخورد بخواهید

در نهایت، رهبران خدمتگزار باید همیشه به دنبال این باشند که چگونه می توانند رهبری خود را بهبود بخشند و به تیم خود کمک کنند. اعضای تیم خود را تشویق کنید تا زمانی که ایده ای برای بهبود گردش کار یا کمک به موفقیت شرکت دارند، بازخورد ارائه کنند. سعی کنید به اعضای تیم خود احساس قدرت دهید که در هر زمان پیشنهاداتی را به شما ارائه دهند و مرتباً از کسانی که به طور طبیعی آن را ارائه نمی دهند، بازخورد بخواهید.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های رهبری را در محل کار نشان دهیم

نمونه های رهبری خدمتگزار

در اینجا چند نمونه از رهبری خدمتگزار در محل کار آورده شده است:

پیشروی با مثال

یک سرپرست تیم فروش نشان می دهد که او یک رهبر خدمتگزار هست زیرا همیشه مایل است همان کاری را که از اعضای تیم خود می خواهند انجام دهد. هنگامی که تیم او از رسیدن به اهداف فروش خود عقب می ماند، سرپرست با پیوستن به آنها در طبقه فروش و کمک به آنها در رسیدن به اهداف فروش خود کمک می کند.

تشویق به همکاری

رهبر یک مرکز تماس بزرگ، همکاران خدمات مشتری خود را تشویق می‌کند تا با برگزاری جلسات منظم گروهی کوچک، نظرات خود را در مورد چگونگی بهبود شرکت بیان کنند. در طول این جلسات، از همکاران خواسته می‌شود نظرات خود را در مورد اینکه چگونه شرکت می‌تواند تجربه مشتری خود را بهبود بخشد، کار همکار را آسان‌تر کند و تیم مدیریت برای بهبود رهبری چه کاری انجام دهد، به اشتراک بگذارند.

شخصاً از تیم خود مراقبت کنید

یک دفتر پزشکی می خواهد به کارکنان خود نشان دهد که نه تنها به بیماران خود اهمیت می دهند، بلکه به سلامت و رفاه کلی کارکنان خود نیز اهمیت می دهند. این شرکت یک برنامه سلامت کارکنان را برای تشویق عادات سالم با بازپرداخت عضویت در باشگاه و اهدای کارت های هدیه به کارکنانی که معاینات سلامتی سالانه خود را انجام می دهند یا اهداف سلامت شخصی خاصی مانند کاهش وزن یا ترک سیگار را برآورده می کنند، اجرا می کند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *