۱۰ راه برای بهبود مهارت های گوش دادن (با مثال)

10 راه برای بهبود مهارت های گوش دادن

مهارت‌های ارتباطی قوی یک ویژگی ارزشمند در هر صنعتی است و مهارت‌های گوش دادن بخش اساسی ارتباط مؤثر است. ارزیابی و تقویت مهارت های گوش دادن در موقعیت های حرفه ای و فراتر از آن می تواند مفید باشد.

در این مقاله، به این موضوع که چرا مهارت های شنیداری مهم هستند و ده روش موثر برای بهبود مهارت های شنیداری خود می پردازیم .

مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها

چرا مهارت شنیداری مهم است؟

مهارت های گوش دادن بخش مهمی از ارتباط خوب است. وقتی شنونده ی دقیقی هستید، می توانید شروع به بهبود روابط کنید، تصمیمات موثرتری بگیرید و سریع با دیگران به توافق برسید. در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که چرا مهارت های گوش دادن مهم است:

  • توانایی شما را در توجه به افکار، رفتارها و احساسات یک فرد نشان می دهد
  • قدرت شما را برای تأثیرگذاری، خدمت، ایجاد انگیزه یا توسعه مؤثر مردم افزایش می دهد
  • سازمان را قادر می‌سازد تا با اطلاعاتی که به آنها داده می‌شود به طور کارآمد عمل کند که ممکن است باعث شود آنها با روندهای بازار یا نیازهای مصرف‌کننده سازگار شوند.
  • تعامل اولیه انسانی را تقویت می کند
  • روابط شخصی و حرفه ای ایجاد می کند

مهارت های گوش دادن نیز برای بسیاری از نقش های تجاری مهم هستند مانند:

  • حراجی
  • مذاکره
  • مربیگری
  • کوچینگ
  • مصاحبه کردن
  • تحقیقات بازاریابی
  • تسهیل گری
  • مدیریت

مرتبط: بهترین مهارت‌ها برای گنجاندن در رزومه

راه هایی برای بهبود مهارت های شنیداری

ارزیابی مهارت‌های شنیداری فعلی‌تان برای تعیین زمینه‌های بهبود می‌تواند مفید باشد. در اینجا چند راه برای بهبود مهارت شنیداری شما وجود دارد:

۱. تماس چشمی را با گوینده حفظ کنید

هنگامی که به صحبت های شخصی گوش می دهید، باید از نگاه کردن به بیرون از پنجره، ارسال پیامک یا پیمایش کردن در تلفن خود یا اسکن کردن صفحه کامپیوتر خودداری کنید. هرگونه حواس پرتی غیرضروری را محدود کنید، توجه کامل خود را به گوینده جلب کنید و سعی کنید به آنها نگاه کنید. این به آنها یک نشانه غیرکلامی می دهد که نشان می دهد شما به آنچه آنها می گویند علاقه مند هستید، که آنها را تشویق می کند تا به بیان خود ادامه دهند.

در نظر بگیرید که گوینده ممکن است به شما نگاه نکند زیرا ممکن است خجالتی باشد، احساس عدم اطمینان کند یا فرهنگش ممکن است از تماس مستقیم چشمی برای برقراری ارتباط استفاده نکند. شما باید به رو به رو شدن با گوینده ادامه دهید حتی اگر او به شما نگاه نمی کند.

مطالب مرتبط: چگونه تماس چشمی خود را بهبود بخشیم

۲. آنچه را که گوینده می گوید تجسم کنید

سعی کنید تصاویر ذهنی از آنچه که گوینده در مورد آن صحبت می کند را در حالی که شما در حال گوش دادن هستید ایجاد کنید تا به حفظ اطلاعات کمک کنید. این ممکن است یک تصویر تحت اللفظی یا سایر مفاهیم مرتبط با موضوع باشد. این به شما کمک می کند تا زمانی که برای مدت طولانی گوش می دهید کلمات و عبارات کلیدی را به خاطر بسپارید. تجسم آنچه که گوینده می‌گوید به شما کمک می‌کند تا مجبورنباشید برای صحبت بعدی آماده شوید. اگر تمرکز خود را از دست دادید، فوراً فوراً دوباره تمرکز کنید.

مطالب مرتبط: ۱۵ تکنیک تجسم برای کمک به شما در دستیابی به اهدافتان

۳. قضاوت ها را محدود کنید

بدون اینکه از گوینده در ذهن خود انتقاد کنید، در حین صحبت کردن، گوش دهید. حتی اگر پیام باعث تحریک یا هشدار شما شود، سعی کنید از فکر کردن در مورد نظرات منفی یا قضاوتی خودداری کنید زیرا این کار توانایی شما را برای گوش دادن به خطر می‌اندازد. شما همچنین می خواهید با ذهنی باز گوش کنید و درک کنید که آن شخص دیدگاه خود را به شما می دهد. ممکن است متوجه شوید که وقتی به صحبت کردن با شما ادامه می دهند، آنها منطقی تر می شوند و بدون گوش دادن، داستان کامل را نمی دانید.

۴. قطع نکنید

همه با سرعت های متفاوتی صحبت می کنند و اطلاعات را پردازش می کنند. اگر کسی پیام خود را به آرامی بیان می کند، سعی کنید سعی کنید صبر و شکیبایی را در خود پرورش دهید و منتظر بمانید تا آنها صحبت خود را به پایان برسانند، قبل از اینکه بخواهید با حدس زدن حرف بعدی که قرار است بگویند یا قبل از اینکه صحبت خود را به پایان برسانند پاسخ دهید. قطع کردن، پیام اشتباهی را به گوینده ارسال می کند. ممکن است نشان دهد که آنچه شما برای گفتن دارید مهمتر است، اینکه به آنچه آنها می گویند اهمیتی نمی دهید یا اینکه گفتگو یک رقابت است.

همچنین مهم است که از ارائه راه حل خودداری کنید. اغلب مردم فقط از شما می خواهند که گوش کنید. با این حال، اگر ایده درخشانی دارید، ممکن است قبل از ارائه راه حل بپرسید که آیا می توانید ایده های خود را به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط: ۱۱ استراتژی برای استفاده زمانی که کسی حرف شما را در مکالمه قطع می کند

۵. برای پرسیدن سوال منتظر مکث باشید

شما ممکن است هر چیزی را که کسی به شما می گوید درک نکنید. بهتر است منتظر بمانید تا آنها مکث کنند و از آنها بخواهید که پشتیبان تهیه کنند و توضیحی برای موضوع یا عبارتی که اشتباه متوجه شده اید ارائه دهند.

مطالب مرتبط: چگونه در ۵ مرحله ساده سوالات بهتری بپرسیم

۶. سؤالات روشنگر بپرسید

پرسیدن سؤالات روشنگر به حفظ موضوع در گفتگو کمک می کند. شما فقط می خواهید سؤالاتی بپرسید که به درک شما مربوط می شود نه اینکه در مورد چیزی سؤال کنید
که به ایده اصلی که گوینده سعی در انتقال آن دارد مربوط نمی شود. وقتی بدون وقفه سؤالات شفاف می‌پرسید، نشان می‌دهد که گوش می‌دهید، توجه می‌کنید و می‌خواهید درباره مسائل بیشتر بحث کنید.

۷. با گوینده همدلی کنید

همدلی برای گوش دادن موثر ضروری است. شما باید احساسات گوینده را منعکس کنید. به عنوان مثال، اگر چهره آنها غم یا شادی را نشان می دهد، حالات چهره و کلمات شما نیز باید احساسات مشابهی را منتقل کنند. همدلی با گوینده تمرکز و انرژی مصرف می کند، اما امکان ارتباط باز و برقراری روابط را فراهم می کند.

۸. به نشانه های غیرکلامی توجه کنید

برخی از ارتباطاتی که بین افراد برقرار می شود غیرکلامی است. شما می توانید از طریق زبان بدن و لحن صدای کسی که با شما ارتباط برقرار می کند چیزهای زیادی در مورد آنها یاد بگیرید. تشخیص کسالت، اشتیاق یا تحریک در صورت افراد هنگام صحبت کردن، بسته به چشم ها، دهان و موقعیت شانه ها آسان است. بنابراین، گوش دادن شامل توجه به نشانه های غیرکلامی نیز می شود. این به شما کمک می کند تا بر اساس آنچه یک فرد در حال صحبت با شما است، استنتاج کنید.

مطالب مرتبط: درک زبان بدن و محل کار

۹. بازخورد خود را به گوینده ارائه دهید

بازخورد می تواند کلامی و غیرکلامی باشد. می توانید از بازخورد شفاهی با گفتن جملاتی مانند “می فهمم که مشکل است” یا “OK” استفاده کنید. می توانید از نشانه های غیرکلامی مانند تکان دادن سر و استفاده از حالات صورت مناسب استفاده کنید.

هدف این است که سیگنال هایی را به گوینده بفرستید تا آنها بدانند که شما فعالانه گوش می دهید. در شرایطی که شخصی به شما وظایفی می‌دهد، مطمئن شوید که فهرست کارها را برای گوینده تکرار می‌کنید تا بدانند شما می‌دانید چه کاری باید انجام دهید. نوشتن آنچه می گویند نیز نشان دهنده توجه است.

مطالب مرتبط: ۱۰ نمونه از بازخورد سازنده در محل کار

۱۰. گوش دادن را تمرین کنید

شما می توانید با آگاهی از کاری که انجام می دهید وقتی کسی با شما صحبت می کند، گوش دادن را تمرین کنید. این کار را با نوشتن آنچه پس از تعامل حضوری با کسی شنیده، فهمیده و تصدیق کرده‌اید، انجام دهید یا به کتاب‌های صوتی یا پادکست‌ها بدون هیچ متنی گوش دهید. سعی کنید به کلیپ های چهار دقیقه ای گوش نکنید و آنها را دوباره پخش کنید تا ببینید چقدر اطلاعات می توانید حفظ کنید. این به شما کمک می کند تا از نقش خود به عنوان دریافت کننده اطلاعات آگاه تر شوید و می تواند مهارت های ارتباطی شما را افزایش دهد.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *