۱۲ راه برای پیگیری مشتری

پیگیری با مشتری

پیگیری مشتری پس از فروش می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا خدمات مشتریان عالی را ارائه دهد. مشتریان ممکن است به شرکت هایی که نه تنها محصولات یا خدمات باکیفیت را می فروشند، بلکه با مشتریان خود نیز با احترام رفتار می کنند وفادارتر باشند. چندین تاکتیک وجود دارد که می توانید برای ارتباط با مشتری پس از فروش و ادامه تعامل آنها با کسب و کار خود از آنها استفاده کنید. در این مقاله، مزایای بالقوه پیام‌های پیگیری مشتری را مورد بحث قرار می‌دهیم و ۱۲ راه را ارائه می‌دهیم که می‌توانید پس از فروش با مشتری خود تماس بگیرید.

چرا پیگیری مشتری مهم است؟

پیگیری مشتری ممکن است به بهبود تجربه و رضایت مشتری شما از عملیات کسب و کارتان کمک کند. در اینجا برخی از مزایای بالقوه برای پیگیری مشتریان وجود دارد:

  • نشان دادن توجه شما: پیگیری مشتری ممکن است به نشان دادن مراقبت و تعهد شما به رابطه حرفه ای تان کمک کند. مشتریان اغلب از کسب‌وکارهایی قدردانی می کنند که با آنها به‌عنوان یک انسان رفتار می‌کنند تا فقط فروش دیگری.
  • بهبود تجربه: اگر مشتری تجربه منفی داشته باشد، ممکن است از تصدیق کسب و کار شما مبنی بر اینکه همه چیز به خوبی پیش نرفت قدردانی کند. تماس با مشتری که تجربه ناخوشایندی داشته است می تواند به شما این فرصت را بدهد که عذرخواهی کنید و بپرسید که چگونه می توانید عملکرد بهتری داشته باشید.
  • رفع مشکلات: تماس گرفتن با مشتری پس از فروش می تواند به تعیین اینکه آیا آنها مشکلات طولانی مدت یا اخیر با محصول یا خدمات شما دارند یا خیر کمک کند. هنگامی که به طور فعال پیگیری می کنید، می توانید مشکلات را قبل از بزرگتر شدن حل کنید، که می تواند به رابطه شما با مشتری آسیب برساند.
  • عمیق تر کردن تعامل: پیام پیگیری مشتری ممکن است باعث شود که مشتری بیشتر با برند شما ارتباط برقرار کند، مانند اشتراک در لیست های ایمیل یا لایک کردن صفحات رسانه های اجتماعی شرکت شما.
  • افزایش فروش: مشتریانی که احساس می کنند یک کسب و کار خدمات باکیفیتی به مشتریان ارائه کرده است، احتمال بیشتری دارد که دوباره از آن کسب و کار خرید کنند. این می تواند درآمد شما را افزایش دهد و همچنین ممکن است وفاداری مشتری را بهبود بخشد.

مطالب مرتبط: ۱۵ هدیه قدردانی از مشتری برای ابراز قدردانی

نحوه پیگیری مشتری پس از فروش

در اینجا ۱۲ روش وجود دارد که می توانید با مشتری خود پیگیری کنید:

۱. ابراز قدردانی کنید

یکی از متداول‌ترین پیام‌های پیگیری مشتری، یک تشکر ساده با پیامی درباره میزان سپاسگزاری شما از کسب‌وکارشان است. بسیاری از شرکت‌ها پیام‌های تشکر را از طریق ایمیل ارسال می‌کنند، اما برخی ممکن است کارت‌های فیزیکی، کارت‌های دیجیتال ارسال کنند یا حتی تماس تلفنی برقرار کنند.

۲. بازخورد بخواهید

یکی دیگر از روش های متداول پیگیری این است که از مشتری بخواهیم معامله فروش را در فرم بازخورد ارزیابی کند. می توانید یک نظرسنجی با چندین سوال و گزینه برای مشتری خود ارسال کنید یا یک فرم بازتر برای پر کردن به آنها بدهید. درخواست بازخورد از مشتری نه تنها به ادامه ارتباط با مشتری شما کمک می کند، بلکه می تواند ایده هایی برای بهبود معاملات در آینده به شما بدهد.

مطالب مرتبط: نحوه دریافت بازخورد از مشتریان

۳. به آنها کمک کنید تا شروع کنند

شما می توانید مشاوره مشتری خود را در مورد نحوه استفاده از محصول یا خدمات جدید آنها ارسال کنید. بسته به محصول یا خدمات خاص شما، این ممکن است شامل راهنماهای نصب، راهنماهای خودآموز، نمودارها یا پاسخ به سوالات متداول باشد.

۴. یک پیشنهاد ویژه ارائه دهید

می توانید برای مشتری جدید تخفیف، پروموشن یا نوع دیگری از پیشنهاد ویژه ارسال کنید. بسته به خریدی که قبلاً انجام داده‌اند، این پیشنهاد می‌تواند برای یک محصول یا خدمات مرتبط، یک افزونه یا یک ارتقا باشد. همچنین می‌توانید برای سفارشی کردن پیشنهاد برای نیازهای مشتری خاص وقت بگذارید.

۵. ویژگی های اضافی را به اشتراک بگذارید

اگر مشتری شما کالا یا خدماتی را با ویژگی‌های تازه منتشر شده خریداری کرده است، می‌توانید به مشتری خود اطلاع دهید. گفتن ویژگی‌های اضافی به مشتری، راهی عالی برای کمک به آنها برای به دست آوردن ارزش کامل از خرید و حفظ روابط تجاری شما است.

۶. برای آنها ارجاع ارسال کنید

یکی دیگر از روش‌های پیگیری که به مشتریان شما کمک عملی می‌کند، ارسال یک ارجاع برای یک مشتری بالقوه است که ممکن است از کسب و کار مشتری شما سود ببرد. مودبانه است که به مشتری بالقوه از قبل اطلاع دهید که ممکن است به زودی یک کسب و کار جدید به آنها مراجعه کند. همچنین می‌توانید یک فروشنده شخص ثالث را به مشتری خود توصیه کنید که فکر می‌کنید برای کسب‌وکارشان مفید است.

مطالب مرتبط: چگونه یک ایمیل پیگیری فروش بنویسیم

۷. مناسبت ها را گرامی بدارید

تماس با یک مشتری در تعطیلات، سالگرد یا مناسبت های خاص دیگر به شما کمک می کند تا نشان دهید که بیشتر از یک فروش به او اهمیت می دهید. در نظر بگیرید که برای مشتری خود پیامی برای بزرگداشت، به عنوان مثال، سالگرد یک سالگی مشتری خود بفرستید. یا اگر این اطلاعات را دارید، می توانید یک کارت تولد به مشتری خود ارسال کنید. اگر تصمیم به ارسال کارت برای تعطیلات دارید، می توانید پیام را سکولار و مختصر نگه دارید.

۸. بپرسید که آیا به کمک نیاز دارند یا خیر

برای مشتری خود یادداشتی بفرستید و بپرسید که آیا در مورد محصول یا خدمات جدیدشان کمکی می خواهد. مشتریان از کسب‌وکارهایی که با آنها تماس می‌گیرند تا ببینند آیا مشکلی وجود دارد یا خیر قدردانی می کنند، برخلاف اینکه مشتری مجبور است وقتی مشکلی را تجربه می‌کند با آنها تماس بگیرد. این رویکرد پیشگیرانه خدمات مشتری می تواند به حل مشکلات احتمالی قبل از رشد کمک کند، که می تواند رضایت مشتری را افزایش دهد.

۹. نظر آنلاین

اگر مشتری یا کسب و کارشان دارای کانال ها یا وبلاگ های حرفه ای در رسانه های اجتماعی است، آنها را دنبال کنید. شما می‌توانید به‌روزرسانی‌های مشتریتان را در حساب‌های خودتان لایک کنید، به اشتراک بگذارید یا نظر بدهید. تعامل با مشتری خود از طریق این فضاهای آنلاین می تواند راهی عالی برای حفظ ارتباط با مشتری شما باشد.

۱۰. بررسی

می توانید یک پیام کوتاه به مشتری خود بفرستید تا آن را بررسی کند و ببینید که چگونه با محصول یا خدمات خود کار می کند. در حالی که اگر همه چیز خوب پیش می رود، ممکن است مشتری شما به شما پاسخ ندهد، اما این که به آنها اطلاع دهید اگر مایلند با شما صحبت کنند در دسترس هستید، می تواند یک حرکت محتاطانه باشد.

مرتبط: ۱۴ اصل برای ارائه خدمات برتر به مشتریان

۱۱. ارسال مقاله یا فیلم

به مشتری خود پیوندی به مقاله یا ویدیوی مرتبط پیام دهید. محتوایی که برای مشتری خود ارسال می کنید ممکن است درباره کسب و کار شما، کسب و کار او یا اخبار یک یا هر دو صنعت شما باشد. می‌توانید یادداشتی همراه با پیوندی اضافه کنید که بگوید چرا فکر می‌کنید ممکن است محتوا برایشان جالب باشد، به‌ویژه اگر مربوط به موضوعی باشد که شما و مشتری قبلاً درباره آن صحبت کرده‌اید.

۱۲. آنها را به یک رویداد دعوت کنید

مشتری خود را به یک رویداد حرفه ای دعوت کنید. برای مثال، می‌توانید برای آن‌ها دعوت‌نامه‌ای برای یک رویداد شبکه‌ای که قرار است به آن بروید، بفرستید و فکر می‌کنید که مشتری شما نیز ممکن است از شرکت در آن بهره‌مند شود، یا شاید می‌خواهید سخنرانی کنید یا کارگاهی را رهبری کنید. ارسال دعوت نامه های رویداد مشتری نه تنها به شما کمک می کند در تماس باشید، بلکه به طور بالقوه به شما زمان حضوری بیشتری با مشتریتان می دهد که ممکن است منجر به فروش بیشتر شود.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *