۱۳ مهارت مهم حسابداری 

مهارت های حسابداری
اگر کار به عنوان حسابدار برای شما جذاب است، برخی از ویژگی ها وجود دارد که می توانید برای تضمین شغل و موفقیت در این نقش، آن ها را پرورش دهید. مهارت های حسابداری می تواند به شما در درک و کار با داده های مالی شرکت و تکمیل سایر وظایف ضروری حسابداری کمک کند. یادگیری در مورد مهمترین ویژگی هایی که باید برای این نقش ایجاد کنید می تواند به شما کمک کند تا برای حرفه حسابداری آماده شوید. در این مقاله به بررسی الزامات حسابداری، تفاوت آن با حسابدار بودن، چگونگی توسعه ۱۳ مهارت مفید حسابداری و چگونگی برجسته کردن این مهارت ها می پردازیم.

مهارت های حسابداری چیست؟

مهارت‌های حسابداری شایستگی‌های خاصی هستند که حسابداران را قادر می‌سازند تا وظایف خود را به طور مؤثر و کارآمد انجام دهند. اینها شامل اعداد، صورتحساب، مدیریت دفتر کل، دانش نرم افزار صفحه گسترده، توجه به جزئیات و ورود داده ها است. جدا از این شایستگی‌های فنی، حسابداران ممکن است از توسعه طیفی از مهارت‌های نرم مرتبط با عمل خود نیز بهره ببرند. اینها شامل نظم و انضباط، تعهد، شفافیت و حافظه است و معمولاً بخشی از شخصیت یک فرد است، اگرچه متخصصان می توانند با تلاش مداوم آنها را توسعه دهند.

مطالب مرتبط: حسابدار کیست؟ انواع و مشاوره شغلی

۱۳ نمونه از مهارت های مفید حسابداری

برخی از مهارت‌هایی که برای موفقیت به عنوان یک حسابدار باید توسعه دهید:

۱. توجه به جزئیات

برای رسیدگی به داده های مالی یک شرکت، حسابداران ملزم به توجه به جزئیات هستند. این می تواند به جلوگیری از بروز مشکلات یا اشتباهات ناشی از بروز اختلافات بزرگتر در سوابق یک شرکت کمک کند. از آنجایی که آنها از پرونده های حسابداری و گردش کار برای کمک به تصمیم گیری های تجاری حیاتی استفاده می کنند، موظفند داده های دقیقی را به شرکت ها ارائه دهند.

۲. صورت وضعیت نویسی(فاکتور نویسی)

صورت وضعیت نویسی به فرآیند تعیین یک تراکنش و جزئیات هر هزینه در صورتحساب اشاره دارد. هنگام کار برای مشاغل، حسابداران معمولاً مسئولیت فرآیندهای صورت وضعیت نویسی را بر عهده دارند. آنها می توانند با یادگیری نحوه خواندن اسناد صورت وضعیت، اطلاعات مربوط به معامله بین خریداران و فروشندگان را بیابند. حسابداران می توانند درآمد حاصل از کسب و کار را ردیابی کنند و با تهیه، خواندن و تفسیر صورت وضعیتها، پرداخت های خروجی را پیگیری کنند.

۳. تفکر انتقادی

هنگام کار با سوابق شرکت، حسابداران از تفکر انتقادی برای حل مشکلات و غلبه بر چالش ها استفاده می کنند. آنها می توانند معنای سوابق را تفسیر کنند و با به کارگیری تفکر انتقادی، روندها، الگوها و بی نظمی ها را در معاملات تجاری شناسایی کنند. آنها همچنین ممکن است بر اساس اطلاعاتی که در اختیارشان است، ایده هایی برای چگونگی ادامه کار ارائه دهند. هنگام تطبیق صورت‌های بانکی، متعادل کردن دفاتر چک، انتقال سوابق و تعیین منبع خطا، حسابداران برای ارائه کار با کیفیت خوب به تفکر انتقادی تکیه می‌کنند.

مطالب مرتبط: تفکر انتقادی و انواع مهارت های اصلی آن (با مثال)

۴. مهارت های سازمانی

حسابداران از مهارت های سازمانی برای اولویت بندی و برنامه ریزی وظایف خود استفاده می کنند. آنها ممکن است به طور معمول اطلاعات را برای پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت سازماندهی کنند. آنها همچنین ممکن است سوابق مالی را در یک سیستم خاص نگهداری کنند تا بتوانند در زمان بعدی به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

۵. مهارت های ارتباطی

توانایی ارائه اطلاعات به مشتریان بخش مهمی از شغل یک حسابدار است. آنها می توانند از امکان ارتباط حضوری و مکاتبات الکترونیکی در این نقش بهره مند شوند. حسابداران از مهارت های ارتباطی برای همکاری داخلی، بحث در مورد ضرب الاجل ها، درخواست اسناد و شفاف کردن جزئیات با همکاران استفاده می کنند و ممکن است سوابق چندین بخش را به طور همزمان مدیریت کنند.

۶. محاسبات

حسابداران می توانند از محاسبات و مهارت های اساسی ریاضی بهره ببرند زیرا به طور معمول با اعداد کار می کنند. در حین برقراری ارتباط داده های عددی و به اشتراک گذاری گزارش ها با حسابداران یا سایر سهامداران تجاری، این امر به ویژه مفید می شود. وظایف معمول حسابداران ممکن است مستلزم پردازش اعداد و انجام محاسبات ساده مانند جمع، تفریق و ضرب باشد.

مرتبط: ۸ مرحله از فرآیند حسابداری (با شرایط کلیدی)

۷. مهارت های مدیریت زمان

مدیریت زمان یکی دیگر از مهارت‌های مهم برای حسابداران است، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ضرب‌الاجل‌ها را رعایت کنند و به مسئولیت‌های خود در ساعات کاری رسیدگی کنند. در این نقش، توانایی ایجاد یک برنامه زمانی برای اطمینان از تکمیل تمام وظایف خود مهم است. شرکت ها معمولاً برای کمک به تصمیم گیری تجاری به داده های حسابداری دقیق به موقع نیاز دارند.

۸. ورود داده ها

ورود داده ها به توانایی تایپ اعداد در فرم ها و نرم افزار حسابداری به سرعت و با دقت اشاره دارد. مهارت های ورود داده ها به حسابداران کمک می کند تا داده ها را در سوابق شرکت، چه فیزیکی و چه دیجیتال، وارد کنند. این نیاز به سواد کامپیوتری عالی و توانایی سازگاری سریع با فناوری های جدید دارد. کسانی که می توانند سریع تایپ کنند ممکن است بتوانند داده ها را با کارایی بیشتر و سرعت بهتری وارد کنند.

مطالب مرتبط: راهنمای کامل در مورد مشاغل ورودی داده

۹. دانش نرم افزار صفحه گسترده

حسابداران معمولاً از صفحات گسترده برای ثبت اطلاعات مالی استفاده می کنند. دانستن نحوه استفاده از نرم افزار صفحه گسترده می تواند برای آنها مفید باشد. نرم‌افزار صفحه‌گسترده به حسابداران امکان می‌دهد بخش‌های مجزا برای انواع داده‌های مختلف و فایل‌های جداگانه برای اجزای مختلف، مانند حقوق و دستمزد کارکنان و حساب‌های پرداختنی ایجاد کنند. شما همچنین می توانید معادلات را در صفحات گسترده برنامه ریزی کنید تا به طور خودکار مقادیر را محاسبه کنید و به تفسیر حجم معاملات شرکت کمک کنید.

۱۰. شفافیت

از آنجایی که حسابداران اغلب با اطلاعات حساس سروکار دارند، بسیار مهم است که در معاملات خود صادق و شفاف باشند. در حین کار با مشاغل، آنها موظف به رعایت سیاست های موجود برای محافظت از داده های حساس هستند. مدیران و سایر متخصصان ممکن است با سؤالاتی در مورد سوابق مالی به حسابداران مراجعه کنند و آنها ممکن است از صلاحدید خود برای پایبندی به انتظارات حفظ حریم خصوصی استفاده کنند.

۱۱. نگهداری دفتر کل

دفتر کل به حسابداران در ثبت و ردیابی فروش و هزینه های یک کسب و کار کمک می کند. یک مهارت مهم برای آنها توانایی ایجاد و مدیریت یک دفتر کل است. نرم افزار، صفحات گسترده کامپیوتری و کاغذ همگی می توانند برای ایجاد دفتر کل و دفترهای فرعی استفاده شوند. حسابداران از این موارد برای دسترسی و به روز رسانی اطلاعاتی که یک شرکت در طول تاریخ عملیاتی خود ثبت می کند استفاده می کنند.

۱۲. نظم و انضباط

رعایت انضباط در این نقش بسیار مهم است، زیرا کارفرمایان ممکن است برای کمک به نگهداری سوابق مالی به حسابداران متکی باشند. در حین تهیه سوابق مالی، نظم و انضباط به شما این امکان را می دهد که اخلاق کاری قوی داشته باشید و اطلاعات دقیق را به طور مداوم ارائه دهید. همچنین به حفظ تمرکز هنگام کار بر روی پروژه هایی با جزئیات بسیار پیچیده کمک می کند.

۱۳. حافظه

داشتن حافظه خوب به حسابداران کمک می کند تا اطلاعاتی را که ممکن است در گذشته پردازش کرده اند به خاطر بیاورند. در این نقش، اگر حافظه خوبی دارید، ممکن است در ردیابی اطلاعات مالی، پاسخ به سؤالات مشتری و شناسایی خطاهای موجود در پرونده ها عالی باشید. حافظه استثنایی برای حل مشکلات حسابداری که نیاز به یادآوری یک رقم دقیق دارند، ابزاری می شود.

 نحوه بهبود مهارت های حسابداری

می توانید از طریق خودآموزی یا با گذراندن دوره کارآموزی پس از دبیرستان برای یادگیری در یک محیط حرفه ای ساختاریافته، آموزش حسابداری ببینید. مهارت هایی مانند صورت وضعیت نویسی، نگهداری دفتر کل، ورود داده ها و دانش نرم افزار صفحه گسترده؛ مهارت های فنی مربوط به این نقش هستند. شما می توانید نحوه استفاده از ابزارها و نرم افزارها را بیاموزید و در طول دوره آموزشی رسمی، اصول اولیه حسابداری را درک کنید.

کسانی که قصد دارند برای یک شرکت بزرگتر کار کنند ممکن است از دریافت مدرک کاردانی در حسابداری بهره مند شوند که موضوعات مربوط به امور مالی را پوشش می دهد. شما همچنین می توانید مهارت های نرم خود مانند ارتباط و نظم و انضباط را در حین انجام وظایف به طور معمول بهبود بخشید. فرصت هایی مانند کارآموزی و کارورزی به شما امکان می دهد تجربه حرفه ای را توسعه دهید و مهارت هایی مانند مدیریت زمان، سازماندهی و توجه به جزئیات را ارتقا دهید.

مطالب مرتبط: نحوه برجسته کردن مهارت های رزومه حسابدار (با مثال)

استفاده از مهارت های حسابداری در محل کار

حسابداران ممکن است از ترکیبی از شایستگی ها برای انجام الزامات نقش خود و رسیدگی به مسئولیت های معمول خود استفاده کنند. آنها نیاز به توجه دقیق به جزئیات و اعداد و حافظه عالی در حین نگهداری سوابق و اسناد و شناسایی اختلافات دارند. از آنجایی که آنها طیف وسیعی از وظایف را به طور معمول انجام می دهند، برای حفظ تعادل بین کار و زندگی سالم و رعایت ضرب الاجل ها به مهارت های مدیریت زمان نیاز دارند.

حسابداران همچنین از مهارت های سازمانی و مهارت های ارتباطی برای کار با سایر متخصصان در یک شرکت استفاده می کنند. حسابداران ممکن است از مهارت های خود استفاده کنند تا سایر متخصصان مانند ذیحسابان و حسابرسان را قادر سازند تا وظایف خود را به طور مؤثرتری انجام دهند. شایستگی‌های فنی مانند صورت‌ وضعیت نویسی، نگهداری دفتر کل، دانش نرم‌افزار و ورود داده‌ها برای انجام بیشتر وظایف اولیه مرتبط با حسابداری بسیار مهم هستند.

مطالب مرتبط: هدف یک رزومه حسابدار چیست؟ (به همراه نمونه)

برجسته کردن مهارت های حسابداری

اینها چند راه هستند که می توانید این مهارت ها را در رزومه، در معرفی نامه و در طول مصاحبه شغلی برجسته کنید:

۱.مهارت در رزومه

چند مکان در یک رزومه معمولی وجود دارد که می توانید مهارت های حسابداری خود را برجسته کنید. هدف رزومه، جایی که می توانید تجربه خود را در امور مالی و ثبت سوابق توصیف کنید، مکانی برای برجسته کردن توانایی های شما است. شما همچنین می توانید لیستی از پنج تا ده مدرک مرتبط با حسابداری تهیه کنید و آنها را به عنوان نقطه قوت ارائه دهید. کلمات کلیدی مهم در شرح شغل را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که کدام مهارت ها را در رزومه قرار دهید. به عنوان مثال، اگر یک کارفرمای بالقوه به دنبال یک متخصصی است که می داند چگونه از سیستم های برادشت و اعتباری استفاده کند، آن عبارات را به لیست مهارت های خود اضافه کنید.

مطالب مرتبط: شرح شغل حسابدار (با وظایف، مهارت و مثال)

۲.مهارت ها در معرفی نامه

یک معرفی نامه فرصتی برای توضیح بیشتر در مورد مهارت های حسابداری که در رزومه خود ذکر می کنید فراهم می کند. می توانید از این نامه برای نشان دادن نحوه استفاده از مهارت هایی مانند سازماندهی، توجه به جزئیات و مدیریت زمان در محل کار استفاده کنید. همچنین می‌توانید توضیح دهید که چگونه می‌خواهید مهارت‌های خود را در مشاغل حسابداری آینده به کار ببرید و آنچه را که در نقش‌های شغلی قبلی آموخته‌اید، تقویت کنید.

۳.مهارت در مصاحبه

قبل از مصاحبه شغلی، برخی از ویژگی هایی که کارفرما در یک حسابدار به دنبال آن است را مرور کنید. برای آماده شدن برای سؤالات، سعی کنید ریاضیات ذهنی را تمرین کنید و در مورد مسائل رایج حسابداری فکر کنید. حضور به موقع، لباس پوشیدن حرفه ای و استفاده از مهارت های ارتباط کلامی خود برای الگوبرداری از رفتار ایده آل در محل کار، همگی می توانند به شما در طول مصاحبه کمک کنند.

مطالب مرتبط: چگونه در مصاحبه بعدی خود نمره خوب بگیریم (نکات و نمونه پاسخ)

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *