مهارت های مدیریتی چیست؟
مهارت های مدیریتی چندین حوزه کلیدی از جمله رهبری، هدایت، هماهنگی، نظارت، برنامه ریزی و سازمان را در بر می گیرد. در این زمینههای کلیدی،مهارت های مدیریتی ترکیبی از مهارت های سخت و نرم است که متخصصان در نقش های مدیریتی باید برای موفقیت در حرفه خود داشته باشند.
اساساً، مهارتهای مدیریتی مؤثر شامل ویژگیهایی است که سرپرستان و رهبران برای ایجاد انگیزه و هدایت کارکنان، مدیریت فرآیندهای تولید و مالی و برنامهریزی و سازماندهی گردش کار اعمال میکنند. همچنین بسیاری از مدیران و رهبران برای انجام موفقیت آمیز وظایف خود در توسعه حرفه ای مستمر شرکت می کنند.
مرتبط: مهارت های مدیریت: تعریف و مثال
۱۵ مهارت مدیران موثر
مهارتهای مدیریتی مؤثر مستلزم توسعه مهارتهای سخت و نرم در حوزههای کلیدی رهبری، هدایت و حوزههای اضافی مدیریت است. چندین مجموعه مهارت مهم در این زمینه ها عبارتند از:
۱.مهارتهای فنی
مهارتهای مدیریتی مؤثر شامل مهارتهای سخت مانند استعداد فنی است. مدیران و رهبران با مهارت در انواع منابع فنی مانند ابزار تولید، نرم افزار مدیریت و سایر برنامه های فنی. بسته به زمینه شغلی که در آن کار می کنید، این مهارت های فنی می تواند شامل برنامه های کاربردی خاص مرتبط با توسعه نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتر، بازاریابی و فروش باشد.
۲.تخصص حوزه موضوعی
مدیران موفق در مورد رشته های خود دانش بالایی دارند. به عنوان مثال، یک مدیر فناوری اطلاعات باید دانش گسترده ای در مورد فرآیندهای فنی مرتبط با برنامه های کاربردی توسعه و برنامه نویسی برای رهبری یک تیم فنی داشته باشد. مدیران با سطح دانش بالا در حوزههای موضوعی و زمینههای شغلی خود، بهتر میتوانند نحوه توسعه و سازماندهی وظایف پروژه، نحوه دستیابی به اهداف و نحوه مدیریت هزینههای مربوط به پروژههایی را که شروع میکنند، درک کنند.
۳.برنامه ریزی استراتژیک
برنامه ریزی استراتژیک شامل توانایی یک مدیر برای توسعه چشم انداز و برنامه عمل برای دستیابی به اهداف است. متخصصان مدیریت و رهبری مسئول تعیین اولویت ها در راستای اهداف شرکت، ارزیابی فرآیندها و هدایت و ارزیابی کارکنان در تکمیل پروژه ها هستند. برنامه ریزی استراتژیک همچنین مستلزم توانایی انطباق با تحولات جدید، تنظیم برنامه ها برای انتقال و درک چگونگی تخصیص منابع و بودجه برای رعایت ضرب الاجل های پروژه است.
۴.مدیریت پروژه
مهارت های مدیریت پروژه شامل چندین ویژگی ضروری است که به مدیران کمک می کند تیم های خود را در تکمیل پروژه ها و رسیدن به اهداف رهبری کنند. مهارت های مدیریتی موثر در مدیریت پروژه به فرآیندهای سازماندهی و شروع پروژه های شرکت مربوط می شود. مهارتهای مدیریت ریسک به مدیران اجازه میدهد تا چالشهای پروژهها را ارزیابی کنند و راهحلهایی برای مشکلات احتمالی قبل از شروع کار ایجاد کنند.
نظارت بر مدیریت زمانبندی، هزینه و وظیفه تضمین میکند که کارکنان پروژهها را به موقع و در چارچوب بودجه کامل میکنند، و مهارتهای مدیریت کیفیت به سرپرستان و مدیران این امکان را میدهد تا اطمینان حاصل کنند که محصولات سازمانشان از استانداردهای کیفیت برخوردار است.
مطالب مرتبط: ۱۱ مهارت مدیریت پروژه برای برجسته کردن رزومه شما
۵.سازماندهی
مدیران و رهبران برای هدایت تیم ها و اطمینان از کیفیت کار بر مهارت های سازمانی قوی تکیه می کنند. مدیران برای دستیابی به اهداف سازمان خود باید بتوانند بودجه و منابع را به حوزه های مناسب تخصیص دهند، بودجه ها را سازماندهی و نظارت کنند، اهداف را اولویت بندی کرده و وظایف را تعیین کنند. بسیاری از مدیران نیز آموزش می دهند و کارکنان جدید را راهنمایی می کنند و اغلب برنامه ها و جهت گیری های آموزشی را سازماندهی می کنند. مهارت های مدیریت زمان موثر برای نقش های رهبری نیز ضروری است، زیرا بسیاری از مدیران مسئول برنامه ریزی ساعات کاری کارکنان، ایجاد جدول زمانی پروژه و تعیین ضرب الاجل های مهم هستند.
۶.تصمیم گیری
تصمیم گیری صحیح در محل کار در نقش مدیریتی ضروری است. مهارتهای مدیریتی مؤثر که به متخصصان در انتخابهای مهم کمک میکند شامل توانایی تجزیه و تحلیل و شناسایی مشکلات، چالشها و فرصتها و توسعه رویکردهایی است که میتواند مشکلات را حل کند یا نتایج مثبت ایجاد کند. رهبران موفق می دانند که چگونه چالش ها و فرصت ها را تعریف کنند و مزایا، معایب و هزینه های نتایج مختلف را ارزیابی کنند. توانایی ارزیابی اقدامات جایگزین و اجرای رویکردهای انتخابی به مدیران این امکان را می دهد که اثرات تصمیمات خود را ارزیابی کرده و برنامه ها و اقدامات خود را در صورت لزوم اصلاح کنند.
۷.حل مسئله
مدیران و رهبران قوی میدانند که چگونه از مهارتهای حل مسئله برای حل چالشها و استفاده از فرصتهایی که در محل کار به وجود میآیند استفاده کنند. توانایی تجزیه و تحلیل نتایج، ارزیابی انتخابها و سنجش مزایا و معایب اجرای راهحلها برای دستیابی به اهداف، چندین نمونه از مهارتهای مدیریتی مؤثر است که به رهبران در حل مشکلات و دستیابی به اهداف کمک میکند.
۸.رهبری
مهارتهای رهبری شامل ویژگیهایی است که مدیران، سرپرستان و سایر متخصصان در نقشهای رهبری بر آنها تکیه میکنند تا تیم خود را با انگیزه و سازنده نگه دارند. توانایی الهام بخشیدن به دیگران، تشویق خلاقیت در میان کارکنان و تیمهای پشتیبانی در دستیابی به اهداف، راههای مختلفی است که مدیران مهارتهای رهبری را به کار میگیرند. رهبرانی که دارای مهارت های مدیریتی موثر هستند، همچنین ارزیابی های کارکنان، بازخورد سازنده و برنامه های بهبود را برای حمایت از پیشرفت شغلی و توانایی های تیم های خود برای دستیابی به اهداف تجاری، ترکیب می کنند.
مطالب مرتبط: چگونه می توان مهارت های رهبری را توسعه داد و به یک مدیر عالی تبدیل شد
۹.همکاری
مهارتهای مشارکتی و توانایی هماهنگی با تیمها و کارکنان سرپرستی، جنبههای حیاتی مهارتهای مدیریتی مؤثر هستند. مدیران و افراد در پست های رهبری از همکاری و هماهنگی برای برقراری ارتباط با اهداف، تجزیه اهداف، برنامه ریزی جدول زمانی و تعیین گردش کار استفاده می کنند. در نظر گرفتن نظرات و ایده های دیگران نیز جنبه های مهم مهارت های مشارکتی قوی است که به متخصصان مدیریت کمک می کند تا در شغل خود موفق شوند.
۱۰.ارتباط
توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از مهم ترین مهارت های نرمی است که مدیران موثر در کار به آن نیاز دارند. مهارت های ارتباط کلامی مانند گوش دادن فعال، پرسیدن سؤالات دقیق و ارائه بازخورد و آموزش مختصر هنگام واگذاری وظایف، همکاری با تیم ها و ارائه بازخورد سازنده ضروری است.
به همین ترتیب، ارتباط نوشتاری یک مهارت سخت ضروری است که متخصصان مدیریت برای انجام بسیاری از وظایف در نقش خود به آن نیاز دارند. ایجاد برنامه ها، نمودارها، دستورالعمل های مکتوب و اسناد چند نمونه از مهارت های ارتباطی کتبی ضروری مدیران موثر است.
۱۱.مهارت های بین فردی
رهبری و مدیریت تیم های کارکنان نیازمند مهارت های قوی بین فردی مانند شفقت، درک و دیپلماسی است. توانایی ایجاد روابط بین همکاران، کارکنان و سرپرستان ویژگی ذاتی مهارت های مدیریتی مؤثر است. مدیران برای ایجاد ارتباط با دیگران، حل مشکلات، مذاکره با مشتریان، تعیین و دستیابی به اهداف و مدیریت کارکنان تحت نظارت آنها به مهارت های بین فردی خود وابسته هستند.
علاوه بر این، توانایی کمک به دیگران برای حل چالشهایی که منجر به نتایج مثبت میشوند نیز از ویژگیهای مهارتهای مدیریت بین فردی است.
۱۲.مهارت های حل تعارض
مهارتهای مدیریتی مؤثر شامل قابلیتهای حل تعارض میشود، زیرا چالشهایی در کار به وجود میآیند. رهبران تیم و مدیران باید بتوانند به سرعت به مشکلات رسیدگی کنند، عوامل مؤثر بر نتایج را شناسایی کنند و راه حل ها یا مصالحه هایی را ایجاد کنند که به نفع همه افراد در محل کار باشد. حل تعارض ها و غلبه بر چالش ها همچنین به توانایی رهبر برای گوش دادن به پیشنهادات دیگران، تلاش برای درک دیدگاه های دیگران، رویکرد به راه حل های متنوع و میانجیگری در موقعیت های استرس زا برای دستیابی به توافقات و نتایج مثبت بستگی دارد.
۱۳.مهارت های شبکه سازی
مدیران اغلب فعالیتهای ارتباط با مشتری و ارباب رجوع را انجام میدهند و مهارتهای شبکهای مانند برقراری ارتباط با دیگران، هماهنگ کردن برنامهها، ارتباط با مشتریان و ارباب رجوع های جدید و فعلی و ردیابی مخاطبین تجاری مهم سازمان خود را به کار میگیرند.
یک مثال عالی از استفاده از مهارتهای شبکه زمانی است که مدیران مالی به سرمایهگذاران بالقوه دسترسی پیدا میکنند، با مشتریان مالی جدید ارتباط برقرار میکنند و به طور مرتب با این افراد تماس می گیرند تا علاقه و حمایت را در سازمان خود تشویق کنند.
۱۴.خلاقیت
مدیران موثر خلاقیت را تشویق می کنند و برای تکمیل پروژه ها و رسیدن به اهداف بر رویکردهای نوآورانه تکیه می کنند. مدیرانی که الهام بخش تفکر خلاق تیم های خود هستند، در توسعه استراتژی های جدید که منجر به رشد و توسعه می شود، موفق هستند. مقابله با چالشها به روشهای جدید و ایجاد محصولات و خدمات جایگزین که در بازار موفق میشوند نیز جنبههایی از خلاقیت یک مدیر هستند که بر موفقیت سازمان تأثیر میگذارند.
۱۵.یکدلی
یکدلی در محل کار شامل درک تجربیات، احساسات و ایده های همکاران، اعضای تیم و سرپرستان است. مدیرانی که با یکدلی رهبری میکنند، میتوانند دیدگاههای دیگران را درک کنند و به شیوهای حمایتی با تیمهایشان ارتباط برقرار کنند. این رویکرد همدلانه به مدیریت می تواند تأثیرات مثبتی بر چگونگی دستیابی تیم ها به اهداف مهم، حفظ انگیزه در کار و کمک به سودآوری داشته باشد. همدلی و شفقت به مدیران این امکان را می دهد که با تیم خود روابط برقرار کنند و می تواند تیم ها را در کار خود سازنده و راضی نگه دارد..
مطالب مرتبط: چرا همدلی در محیط کار مهم است؟
نکاتی برای توسعه مهارت های مدیریتی موثر
توسعه مهارت های مدیریتی قوی می تواند توانایی های شما را برای پیشرفت به عنوان یک رهبر، الهام بخش و ایجاد انگیزه در دیگران و کمک به بهره وری و نتایج کارایی نشان دهد. نکات زیر را برای توسعه مهارت های مدیریتی موثر در نظر بگیرید:
- با برنامه ریزی استراتژیک حمایت خود را ارائه دهید. برای تقویت مهارت های برنامه ریزی سازمانی و استراتژیک خود، داوطلب شوید تا به سرپرست یا بخش خود در فرآیندهای مختلف در برنامه ریزی و توسعه بخش کمک کنید.
- جهت گیری های تیم را با ارتباطات واضح هدایت کنید. نظرات کارکنان را در مورد پروژهها، زمانبندی و سایر حوزههای فرآیند تشویق کنید و برنامهها و توسعههای استراتژی را با تیمها و بخشهای شرکتکننده به اشتراک بگذارید.
- مسئولیت های اساسی را بر عهده بگیرید. برای رهبری کنفرانس ها یا سخنرانی ها، ایفای نقش های رهبری در پروژه های تیمی یا کمک به سرپرستان در فرآیندهای مهم برنامه ریزی مانند بودجه بندی و برنامه ریزی داوطلب شوید.
- توانایی خود را برای مدیریت تعارض در کار توسعه دهید. از روش های محترمانه و همدلانه برای برقراری ارتباط با دیگران و سازش در راه حل های سودمند استفاده کنید. موضوعات رویکرد به طور مستقیم موقعیت ها، عوامل موثر و نتایج جایگزین را درک می کنند.
- یاد بگیرید که به طور موثر تفویض اختیار کنید. توانایی خود را برای اولویت بندی گردش کار، تعیین اهداف، تعیین وظایف و اندازه گیری عملکرد و بهره وری توسعه دهید. استراتژیهای موثر برای ردیابی معیارهایی مانند ضربالاجلها، وظایف تکمیلشده و پروژههایی که در حال انجام هستند، بیاموزید