۲۰ ویژگی رهبری که یک رهبر بزرگ می سازد (با نکات)

20 ویژگی رهبری که یک رهبر بزرگ می سازد

چه در حال رهبری یک تیم یا یک جلسه باشید، توسعه و داشتن مهارت های رهبری می تواند به شما در موفقیت در هر مرحله از حرفه خود کمک کند. مهارت‌های رهبری شامل ترکیبی از مهارت‌های نرم و فنی است، مانند استفاده از مهارت‌های بین فردی برای ایجاد انگیزه در تیم یا استفاده از دانش فنی برای حل مشکلات و تکمیل وظایف. یادگیری در مورد ویژگی های رهبران موثر می تواند به شما کمک کند تا این مهارت ها را در محل کار خود توسعه دهید و به کار ببرید.

در این مقاله، ما ۲۰ ویژگی را مورد بحث قرار می دهیم که یک رهبر را عالی می کند و نکاتی را در مورد چگونگی بهبود ویژگی های خود ارائه می دهیم.

۲۰ ویژگی یک رهبر موثر

در اینجا ۲۰ ویژگی مهم برای رهبری مؤثر آورده شده است:

۱. پاسخگویی

به عهده گرفتن مسئولیت ها و نتایج مثبت و منفی؛ کلید رهبری موثر است. رهبران باید بتوانند مسئولیت کار تیم خود و همچنین مسئولیت کار خود را بر عهده بگیرند. این ممکن است شامل عذرخواهی برای اشتباهات و توسعه سیستم ها و فرآیندهای جدید برای جلوگیری از خطا در آینده باشد.

مطالب مرتبط:  تعریف مسئولیت پذیری در مدیریت

۲. گوش دادن فعال

رهبران موفق باید بتوانند ارائه دهند، اما از اعضای تیم بازخورد دریافت کنند و گوش دهند. برای گوش دادن فعالانه، یک رهبر می تواند به کلماتی که گفته می شود گوش دهد، اما معنای ورای آنها را نیز درک کند. شما می توانید با به حداقل رساندن حواس پرتی در هنگام مکالمه، نشان دادن علاقه با استفاده از نشانه های غیرکلامی و خلاصه کردن کلمات گوینده برای نشان دادن درک خود، گوش دادن فعال را تمرین کنید.

۳. همکاری

اغلب، رهبران نیاز به همکاری داخلی در سراسر بخش ها و خارجی با فروشندگان، شرکت های شخص ثالث و پیمانکاران دارند. این مهم است که آنها بدانند چگونه اهداف مشترکی را پیدا کنند و برای موفقیت‌آمیزترین و سودمندترین نتیجه مشارکت ایجاد کنند. همکاری خوب اغلب شامل اولویت دادن به ارتباطات بین طرفین است تا اطمینان حاصل شود که اهداف شما همسو هستند و همه شرکت کنندگان انتظارات شما را درک می کنند.

۴. شجاعت

رهبران مؤثر باید شجاعت انجام کاری را داشته باشند که همیشه به نفع تیم و شرکت است. ممکن است مواقعی پیش بیاید که رهبران نیاز به اتخاذ تصمیمات غیرمحبوب یا دشوار داشته باشند، بنابراین داشتن شجاعت می تواند به آنها کمک کند تا سختی نقش خود را بپذیرند و با اطمینان تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

علاوه بر این، رهبران ممکن است برای پیگیری چالش‌های جدید به شجاعت نیاز داشته باشند. شما می توانید با پذیرش مسئولیت های بیشتر یا تحت فشار قرار دادن خود برای کسب مهارت های جدید شجاعت نشان دهید.

مطالب مرتبط:  هر آنچه که باید در مورد رهبری موثر بدانید

۵. ارتباطات

برقراری ارتباط به شیوه ای واضح و مثبت، یک مسیر روشن برای بقیه اعضای تیم، پروژه یا جلسه ای که می خواهید دنبال کنید ایجاد می کند. مهارت های ارتباطی خوب شامل گوش دادن مؤثر به نیازها و انتظارات دیگران و بیان نیازهای خود است. هنگامی که شما به خوبی با تیم خود ارتباط برقرار می کنید، به آنها کمک می کند تا انتظارات و اهداف شما را درک کنند. علاوه بر این، اعضای تیم شما ممکن است  جهت بیان علایق و نگرانی های خود به شما احساس راحتی کنند.

۶. همدلی

رهبران باید درک کنند که اطرافیانشان در مورد پروژه ها، تصمیمات، روحیه، جهت و دیدگاه شرکت یا تیم چه احساسی دارند. رهبران قوی با شناخت و در نظر گرفتن احساسات کارکنان خود همدلی نشان می دهند.

داشتن همدلی با اعضای تیم به معنای شناسایی مبارزات آنها و نشان دادن درک نسبت به آنها است. وقتی نسبت به کارمندان خود توجه و نگرانی نشان می دهید، می تواند به شما در ایجاد روابط حرفه ای قوی تر کمک کند.

۷. تغییرپذیری

یک رهبر تغییرپذیر می تواند در صورت نیاز، مالکیت تیم، پروژه یا جلسه را تنظیم و حفظ کند. آنها پذیرای ایده‌های جدید و تغییر هستند تا زمانی که تیم و شرکت را به جلو حرکت می دهد. تغییر پذیر بودن می تواند به شما کمک کند تا با تغییرات در محل کار، پروژه یا انتظارات ذینفعان سازگار شوید تا بتوانید استراتژی خود را برای دستیابی به اهداف تنظیم کنید.

مطالب مرتبط:  ۶ روش برای پیاده سازی انعطاف پذیری شغلی در محل کار

۸. تمرکز

یک رهبر خوب یک چشم انداز عملی و اهداف مناسب و قابل دستیابی را تعیین می کند. آنها می دانند چگونه  اهداف هوشمند  را مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و به موقع تعیین کنند. استفاده از چارچوب هدف هوشمند می تواند پایه ای قوی برای دستیابی به موفقیت ایجاد کند.

۹. طرز فکر رشد

رهبران زمانی که یک طرز فکر رشد را اتخاذ می کنند خوب عمل می کنند. شرایط اغلب از زمانی که یک پروژه، چالش یا مشکل شروع شد تغییر می کند. رهبران معتقدند که ممکن است فناوری تغییر کرده باشد یا ممکن است مسائل شخصی برای تیم آنها به وجود آمده باشد. اگر آنها بتوانند ذهنیت رشد خود را حفظ کنند و سازگار شوند، می توانند بر چالش ها غلبه کنند و به پیشرفت در جهت اهداف ادامه دهند.

۱۰. مشتاق یادگیری

رهبران زمانی مؤثر و الهام بخش هستند که از روندها و موضوعاتی که رهبری می کنند آگاه باشند. این نه تنها به رهبران کمک می کند تا مهارت های خود را بهبود بخشند و به اهداف خود کمک کنند، بلکه به  الهام بخشیدن به تیم برای ادامه یادگیری نیز کمک می کند. به عنوان مثال، وقتی متعهد به ادامه تحصیل یا شرکت در فرصت‌های توسعه حرفه‌ای می‌شوید، ممکن است تیم شما را تشویق کند تا در یادگیری خود سرمایه‌گذاری کند.

۱۱. نوآوری

رهبران اغلب ایده ها را توسعه می دهند، مشکلات را حل می کنند و وظایفی را که نیاز به نوآوری و خلاقیت دارند، تکمیل می کنند. آنها خلاقیت و نوآوری را در تیم خود از طریق فعالیت هایی مانند طوفان فکری یا نمونه سازی تشویق می کنند. رهبران خوب به طور فعال به کارمندان خود گوش می دهند و به آنها انگیزه می دهند که خلاقانه فکر کنند یا دیدگاه های جدید را در نظر بگیرند.

مطالب مرتبط:  چگونه نوآوری را در محیط کار تشویق کنیم (با مثال ها و نکات)

۱۲. خوش بینی

رهبران خوش بین نشان می دهند که معتقدند شرکت آنها به سمت آینده ای بهتر کار می کند. آنها برای کمک اعضای تیم خود برای رسیدن به آن هدف ارزش قائل هستند. رهبران کارآمد اغلب از قبل برنامه ریزی می کنند و از طریق تغییرات و انتقال، چشم انداز مثبت خود را حفظ می کنند. مثبت بودن در موقعیت های استرس زا یا نامطلوب می تواند به تیم شما کمک کند تا مشکلات را به طور موثر مدیریت کند.

۱۳. اشتیاق

رهبران می توانند با نشان دادن اشتیاق خود در محل کار به تیم خود انگیزه دهند. رهبر تیم باید نسبت به اهداف محل کار اشتیاق داشته باشد و در بین تیم خود اتحاد ایجاد کند تا با هم کار کنند. وقتی به ارزش کار خود ایمان داشته باشید و به کاری که انجام می دهید اهمیت می دهید، می‌تواند انگیزه دهنده و الهام بخش اعضای تیم شما باشد تا به کار خود متعهد باشند.

مطالب مرتبط:  چگونه می توانید در ۶ مرحله پرشورتر باشید (با نکات)

۱۴. صبر

رهبران موثر می دانند که اشتباهات، ارتباطات نادرست و شکست بخشی از محل کار است و داشتن صبر می تواند به تیم آنها کمک کند تا بر خطاهای محل کار غلبه کند.

صبر شامل درک این موضوع است که اشتباهات ممکن است اتفاق بیفتند، پذیرفتن اشتباهات در زمان وقوع و تمرکز تلاش‌های خود بر کارآمد ماندن. همچنین ممکن است هنگام کمک به کارمندان در یادگیری نقش‌ها و مسئولیت‌های جدید صبر و حوصله نشان دهید زیرا کسب مهارت‌های جدید برای افرادی که تحت نظارت آنها هستید زمان می‌برد.

مطالب مرتبط:  ۵ راه برای صبور بودن بیشتر می تواند به شغل شما کمک کند (با نکات و تکنیک ها)

۱۵. حل مسئله

توسعه مهارت های حل مسئله به تیم ها اجازه می دهد تا از چالش های گذشته با کمترین اختلال عبور کنند. رهبران خوب همچنین آموزش را برای کارکنان خود در اولویت قرار می دهند و به آنها اجازه می دهند مهارت هایی را برای انجام کار خود توسعه دهند و احتمال بروز مشکلات را به حداقل برسانند. توانایی شناسایی مشکلات و استفاده از مهارت های تفکر انتقادی برای حل آنها یک ویژگی مهم رهبری است.

۱۶.انعطاف پذیری

رهبران فهیم هستند و می دانند که چگونه در موقعیت های مثبت و بالقوه دشوار خود را مدیریت کنند. این ممکن است به معنای ایجاد فرآیندهای جدید، استخدام افراد جدید یا تغییر وضعیت موجود باشد. یک رهبر انعطاف‌پذیر بر نتیجه نهایی تمرکز می‌کند، از حواس‌پرتی اجتناب می‌کند و الگوبرداری می‌کند.

۱۷. احترام گذاشتن

رهبران موثر با تیم های خود با احترام رفتار می کنند که می تواند به آنها کمک کند در ازای آن احترام به دست آورند. آنها برای بازخورد ارزش قائل هستند و می خواهند نظرات هم تیمی های خود را بشنوند. رهبران مؤثر احترام خود را با توانمندسازی کارکنان خود برای تصمیم گیری و استفاده از تخصصشان برای دستیابی به اهداف نشان می دهند. نشان دادن احترام باعث ایجاد حس ارزشمندی و تعهد آنها به سازمان می شود.

مطالب مرتبط:  احترام در محیط کار چیست؟

۱۸. خودآگاهی

رهبران موفق مهارت ها و دانش مورد نیاز برای یک نقش خاص در یک سازمان یا یک تخصص را بیان می کنند. آنها توانایی ها و محدودیت های خود را می شناسند و بر اساس خودآگاهی شان از خود دفاع می کنند.

رهبران کارآمد برای درک نقاط قوت و ضعف خود، تفکر را در اولویت قرار می دهند. بر اساس خودآگاهی، آنها می توانند در جهت بهبود توانایی های خود و به کارگیری نقاط قوت خود برای کمک به موفقیت تیم خود کار کنند.

۱۹. شفافیت

پذیرا و صادق بودن کار را کارآمدتر و لذت بخش تر می کند. رهبران خوب عواقب تصمیمات و اقدامات خود را هم برای تیم ها و هم برای مشتریان در نظر می گیرند و الگوی کارمندان برای انجام همین کار قرار می دهند. آنها در صورت نیاز درخواست کمک می کنند و بازخورد صادقانه و سازنده ارائه می دهند.

مطالب مرتبط:  چگونه در محل کار شفاف باشیم؟

۲۰. اعتماد

نشان دادن اعتماد به تیم خود می تواند روحیه و انگیزه کارکنان را بهبود بخشد. وقتی به اعضای تیم خود اجازه می دهید که مستقل کار کنند، تصمیم بگیرند و مهارت ها و دانش خود را در محل کار به کار ببرند، ممکن است به خاطر تخصص حرفه ای خود احساس ارزشمندی کنند.

برای نشان دادن اعتماد به تیم خود، در صورت امکان آنها را در فرآیندهای تصمیم گیری مشارکت دهید و به آنها قدرت دهید تا در نقش خود انتخاب کنند. از آنها دعوت کنید تا به تعریف انتظارات معقول برای نقش خود کمک کنند، اهداف خود را تعیین کنند و فرآیندهایی را ایجاد کنند که تلاش های آنها را هدایت کند.

مطالب مرتبط:  ۱۴ روش برای ایجاد اعتماد در محل کار

چگونه مهارت های رهبری خود را بهبود بخشید

یادگیری مهارت های نرم به اندازه یادگیری مهارت های فنی ساده نیست. در حالی که به زمان و تمرین نیاز دارد، توسعه ویژگی هایی که شما را به یک رهبر بزرگ تبدیل می کند امکان پذیر است. در اینجا چند نکته برای بهبود مهارت ها و ویژگی های رهبری شما آورده شده است:

۱. سبک رهبری خود را مشخص کنید

در حالی که ممکن است از سبک های رهبری متفاوتی در موقعیت های مختلف استفاده کنید، تعریف اینکه چگونه می خواهید تیم، پروژه ها یا جلسات خود را رهبری کنید می تواند مفید باشد. اکثر متخصصان سبک رهبری خود را بر اساس عواملی مانند تجربه و شخصیت و همچنین نیازهای منحصر به فرد شرکت و فرهنگ سازمانی آن توسعه می دهند.

به عنوان مثال، رهبران در برخی صنایع به تیم های خود استقلال بیشتری نسبت به رهبران سایر صنایع ارائه می دهند. اگر تیمی از متخصصان خلاق را در یک شرکت تبلیغاتی مدیریت می کنید، ممکن است نمایندگی کارمندان بیشتری را نسبت به رهبر یک تیم مهندسی هوافضا پیشنهاد دهید که در آن دقت فنی کلید موفقیت است.

بیشتر بخوانید:  ۱۰ سبک رهبری رایج (به علاوه نحوه یافتن سبک خود)

۲. مناطق قدرت و مناطق برای بهبود را تعریف کنید

زمانی را به این فکر کنید که در حال حاضر چه ویژگی هایی دارید و کدامیک فرصت هایی برای بهبود ارائه می دهد. درخواست بازخورد حرفه ای از همکاران یا مربیان قابل اعتماد می تواند به شما در شناسایی نقاط قوت و ضعفی که ممکن است از دست داده اید کمک کند. خود ارزیابی همچنین می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه از این نقاط قوت و ضعف برای سود بردن خود، کارمندان و محل کار استفاده کنید.

۳. یک مربی پیدا کنید

فردی را شناسایی کنید که احساس می کنید رهبر بزرگی است و می خواهید از اقدامات او تقلید کنید. ممکن است فردی را از دوران کودکی خود در نظر بگیرید که برای شما الگو بوده است، مانند معلم، مربی یا مربی گروه.

از آنها بخواهید که مربی شما باشند یا فردی را در منطقه ای که به شما علاقه دارد پیدا کنید. از فرصت استفاده کنید تا از آنها بیاموزید و ویژگی هایی را بپذیرید که آنها را مؤثر می کند. شما می توانید از طریق دوستان و خانواده خود مربیان را در جامعه خود بیابید یا حتی در سایت های شبکه حرفه ای به دنبال کارشناسان یا فارغ التحصیلان بگردید.

بیشتر بخوانید:  ۲۴ دلیل برای اینکه مربیگری برای منتی و منتور مهم است

۴. صبور باشید

تبدیل شدن به یک رهبر موثر می تواند ماه ها، سال ها یا حتی دهه ها طول بکشد. برخی از مردم تمام زندگی خود را وقف تبدیل شدن به رهبران موفق می کنند. صبور باشید و به خودتان اجازه دهید اشتباه کنید، از آنها درس بگیرید و در طول زمان پیشرفت کنید.

همچنین، در نظر داشته باشید که ممکن است در مراحل مختلف زندگی خود نوع دیگری از رهبران باشید. شما ممکن است رئیس یک سازمان در کالج باشید، در حین کار به یک موقعیت داوطلب بروید و سپس حتی مدرسه یا گروه مربوط به سرگرمی فرزندتان را رهبری کنید.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *