ارزیابی موفقیت یک شرکت در بازاریابی می تواند بخش مهمی از درک موفقیت آنها و اتخاذ تصمیمات تجاری مهم باشد. یکی از مؤثرترین راهها برای انجام این ارزیابی، استفاده از معیارهای بازاریابی و شاخصهای کلیدی عملکرد یا KPI است. این اندازهگیریها میتواند به شما کمک کند هم در داخل و هم بین شرکتهای جداگانه مقایسه کنید. در این مقاله معیارهای بازاریابی و KPI را تعریف کرده و لیستی از انواع رایج را همراه با توضیحات ارائه می کنیم.
معیارهای بازاریابی و KPI چیست؟
معیارهای بازاریابی و KPIها یا شاخصهای کلیدی عملکرد، اندازهگیریهایی هستند که میتوانند به شما بگویند که یک شرکت در رابطه با تلاشهای بازاریابی و تبلیغات خود چقدر خوب عمل میکند. این شاخصها میتوانند به رهبران کسبوکار در سنجش موفقیت، تصمیمگیری و تخصیص بودجه بازاریابی در موسسه کمک کنند. آنها اغلب از این معیارها برای مقایسه داخلی و همچنین مقایسه بین شرکت خود و سایر افراد در همان صنعت استفاده می کنند. به همین دلیل، معیارهای بازاریابی و KPIها میتوانند مختص تلاشهای بازاریابی یک کسبوکار باشند یا استاندارد شوند تا امکان تحلیل بین شرکتی را فراهم کنند.
چرا معیارها و KPI ها مهم هستند؟
معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد در بیشتر صنایع مهم هستند زیرا مبنایی برای اندازهگیری موفقیت فراهم میکنند که میتواند به حمایت از فرآیند تصمیمگیری کمک کند. در بازاریابی، به طور خاص، معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد میتوانند اثربخشی استراتژیهای مختلف بازاریابی و تبلیغاتی را که یک شرکت برای دستیابی به مشتریان خود استفاده میکند، نشان دهد. معیارهای بازاریابی و KPIها همچنین به اطمینان از اینکه بخش بازاریابی در جهت اهداف یکپارچه کار می کند کمک می کند. این می تواند به ویژه در تیم های بازاریابی بزرگ یا راه دور مهم باشد.
۲۰ معیار قابل اندازه گیری و KPI که می توانید استفاده کنید
بسته به نیازهای سازمانتان، میتوانید KPIهای خود را توسعه دهید یا از میان بسیاری از KPIهای استاندارد صنعتی که امکان مقایسه و تجزیه و تحلیل در سطح صنعت را فراهم میکنند، انتخاب کنید. هر کدام را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که معیارها و اهداف بازاریابی که انتخاب می کنید با اهداف سازمان شما همسو هستند. برای کمک به تصمیم گیری اینکه کدام KPI برای شما مناسب است، در اینجا چند نمونه از معیارهای قابل اندازه گیری یا KPI برای بازاریابی آورده شده است:
۱.نرخ تبدیل
نرخ تبدیل به درصد افرادی اشاره دارد که با مواد بازاریابی شما به روشی مشخص درگیر می شوند. به عنوان مثال، ممکن است تعداد فروش ناشی از یک گرافیک بازاریابی خاص در وب سایت تان، یک پست رسانه اجتماعی یا کمپین یا یک درایو اشتراک ایمیل را ردیابی کنید.
۲.هزینه هر سرنخ
هزینه هر سرنخ معیاری است که میزان پولی را که یک شرکت برای به دست آوردن علاقه مشتریان جدید بالقوه خرج می کند را اندازه می گیرد. در حالت ایدهآل، بخش بازاریابی شما برای اطمینان از سودآوری، پول کمتری را برای به دست آوردن مشتریان نسبت به مشتریانی که به طور متوسط خرج میکنند، خرج میکند.
۳.هزینه جذب مشتری
هزینه جذب مشتری مشابه هزینه هر سرنخ است زیرا مقدار پولی را که یک کسب و کار برای جذب هر مشتری جدید خرج می کند اندازه گیری می کند. این معیار کمی متفاوت است زیرا فقط آن دسته از مشتریانی را می سنجد که واقعاً خرید انجام می دهند، در حالی که برخی از موارد استفاده از هزینه به ازای هر سرنخ شامل تعامل با مشتری است که احتمالاً منجر به فروش می شود.
۴.تعامل با رسانه های اجتماعی
تعامل با رسانه های اجتماعی به نتایج قابل اندازه گیری مرتبط با کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی اشاره دارد. ممکن است انتخاب کنید که کلیکها، لایکها، ارسالهای مجدد یا سایر اقدامات قابل اندازهگیری کاربران رسانههای اجتماعی را اندازهگیری کنید تا میزان علاقه پایگاه مصرفکنندهتان به یک محصول یا کمپین بازاریابی خاص را بسنجید.
۵.ارزش طول عمر مشتری
ارزش طول عمر مشتری، درآمد احتمالی را که مشتری در کل مدت زمانی که مشتری با آن شرکت فعال است برای یک تجارت ایجاد می کند، اندازه گیری می کند. حفظ طولانیتر مشتری معمولاً به ارزش بیشتر طول عمر مشتری منجر میشود و بازاریابی میتواند تأثیر مستقیمی بر نرخهای حفظ داشته باشد.
۶.بازگشت سرمایه
بازگشت سرمایه (ROI) یک KPI همه کاره است که میزان درآمد شرکت شما را در مقایسه با میزان سرمایه گذاری آن اندازه گیری می کند. ROI می تواند ابزار مفیدی برای درک زمینه سرمایه گذاری بازاریابی و اینکه چگونه هزینه تلاش های تبلیغاتی یک شرکت با سایر سرمایه گذاری ها از نظر بازده قابل اندازه گیری مقایسه می شود، باشد.
۷.رتبه بندی موتورهای جستجو
معیارهای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می تواند بخش مهمی از تجزیه و تحلیل فعالیت بازاریابی یک شرکت باشد زیرا میزان تبلیغاتی که در محیط آنلاین انجام می شود. برای مثال، دانستن تعداد مشتریانی که با جستجوی کلمه کلیدی به صفحه شما هدایت می شوند، می تواند به شما در نظارت و تنظیم استراتژی سئو کمک کند.
۸.ترافیک وب
اندازه گیری میزان و منبع ترافیک وب سایت شرکت شما می تواند راهی مفید برای درک ترکیب بازدیدکنندگان سایت شما باشد. این می تواند یک راه ارزشمند برای دانستن اینکه آیا بازدیدکنندگان جدید بیشتری را به سایت خود جذب می کنید و بازدیدکنندگان تکراری را حفظ می کنید، باشد.
۹.شرکت کنندگان در رویداد
اگر رویدادهای بازاریابی حضوری برگزار می کنید، مانند افتتاحیه فروشگاه یا جشن سالگرد، می توانید از تعداد شرکت کنندگان به عنوان یک معیار قابل اندازه گیری استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند یک رویداد را با سایر رویدادهای مشابه در شرکت خود یا رویدادهایی که توسط سازمان های دیگر برگزار می شود مقایسه کنید.
۱۰.سرنخ های واجد شرایط بازاریابی
سرنخ های واجد شرایط بازاریابی، سرنخ هایی هستند که احتمالاً یک کالا یا خدمات را بر اساس شاخص های خود گزارش دهی خودشان خریداری می کنند. این می تواند راهی مفید برای دانستن اینکه چگونه و کجا تلاش های تبلیغاتی یک شرکت را متمرکز کنید، باشد.
۱۱.سرنخ های واجد شرایط فروش
سرنخ های واجد شرایط فروش، سرنخ هایی هستند که توسط تیم فروش تایید شده اند. این بدان معناست که این سرنخ ها یا مشتریان بالقوه به صراحت اعلام کرده اند که قصد خرید دارند.
۱۲.ترافیک موبایل
ترافیک موبایل، تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما است که از دستگاه تلفن همراه برای اهداف مرور وب خود استفاده می کنند. بسته به استراتژی بازاریابی خود، ممکن است سعی کنید تعداد مشتریان بالقوه ای را که از طریق تلفن هوشمند یا تبلت از سایت شما بازدید می کنند، افزایش یا به حداکثر برسانید. همچنین ممکن است از این معیار برای سنجش اثربخشی سایت تلفن همراه خود در مقایسه با نسخه دسکتاپ استفاده کنید.
۱۳.آگاهی از برند
آگاهی از برند معیاری است که موفقیت شرکت شما را در رسانههای اجتماعی و تلاشهای تبلیغاتی با برند وب اندازهگیری میکند. این اغلب با ذکر برند در رسانه های اجتماعی، تعاملات تأثیرگذار و تعداد دفعاتی که مصرف کنندگان با استفاده از موتور جستجو برای برند خاص شما جستجو می کنند، اندازه گیری می شود.
۱۴.نرخ کلیک
نرخ کلیک نشان می دهد که کاربران موتورهای جستجو چقدر از پیوندهایی که پیدا می کنند برای پیمایش به سایت شما استفاده می کنند. این معیار میتواند روشی ارزشمند برای اندازهگیری جذابیت پایگاه مصرفکنندهتان به سایت شما به عنوان یک نتیجه موتور جستجو باشد.
۱۵.بازدیدکنندگان منحصر به فرد
اندازهگیری تعداد کاربرانی که از سایت شما بازدید میکنند میتواند به شما در درک تعداد بازدیدکنندگان از سایت شما کمک کند، در مقایسه با تعداد بازدیدکنندگانی که تکرار میشوند.
۱۶.ترافیک ارجاعی
ترافیک ارجاعی معیاری است که تعداد بازدیدکنندگانی را که از وب سایت دیگری به سایت شما فرستاده شده اند اندازه گیری می کند. این می تواند راه خوبی برای اندازه گیری استراتژی های بازاریابی مبتنی بر رابطه و ابزارهایی مانند پیوندهای جاسازی شده در محتوای حمایت شده باشد.
۱۷.مشترکین ایمیل
اگر مطالب بازاریابی را از طریق ایمیل ارسال می کنید، تعداد مشترکین لیست شما می تواند به شما بگوید که چند نفر مایلند به روز رسانی ها را در صندوق ورودی خود دریافت کنند و با دریافت این مطالب موافقت کنند. دانستن اینکه چند نفر در ایمیل های شرکت شما مشترک می شوند می تواند به شما کمک کند تا در مورد میزان استفاده از استراتژی بازاریابی ایمیلی و همچنین محتوای کمپین های ایمیل خود تصمیم بگیرید.
۱۸.حفظ مشتری
حفظ مشتری به تعداد مشتریان موجودی که یک کسب و کار در یک دوره زمانی نگه می دارد اشاره دارد. این معیار می تواند برای مقایسه تعداد مشتریان جدید و بازگشتی و طراحی استراتژی های بازاریابی با هدف پایگاه مشتریان فعلی شما مفید باشد.
۱۹.سود بر اساس محصول
این معیار درصد سود کل شما را که هر محصول به ارمغان می آورد اندازه گیری می کند. اگر در حال تصمیم گیری در مورد محصولاتی هستید که با استفاده از استراتژی های بازاریابی خاص بر روی آن تاکید کنید، برای مثال، این معیار می تواند به هدایت فرآیند تصمیم گیری شما کمک کند.
۲۰.امتیاز خالص ترویج کننده
امتیاز خالص ترویج کننده به معیاری از احتمال ارجاع مشتریان به محصولات شما به ارتباطاتشان اشاره دارد. این می تواند راه خوبی برای اندازه گیری راه های گسترش آگاهی از محصول شما در خارج از کانال های الکترونیکی مانند رسانه های اجتماعی و ایمیل باشد.
یک پاسخ