۲۱ مهارت یک مدیر خوب

21 مهارت یک مدیر خوب

یک مدیر خوب بیشتر از نظارت بر محصولات، وظایف و خروجی ها انجام می دهد. مدیران قوی به طور موثر تیم ها را با توسعه مجموعه مهارت هایی که دیگران را توانمند می کند هدایت می کنند.

در این مقاله، ۲۱ مهارت یک مدیر خوب و اینکه چگونه استفاده از آنها می تواند مشارکت کارکنان، بهره وری و محیط کاری رضایت بخش را تشویق کند، مورد بحث قرار می دهیم.

بهترین مهارت های یک مدیر خوب

در اینجا ۲۱ مهارت مدیریتی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند رهبر موثرتری باشید:

۱. مهارت های ارتباطی و بین فردی

توانایی یک مدیر برای ارتباط و برقراری ارتباط موثر می تواند یک تیم را متحد کند و انگیزه دهد. چه ارتباط رسمی یا غیررسمی، کتبی یا شفاهی یا گروهی در مقابل فردی باشد، به روشی ارتباط برقرار کنید که تیم شما احساس راحتی کند. پیامک، ایمیل، تماس تلفنی و مکالمه حضوری، همه روش های مهم ارتباط هستند.

مدیران خوب می دانند که چه زمانی سبک ارتباطی خود را با موقعیت یا فرد تطبیق دهند. هرچه در ارتباطات قوی موفق تر باشید، تیم شما به احتمال زیاد وظایف را به موقع انجام می دهد، به موفقیت می رسد و به چشم انداز و اهداف کلی شرکت می رسد.

مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها

۲. مهارت گوش دادن

گوش دادن فعال به اندازه سایر مهارت های ارتباطی مهم است. یک مدیر خوب با شنیدن کامل آنچه آنها به اشتراک می گذارند، به بینش ها و ایده های تیم خود ارزش می گذارد، به آنها احترام می گذارد و از آنها قدردانی می کند. گوش دادن بیشتر به شما کمک می کند تا اطلاعات مهم را بهتر درک کنید و در صورت بروز مشکلات می تواند ارتباط و اعتماد ایجاد کند.

مطالب مرتبط: گوش دادن خود را در محل کار بهبود بخشید (با نکات)

۳. مهارت های ایجاد رابطه

مدیران باید برای ایجاد اعتبار و تشویق رفاقت با تیم خود ارتباط برقرار کنند. موفقیت یک مدیر به موفقیت تیم آنها بستگی دارد و ایجاد روابط صمیمانه بیشتر در مورد اعضای تیم و اینکه چگونه مهارت ها و شخصیت آنها می تواند به بهترین وجه با وظایف و اهداف کاری مطابقت داشته باشد، آشکار می شود. مدیران بزرگ معتبر هستند، به هر یک از اعضای تیم علاقه مند هستند و برای ایجاد روابط کاری خوب وقت می گذارند.

۴. هوش هیجانی

هوش هیجانی در یک مدیر خوب شامل رعایت انصاف، همدلی و حساسیت است. این هوش می تواند به شما کمک کند همکارتان را که احساس خستگی یا فرسودگی می کند شناسایی کنید. یک رهبر دلسوز حمایت می‌کند و ممکن است برای کمک به کارمندی که مشکل دارد، تمهیداتی مانند ارائه یک روز کاری از خانه، تنظیم برنامه‌ای انعطاف‌پذیر یا یادآوری خدمات و سیاست‌هایی که برای کمک به آنها وجود دارد، در نظر بگیرد.

هوش عاطفی در یک رهبر همچنین به معنای داشتن خودآگاهی برای شناخت احساسات و واکنش های خود، عینی بودن و خویشتن داری و درک است.

مطالب مرتبط: ۵ راه برای توسعه هوش هیجانی در رهبری

۵. سازماندهی و مدیریت پروژه

سازماندهی بخشی ضروری از مدیریت پروژه است و هر دو مهارت مستلزم دیدن همزمان چشم انداز و جزئیات ریز هستند. توانایی ترسیم طرح کلی پروژه، تعیین وظایف، پیش‌بینی موانع و یافتن راه‌حل‌های خلاقانه، رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها و نشان دادن برنامه‌ای  به سهامداران برای موفقیت  برای مدیریت عالی ضروری است.

مطالب مرتبط: ۲۰ مهارتی که هر مدیر پروژه باید داشته باشد

۶. تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک توانایی برنامه ریزی برای آینده، تولید ایده و اجرای استراتژی های موفقیت است. مدیران خوب سناریوهای احتمالی را در نظر می گیرند، برای عوارض احتمالی برنامه ریزی می کنند و راه هایی برای کاهش یا اجتناب از خطر پیدا می کنند.

۷. تصمیم گیری

مدیران اغلب مجبورند در طول یک روز کاری یا هفته کاری تصمیمات زیادی بگیرند که برخی از آنها حیاتی تر از دیگران است. انتخاب‌های موفق به یک تیم و شرکت کمک می‌کنند تا به خوبی کار کنند. تصمیم‌گیری مؤثر مستلزم تأملی متفکرانه است، بدون اینکه بیش از حد فکر کنید یا با جزئیات جزئی منحرف شوید.

۸. صداقت و احترام

مدیران می توانند با ارائه مشاوره صادقانه و استقبال از بازخورد، اعتماد و احترام را در تیم خود ایجاد کنند. آنها به دنبال نظرات و ایده های تیم هستند و از همه دیدگاه ها، حتی آنهایی که متفاوت هستند، قدردانی می کنند. مدیران محترم محرمانگی را در میان کارمندان برای موضوعات حساس ارج می نهند و در سناریوهای دشوار یا هنگام ارائه اخبار ناخوشایند، آماده و صادق هستند.

۹. کار تیمی

مدیر هم رهبر تیم است و هم عضو تیم. مهم است که بدانید و قدردانی کنید تا کار انجام شود و تیم را در هنگام تصمیم گیری که بر اعضای تیم تأثیر می گذارد در ذهن داشته باشید. کار گروهی؛ وفاداری، روحیه بالاتر، کارآیی، تفکر خلاق و درک را تقویت می کند. مدیران خوب از همکاری در تیم خود و سایر افراد در بخش یا شرکت حمایت و تشویق می کنند.

۱۰. جهت گیری تیمی

مدیران باید تیم خود را مشاهده کنند و هر فرد را بشناسند تا از نقاط قوت آنها استفاده کنند یا راه هایی برای رشد و توسعه پیدا کنند. یک مدیر مؤثر که تیم خود را به خوبی می شناسد، استعدادهای منحصر به فردی پیدا می کند و نقش ها را برای استفاده از قابلیت های خاص هر فرد تنظیم می کند.

۱۱. حل مسئله

یک مدیر عالی متوجه مسائل می شود و آنها را حل می کند. از مشکل در یک دستور تولید گرفته تا اختلاف بین همکاران، مسائل زیادی وجود دارد که مدیران ممکن است نیاز به رسیدگی داشته باشند. توانایی شما در یافتن بهترین راه برای رسیدگی به یک مسئله می تواند به شما کمک کند تا خود را به عنوان یک مدیر متمایز کنید و همچنین به تیم خود اعتماد کنید. مدیران بزرگ پیشاپیش فکر می‌کنند و انتظار ریسک‌ها را دارند، سپس راه‌حل‌ها را طوفان فکری می‌کنند و بهترین گزینه را تعیین می‌کنند.

۱۲. حل تعارض

همه محیط‌های کاری دچار تعارض می‌شوند و یک مدیر ماهر می‌تواند تعارض را تشخیص دهد و به سرعت با آن برخورد کند. مسائل حل نشده می تواند بر عملکرد یا روحیه کارکنان تأثیر بگذارد، بنابراین بهتر است در اسرع وقت تعارضات را کاهش داده یا حل کنید.

حرکت در بحث‌های چالش برانگیز مانند اخراج، بررسی عملکرد منفی یا ضرب‌الاجل‌های از دست رفته نیز آسان‌تر است، وقتی که حل تعارض را درک کنید.

مرتبط: ۹ گام کلیدی برای حل تعارض در محل کار

۱۳. مدیریت زمان

مدیریت زمان فراتر از صرف به موقع بودن را شامل می شود. دانستن اینکه چه زمانی روی چه کاری باید کار کنید، چگونه پروژه ها را اولویت بندی کنید و تعیین چارچوب های زمانی واقع بینانه برای تکمیل وظایف، همگی بخشی از مدیریت خوب زمان هستند. نقش یک مدیر؛ چند وجهی است و تقویت مهارت های مدیریت زمان می تواند شما را به یک رهبر بهتر تبدیل کند.

مدیرانی که به طور کامل مدیریت زمان را درک می‌کنند، روال‌هایی را در مورد وظایف خاصی ایجاد می‌کنند، مانند گذراندن نیم ساعت اول روز کاری برای پاسخ دادن به ایمیل‌ها، برنامه‌ریزی ورود اعضای تیم به صورت هفتگی یا تصویب بودجه‌ها به طور مداوم در چهارشنبه‌ها.

۱۴. تفویض اختیار

تفویض اختیار عبارت است از مهارت مدیریتی در واگذاری وظایف به دیگران و دادن اختیار به آنها برای انجام آن وظایف. دانستن اینکه یک کار را به چه کسی واگذار کنید و وظایفی که افراد از قبل دارند نیز بخشی از تفویض موفقیت آمیز است و ممکن است مستلزم واگذاری مجدد وظایف به شخص دیگری باشد. مهارت های خوب تفویض اختیار منجر به کارایی و بهره وری بیشتر می شود و همچنین می تواند مسئولیت پذیری و مسئولیت را در یک تیم ایجاد کند.

۱۵. انگیزه

مهارت های انگیزشی شامل توانایی برانگیختن رفتار دلخواه از یک تیم یا کارمند خاص است. یک مدیر برجسته می تواند با اتخاذ انگیزه های مناسب، تیم خود را توانمند کند و الهام بخشد. انگیزه‌ها می‌توانند شامل این موارد می شوند مسابقات فروش، برنامه‌های تشویقی و پاداش، پذیرایی از تیم با ناهار یک‌بار در ماه یا به سادگی از آنها برای کاری که انجام می‌دهند به صورت شفاهی یا در یک ایمیل سریع تشکر کنند. فرهنگ یک شرکت، شخصیت کلی تیم و شرایط درونی بر این که بهترین انگیزه برای کارکنان چه می تواند باشد تأثیر می گذارد.

۱۶. قدردانی

مدیران خوب از تیم قدردانی می کند زیرا تمجید از تیم به روحیه تیم کمک می‌کند، کارمندان را درگیر نگه می‌دارد و احتمال ماندن در آن محل کار را افزایش می‌دهد. نقاط عطف ؛ زمان مناسبی برای ارائه قدردانی است، اگرچه بسیاری از کارمندان از تشکر غیرمنتظره برای وظایف روزمره نیز قدردانی می کنند.

مهم است که با قدردانی ثابت قدم باشید و ارزش قدردانی از کل تیم و تک تک افراد مشارکت کننده را بدانید. مدیران بزرگ قدردانی را اصلاح می کنند تا با آنچه برای کارمند مهم است مطابقت داشته باشد. یک فریاد شخصی در یک جلسه ممکن است برای یک نفر انگیزه ایجاد کند، در حالی که ملاقات انفرادی با مدیر ممکن است برای شخص دیگری خوب باشد. یک جایزه ممکن است به یکی دیگر از اعضای تیم انگیزه دهد، یا به اشتراک گذاشتن یک تعریف مشتری ممکن است به دیگری کمک کند.

مرتبط: راهنمای شناخت معنادار کارکنان

۱۷. اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یک ویژگی مهم مدیریتی است که اغلب با تجربه و تمرین همراه است. یک مدیر کارآمد از تصمیمات آنها و تیم خود با اطمینان حمایت می کند. فرصت های توسعه رهبری می تواند به شما در ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. سعی کنید کتاب‌هایی درباره رهبری بخوانید، در کلاس‌های آموزشی آنلاین یا مربیگری شرکت کنید و در سمینارها و کنفرانس‌های مرتبط با کار شرکت کنید.

۱۸. چشم انداز

داشتن چشم انداز روشن و ارائه موثر آن به تیم به عنوان یک رهبر مهم است. مدیران خوب چشم انداز خود را با اعضای تیم به اشتراک می گذارند، هدف نهایی را در ذهن دارند و مراحلی را که برای دستیابی به یک هدف انجام می شود را مشخص می کنند. بازبینی اهداف، نیات و نتایج به صورت هفتگی، سه ماهه و سالانه می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که چشم انداز هنوز در مسیر درست قرار دارد.

۱۹. مهارت های عملکردی

یک مدیر مؤثر، نرم افزارهای مختلف، ابزارهای عملیاتی و تجهیزات مورد استفاده در تیم و شرکت خود را می شناسد. اینها ممکن است شامل برنامه های کامپیوتری، صفحات گسترده و روش های سازمانی باشد. داشتن توانایی استفاده از ابزارهای مشابه یا تکمیل وظایف مشابه، باعث ایجاد اعتبار می شود و به شما امکان می دهد در شرایط اضطراری یا غیر منتظره کمک کنید.

۲۰. مهارت های فناورانه

مدیران باید در جریان روندهای فناوری جدید مرتبط باشند و راه‌هایی را بیاموزند که از آنها برای تیم، پروژه‌ها یا مشتریان خود استفاده کنند. پیاده‌سازی اپلیکیشنی که تعامل کارمندان را افزایش می‌دهد، یک پلتفرم جدید که جدول زمانی پروژه و هزینه‌ها را سازماندهی می‌کند یا یک برنامه تجارت به کسب‌وکار می‌تواند به شما کمک کند موثر بمانید. به روز ماندن در مورد پیشنهادات فناوری جدید باعث نوآوری می شود و می تواند به شما کمک کند زودتر به اهداف تجاری برسید.

۲۱. سازگاری

دنیای کسب و کار دائماً در حال تکامل است و تمایل یک مدیر برای رشد همراه با آن، آنها را مرتبط، رقابتی و نوآور نگه می دارد. یک مدیر خوب اغلب پذیرای ایده ها یا روش های جدید برای انجام کارها است و به تغییر به عنوان یک فرصت به جای یک مانع نگاه می کند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *