۵ نمونه از تعارض در محل کار (با راه حل)

تعارض در محل کار

سبک های ارتباطی مختلف، زمینه ها یا ترجیحات کاری می تواند هنگام کار با دیگران باعث ایجاد چالش شود. تعارض تقریباً در هر محیط کاری ممکن است رخ دهد، و حل موثر آن برای حفظ یک محیط کاری مثبت و سازنده مهم است. یادگیری در مورد انواع مختلف تعارض (و نحوه حل آنها) می تواند به شما در مدیریت چالش ها در طول حرفه خود کمک کند. در این مقاله نمونه هایی از تعارض در محل کار را بررسی می کنیم و مراحل و نکاتی را برای کمک به حل آنها در اختیار شما قرار می دهیم.

مطالب مرتبط: مدیریت تعارض چیست؟ راهنمای نهایی

۵ مثال از تعارض در محل کار

پنج نوع اصلی تعارض در محل کار وجود دارد. در اینجا نمونه هایی از هر یک با راه حل های ممکن آورده شده است:

۱. تعارض وابستگی متقابل

وابستگی متقابل زمانی است که دو یا چند نفر برای تکمیل یک کار یا رسیدن به یک هدف به یکدیگر تکیه می کنند. این یک عنصر مهم کار تیمی موفق است، اما اگر فردی وظایف خود را کامل نکند یا زمانی که دو نفر در مورد وظایف مربوطه با هم اختلاف نظر دارند، می‌تواند بین اعضای تیم چالش‌هایی ایجاد کند. در اینجا مثالی از این نوع تضاد و نحوه حل آن آورده شده است:

مثال: دان حسابدار یک شرکت تولید نرم افزار است. او هر ماه تمام ارقام فروش را برای ایجاد گزارش های خود نیاز دارد. یکی از همکارانش در تیم فروش، بیل، همیشه ارقام را دیر به او می دهد که بر گزارش دن تأثیر می گذارد.

راه حل ممکن: برای کمک به حل این مشکل، دن می تواند مستقیماً با بیل تماس بگیرد و تاریخ سررسید را به او یادآوری کند. بیل ممکن است فراموش کرده باشد یا متوجه نشده باشد که ضرب الاجل چقدر مهم است. دن همچنین می‌تواند اهداف مشترکشان را به بیل یادآوری کند، که ممکن است به بیل انگیزه دهد تا وظایف مستقل خود را به موقع انجام دهد. دن همچنین می تواند در صورت نیاز با مدیر خود یا مدیر بیل پیگیری کند. مدیر تیم فروش می تواند به بیل کمک کند تا یک فرآیند گردش کار جدید ایجاد کند تا به او کمک کند تا ضرب الاجل ها را به طور مؤثرتری رعایت کند.

۲. تعارض رهبری

رهبران می توانند سبک های رهبری منحصر به فرد و ترجیحات ارتباطی داشته باشند. گاهی اوقات این تفاوت ها باعث ایجاد چالش هایی برای اعضای تیم می شود. اگر در موقعیت رهبری هستید، می توانید با صرف زمان برای تجزیه و تحلیل سبک رهبری خود، به کاهش این تعارضات کمک کنید. همچنین می‌توانید سبک رهبری خود را تنظیم کنید تا به شما کمک کند تا با همه اعضای تیم منحصر به فرد خود ارتباط برقرار کنید. در اینجا یک مثال و راه حل ممکن برای تعارض رهبری آورده شده است:

مثال: جن یک تیم خدمات مشتری را مدیریت می کند. او بر ۱۶ کارمند نظارت دارد و این اولین نقش رهبری او است. او یک عضو تیم به نام دیانا دارد که امتیاز رضایت مشتری پایینی دارد. در یک جلسه قبلی، او به دیانا گفت که دوست دارد او امتیاز را افزایش دهد، اما یک ماه بدون پیشرفت می گذرد.

راه حل ممکن: برای حل این مشکل، جن می تواند چند رویکرد متفاوت را در پیش بگیرد. اول، او می‌تواند زمان بگذارد تا در مورد سبک رهبری و ترجیحات ارتباطی خود فکر کند تا ببیند آیا کاری برای بهبود می‌تواند انجام دهد یا خیر. او می تواند با ثبت نام در یک جلسه آموزشی، مهارت های رهبری و ارتباط کلامی خود را توسعه دهد.

او همچنین می‌تواند انتظارات خود را با تعیین یک هدف خاص برای اعضای تیمش شفاف‌تر کند. به عنوان مثال، او ممکن است بگوید که می‌خواهد تا پایان سه‌ماهه امتیاز ۸۰ درصد رضایت داشته باشد. با تعیین یک انتظار واضح، دیانا می تواند هدفمندتر به سمت این هدف کار کند. جن همچنین ممکن است منابع و روش هایی را برای کمک به دیانا در رسیدن به این هدف فراهم کند. جن همچنین می‌تواند یک چک‌این هفتگی یا راهنمایی دیگر اضافه کند.

مطالب مرتبط: رزومه مدیر مشکل (همراه با یک الگو و مثال)

۳. تعارض سبک کاری

زمانی که افراد ترجیحات کاری متفاوتی داشته باشند، تضاد سبک کاری ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، برخی از افراد ترجیح می دهند در یک تیم کار کنند در حالی که برخی دیگر دوست دارند مستقل کار کنند. برخی ترجیح می دهند برای مدت طولانی کار کنند و سپس استراحت طولانی تری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر استراحت های مکرر و کوتاه تر را ترجیح می دهند. هنگام تکمیل یک کار مشترک، این تفاوت ها می توانند چالش برانگیز باشند. در اینجا یک مثال و راه حل ممکن برای این نوع تعارض آورده شده است:

مثال: ایان در حال برنامه ریزی برای ارائه با تعدادی از همکارانش است. ارائه سه هفته دیگر است و او ترجیح می دهد کارهای بزرگ را به مراحل کوچک روزانه تقسیم کند. او می خواهد هر روز ۱۰ دقیقه تا زمان جلسه روی ارائه کار کند. یکی از همکارانش، سو، ترجیح می دهد وظایف را در بخش های بزرگتر انجام دهد. سو می‌خواهد کار را در یک روز، نزدیک‌تر به ضرب‌الاجل، تکمیل کند.

راه حل ممکن: ایان و سو می توانند با بررسی اهداف مشترک خود و یافتن راه حلی با یکدیگر به حل این تعارض کمک کنند. این پروژه برای هر دوی آنها مهم است و با یادآوری اینکه افراد دارای سبک های کاری منحصر به فرد هستند، می توانند برای یافتن راه حلی سازنده تلاش کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است تصمیم بگیرند که با یک جلسه در هفته تا زمانی که پروژه را کامل کنند، مصالحه کنند.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های حل تعارض خود را افزایش دهیم

۴. تعارض شخصیتی

تضادهای شخصیتی یک نوع متداول درگیری در تیم هاست. افراد دارای شخصیت های منحصر به فردی هستند که می توانند گهگاه در محل کار با دیگران درگیر شوند. کار کردن با فردی که با او مخالف هستید می تواند چالش برانگیز باشد، اما حفظ یک محیط حرفه ای و مثبت بسیار مهم است. در اینجا یک مثال و راه حل ممکن برای شما آورده شده است:

مثال: سارا در یک جلسه صحبت می کند که همکارش، گرگ، حرف او را قطع می کند. او تصمیم می گیرد که ممکن است یک اشتباه باشد، و بهتر است روی نکات مثبت رابطه اش با گرگ تمرکز کند. در جلسه بعدی متوجه می شود که گرگ چند بار دیگر حرف او را قطع می کند و او نمی تواند ایده های خود را به طور کامل بیان کند.

راه حل ممکن: با تضادهای شخصیتی جزئی، بهتر است بر جنبه های مثبت رابطه تمرکز کنید و به یاد داشته باشید که همه افراد منحصر به فرد هستند. اگر تفاوت شخصیتی بر کار شما تأثیر می گذارد یا تنش ایجاد می کند، بهتر است زودتر به آن بپردازید تا به شما در حفظ یک رابطه حرفه ای کمک کند.

در این مثال، سارا سعی کرد بر روی نکات مثبت رابطه اش تمرکز کند، اما این موضوع همچنان ادامه داشت و روی کار او تاثیر می گذارد. او می تواند یک مکالمه خصوصی داشته باشد و به گرگ بگوید که از احساسات خود آگاه است. او ممکن است از تأثیر رفتارش بر دیگران آگاه نباشد و یک گفتگوی آزاد ممکن است به سرعت این تعارض را حل کند. اگر مشکل ادامه داشت، سارا می‌تواند برای راهنمایی بیشتر با سرپرست تیم یا مدیر خود تماس بگیرد.

مطالب مرتبط: نحوه مدیریت تعارضات بین فردی در محل کار (با مثال)

۵. تعارض مبتنی بر پیشینه

حرفه ای هایی که با هم کار می کنند اغلب از پیشینه های متفاوتی می آیند. آنها ممکن است ارزش ها، باورها یا تجربیات منحصر به فردی داشته باشند. این می تواند گاهی اوقات منجر به درگیری شود. در اینجا یک مثال و راه حل ممکن برای این نوع تعارض آورده شده است:

مثال: برایان یک مدیر پروژه است و متوجه می شود که یکی از اعضای تیم جدیدش، کیت، به ندرت نظرات او را در طول بحث های گروهی به اشتراک می گذارد. برایان از همه اعضای تیم انتظار دارد که مشارکت کنند. در آخرین شرکت کیت، مدیران انتظار داشتند که اعضای تیم تا زمانی که آنها را فراخواندند گوش کنند. او منتظر است تا برایان مستقیماً با او تماس بگیرد.

راه حل ممکن: در این مثال، همکاران دارای سوابق حرفه ای متفاوتی هستند و این باعث ایجاد تعارض می شود. برایان می تواند به کیت نزدیک شود و از او بخواهد که ایده های خود را با گروه در میان بگذارد. هنگامی که کیت انتظارات را بداند، می تواند ایده های خود را در جلسه بعدی به اشتراک بگذارد.

نحوه مدیریت تعارض در محل کار

این مراحل را برای کمک به مدیریت تعارض در محل کار دنبال کنید:

۱. وضعیت را ارزیابی کنید

اولین قدم برای حل تعارض، ارزیابی وضعیت است. در نظر بگیرید که آیا وضعیت یک تعارض است که نیاز به رسیدگی دارد. همچنین در نظر بگیرید که طرف مقابل چگونه ممکن است تعارض را ببیند. این می تواند به شما کمک کند گفتگوی سازنده و همدلانه تر داشته باشید.

۲. مکان و زمان را برای رسیدگی به درگیری انتخاب کنید

اگر تصمیم گرفتید که تضاد نیاز به رسیدگی دارد، باید زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید. سعی کنید یک مکان خصوصی به دور از مشتریان و سایر اعضای تیم انتخاب کنید. این می تواند به شما و همکارتان فضایی برای گفتگو درباره افکارتان بدهد.

۳. شفاف و آرام ارتباط برقرار کنید

هنگام ملاقات با همکار خود سعی کنید نکات خود را واضح و آرام بیان کنید. به طور خلاصه توضیح دهید که تعارض چیست و چرا ملاقات می کنید. سعی کنید با برقراری تماس چشمی و باز کردن بازوهای خود، زبان بدن مثبت و باز را حفظ کنید. همچنین، سعی کنید روی اهداف مشترک تمرکز کنید تا به شما کمک کند آرام و مثبت اندیش باشید.

۴. با دقت گوش کنید

پس از به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود، به طرف مقابل فرصت دهید تا نظرات شخصی خود را به اشتراک بگذارد. آنها ممکن است دیدگاه یا راه حل جدیدی را برجسته کنند. با دقت گوش دهید و سؤال بپرسید تا مطمئن شوید که نظرات همکار خود را کاملاً درک می کنید.

مرتبط: مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال

۵. برای یافتن راه حل های ممکن همکاری کنید

با هم، می توانید راه حل های ممکن را طوفان فکری کنید. در صورت نیاز می توانید اهداف مشترک یا سیاست های شرکت خود را مرور کنید. سپس، شما و همکارتان می توانید راه حلی را انتخاب کنید که برای هر دوی شما کارآمد باشد و به شما کمک کند به هدف مشترک خود برسید.

۶. راه حل را مرور و ارزیابی مجدد کنید

بسته به شرایط، ممکن است تصمیم بگیرید که موضوع را در آینده پیگیری و ارزیابی مجدد کنید. این می تواند به شما و همکارتان کمک کند تا راه حلی مولد و طولانی مدت داشته باشید. به عنوان مثال، اگر شما یک رهبر تیم هستید که در حال حل تعارض رهبری هستید، ممکن است بخواهید هر ماه با اعضای تیم خود پیگیری کنید تا پیشرفت آنها را دوباره ارزیابی کنید.

مرتبط: ۵ استراتژی حل تعارض برای محل کار

نکاتی برای حل تعارض در محل کار

  • مهارت های حل تعارض خود را توسعه دهیدآموزش برای توسعه مهارت های حل تعارض ، مانند همدلی، گوش دادن فعال و شفقت، در نظر بگیرید تا به شما کمک کند تا تعارض ها را به طور موثرتر حل کنید.
  • در صورت لزوم با مذاکره کننده تماس بگیرید. ممکن است بتوانید تضاد خود را به طور مستقل حل کنید، اما برخی از چالش ها ممکن است از یک میانجی شخص ثالث بی طرف که می تواند چشم انداز دیگری را ارائه دهد، بهره مند شود.
  • دستورالعمل های شرکت خود را مرور کنید. برخی از شرکت‌ها روشی ترجیحی برای حل تعارض دارند، مانند صحبت مستقیم با رهبر تیم قبل از صحبت با یک همکار، و بررسی این اطلاعات برای اطمینان از پیروی از پروتکل‌های شرکت مهم است.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *