تفکر انتقادی و انواع مهارت های اصلی آن (با مثال)

مهارت های تفکر انتقادی

مهارت های تفکر انتقادی برای موفقیت تقریباً در هر صنعتی بسیار مهم است. متفکران انتقادی تمایل دارند در حرفه خود موفق تر باشند، رهبران بهتری باشند، در ایجاد چشم اندازهای بلندمدت مهارت بیشتری داشته باشند و غیره.

تفکر انتقادی به فرد این امکان را می دهد که اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند و یک قضاوت عینی داشته باشد. با ارزیابی بی طرفانه حقایق مربوط به یک موضوع، می توانید نتایج واقع بینانه ای بگیرید که به شما در تصمیم گیری کمک می کند. توانایی تجزیه و تحلیل صحیح یک موقعیت و رسیدن به یک نتیجه منطقی و معقول برای کارفرمایان بسیار ارزشمند است.

در این مقاله، شش مهارت اصلی تفکر انتقادی و مثال‌هایی را ارائه می‌کنیم که به شما کمک می‌کند فرآیند تفکر خود را ارزیابی کنید.

تفکر انتقادی چیست؟

تفکر انتقادی شامل فرآیندهای عصبی متعددی است. توانایی جستجو برای ارتباط بین ایده ها، جمع آوری دانش اولیه در موقعیت های استرس زا، تشخیص خطاها در استدلال و تفکر منطقی است.

برخی از فیلسوفان و دانشمندان دیدگاه های متناقضی در مورد اینکه چه چیزی باعث می شود افراد به تفکر انتقادی بپردازند یا این توانایی را از دست بدهند، دارند. این مهارت در عصر دیجیتال اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

توانایی تفکر برای خود، که به آن تفکر مستقل نیز می گویند، یکی دیگر از عناصر کلیدی تفکر انتقادی است. تفکر انعکاسی، که شامل بازنگری در تصورات خود در هنگام مواجهه با ایده های متضاد است، به همان اندازه مهم است.

تفکر انتقادی مستلزم انطباق مداوم نظرات یا تصمیمات خود بر اساس شواهدی است که به شما ارائه می شود. برای اینکه متفکر شفاف تری باشید، باید ذهنی باز داشته باشید و همچنین فعالانه یاد بگیرید و گوش دهید. متفکران انتقادی به برخی باورها پایبند نیستند، مگر اینکه شواهد به حمایت از چنین مفاهیمی ادامه دهند.

چرا کارفرمایان برای تفکر انتقادی ارزش قائل هستند؟

مهارت‌های تفکر انتقادی دارایی ارزشمندی برای یک کارمند است، زیرا کارفرمایان معمولاً از نامزدهایی که می‌توانند موقعیت را به درستی ارزیابی کنند و به یک راه‌حل منطقی دست یابند، قدردانی می‌کنند. زمان برای اکثر مدیران منبع با ارزشی است و کارمندی که بتواند بدون نظارت تصمیمات صحیح بگیرد، هم در زمان با ارزش آن مدیر و هم برای کل شرکت صرفه جویی می کند.

نمونه هایی از مهارت های تفکر انتقادی

شش مهارت اصلی وجود دارد که می توانید برای تجزیه و تحلیل موفقیت آمیز حقایق و موقعیت ها و نتیجه گیری منطقی ایجاد کنید:

۱.تفکر تحلیلی

توانایی تجزیه و تحلیل صحیح اطلاعات مهمترین جنبه تفکر انتقادی است. این امر مستلزم جمع آوری اطلاعات و تفسیر آن و همچنین ارزیابی شکاکانه داده ها است. هنگام تحقیق در مورد یک موضوع کاری، تفکر تحلیلی به شما کمک می‌کند اطلاعاتی را که در مورد موقعیت شما کاربرد دارد از اطلاعاتی که نمی‌خواهند جدا کنید.

۲.ارتباط خوب

چه از آن برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کنید و چه برای متقاعد کردن دیگران به درستی نتیجه‌گیری‌هایتان، ارتباط خوب در فرآیند تفکر انتقادی بسیار مهم است. واداشتن مردم به به اشتراک گذاشتن ایده ها و اطلاعات خود با شما و نشان دادن تفکر انتقادی از مؤلفه های موفقیت است. اگر تصمیمی در رابطه با کار می گیرید، ارتباط مناسب با همکارانتان به شما کمک می کند اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب درست را جمع آوری کنید.

۳.تفکر خلاق

توانایی کشف الگوهای خاصی از اطلاعات و ایجاد ارتباط انتزاعی بین داده های به ظاهر نامرتبط، تفکر انتقادی شما را بهبود می بخشد. هنگام تجزیه و تحلیل یک رویه یا فرآیند کاری، می‌توانید خلاقانه راه‌هایی برای سریع‌تر و کارآمدتر کردن آن بیابید. خلاقیت مهارتی است که به مرور زمان قابل تقویت است و در هر موقعیت، سطح تجربه و صنعتی ارزشمند است.

۴.گشاده رویی

تحصیلات قبلی و تجربیات زندگی اثر خود را بر توانایی فرد در ارزیابی عینی موقعیت های خاص می گذارد.  با تصدیق این سوگیری ها، می توانید تفکر انتقادی و فرآیند تصمیم گیری کلی خود را بهبود بخشید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک جلسه را به روش خاصی برگزار کنید و شریک زندگی تان استفاده از استراتژی متفاوتی را پیشنهاد می کند، می توانید آنها را بشنوید و رویکرد خود را بر اساس نظرات آنها تنظیم کنید.

۵.توانایی حل مسائل

توانایی تجزیه و تحلیل صحیح یک مشکل و کار بر روی اجرای راه حل یکی دیگر از مهارت های ارزشمند است. به عنوان مثال، اگر کارکنان رستوران شما نیاز به بهبود سرعت خدمات دارند، می توانید برخی از وظایف خود را به پیش خدمتان یا سایر پرسنل آشپزخانه واگذار کنید تا سرورها بتوانند غذا را سریعتر تحویل دهند.

۶.پرسیدن سوالات متفکرانه

هم در موقعیت های خصوصی و هم در موقعیت های حرفه ای، پرسیدن سؤالات درست گامی مهم در تدوین نتیجه گیری صحیح است.

سوالات باز

پرسیدن سوالات باز می تواند به فردی که با او صحبت می کنید کمک کند تا اطلاعات مرتبط و ضروری را در اختیار شما قرار دهد. اینها سوالاتی هستند که اجازه پاسخ ساده “بله” یا “خیر” را نمی دهند و از فردی که سوال را دریافت می کند باید پاسخ را توضیح دهد.

سوالات مبتنی بر نتیجه

وقتی احساس می‌کنید تجربه و مهارت‌های شخص دیگری می‌تواند به شما کمک کند مؤثرتر کار کنید، سؤالات مبتنی بر نتیجه بپرسید. از کسی بپرسید که در یک موقعیت فرضی خاص چگونه عمل می کند، به شما بینشی از مهارت های تفکر انتقادی او می دهد و به شما کمک می کند چیزهایی را ببینید که قبلاً به آنها فکر نکرده بودید.

سوالات انعکاسی

شما می توانید با درخواست از یک فرد برای انعکاس و ارزیابی یک تجربه و توضیح فرآیندهای فکری خود در آن زمان، بینش کسب کنید. این می تواند به شما کمک کند تا با ارائه مثال هایی در دنیای واقعی، تفکر انتقادی خود را توسعه دهید.

سوالات ساختاری

یک راه آسان برای درک چیزی این است که بپرسید یک چیز چگونه کار می کند.  هر سیستم کاری ناشی از یک فرآیند طولانی آزمون و خطا است و درک درست مراحلی که برای نتیجه مثبت باید برداشته شود می تواند به شما کمک کند در تلاش های خود کارآمدتر باشید.

نمونه های ارزشمند تفکر انتقادی

یک شرکت مجموعه ای از تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیریت و کارکنان آن است. به کارگیری تفکر انتقادی در موقعیت های کاری، عملکرد شما و شانس موفقیت شرکت را بهبود می بخشد.

۱.ترویج رویکرد کار گروهی برای حل مسئله

هر بخش در یک شرکت یک تیم است و همکاری موثر برای موفقیت آن مهم است. هنگام توسعه یک استراتژی، به طور منطقی تمام نظرات اعضای تیم را تجزیه و تحلیل کنید و انتقاد سازنده ارائه دهید، در عین حال دیدگاه خود را در مورد وضعیت ارائه دهید.

۲.خود ارزیابی سهم خود در اهداف شرکت

اگر شرکت شما در تلاش برای رسیدن به هدف است، با ارزیابی سهم خود و کشف راه هایی برای بهبود عملکرد خود، تفکر انتقادی خود را نشان دهید. برای مثال، می‌توانید تمام راه‌هایی را که مشارکت می‌کنید و تأثیر آنها بر پیشرفت کلی را فهرست کنید. پس از انجام این کار، می‌توانید به اولویت ‌بندی برخی از فعالیت‌های فعلی فکر کنید، اما همچنین فعالیت‌های جدیدی را که فکر می‌کنید به شما کمک می‌کند اضافه کنید.

۳.تمرین خود انعکاس

تجزیه و تحلیل فرآیند فکر خود هنگام تصمیم گیری های خاص باید به شما در بهبود نحوه پردازش اطلاعات کمک کند. این می‌تواند به این معنا باشد که از خود بپرسید چرا در یک موقعیت به شیوه‌ای خاص عمل کردید یا تصمیمی را برای یافتن راه‌هایی برای بهبود ارزیابی کنید.

۴.تصمیم گیری آگاهانه

با صرف زمان و تلاش، می توانید فرآیند تصمیم گیری خود را با ارزیابی تمام اطلاعات موجود بهبود بخشید. قضاوت سریع یک موقعیت و رفتن به چیز دیگری می تواند وسوسه انگیز باشد، اما استفاده از تفکر انتقادی معمولاً نتیجه رضایت بخش تری دارد. فهرستی از جوانب مثبت و منفی را، چه به صورت ذهنی و چه روی کاغذ، تهیه کنید و به طور انتقادی چیزها را از دیدگاه دیگران ارزیابی کنید.

۵.از زمان خود عاقلانه استفاده کنید

تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از زمان نمونه دیگری از تفکر انتقادی است. ارزیابی مداوم اینکه چگونه وقت خود را صرف می کنید می تواند به شما در کشف وظایف و فعالیت هایی کمک کند که ممکن است نحوه اولویت بندی وظایف شما را تغییر دهد. به عنوان مثال، اگر زمان زیادی را به فعالیتی اختصاص می‌دهید که بازدهی کمی دارد، مانند وظایف اداری یا گزارش‌های داخلی، ممکن است برنامه خود را مجدداً اولویت‌بندی کنید تا زمان بیشتری را برای کارهای پربازده صرف کنید.

چگونه مهارت های تفکر انتقادی را در محل کار توسعه دهیم؟

  • ارائه راه‌حل‌های مؤثر می‌تواند گاهی چالش‌برانگیز باشد. با این حال، همه می توانند مهارت های تفکر انتقادی را برای افزایش عملکرد خود در محل کار توسعه دهند. درک کنید که خطاهای شناختی دارید.
  • این ایده ها اغلب منجر به اشتباهاتی در استدلال می شود که می توان به راحتی از آنها اجتناب کرد. سوگیری ها می توانند به صورت کلیشه ای ظاهر شوند یا به سادگی بارها و بارها به همان برنامه پایبند باشید.
  • از خروج از استراتژی های معمول تفکر انتقادی خود نترسید. انگیزه ناگهانی می تواند مانعی برای تفکر واضح شما شود. اطمینان حاصل کنید که قبل از تصمیم گیری به اندازه لازم اطلاعات جمع آوری کرده اید.
  • پس از تعهد به یک برنامه، تلاش آگاهانه ای برای ارزیابی مجدد ایده خود انجام دهید. اگر می بینید که نتیجه مطلوب نیست، استراتژی خود را دوباره ارزیابی کنید. انطباق با شواهد بخش مهمی از تفکر انتقادی در محل کار است.
  • با درک نتایج تصمیمات قبلی و فعلی خود برای موقعیت های آینده آماده شوید. همیشه سعی کنید از اشتباهات خود و دیگران درس بگیرید.
  • فعالانه به صحبت های همکاران خود گوش دهید تا بینش بیشتری از آنها کسب کنید. کمک آنها می تواند در گرفتن سودمندترین تصمیمات موثر باشد.

چگونه می توان مهارت های تفکر انتقادی را در محل کار بهبود بخشید؟

  • هنگامی که برخی از توانایی های تفکر انتقادی را به دست آوردید، زمان آن است که راه هایی را برای بهبود آنها در نظر بگیرید. مانند هر رشد شخصی، تبدیل شدن به یک متفکر انتقادی بهتر مستلزم تمرین و پشتکار مداوم است. تفکر انتقادی تنها به مهارت های نرم مربوط نمی شود.
  • با بهبود توانایی های فنی خود و بهتر شدن در کارهای خاص صنعت، می توانید مشکلات را سریعتر حل کنید. راه عالی دیگر برای به دست آوردن بینش تفکر انتقادی، ادامه تحصیل در رشته خود است.
  • لازم نیست به دانشگاه برگردید، زیرا گذراندن چند دوره آنلاین می تواند شما را در معرض مشکلات و ایده های جدیدی قرار دهد. دریافت مشاوره از سایر متخصصان نیز می تواند به ویژه مفید باشد.
  • فعالانه در محل کار خود مشارکت داشته باشید. هر زمان مشکلی پیش آمد، اولین کسی باشید که داوطلب راه حل می شود. با تیم خود در مورد استراتژی هایی که در طول جلسات کارآمدتر می دانید صحبت کنید و از به اشتراک گذاشتن نظر خود نترسید.
  • در واقع، حتی بازی ها می توانند به عنوان آموزش مهارت های تفکر انتقادی عمل کنند. بسیاری از بازی های تخته ای نیاز به تصمیم گیری سریع، تفکر منطقی و استنتاج دارند. اگر هنوز گیج هستید، از صحبت با یک مربی یا همکار دریغ نکنید.
  • آنها می توانند دیدگاه عینی تری در مورد نقاط قوت و ضعف خود به شما ارائه دهند. بعلاوه، رئیس شما می‌تواند استراتژی‌های شما را با استراتژی‌های دیگری که دیده است مقایسه کند تا به شما بگوید که فرآیند فکر شما چقدر توسعه یافته است.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *