تیم های فروش ستون فقرات بسیاری از مشاغل موفق هستند. تیم فروش گروهی از متخصصان است که برای یک شرکت کار می کنند و اغلب سعی در فروش همان محصول یا خدمات دارند.
یک تیم فروش معمولاً متشکل از یک مدیر فروش است که به عنوان رهبر تیم عمل می کند و ترکیبی از نمایندگان فروش، متخصصان فروش و متخصصان خدمات مشتری که برای رسیدن به اهداف فروش با یکدیگر همکاری می کنند. در این مقاله، چگونگی ایجاد یک تیم فروش برنده را در شش مرحله بررسی میکنیم، اشتباهاتی که در ساخت تیم فروش خود باید از آنها اجتناب کنید و چرا داشتن یک تیم فروش قوی مهم است.
۶ مرحله برای ایجاد تیم فروش
در اینجا شش مرحله برای ایجاد یک تیم فروش موثر وجود دارد:
۱.با سایر متخصصان مشورت کنید
قبل از راه اندازی تیم فروش خود از سایر متخصصان فروش مشاوره بخواهید. از آنجایی که یک تیم فروش موثر میتواند شامل تعدادی از وظایف تخصصی باشد که توسط نقشهای مختلف انجام میشود، صحبت با سایر متخصصان که میشناسید و با تیمهای فروش آشنا هستند میتواند مفید باشد. این به شما امکان می دهد در مورد روش های فروش جدید و تکنیک های مدیریتی که ممکن است به شما در تعیین اندازه ایده آل تیم فروش خود، نقش هایی که باید استخدام کنید و سایر ملاحظات برنامه ریزی کمک کند، بیاموزید.
برای مشورت با سایر متخصصان فروش، ممکن است از طریق ایمیل یا رسانه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید، از طریق رویدادهای شبکه ای ارتباط برقرار کنید یا از آشنایان متقابل بخواهید که مرجع باشند.
۲.در مورد بازار خود تحقیق کنید
تحقیقات مستقلی در مورد بازار خود انجام دهید. این می تواند به شما کمک کند تا با شناسایی مهارت ها و وظایفی که تیم شما برای استفاده از بازار شما و کسب موفقیت نیاز دارد، برای ایجاد تیم فروش خود آماده شوید. همچنین میتوانید از تحقیقات بازار برای آشنایی با رقبای خود و استراتژیهای فروش آنها، از جمله روشهایی که برای سازماندهی و مدیریت تیمهای فروش خود استفاده میکنند، استفاده کنید.
هنگام انجام تحقیقات بازار، به این نکات توجه کنید که کدام محصولات تمایل به فروش بهتر دارند، اندازه تیم های فروش در شرکت های مشابه و کدام استراتژی های فروش موثرتر به نظر می رسند. بسیاری از شرکت ها تحقیقات بازار را از طریق بررسی پایگاه های داده و صفحات وب، صحبت مستقیم با مصرف کنندگان و رقبا برای جمع آوری بازخورد و مشاهده استراتژی های فروش در بازار انجام می دهند.
بیشتر بخوانید: راهنمای انجام تحقیقات بازار
۳.افراد حرفه ای را در همه نقش ها استخدام کنید
در استخدام افراد واجد شرایط برای تمام نقش های تیم فروش خود دقت کنید. از آنجایی که یک تیم فروش به ترکیبی از افراد حرفه ای با مهارت ها و تخصص های منحصر به فرد نیاز دارد، مهم است که افرادی را استخدام کنید که مناسب سبک کاری شما باشند. این می تواند به تقویت تیم فروش شما از همان ابتدا کمک کند و اطمینان حاصل کند که اعضای تیم شما می توانند به طور موثر با هم کار کنند.
همچنین پر کردن همه نقشها در یک تیم فروش بسیار مهم است – هر نقش میتواند چیزهای متفاوتی را به تیم و ابتکارات فروش یک شرکت ارائه دهد. در اینجا چند نقش وجود دارد که ممکن است برای ایجاد یک تیم فروش کامل استخدام کنید:
- مدیر فروش
- همکاران فروش
- متخصصین فروش
- نمایندگان خدمات مشتری
۴.از ابزارهای سازمانی استفاده کنید
از مدیریت پروژه یا ابزارهای دیگر برای سازماندهی تلاش های تیم فروش خود استفاده کنید. بسیاری از آنها به صورت آنلاین در دسترس هستند و برای سازماندهی مقادیر زیادی از داده ها و تسهیل ارتباط بین گروه ها طراحی شده اند، علاوه بر این اطمینان حاصل می شود که تمام عناصر نتایج یک تیم فروش در یک مکان متمرکز نمایش داده می شوند.
۵.اهداف شفاف تعیین کنید
داشتن اهداف می تواند به تقویت تیم فروش کمک کند و به اعضای تیم چیزی برای همکاری با یکدیگر و ایجاد فرصتی برای جشن گرفتن پس از رسیدن به هدف کمک کند. بسیاری از تیم های فروش، پیشرفت و دستاوردهای فروش سالانه، فصلی، ماهانه یا حتی روزانه را تعیین می کنند که دائماً نظارت می کنند. حصول اطمینان از شفاف و مشخص بودن اهداف نیز می تواند در انتقال همان اطلاعات برای درک بهتر نیازهای تیم مفید باشد.
بیشتر بخوانید: نحوه تعیین اهداف فروش موثر و سودآور
۶.ارتباطات را حفظ کنید
ارتباط منظم بین اعضای تیم فروش خود را تشویق کنید تا بهره وری را افزایش دهید و از برآورده شدن اهداف اطمینان حاصل کنید، از جمله بررسی های مربوط به پیشرفت برای تعیین موانع یا سایر مشکلات. حفظ ارتباطات همچنین میتواند آشنایی و پتانسیل یادگیری از تکنیکهای فروش یکدیگر را افزایش دهد، روابط را تقویت کند و به اعضای تیم اجازه دهد از یکدیگر حمایت کنند و با هم رشد کنند.
مطالب مرتبط: ۱۲ نکته مهم برای ایجاد انگیزه در تیم فروش برای موفقیت
اشتباهاتی که باید هنگام ساختن تیم فروش از آنها اجتناب کرد
در اینجا برخی از اشتباهات رایج برای تشخیص و برنامه ریزی برای ایجاد یک تیم فروش آورده شده است:
- تمرکز بر فرآیند فروش به جای فروش
- بی توجهی به طرح های جبران خسارت
- استفاده نکردن از قدرت معیارها
- مدیریت خرد
- عدم برنامه ریزی
چرا ایجاد یک تیم فروش قوی مهم است
داشتن یک تیم فروش قوی برای یک شرکت حیاتی است زیرا می تواند تعداد فرصت های کسب درآمد و سود بیشتر را افزایش دهد. تیم های فروش با استفاده از ترکیب مهارت ها و تخصص انواع مختلف متخصص های تجاری این کار را انجام می دهند.
ساختار داخلی یک تیم فروش می تواند بر عملکرد کلی تأثیر بگذارد، بنابراین تعیین وظایف خاص برای اعضای مختلف تیم باعث می شود افراد بیشتری از همه طرف بر روی یک ابتکار عمل کنند. یک تیم فروش قوی همچنین می تواند به بهبود کارکنان شرکت کمک کند، زیرا فروشندگان از یکدیگر و از مشتریان یاد می گیرند. از طریق این منابع است که آنها می توانند بینشی در مورد تکنیک ها و رویه های جدید برای فروش و به طور کلی تأثیر مثبت بر عملکرد شرکت به دست آورند.
مطالب مرتبط: ۹ ایده برتر آموزش فروش برای الهام بخشیدن به تیم شما