۶ نکته برای آماده شدن برای ارزیابی عملکرد کاری

6 نکته برای آماده شدن برای ارزیابی عملکرد کاری

ارزیابی عملکرد ، کیفیت مشارکت های کاری شما را می سنجد و به عنوان فرصتی برای برجسته کردن ارزش شما برای شرکت تان عمل می کند. بررسی های کارمندان به سرپرست شما اجازه می دهد تا بازخورد سازنده و مثبت به شما بدهد، اما آنها همچنین فرصت مهمی برای ایجاد اهداف و برنامه های رشد با سرپرست شما هستند.

آماده شدن برای ارزیابی عملکرد، قبل از اینکه وارد جلسه شوید، دیدگاه روشنی به شما می دهد. در این مقاله، شش نکته را به اشتراک می‌گذاریم که به شما کمک می‌کند برای بررسی خود آماده شوید.

استراتژی های آماده سازی ارزیابی عملکرد

برای اینکه بیشترین بهره را از بررسی عملکرد خود ببرید، هنگام آماده شدن، نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱. شرح شغل خود را مرور کنید

شرح شغل شما باید مهارت ها، مسئولیت ها و اهداف مورد نیاز شما را مشخص کند. شما می توانید از این مشخصات به عنوان پایه ای برای آماده سازی خود استفاده کنید. به دستاوردهای خود در طول دوره بررسی و نحوه ارتباط آنها با شرح شغل خود فکر کنید. اگر به دنبال ترفیع هستید، باید به شرح شغل برای سطح بعدی نیز مراجعه کنید.

۲. هر یادداشت عملکرد یا مجلات را مرور کنید

بررسی گزارش‌های وضعیت هفتگی یا ماهانه از دوره ارزیابی می‌تواند به شما کمک کند تا نکات برجسته عملکرد، چالش‌ها و هر نقطه عطفی را که ممکن است به دست آورده‌اید به یاد آورید. اگر قبلاً در شرکت فعلی خود ارزیابی عملکردی داشته اید، بررسی آن برای آگاهی از نحوه توسعه و رشد شما از ارزیابی قبلی می تواند مفید باشد.

اگر یک مجله عملکرد دارید، سال گذشته را مطالعه کنید. به دنبال موضوعات یا روندهای تکرارشونده باشید که دانش یا مهارت هایی را که به دست آورده اید یا باید توسعه دهید، پروژه هایی که از کار روی آنها لذت می بردید و موقعیت های چالش برانگیز که حل کرده اید را نشان می دهد.

اگر مجله کاری نگه نمی دارید، از امروز شروع کنید. ثبت دقیق موفقیت‌ها، دستاوردها، فعالیت‌ها و چالش‌های خود به محض ظهور، به شما امکان می‌دهد تا جزئیات را در حالی که هنوز در حافظه شما تازه هستند، مستند کنید.

۳. دستاوردها را برجسته کنید

مهم است که با درک دستاوردهای خود در طول دوره ارزیابی به فرآیند ارزیابی بیایید. در حالی که شما باید هر یک از موفقیت های خود را برجسته کنید، سرپرست شما برای دستاوردها ارزش بیشتری قائل است اگر بتوانید آنها را با اهداف شرکت خود مرتبط کنید.

هنگام بحث درباره دستاوردهای خود، باید مطمئن شوید که چگونه به آنها دست یافته اید و چه تأثیر قابل اندازه گیری بر سازمان گذاشته اید. ثبت هر چالشی که شما را از دستیابی به اهداف باز داشته است به همان اندازه مهم است تا بتوانید در آینده بهتر مورد حمایت قرار بگیرید. هر آموزشی که ممکن است دریافت کرده باشید یا گواهینامه هایی که در طول کار خود کسب کرده اید را فهرست کنید.

۴. مناطقی را که نیاز به پیشرفت دارید شناسایی کنید

شناسایی مناطقی که در آن نیاز به بهبود دارید به شما امکان می دهد مهارت ها، تخصص یا تجربیاتی را که برای ادامه رشد در سازمان خود به دست آورید، یادداشت کنید. فهرستی از زمینه های بهبود شما، پایه و اساس مناسبی را برای ایجاد یک برنامه رشد موفق با سرپرستتان به شما می دهد.

۵. اهداف را تعیین کنید

قبل از ملاقات با مدیر خود، با تعیین اهداف خود فعال باشید. آیا گواهینامه هایی وجود دارد که می خواهید برای دست یافتن به پیشرفت به شما کمک کند؟ آیا هیچ مهارتی وجود دارد که فکر می کنید باید روی آن کار کنید؟ یک برنامه یا فهرستی از اهداف ایجاد کنید تا روی آنها کار کنید. این اهداف باید با اهداف شرکت یا واحد شما مطابقت داشته باشد و نشان دهد که رشد شما را با رشد سازمان هماهنگ می کند.

۶. پذیرای بازخورد باشید

آشکارا با مدیر خود ارتباط برقرار کنید و بازخورد را بپذیرید. پذیرفتن انتقاد و بازخورد سازنده به مدیر نشان می دهد که شما با تغییرات سازگار هستید و مشتاق بهبود هستید.

پس از بررسی، جزئیات ارزیابی خود مانند نقاط قوت یا چالش‌های مورد بحث را مستند کنید. به هر انتقاد سازنده یا بازخورد مثبتی که مدیرتان در طول بررسی به شما داده است توجه کنید. مطمئن شوید که هر گونه مستندات را از سرپرست خود ذخیره کنید تا بتوانید از آن برای آماده شدن برای ارزیابی عملکرد بعدی خود استفاده کنید.

در فرآیند ارزیابی عملکرد چه انتظاراتی باید داشت

پنج روش رایج ارزیابی عملکرد وجود دارد. سازمان‌ها اغلب از ترکیبی از روش‌های زیر برای به دست آوردن بینش‌های کامل و بی‌طرفانه استفاده می‌کنند:

  • خود ارزیابی: این فرمت از شما می‌خواهد که با استفاده از سؤالات چند گزینه‌ای یا باز به خود امتیاز دهید شما عملکرد کاری خود را ارزیابی خواهید کرد، از جمله هرگونه دستاورد، پروژه های موفق و مسئولیت های اضافی خارج از نقش خود.
  • مقیاس رتبه بندی گرافیکی: مقیاس رتبه بندی گرافیکی یکی از رایج ترین روش های ارزیابی عملکرد است که توسط مدیران مورد استفاده قرار می گیرد. این روش مانند یک کارنامه از مقادیر متنی یا عددی استفاده می کند که با یک مقیاس مطابقت دارد. مدیر شما حوزه های مختلف عملکرد شما را بر اساس مقیاس، معمولاً یک تا پنج، رتبه بندی می کند و سپس نتایج را به اشتراک می گذارد.
  • ارزیابی ۳۶۰ درجه کارکنان: این روش شما را بر اساس ارزیابی های سرپرستان مستقیم، اعضای تیم و گاهی سرپرستان بخش های مختلف ارزیابی می کند. با استفاده از بازخورد ۳۶۰ درجه، مدیر شما شما را نه تنها برای کار برای موقعیت خاص خود، بلکه کار شما در حمایت از بخش های دیگر ارزیابی می کند. این روش به شما امکان می دهد دیدگاه وسیع تری از عملکرد کلی خود به دست آورید.
  • چک لیست توسعه ای: برای این روش، مدیران از یک چک لیست برای اندازه گیری ویژگی ها، پیشرفت و مهارت های آموخته شده شما استفاده می کنند. این چک لیست دارای یک سری اظهارات، مهارت ها و ویژگی های رفتاری است که مدیر شما آنها را بررسی می کند، مانند اخلاق کاری یا کار گروهی.
  • چک لیست حوادث بحرانی: چک لیست حوادث بحرانی لیستی از کارهایی است که در طول سال انجام داده اید و موفقیت آمیز بوده یا نیاز به بهبود دارند. هم شما و هم مدیرتان می توانید یک چک لیست حوادث مهم در طول سال داشته باشید و لیست ها را در طول ارزیابی خود مقایسه کنید تا ببینید آیا نظرات مشابهی دارید یا خیر.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *