از زمان ایجاد آن، رسانه های اجتماعی از یک پلتفرم صرفا اجتماعی به یک ابزار بازاریابی عالی برای کسب و کارهایی که به دنبال جذب مخاطبان بیشتری هستند، تبدیل شده است. بازاریابی رسانه های اجتماعی به روشی جایگزین برای شرکت ها تبدیل شده است تا خدمات و محصولات خود را برای مخاطبان هدف خود و همچنین مشتریان بالقوه تبلیغ کنند.
در این مقاله نحوه عملکرد بازاریابی شبکه های اجتماعی و همچنین مزایا و معایب آن را توضیح می دهیم.
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی رسانه های اجتماعی، همچنین به عنوان SMM شناخته می شود، استراتژی کسب و کارهایی است که از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده می کنند. SMM شامل ایجاد و انتشار محتوا در کانال های رسانه های اجتماعی کسب و کار شما برای ایجاد برند شما، افزایش آگاهی از برند، تعامل با مخاطبان، ایجاد مکالمه، افزایش فروش و هدایت ترافیک به وب سایت شما است. بازاریابی رسانههای اجتماعی به شرکتها بستری برای تعامل با مشتریان فعلیشان و تماس با مشتریان جدید ارائه میدهد و در عین حال هویت، مأموریت و فرهنگ برند خود را به مردم منتقل میکند. مدیران رسانه های اجتماعی، مدیران محتوا، مدیران برند، مدیران روابط عمومی و استراتژیست های رسانه های اجتماعی از بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.
بیشتر بخوانید: بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی شبکه های اجتماعی چگونه کار می کند؟
پلتفرم های اصلی رسانه های اجتماعی دسترسی شرکت ها و تعامل با مشتریان بالقوه خود را آسان کرده اند. بازاریابی رسانههای اجتماعی از اصول بهینهسازی رسانههای اجتماعی پیروی میکند، که شامل ایجاد و تنظیم محتوا برای پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی توسط کسبوکارها میشود. این پلتفرمهای اجتماعی طیف وسیعی از ابزارها را در اختیار شرکتها قرار میدهند تا محتوای خود را تبلیغ کنند و مخاطبان خود را با آن درگیر کنند. اکثر آنها همچنین دارای ابزارهای تحلیل داده داخلی هستند تا به آنها کمک کند تعاملات و موفقیت آنلاین خود را پیگیری کنند.
پنج رکن بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
پنج رکن اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد. آنها عبارتند از:
۱. تدوین استراتژی
قبل از شروع استفاده از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی خدمات یا محصولات خود، برنامه کلی خود را برای اینکه چگونه این استراتژی به اهداف بازاریابی بزرگتر شما کمک می کند، ایجاد کنید. همچنین میتوانید تعریف کنید که چگونه استفاده از هر کانال رسانههای اجتماعی به شما در دستیابی به یک هدف کمک میکند. همچنین میتوانید زمان استفاده از رسانههای اجتماعی و نوع محتوایی که استفاده میکنید را برنامهریزی کنید. استراتژی رسانه های اجتماعی بسیار مهم است، زیرا نحوه انجام فرآیند بازاریابی خود را راهنمایی می کند و موفقیت های این فرآیند را تعیین می کند.
۲. تهیه و انتشار محتوا
مفیدترین محتوایی که به اشتراک می گذارید می تواند با کیفیت بالا، به موقع و قابل ارتباط برای مخاطبان شما باشد. انتشار محتوای شما میتواند به معنای هر چیزی باشد، از ارسال یک تصویر، ویدیو یا پست وبلاگ در نمایه رسانههای اجتماعی تا اشتراکگذاری محتوای مرتبط دیگران. می توانید یک برنامه منظم انتشار داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که دسترسی به رسانه های اجتماعی خود را به حداکثر می رسانید و به مخاطبان خود اطلاع می دهید که تجارت شما در دسترس، حرفه ای و قابل اعتماد است.
۳. گوش دادن و تعامل با مخاطبان
همین طور که حضور شما در رسانه های اجتماعی و فالوورهای شما در این رسانه ها افزایش پیدا می کند ، گفتگوها در مورد برند شما نیز افزایش می یابد. افراد ممکن است مستقیماً به شما پیام دهند، شما را در پستهایشان تگ کنند، در مورد پستهای شما نظر بدهند یا در کانالهای رسانه اجتماعی خود درباره برند شما بحث کنند. با نظارت بر مکالمات رسانه های اجتماعی در مورد برند خود، می توانید تشخیص دهید که مردم چگونه محصولات و ساختار شرکت شما را درک می کنند.
۴. نظارت بر تجزیه و تحلیل
مهم است که دادههای مربوط به کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی خود را ردیابی کنید تا نحوه عملکرد آنها به صورت جداگانه و در مقایسه با سایر تلاشهای تبلیغاتی شما را درک کنید. شما ممکن است در یک بازه زمانی خاص بر روی حوزه هایی مانند دسترسی مخاطبان یا تعداد دنبال کنندگان خود تمرکز کنید. پلتفرم های رسانه های اجتماعی ابزارهای تحلیلی را ارائه می دهند که مقایسه اعداد خود را در پلتفرم های مختلف برای شما آسان تر می کند.
۵. توسعه تبلیغات
کانال های رسانه های اجتماعی بستری را برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به صورت رایگان و با هزینه اضافی در اختیار شما قرار می دهند. تبلیغات رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید و کاربران را بر اساس رفتار مشتری و جمعیت آنها هدف قرار دهید. استفاده از استراتژی های بازاریابی پولی ممکن است برای کسب و کارهای جدید یا هنگام تبلیغ یک پیشنهاد موقت بسیار سودمند باشد.
۷ مزیت بازاریابی رسانه های اجتماعی
موارد زیر مزایای بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند:
۱. مخاطبان بیشتری را جذب کنید
پلتفرم های اصلی رسانه های اجتماعی به کسب و کار شما دسترسی به مخاطبان زیادی از مردم را می دهند که می توانند پروفایل های آنلاین کسب و کار شما را دنبال کنند. همچنین، برخلاف رسانههای سنتی، هیچ مخاطب از پیش تعیینشدهای در رسانههای اجتماعی وجود ندارد که به شما امکان دسترسی به جمعیتشناسی نامحدودی از نظر جنسیت، سن یا موقعیت اجتماعی را میدهد. این بدان معنی است که شما می توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید،و همچنین به دیگرانی که ممکن است به خدمات شما علاقه مند باشند اما از وجود آنها بی خبرند.
۲. مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید
رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهند که مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. از آنجایی که مردم اکانت های رسانه های اجتماعی شما را دنبال می کنند، می توانید بگویید که به کسب و کار شما علاقه مند هستند. درک اینکه مردم چگونه برند شما را درک می کنند، شما را در موقعیت بهتری برای استراتژی مجدد و تطبیق یک استراتژی رسانه اجتماعی جدید که نیازهای مخاطبان شما را برآورده می کند، قرار می دهد. ارتباط مستقیم با مخاطبان به شما این امکان را می دهد که آنها را بهتر بشناسید و می توانید:
- محتوای مرتبط تر، شخصی و با ارزش تر ارائه دهید
- اختلافات را سریعتر و راحت تر حل کنید
- درک کنید که مخاطبان شما چگونه کسب و کار شما را درک می کنند.
۳. ایجاد وفاداری به برند
هرچه تعامل و ارتباط بین کسب و کار شما و مشتریان شما بیشتر باشد، آنها می توانند با برند شما راحت تر ارتباط برقرار کنند . ارائه بهروزرسانیهای مداوم، محتوای با کیفیت و خدمات استثنایی به مشتریان ممکن است به مشتریان کمک کند تا ارتباط عاطفی با شرکت شما ایجاد کنند. این در نهایت منجر به وفاداری به برند می شود.
۴. بر بازخورد مشتریان نظارت کنید
رسانه های اجتماعی راهی سریع برای به اشتراک گذاری اطلاعات با مخاطبان زیادی است. افراد از سراسر جهان در هر مکان یا منطقه زمانی می توانند بلافاصله پس از انتشار محتوای شما به آن دسترسی پیدا کنند. آنها همچنین می توانند به طرق مختلف با این محتوا درگیر شوند. بهعنوان یک برند، میتوانید به راحتی بازخورد مشتری را کنترل کنید و به سرعت نظرات را برای پاسخ به سؤالات مشتری یا نظارت بر ادراک برند مدیریت کنید.
۵. به بسیاری از فرصت های رشد دسترسی پیدا کنید
می توانید در اکثر پلتفرم های رسانه های اجتماعی به صورت رایگان ثبت نام کرده و یک حساب تجاری ایجاد کنید. همچنین می توانید محتوای ارگانیک را منتشر کنید و به طور رایگان به مجموعه بزرگی از مشتریان بالقوه دسترسی داشته باشید. این برای شرکت شما مفید است زیرا ممکن است بتوانید با پول کمتر تبلیغات بیشتری دریافت کنید یا بتوانید بودجه بازاریابی خود را بیشتر به فعالیت های دیگر اختصاص دهید. استفاده از رسانه های اجتماعی فرصت های زیادی را برای کسب و کار شما باز می کند تا با هزینه اندک یا بدون هزینه، سرنخ ها و فروش های ارزشمندی به دست آورید.
۶. کسب و کار خود را با نرخ بالاتری رشد دهید
رسانههای اجتماعی میتوانند نسبت به انواع سنتی بازاریابی و تبلیغات، نرخ منجر به بسته شدن بالاتری داشته باشند. به دلیل تجربه شخصی و پیوند و ارتباط مستقیم بین مشاغل و مشتریان که رسانه های اجتماعی ارائه می دهند، مشتریان احتمالاً سریعتر از طریق قیف فروش حرکت می کنند. این می تواند مفید باشد زیرا منجر به تبدیل بیشتر و در نهایت سود بیشتر می شود.
۷. به تبلیغات پولی دسترسی پیدا کنید
با بازاریابی رسانه های اجتماعی، شما این امکان را دارید که روی تبلیغات پولی سرمایه گذاری کنید تا به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید و بازدهی قابل توجهی داشته باشید. پلتفرمهای اجتماعی مختلف گزینههای متعددی برای مشارکت در کمپینهای پولی دارند. تبلیغات پولی به افرادی که ممکن است کانال های رسانه های اجتماعی شما را دنبال نکنند اجازه می دهد محتوای شما را ببینند. این گزینه همچنین شما را قادر می سازد تا تبلیغات خود را برای افرادی که به دنبال محصولات و خدمات مشابه شما هستند، هدف قرار دهید. این به شما این امکان را میدهد تا دسترسی خود را گسترش دهید، دنبالکنندگان، سرنخها و تبدیلهای جدیدی برای کسبوکار خود دریافت کنید.
۳عیب بازاریابی شبکه های اجتماعی
موارد زیر معایب بازاریابی شبکه های اجتماعی است:
۱. تمرین وقت گیر
در حالی که انتشار محتوای ارگانیک در رسانه های اجتماعی رایگان است، تولید محتوا بسته به پلت فرمی که استفاده می کنید و نوع محتوایی که می خواهید به اشتراک بگذارید، ممکن است زمان، هزینه و تلاش زیادی را صرف کند. برای حفظ حضور فعال در رسانه های اجتماعی و انجام یک تلاش موثر بازاریابی آنلاین، ممکن است زمان زیادی را صرف ایجاد گرافیک، نوشتن پست و تعامل با اعضای مخاطب هدف خود کنید. تنظیم زمانهای خاص برای کار بر روی تولید محتوا، بررسی نظرات و بازخوردها یا استفاده از برنامه زمانبندی برای ارسال محتوای خود میتواند به صرفهجویی در زمان در طول استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی شما کمک کند.
۲. تبلیغات نامطلوب
هنگام جستجو در اینترنت و کانال های رسانه های اجتماعی برای کسب و کار خود، ممکن است نظرات یا کامنت های منفی را بیابید. اگرچه نمیتوانید آنچه را که مردم در مورد کسب و کارتان در رسانههای اجتماعی میگویند کنترل کنید، اما میتوانید نحوه پاسخ دادن به نظرات آنها را کنترل کنید. سعی کنید به سرعت و حرفه ای پاسخ دهید تا شانس خود را برای حفظ مشتریان فعلی افزایش دهید و به بازار جدیدتر بگویید که شما یک برند قابل اعتماد هستید.
۳. تجلی نتیجه طولانی
رسانههای اجتماعی ارتباط سریع با مخاطبان شما را امکانپذیر میسازند، اما ممکن است در مراحل اولیه حضور فعال شما در رسانههای اجتماعی، نتایج ثابتی را نشان ندهند. ممکن است قبل از اینکه شاهد افزایش تعاملات یا بازگشت سرمایه خود باشید، مدت زیادی در بازاریابی رسانه های اجتماعی شرکت کنید. به خاطر داشته باشید که این فرآیند ممکن است بیشتر از حد انتظار طول بکشد و به برنامه ریزی و پیگیری مراحل لازم برای موفقیت آن در آینده ادامه دهید
2 پاسخ
gxn8zs