مهارت های تحلیلی: تعریف و ۱۵ مثال محل کار

مهارت های تحلیلی: تعریف و 15 مثال محل کار

مهارت های تحلیلی یک گروه اساسی از شایستگی ها هستند که بسیاری از کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند. این مهارت ها به کارمندان کمک می کند تا مشکلات را حل کنند، تصمیم بگیرند و راه حل هایی را توسعه دهند. در این مقاله، این نوع مهارت را با تشریح حوزه‌های مختلفی که مجموعه مهارت‌ها را تشکیل می‌دهند، تعریف می‌کنیم و نمونه‌هایی از فعالیت‌های محل کار که به این مهارت‌ها نیاز دارند، ارائه می‌کنیم.

مربوط:

  • ۱۱ مهارت اساسی که کارفرمایان به دنبال آن هستند

  • چگونه در محل کار مشکل را حل کنیم 

مهارت های تحلیلی چیست؟

مهارت‌های تحلیلی مجموعه‌ای از خصوصیات و ویژگی‌هایی هستند که به شما امکان مشاهده، بررسی، ارزیابی و تفسیر ایده‌ها و مسائل پیچیده را می‌دهند. استفاده از تفکر تحلیلی شما را قادر می سازد تا در موقعیت های مختلف به حل مسئله و ایجاد ایده ها و راه حل های پیچیده بپردازید. مانند بسیاری از مهارت‌ها، می‌توانید تجزیه و تحلیل را یاد بگیرید و با گذشت زمان و تمرین، توانایی‌های خود را تقویت کنید.

مهارت های تحلیلی موثر مستلزم ترکیب انواع مختلفی از مهارت ها برای دستیابی به موفقیت در محل کار است. برخی از این مهارت ها عبارتند از:

  • ارتباط: برقراری ارتباط مؤثر مستلزم تحلیلی بودن برای پرسیدن سؤالات مناسب برای جمع آوری تمام اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی یک موقعیت، ایجاد راه حل و آگاه سازی دیگران در مورد مراحل بعدی است. تمرین‌های تیم‌سازی، جلسات طوفان فکری، ارائه به همکاران، نظرسنجی از مشتریان و بحث‌های تشویقی ممکن است به شما در بهبود مهارت‌های تحلیلی و ارتباطی کمک کند.

  • تفکر خلاق: تفکر خلاق به شما کمک می کند تا داده ها، نظرات، مشکلات و راه حل ها را تجزیه و تحلیل کنید تا راه حل های ممکن برای مشکلات پیچیده را شناسایی کنید. طوفان فکری، همکاری و به چالش کشیدن خود برای فکر کردن در مورد دیدگاه‌های جدید ممکن است به شما در بهبود توانایی‌های خلاقانه و تحلیلی کمک کند.

  • تحقیق و بررسی: تحقیق و بررسی به شما کمک می کند تا اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری، حل مشکلات، جداسازی مهم ترین اطلاعات و ایجاد راه حل ها جمع آوری کنید. ایجاد لیستی از سوالات مهم، یادگیری در مورد گزینه های منابع جدید و صحبت با همکاران ممکن است به شما در توسعه مهارت های تحقیق و بررسی کمک کند.

  • تفکر انتقادی: مهارت‌های تفکر انتقادی شما را قادر می‌سازد تا یک موضوع یا مشکل خاص را ارزیابی کنید تا بر اساس آنچه می‌دانید درست است، تصمیمی آگاهانه بگیرید. یادگیری نحوه شناسایی مهم ترین اطلاعات یا اولویت بندی وظایف بر اساس معیارهای خاص ممکن است به شما در تقویت مهارت های تفکر انتقادی کمک کند.

  • حل مسئله: مهارت های حل مسئله به توانایی شما در شناسایی علت یک مسئله، ایجاد راه حل های مختلف ممکن و تعیین بهترین تصمیم اشاره دارد. حل مشکلات منطقی، همکاری با دیگران و انجام پازل ممکن است برای بهبود مهارت های حل مسئله شما را با چالش هایی مواجه کند.

  • تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات شما را ملزم به ارزیابی داده ها برای تعیین مهم ترین اطلاعات، شناسایی الگوها و تصمیم گیری برای ارزشمندترین بینش ها می کند. ایجاد ارتباطات منطقی بین اطلاعات را تمرین کنید تا داده ها و مهارت های تجزیه و تحلیل اطلاعات خود را ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه متفکر شهودی در مقابل متفکر تحلیلی

چرا این مهارت ها مهم هستند؟

شما از این مهارت ها در چندین جنبه از زندگی خود استفاده می کنید، از جمله روابط، فعالیت های روزانه و مسئولیت های محل کار، و بسیاری از مشاغل برای موفقیت به آن ها نیاز دارند. بسیاری از کارفرمایان به دنبال نامزدهایی هستند که مهارت های تفکر تحلیلی بسیار توسعه یافته ای داشته باشند، زیرا به حل مشکلات پیچیده، تجزیه و تحلیل داده ها یا تعیین بهترین مسیر عمل در یک پروژه کمک می کند. در حالی که مشاغلی مانند حقوق، پزشکی، علوم و ریاضی به این مهارت ها نیاز دارند، این نوع مهارت نیز با تشویق تفکر انتقادی، توسعه نظریه ها و ارائه پاسخ های خلاقانه، از موقعیت های بسیاری پشتیبانی می کند. شما می توانید تفکر تحلیلی را تقریبا در هر موقعیتی مانند بهبود یک برنامه یا محصول، ایجاد روابط حرفه ای بهتر، توسعه فرآیندهای کاری و تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان به کار ببرید.

مربوط:

۱۵ فعالیت در محل کار که نیاز به مهارت های تحلیلی دارد

در اینجا چند نمونه از فعالیت های رایج در محل کار که از این مهارت ها استفاده می کنند آورده شده است:

۱. ایجاد بودجه پروژه

هنگام ایجاد بودجه پروژه، موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. این فرآیند نیاز به مهارت های تحلیلی، تفکر انتقادی و تحقیق دارد. شما باید نیازهای پروژه را ارزیابی کنید و یک بودجه واقعی برای همه رویدادهای ممکن در طول جدول زمانی ارائه دهید.

۲. همکاری با دیگران برای حل یک مشکل

همکاری با دیگران در محل کار یک موقعیت رایج است. این یک فرصت یادگیری ارزشمند برای تمرین مهارت های خود با طوفان فکری و تحقیق ایده ها فراهم می کند. بر اساس یافته های خود، ممکن است احتمالات را ارزیابی کنید تا تعیین کنید بهترین راه حل ممکن برای اجرا چیست.

مرتبط: مهارت های همکاری: تعریف و مثال

۳. کشف یک معیار صرفه جویی در هزینه

وقتی بتوانید راهی برای صرفه جویی در پول شرکت یا بخش خود بیابید، راه حل ارزشمندی ارائه می دهید. فرآیند کشف یک معیار صرفه جویی ممکن است با شناسایی عواملی که برای سازمان شما هزینه زیادی دارد آغاز شود. بر این اساس، تهیه فهرستی از راه‌های بالقوه برای کاهش هزینه، استفاده مؤثرتر از منابع یا بهبود کارایی مهم است.

۴. تشخیص یک مشکل در حال انجام

استفاده از فرصت را برای حل یک مشکل جاری در سازمان خود در نظر بگیرید. با تحقیق در مورد علل بالقوه مشکل شروع کنید. راه حل های مناسب برای مشکل را طوفان فکری کنید و ایده های مختلف را اجرا کنید و اثربخشی آنها را ارزیابی کنید تا زمانی که بهترین راه حل را برای موقعیت شناسایی کنید.

۵. اولویت کاری روزانه

وقتی حجم کار روزانه خود را اولویت بندی می کنید، از مهارت های خود برای تعیین وظایف ضروری و فوری استفاده می کنید. شما ضرب الاجل ها و رویدادهای خارج از کنترل خود را ارزیابی می کنید، مانند انتظار یک همکار برای مشارکت در پروژه. یادگیری اولویت بندی حجم کار و اهدافتان به توسعه تفکر تحلیلی شما کمک می کند.

۶. عیب یابی سیستماتیک یک مشکل نرم افزاری

متخصصان فناوری اطلاعات معمولاً از یک فرآیند سیستماتیک برای عیب یابی یک مشکل نرم افزاری استفاده می کنند. آنها اغلب از روش های گام به گام و فرآیند حذف برای تعیین علت مشکل و ارائه راه حل استفاده می کنند. این فرآیند اغلب به طور گسترده برای از بین بردن مشکلات رایج شروع می شود، و ممکن است با محدود کردن آنچه اتفاق می افتد پیچیده تر شود.

۷. تکمیل ارزیابی تضمین کیفیت در یک فرآیند تجاری

بیشتر سازمان ها ممکن است از بهبود فرآیندها برای کارآمدتر، قوی تر یا مقرون به صرفه تر کردن آنها سود ببرند. با تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار برای شناسایی فرصت های بهبود شروع کنید. بر اساس یافته‌های خود، راه‌حل‌های بالقوه برای بهبود را برای آزمایش و اجرا ایجاد کنید.

۸. محاسبه بهای تمام شده یک پروژه

محاسبه بهای تمام شده یک پروژه یا محصول نیازمند چندین مرحله است. ابتدا، همه چیزهایی را که پیش‌بینی می‌کنید برای پروژه نیاز دارید، مانند مواد، پرسنل و سایر منابع تعیین می‌کنید. بر این اساس، برآورد دقیق ارقام بالقوه و در نظر گرفتن عواملی که ممکن است بر هزینه ها در طول پیشرفت پروژه تأثیر بگذارد، مهم است.

۹. تهیه یک پرزنت تجاری

تهیه یک پرزنت تجاری مستلزم تعیین آنچه برای مخاطبان مهم است که بشنوند است. این بر محتوایی که در پرزنت خود وارد می کنید و نحوه سازماندهی اطلاعات تأثیر می گذارد. همچنین استفاده از مهارت های ارتباطی برای اطمینان از به اشتراک گذاری موثر اطلاعات و بررسی درک مطلب با مخاطبان بسیار مهم است.

مطالب مرتبط: چهار نوع ارتباط 

۱۰. کار با مشتری برای ارزیابی نیازهای تجاری آنها

تکمیل هر گونه تحلیل نیاز ،مستلزم تفکر انتقادی، ارتباط و توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که کشف می کنید است. این فرآیند با پرسیدن بهترین سوالات از افراد مناسب، از جمله مشتری و همکاران شما، برای جمع آوری تمام اطلاعات مرتبط آغاز می شود. بر اساس یافته‌های خود، علل بالقوه مشکل را ارزیابی می‌کنید، راه‌حل‌های بالقوه را توسعه می‌دهید و تصمیم می‌گیرید که چه کاری انجام دهید.

۱۱. آموزش به مشتریان در مورد اطلاعات فنی

برخی از مشاغل نیازمند توضیح اطلاعات فنی پیچیده برای افرادی هستند که تخصص فنی مشابهی ندارند. با تعیین مهم ترین اطلاعاتی که آنها باید بدانند، شروع کنید. پس از جداسازی با ارزش‌ترین اطلاعات، در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید اطلاعات را به آنها منتقل کنید، مثلاً از طریق کمک‌های بصری یا با استفاده از زبان ساده یا استعاره.

۱۲. شناسایی فرصت های تجاری جدید

شناسایی فرصت های تجاری جدید ممکن است به شما کمک کند تا پیشنهاداتی برای رشد شرکت خود و دستیابی به زمینه های جدید موفقیت ارائه دهید. با تجزیه و تحلیل کسب و کار فعلی خود شروع کنید تا زمینه های بهبود یا راه های بالقوه برای گسترش بخش های کوچکتر سازمان را شناسایی کنید. ارزیابی خود را با تکمیل تحقیقات بازار، ارزیابی مشتریان و تهیه برآورد هزینه ادامه دهید.

۱۳. استفاده از بازخورد مشتریان

بسیاری از سازمان ها برای ارزیابی سطح رضایت مشتری و کشف زمینه های بهبود، بازخورد مشتریان را جمع آوری می کنند. تجزیه و تحلیل این داده‌ها به شما امکان می‌دهد شکایات رایج مشتریان را شناسایی کنید یا آنچه را که آنها در مورد محصول یا خدمات شما بیشتر دوست دارند، بیاموزید. بر اساس الگوها یا روندها، ممکن است تعیین کنید که چه تغییرات سازمانی را در اولویت قرار دهید.

۱۴. تشخیص بیمار

توانایی های تحلیلی برای متخصصان پزشکی حیاتی است. این مهارت ها آنها را قادر می سازد تا علائم و سابقه پزشکی قبلی بیماران را ارزیابی کنند تا توضیحات قابل قبولی برای مشکلات پزشکی تعیین کنند. این به آنها کمک می کند تا بهتر تشخیص دهند، درمان کنند و از بیماران مراقبت کنند.

۱۵. درک مشکلات بودجه

سازمان‌هایی مانند رستوران‌ها یا شرکت‌های ساختمانی ممکن است در صورت بروز مشکلات زنجیره تامین یا تغییر در هزینه‌های مواد، با بودجه‌های خود دچار مشکل شوند. تعیین راه حل برای تعادل بودجه مستلزم ارزیابی وضعیت برای شناسایی علت خاص مشکل است. بر این اساس، می توانید راه حل های موقتی ایجاد کنید تا همچنان مواد مورد نیاز خود را بدون صرف هزینه اضافی در اختیار داشته باشید.

مطالب مرتبط:۹ سوال رایج تحلیلی در مصاحبه ها (همراه با نمونه پاسخ)

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *