اقلام کلیدی:
- مهارت های تحلیلی مهارت های نرمی هستند که به شما در شناسایی و حل مشکلات پیچیده کمک می کنند.
- بسیاری از مشاغل به مهارت های تحلیلی مانند تفکر انتقادی، تحقیق و سواد داده نیاز دارند.
- نشان دادن مهارت های تحلیلی در رزومه و مصاحبه ها می تواند به شما کمک کند تا یک نامزد شغلی رقابتی باشید.
بیشتر بدانیم: مهارت های تحلیلی: تعریف و ۱۵ مثال محل کار
مهارت های تحلیلی چیست؟
مهارتهای تحلیلی ویژگیها و تواناییهایی هستند که به شما امکان میدهند یک موضوع را مشاهده، تحقیق و تفسیر کنید تا ایدهها و راهحلهای پیچیده ایجاد کنید. وقتی از چندین مورد از این مهارت ها با هم استفاده می کنید، این تفکر تحلیلی است. شما می توانید تفکر تحلیلی را در بسیاری از موقعیت ها هم در زندگی حرفه ای و هم در زندگی شخصی خود به کار ببرید. تفکر تحلیلی اغلب شامل آزمون و خطا و سایر فرآیندهای سیستماتیک است که به متفکر اجازه می دهد به یک نتیجه معقول برسد. کسانی که مهارت های تفکر تحلیلی عملی دارند می توانند به سرعت یک موقعیت، موضوع یا مشکل را تجزیه و تحلیل کنند و اغلب در یک مجموعه تیمی برای دستیابی به اهداف به خوبی کار می کنند.
مطالب مرتبط: استدلال تحلیلی چیست؟ (با تعریف و نکات)
تفکر تحلیلی چگونه کار می کند؟
یک عنصر اساسی در تفکر تحلیلی، توانایی شناسایی روابط علت و معلولی است. این مستلزم درک آنچه ممکن است در طول فرآیند حل مسئله اتفاق بیفتد، و بررسی چگونگی ارتباط ایده های جدید با موضوع اصلی است. فرآیند به کارگیری مهارت های تحلیلی شما معمولاً شامل چندین مرحله است، از جمله:
- شناسایی موضوع، مشکل یا مسئله
- تفکیک مبحث، مشکل یا موضوع به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت تر
- جمع آوری اطلاعات مرتبط از منابع معتبر
- ارزیابی روابط علت و معلولی
- توسعه راه حل ها یا درک بیشتر خود از موضوع
- تست راه حل ها یا ایده های جدید بر اساس آنچه یاد گرفته اید
- مرور راه حل ها یا ارزیابی دانش جدید شما
بیشتر تفکر تحلیلی نیاز به آزمون و خطا دارد. افرادی که دارای مهارت های تفکر تحلیلی قوی هستند اغلب قادر به تجزیه و تحلیل سریع یک موقعیت، موضوع یا مشکل هستند و اغلب در یک مجموعه تیمی برای دستیابی به اهداف به خوبی کار می کنند.
مطالب مرتبط: ۱۲ رویکرد برای حل مسئله برای هر موقعیتی
چرا مهارت های تحلیلی مهم هستند؟
دلایل زیادی برای توسعه، نمایش و استفاده از مهارت های تحلیلی خود در محل کار وجود دارد، از جمله اینکه:
- می تواند در سناریوهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد: درک اصول اولیه هر مشکلی به طوری که بتوانید راه حل های قابل قبولی پیدا کنید، یک مهارت کلیدی در بسیاری از مشاغل است، که آن را به یک مهارت قابل انتقال تبدیل می کند که می توانید تقریباً در هر نقشی از آن استفاده کنید. بسیاری از صنایع از این مهارت ها از جمله خدمات به مشتریان، آموزش و بازاریابی استفاده می کنند.
- در صنایع خاص ضروری هستند: اگر به دنبال شغلی هستید که مختص تجزیه و تحلیل باشد، مانند تحلیلگر آزمایشگاهی یا تحلیلگر داده، باید مهارت های تفکر تحلیلی مختص صنعت خود را توسعه دهید. در حالی که تفکر تحلیلی یک مهارت نرم است، مشاغل تحلیلگر همچنین از شما انتظار دارد که مهارتهای سخت خاصی را که به موقعیت مربوط میشود، توسعه دهید. این همچنین در مورد مشاغل با دانش فنی مورد نیاز مانند پرستاری، مهندسی، حسابداری، تحقیقات علمی، معماری و برنامه نویسی کامپیوتر نیز صدق می کند.
- ارتقای تصمیم گیری موثر: حل مشکلات از طریق تفکر تحلیلی به شما امکان می دهد در آینده بهتر تصمیم بگیرید. ممکن است بتوانید تفکر تحلیلی گذشته را برای مشکلات جدید یا مشابه به کار ببرید، که ممکن است کارایی تصمیم گیری شما را افزایش دهد.
- شما را قادر می سازد تا شغل خود را توسعه دهید: با بهبود مهارت های تحلیلی خود، می توانید در شغل خود بهتر شوید و به سازمان ها در رسیدن به اهداف خود کمک کنید. افزایش اثربخشی و کسب تجربه بیشتر از طریق تفکر تحلیلی می تواند به فرصت های رهبری بیشتر منجر شود.
مطالب مرتبط: ۲۰ مهارت مورد نیاز برای محیط کاری امروز
مهارتهای کلیدی تحلیلی
انواع مختلفی از مهارت های تحلیلی وجود دارد که می توانید در محیط های حرفه ای از آنها استفاده کنید. در اینجا نمونه هایی از مهارت های اصلی که منجر به تفکر تحلیلی موثر می شود آورده شده است:
- تفکر انتقادی
- تحقیق
- ارتباط
- تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
- حل مسئله
- تفکر خلاقانه
تفکر انتقادی
شامل وقت گذاشتن برای درک کامل مشکلات، تجزیه و تحلیل واقعیت ها، پیش بینی نتایج یا عواقب و تصمیم گیری منطقی بر اساس این اطلاعات است. در محل کار، تفکر انتقادی شامل پرسیدن سوال، جمع آوری اطلاعات از همکاران، ارزیابی انتخاب ها بر اساس حقایق و شناسایی سوگیری ها در استدلال فرد است. تفکر انتقادی افراد را قادر می سازد تا مشکلات را به طور منطقی تجزیه و تحلیل کنند و به راه حل های عینی تری برسند.
این تفکر توانایی زیر سوال بردن عقاید از پیش تعیین شده است که می تواند به شما در شناسایی مسائل یا زمینه های بهبود کمک کند.تفکر انتقادی اغلب اولین گام در فرآیند نوآوری است. برای مثال، یک شرکت لجستیک ممکن است برای چندین دهه از سیستم خاصی برای سازماندهی موجودی استفاده کرده باشد. یک مدیر عملیات جدید ممکن است دلایل استفاده از این سیستم را زیر سوال ببرد. با شناسایی نیازهای شرکت، آنها می توانند سیستم را با یک سیستم جدید جایگزین کنند.
تحقیق
مهارت های تحقیق به توانایی جستجو، سازماندهی و استخراج اطلاعات مرتبط در مورد یک موضوع خاص اشاره دارد و گامی اولیه در یافتن راه حل های ممکن برای مشکلات است. تحقیق می تواند به سادگی درخواست از یک مدیر یا همکار که ممکن است دانش بیشتری در مورد مشکل داشته باشد برای جستجوهای آنلاین گسترده تر از طریق منابع معتبر باشد. بخشی از فرآیند تحقیق همچنین شامل دانستن اینکه چه اطلاعاتی برای حل مشکل ارزشمند یا ضروری هستند، می باشد.
ارتباط
مهارت های ارتباطی به توانایی انتقال و دریافت اطلاعات به شیوه ای شفاف و کارآمد اشاره دارد. در محل کار، ممکن است با هم تیمی ها یا مدیران خود در مورد مشکلات ارتباط برقرار کنید، یا ممکن است راه حل هایی برای مشکلات در جلسات تیم ارائه دهید. انتقال اطلاعات به وضوح و دقیق یک مهارت مهم در فرآیند تفکر تحلیلی است زیرا ناکارآمدی ها را کاهش می دهد و اطمینان می دهد که همه راه حل های مشکلات را درک می کنند.
مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها
تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
تجزیه و تحلیل داده ها توانایی ارزیابی و تفسیر حجم زیادی از داده ها و همچنین تعیین روندها و شناسایی الگوهای مرتبط است. ممکن است از شما خواسته شود که داده ها را به شکلی آسان برای درک خود یا سایر تصمیم گیرندگان کلیدی که از آن اطلاعات برای ایجاد راه حل ها یا توسعه استراتژی ها استفاده می کنند، سازماندهی و تجسم کنید.
در محل کار، تجزیه و تحلیل داده ها معمولاً شامل استفاده از صفحات گسترده، نمودارها و سایر نرم افزارهای تجزیه و تحلیل داده است. مزیت تجزیه و تحلیل داده ها برای تفکر تحلیلی گسترده تر این است که داده ها اغلب بهترین بینش های تحلیلی را هدایت می کنند.
مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل داده ها: تعریف، انواع و مزایا
حل مسئله
پس از شناسایی یک موضوع و جمعآوری تحقیقات، میتوانید از مهارتهای حل مسئله خلاق خود برای طراحی راهحل استفاده کنید. ممکن است راه حل خود را آزمایش کنید یا از دیگران نظر آنها را بخواهید. برای مثال، مدیر یک مرکز تفریحی ممکن است از نظرسنجی ها برای جمع آوری اطلاعات در مورد اینکه اعضای مرکز به چه نوع دوره های تناسب اندام علاقه مند هستند و چه زمانی ترجیح می دهند کلاس داشته باشند، استفاده کند. سپس ممکن است از مهارت های حل مسئله خود برای تطبیق کلاس های بالقوه با کارکنانی که واجد شرایط آموزش آنها هستند استفاده کنند. در نهایت، آنها می توانند بازخوردهایی در مورد برنامه دوره جمع آوری کنند تا تنظیمات را انجام دهند.
تفکر خلاقانه
این تفکر شامل توانایی مشاهده مشکلات یا موقعیت ها از منظری متفاوت و ارائه ایده ها یا راه حل های جدید است. تفکر خلاق می تواند بینش های جدید را تحریک کند و رویکردهای جدیدی را برای تفکر تحلیلی ترویج کند. در محل کار، مردم اغلب در جلسات طوفان فکری اختصاصی خلاقانه فکر می کنند. برخی از مدیران ممکن است تفکر جانبی را تشویق کنند، یعنی زمانی که افراد از رویکردهای غیرمستقیم برای مشکلات به جای رویکرد منطقی سنتی قدم به قدم استفاده می کنند.
چگونه مهارت های تحلیلی خود را تقویت کنیم
توسعه مهارت های تحلیلی می تواند به شما کمک کند عملکرد محل کار خود را بهبود بخشید، در حرفه خود پیشرفت کنید و/یا شغل جدیدی پیدا کنید. با استفاده از برخی از نکات زیر می توانید مهارت های تحلیلی خود را افزایش دهید:
- مهارتهایی را که میخواهید توسعه دهید شناسایی کنید: در نظر بگیرید که چه مهارت های تحلیلی دارید و چه مهارت هایی برای پیشرفت دارید.
- دورههای توسعه حرفهای را بگذرانید: در کلاسهایی ثبتنام کنید که به شما فرصت توسعه مهارتهای تحلیلی را میدهند، مانند یک دوره آنلاین رایگان یا پولی در تجزیه و تحلیل دادهها یا مهارتهای نرم مانند تصمیمگیری.
- فرصتهایی برای استفاده از مهارتهای تحلیلی در سازمان فعلی خود بیابید: برای پروژههایی، مانند توسعه استراتژیهای جدید یا حل یک مشکل در سطح سازمان، که مستلزم استفاده از مهارتهای تحلیلی حیاتی است، داوطلب شوید.
- کتابهایی را بخوانید که شما را به چالش میکشند: کتابهای غیرداستانی توسعه حرفهای را امتحان کنید که تمرینها و نکاتی را ارائه میدهند که تفکر تحلیلی را تقویت میکنند.
- با شبکه حرفه ای خود ارتباط برقرار کنید: به دنبال مشاوره از متخصصان رشته خود باشید، به خصوص کسانی که تجربه و دانش بیشتری در مورد یک موضوع خاص دارند.
- در مورد بهترین شیوه ها برای صنعت خود تحقیق کنید:همچنین میتوانید کتابها، مقالهها، وبلاگها و مجلات خاص صنعت را بخوانید یا ویدیوها و پادکستهای مرتبط با صنعت را تماشا یا گوش دهید تا دانش خود را در مورد موضوع افزایش دهید، که برای حل مشکلات کارآمدتر و مؤثرتر ضروری است.
مهارت های تحلیلی در محیط کار
استفاده از مهارت های تحلیلی می تواند به شما در انجام طیف وسیعی از وظایف کمک کند، از جمله:
- حل مشکلات مشتری
- بهبود طراحی محصول
- رفع مشکلات فنی
- طراحی برنامه های یادگیری و توسعه که نیازهای شرکت را برآورده می کند
- شناسایی فرصت های فروش جدید
- پروژه های استراتژیک پیشرو
- طراحی برنامه های ارتباطات داخلی برای اتصال تیم ها
- ایجاد نمونه های اولیه محصول جدید
- اجرای برنامه های آموزش مداوم
بیشتر بخوانید: ۴۵ نمونه از مهارت های تحلیلی در محیط کار
چگونه مهارت های تحلیلی خود را برجسته کنید
میتوانید مهارتهای تحلیلی خود را در رزومه، در نامه درخواست و در طول مصاحبه به نمایش بگذارید تا نشان دهید که کاندیدای باکیفیتی هستید.
مهارت های تحلیلی در رزومه شما
میتوانید اطلاعاتی درباره مهارتهای تحلیلی کلیدی خود در خلاصه رزومه، شرح مشاغل گذشته و بخش مهارتهای خاص خود قرار دهید. در اینجا نحوه نشان دادن مهارت های خود در هر بخش آورده شده است:
- خلاصه رزومه: خلاصه رزومه شما شامل اطلاعاتی در مورد صلاحیت های کلیدی شما است. در این بخش میتوانید خودتان را تحلیلگر یا مشکلگشا توصیف کنید.
- تجربه کاری: در بخش تجربه کاری، میتوانید توضیح دهید که چگونه از مهارتهای تحلیلی خود، مانند مدیریت دادهها، برای برآورده کردن یا فراتر از نیازهای شغلی استفاده کردهاید. برای نشان دادن پتانسیل خود، جزییات عینی، مانند مشکلاتی که حل کردید را در نظر بگیرید.
- مهارت ها: داشتن یک بخش جداگانه برای مهارت ها به شما امکان می دهد توانایی های تحلیلی کلیدی خود را مجدداً بیان کنید و کلمات کلیدی مربوط به شرح شغل را اضافه کنید. در این بخش می توانید مهارت های تحلیلی را با توانایی های بین فردی و فنی ترکیب کنید.
در معرفی نامه شما
برای معرفی نامه خود، در مورد زمانی بنویسید که از مهارت های تحلیلی برای بهبود چیزی یا حل یک مشکل استفاده کرده اید، چه در محل کار، چه در یک موقعیت داوطلبانه یا در مدرسه. مثال خود را با شغلی که برای آن درخواست می دهید مرتبط کنید و نشان دهید که چگونه این مهارت ها شما را به یک کاندیدای قوی برای این موقعیت تبدیل می کند.
مثال: من از کاوش در روابط در داده ها و استخراج بینش برای حل مشکلات تجاری لذت می برم. در آخرین نقشم، داده های تجارت الکترونیک مشتری را تجزیه و تحلیل کردم و از تفکر جانبی برای راه اندازی کمپین ایمیل حفظ سبد خرید استفاده کردم. وقتی این استراتژی را اجرا کردیم، فروش ۱۰ درصد بهبود یافت. در این نقش، من می توانم همان رویکرد تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها را در استراتژی بازاریابی شرکت شما اعمال کنم.
در مصاحبه شغلی
مصاحبهکنندگان ممکن است از سؤالات رفتاری برای ارزیابی مهارتهای تفکر تحلیلی شما استفاده کنند. در طول یک مصاحبه شغلی، پاسخ های دقیقی در مورد نحوه استفاده از مهارت های تحلیلی خود در گذشته و چگونگی بهبود موقعیت ها یا حل مشکلات توسط این مهارت ها ارائه دهید. همچنین می توانید از یک موقعیت فرضی برای توضیح نحوه استفاده از تفکر تحلیلی خود در این نقش استفاده کنید.
مثال: «به عنوان تحلیلگر کسب و کار جدید شما، مطمئن هستم که میتوانم گزارشها را بررسی کنم، ناکارآمدیهای تولید را ثبت کنم و حوزههای خاصی از سازمان را شناسایی کنم که میتوان آنها را بهبود بخشید. من میدانم که هدف شرکت شما کاهش هزینههای غیرضروری تامین دفتر است، و من میتوانم گزارشهای هزینهها را برای ارائه دادههای درخواستی مقایسه کنم و هرگونه مازاد بر حذف را تعیین کنم.
همچنین میتوانید مهارتهای تحلیلی خود را از طریق آزمونهای پیش از استخدام، که شرکتهای بزرگتر اغلب برای ارزیابی نامزدها برای یک نقش استفاده میکنند، نشان دهید. این تست ها بیشتر در نقش های فنی مانند تجزیه و تحلیل داده ها یا برنامه نویسی کامپیوتری رایج هستند
14 پاسخ