متخصصان توسعه کسب و کار برای توسعه یک شرکت با ارزیابی عملکرد آنها و جستجوی مناطقی برای بهبود کار می کنند. بهبود ممکن است به شکل ایجاد و حفظ روابط با متحدان و شرکا باشد، یا ممکن است شامل شناسایی فرصتهایی برای رشد در کانالهای دیگر باشد. کار در توسعه کسب و کار، پتانسیل رشد و گزینه ای برای داشتن یک شغل کامل را ارائه می دهد.
در این مقاله، صحبت خواهیم کرد که متخصصان توسعه کسب و کار چه می کنند و چه مهارت هایی برای موفقیت در این نقش ضروری است.
توسعه کسب و کار چیست؟
توسعه کسب و کار شناسایی روش های بلند مدت برای افزایش ارزش از طریق توسعه روابط، بازارها و مشتریان است. مسئولیت اصلی یک توسعه دهنده کسب و کار، رشد یک کسب و کار است. بسته به صنعت، وظایف و استراتژی های روزانه برای دستیابی به این هدف متفاوت خواهد بود، اما ماموریت کلی یکسان است.
در حالی که بسیاری از نقش های توسعه کسب و کار نیاز به مدرک دارند، این به شرکت و موقعیت بستگی دارد. در بیشتر موارد، به تجربه در زمینه فروش، بازاریابی یا مدیریت کسب و کار نیاز دارید. مهارت های خاصی نیز برای موفقیت شما در این زمینه حیاتی هستند، از جمله مهارت های فروش، ارتباطات، مذاکره، بازاریابی، تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت پروژه. با ایجاد این مهارت ها می توانید شانس موفقیت خود را در زمینه توسعه کسب و کار افزایش دهید.
توسعه کسب و کار در مقابل فروش
هنگام تلاش برای تعریف توسعه کسب و کار، افراد ممکن است ندانند که چگونه بین نقش خود و نقش فروشندگان تفاوت قائل شوند. با این حال، درک توسعه کسب و کار مستلزم بررسی چگونگی رشد موثر شرکت است. اگرچه تیم فروش برای گسترش شرکت نیز تلاش می کند، توسعه دهندگان کسب و کار با شرکای بالقوه و مشاغل به جای مشتریان مستقیم کار می کنند.
اگر یک شرکت به دنبال گسترش و رشد به روش های دیگر است، فرصت های توسعه کسب و کار ممکن است بهترین راه حل باشد. یک توسعهدهنده کسبوکار ماهر میتواند شراکتهای طولانیمدتی را ایجاد کند که منجر به سرنخهای اضافی و معاملات بسته شود. در نتیجه، کسب و کار ممکن است بدون نیاز به افزایش گسترده کارکنان فروش، رشد کند.
توسعه کسب و کار بر موفقیت بلندمدت یک کسب و کار و یافتن بهترین راه ها برای دستیابی به آن موفقیت متمرکز است. با شناسایی و ایجاد فرصتهای توسعه کسبوکار، شرکتها میتوانند روابطی با شرکای خود ایجاد کنند که به آنها از طریق ارجاع برای مدت زمان طولانیتری کمک کند. برای برخی از شرکت ها، توسعه کسب و کار وسیله ای است که ارزش بلندمدت ایجاد می کند.
شرایط توسعه کسب و کار
اگر به دنبال فرصتهای توسعه کسبوکار هستید، ممکن است چند اصطلاح رایج را در فهرستها پیدا کنید. در اینجا دو عبارت کلیدی وجود دارد که باید هنگام کار با توسعه دهندگان کسب و کار یا تلاش برای به دست آوردن نقش در این زمینه بدانید:
خط لوله فروش
این اصطلاح به فرصتهای درآمدی بالقوه و جایی که آنها در فرآیند خرید یا ایجاد مشارکت با یک شرکت قرار میگیرند، اشاره دارد. خط لوله به صورت بصری نشان دهنده پیشرفت معاملات است که با اکتشاف شروع می شود و با بسته شدن معامله پایان می یابد. با افزودن به خط لوله فروش، یک متخصص توسعه کسب و کار می تواند از تیم فروش حمایت کرده و فروش بالقوه را افزایش دهد.
مخاطب هدف
این اصطلاح به مشتری یا شریک ایده آل برای شرکت اشاره دارد. شناسایی شرکت ها، ارباب رجوع ها یا مشتریان هدف یکی از جنبه های کلیدی کار در توسعه کسب و کار برای جلوگیری از اتلاف وقت و منابع است. برای تعیین مخاطب هدف، باید بتوانید تحقیق کنید و به شراکت های بالقوه و کانال های فروش نگاه کنید.
مهارت های توسعه کسب و کار
اگر به دنبال نقشی در توسعه کسب و کار هستید، چندین مهارت رایج وجود دارد که ممکن است در شرح شغل پیدا کنید. تعیین اهداف شخصی برای بهبود این مهارت ها می تواند به شما کمک کند کاندیدای رقابتی تری باشید.
در اینجا چند مهارت وجود دارد که باید در رزومه کاری و مصاحبه های توسعه کسب و کار بر آنها تأکید کنید:
۱. مهارت های فروش
در حالی که نقشهای توسعه کسبوکار و فروش اهداف متفاوتی را دنبال میکنند، آنها وظایف و مسئولیتهای مشابهی را به اشتراک میگذارند. به همین دلیل، مهارت های اولیه فروش می تواند به شما در موفقیت در این نقش کمک کند.
برای هدف گذاری فرصتهای رشد، یک متخصص توسعه کسبوکار باید بتواند اعضای مخاطبین شرکت را شناسایی کند و به طور موثر فرصتها را بیابد و دنبال کند. علاوه بر این، توسعه دهندگان کسب و کار به مهارت هایی برای ایجاد روابط با شرکای بالقوه یا مشتریان بالقوه نیاز دارند.
این ممکن است شامل وظایفی مانند تماس سرد یا تشکیل جلسات حضوری برای بحث در مورد فرصت های بالقوه و فروش ایده مشارکتی باشد که به نفع همه طرف های درگیر باشد. هر کسب و کاری برای رشد باید مشتری جذب کند، اما هر مشتری بالقوه مناسب نیست. توانایی ارزیابی اینکه آیا یک مشتری بالقوه واجد شرایط است یا یک شریک به اعضای مخاطب هدف دسترسی دارد، یک ضرورت در توسعه تجارت است.
مهارت های فروش اضافی عبارتند از:
- مشتری یابی
- به روز رسانی قیف فروش یا پلت فرم مدیریت مشتری
- سرنخ های واجد شرایط
- تقویت روابط با مشتریان
توسعه دهندگان کسب و کار اغلب با اعضای تیم فروش همکاری نزدیکی دارند تا سرنخ های واجد شرایط را از طریق قیف فروش هدایت کنند و مشتریان بالقوه را به سطح بعدی برسانند. پس از تحویل، اعضای تیم فروش محصول را نشان می دهند، مذاکره می کنند و در نهایت معامله را می بندند.
اگرچه متخصصان توسعه کسب و کار در فرآیند فروش شرکت دارند، اما به ندرت معاملات را بسته و یا مشتریان بالقوه را به مشتریان قطعی تبدیل می کنند. این مسئولیت ها در نهایت بر عهده تیم فروش است. با این حال، توانایی سادهسازی فرآیند فروش میتواند موفقیت یک کسبوکار را بهبود بخشد، به همین دلیل است که متخصصان توسعه کسبوکار و اعضای تیم فروش در این ظرفیت با یکدیگر همکاری میکنند.
۲. مهارت های ارتباطی
بدون مهارت های ارتباطی قوی، دستیابی به موفقیت در دنیای توسعه کسب وکار دشوار خواهد بود. توسعه دهندگان کسب و کار باید بتوانند با اطمینان و شفافیت بنویسند و ارتباط برقرار کنند و همچنین به پاسخ ها و نگرانی های مشتریان بالقوه گوش دهند. مسئولیت های یک مدیر توسعه کسب و کار شامل تماس با افراد بالقوه، حفظ روابط بلندمدت و به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمند با افراد درگیر در کسب و کار است.
در کنار آن مهارت های ارتباطی، یک توسعه دهنده کسب و کار باید قادر به مذاکره باشد. اگرچه ممکن است آنها کسی نباشند که معامله را می بندند، آنها مسئول تولید سرنخ ها و علاقه مند نگه داشتن آنها در حین حرکت در قیف فروش هستند.
برای موفقیت در مذاکرات، باید بتوانید خلاقانه فکر کنید، نیازهای دیگران را درک کنید و اولویت بندی کنید. مهمتر از همه، سبک ارتباطی شما باید واقعی و با درایت باشد. همچنین میتوانید مهارتهای ارتباطی خود را با تمرین پرزنت ها و سخنرانیها بهبود بخشید تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
۳. مهارت های بازاریابی
در بسیاری از شرکت ها، بخش توسعه کسب و کار اغلب با بخش بازاریابی بیشتر از بخش فروش هماهنگ است. اگرچه یک توسعهدهنده کسبوکار باید مهارتهای فروش داشته باشد، اما باید اصول اولیه بازاریابی را نیز درک کند و آنها را در نقش خود به کار گیرد. در نهایت، هدف متخصصان بازاریابی و توسعه کسب و کار، رشد کسب و کار است، اگرچه روش های انجام این کار ممکن است متفاوت باشد.
شرکت های کوچکتر ممکن است منابع لازم برای به کارگیری یک تیم بازاریابی کامل را نداشته باشند، بنابراین برخی از وظایف اغلب مرتبط با بازاریابی ممکن است بر عهده توسعه دهندگان کسب و کار باشد. این وظایف شامل یافتن راه هایی برای ترویج برند ، گسترش بازار، جذب کاربران جدید و ایجاد آگاهی است. علاوه بر این، بسیاری از مدیران توسعه کسب و کار به دنبال فرصت هایی برای ایجاد مشارکت هستند، نه فروش به یک مشتری نهایی. بنابراین، توانایی تبلیغ برند به طور موثر مناسب است.
۴. مهارت های هوش تجاری
هوش تجاری به دست آوردن بینش و درک عمیق از یک بازار است. در توسعه کسب و کار، ایجاد این مهارت ها شامل تحقیق در مورد نیازهای کسب و کار و رقبای آن برای به دست آوردن دید وسیع تری از بازار هدف است.
جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها نیز در زیر مجموعه هوش تجاری قرار می گیرد. برخی از رایجترین انواع دادههایی که برای توسعهدهندگان کسبوکار مفید است عبارتند از: اندازه بازار بالقوه، هرگونه تغییری که بر آن تأثیر میگذارد و انواع کمپینهایی که پاسخهای مثبتی را از بخشهای خاص بازار ایجاد میکنند. برای ایجاد این مهارت، یک فرد می تواند با انجام تحقیقات، جمع آوری داده ها و یادگیری بیشتر در مورد بازارهای هدف شروع کند.
۵. بازگشت سرمایه گذاری ها و مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها
یک مدیر توسعه کسب و کار باید بتواند بازگشت سرمایه گذاری ها را ردیابی کند و داده هایی برای پشتیبانی از آن در هنگام ارائه به مدیران و رؤسای اجرایی داشته باشد. معیارهای پیگیری توسعه دهندگان کسب و کار بسته به چرخه فروش، نیازهای شرکت و صنعت متفاوت است. برخی از اندازهگیریهای استاندارد شامل درآمد، تعداد معاملاتی که از طریق مشارکت و کانالهای دیگر انجام میشود، و همچنین خط لوله فروش و تأثیر تیم توسعه کسبوکار بر آن خط لوله است.
داشتن مهارتهایی برای ارائه واضح پیشرفت شرکت و همچنین مهارتهای سازمانی برای پیگیری کارهایی که برای تقویت رشد شرکت انجام میدهید، میتواند تا حد زیادی به توانایی شما برای موفقیت در این مسیر شغلی کمک کند.
۶. پروژه مهارتهای مدیریتی
توسعه یک کسب و کار یک پروژه بزرگ و پیچیده است – مدیریت دقیق آن برای موفقیت کلی یک توسعه دهنده کسب و کار ضروری است. برخی از مهارت های مورد نیاز برای یک مدیر پروژه عالی به صنعت توسعه کسب و کار منتقل می شود. این مهارت ها شامل رهبری، مدیریت تیم، توانایی نظارت و مدیریت ریسک و سازماندهی شخصی است.
توانایی رهبری یک تیم هنگام مدیریت یک پروژه مهم است، زیرا به احتمال زیاد به تنهایی از عهده هر کار بر نمی آیید. مدیریت تیم شما شامل حمایت از کار گروهی، حل تعارضات و ارزیابی عملکرد است. همین مهارتها برای عملکرد شما به عنوان یک توسعهدهنده کسبوکار اعمال میشود.
هر کسب و کار یا صنعت نیازهای خاص خود را برای توسعه خواهد داشت، اما دسترسی به متخصصان مناسب می تواند این پتانسیل رشد را ایجاد کند. اگر علاقه مند به دنبال کردن حرفه ای در توسعه کسب و کار هستید، شناسایی و ایجاد مهارت های لازم می تواند به موفقیت شما کمک کند.
2 پاسخ