اخلاق تجاری: تعریف، اصول و اهمیت

اخلاق تجاری چیست؟

اخلاق تجاری بیانگر وظیفه اخلاقی یک سازمان و کارکنان آن در قبال مشتریان،ارباب رجوع ها و جامعه گسترده تر است. اخلاق پایه اساسی اعتماد بین کسب و کارها و ذینفعان اصلی آنهاست.از آنجایی که بعضی از کشورها در تلاشند جزء ابرقدرت های اقتصادی جهانی باشند، کسب و کارها در این کشورها تاکید بیشتری بر اخلاق دارند.

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که اخلاق تجاری چیست، اصول کلیدی اخلاق تجاری، چرایی اهمیت آنها و نحوه حفظ آنها در محیط کار.

اخلاق تجاری چیست؟

اخلاق تجاری اصول، روحیات و قواعدی است که شرکت ها برای ایجاد اعتماد با مشتریان، ارباب رجوع ها و کارکنان خود از آنها پیروی می کنند. مجموعه ای از استانداردهاست که عملکردهای خوب و بد را تعیین می کند. سازمان ها به دنبال حفظ اخلاق تجاری برای شناخت تأثیری که بر جامعه می گذارند، هستند.

در ابرقدرت های اقتصادی جهانی، اخلاق تجاری جزء لاینفک فرهنگ تجارت بوده است. اصول صداقت و درستی روابط تجاری را در طول نسل ها مستحکم کرده است. مصرف کنندگان این ابرقدرت ها به کسب و کارهای اخلاقی با وفاداریشان پاداش می دهند. بنابراین همچنان یک عامل فشار کلیدی در رشد و طول عمر آنها است.

بیشتر بخوانید: شخصیت وظیفه شناس چیست؟

اصول اخلاق کسب و کار

در اینجا هفت اصل برای بیشتر کسب و کارها وجود دارد:

صداقت: سهامداران کلیدی یک کسب و کار این حق اساسی را دارند که بدانند می توانند به یک تجارت وابسته باشند. کسب و کارها می توانند از طریق شفافیت و با در دست گرفتن مالکیت اقدامات خود اعتماد ایجاد کنند. نمونه‌ای از صداقت، شیوه‌های فروش خوب است که با استفاده از اطلاعات واقعی، به مشتریان درباره محصولات آموزش می‌دهد.
امانتداری: امانتداری عبارت است از مسئول نگه داشتن خود. برای نشان دادن صداقت، همیشه باید به دنبال انجام کار درست باشید، حتی زمانی که ممکن است به نفع شما نباشد. صداقت رفاه جامعه را مقدم بر سود یک تجارت قرار می دهد.
محرمانه بودن: این اصل از اعتمادی که افراد آزادانه به یک تجارت می دهند محافظت می کند. وقتی مشتریان و ارباب رجوع ها اطلاعات شخصی خود را به اشتراک می گذارند، این وظیفه اخلاقی شماست که اطمینان حاصل کنید که با دقت و احترام به آن رسیدگی می شود. اگر در نقش نظارتی هستید، همچنین موظف هستید از هرگونه اطلاعات شخصی که زیردستان به صورت محرمانه با شما به اشتراک می گذارند محافظت کنید، مشروط بر اینکه رفاه دیگران را به خطر نیندازد.
رحم و شفقت: با دیگران آن گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. شفقت همدلی با دیگران و یک ارزش ذاتی برای کمک به نیازمندان است. کسب و کارهای دلسوز نسبت به همکاران و مشتریان خود مهربان و با ملاحظه هستند. شفقت نیز نشانه صداقت است. این مستلزم کنار گذاشتن خواسته های خود برای منافع بیشتر سازمان و مشتریانش است.
وفاداری: وقتی قولی می دهید، وفاداری ارزشی است که شما را وادار به انجام آن می کند. به عنوان یک تازه کار، از شما انتظار می رود که وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. به عنوان عضوی از یک سازمان، از شما انتظار می رود که همچنان برای بهترین محصولات و خدمات از طرف مشتریان وفادار خود تلاش کنید. اشتیاق به یادگیری و رشد مهارت های خود نشان دهنده تعهد به تحقق اهداف سازمانی است.
حریم خصوصی: هر سازمانی حق حفظ حریم خصوصی دارد. به عنوان یک کارمند، وظیفه اخلاقی شما این است که از این حق دفاع کنید. هنگامی که اسرار تجاری به شما سپرده می شود یا یک قرارداد کاری محرمانه امضا می کنید، این اصل به این معنی است که شما به اطلاعاتی که به شما داده می شود احترام می گذارید و حریم خصوصی آنها را جدی می گیرید.
احترام: نحوه رفتار، صحبت و ارائه شما باید نشان دهنده احترام به خود و همکارانتان باشد. لباس پوشیدن حرفه ای در محل کار نشان دهنده احترام شما به فرهنگ شرکت است. گوش دادن با دقت به صحبت های همکارانتان حتی زمانی که دیدگاه های شما متفاوت است نشان دهنده تمایل شما به حفظ یک محیط کاری هماهنگ است.
بیشتر بخوانید: مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال

چرا اخلاق تجاری مهم است؟

شرکت هایی که به اخلاق تجاری پایبند هستند، احترام مشتریان، ارباب رجوع ها و کارمندان خود را به دست می آورند. شهرت شرکتی که در آن کار می کنید نیز بازتابی بر شماست و می تواند بر توانایی شما برای به دست آوردن شغل آینده تأثیر بگذارد.

چرا اخلاق تجاری بسیار مهم است:

حسن نیت

مشاغل در ابرقدرت های اقتصادی به طور سنتی بر اساس حسن نیت کار می کنند. در غیاب فناوری، این امر دهان به دهان بود که به کسب و کارها اجازه داد تا شکوفا شوند. سازمانی که به دلیل قابل اعتماد بودنش شناخته می شود، مشتریان بیشتری را جذب می کند و سرمایه گذاری های بزرگ تری را جذب می کند.

به عنوان یک کارمند، می خواهید از سازمانی حمایت کنید که شهرت خوبی دارد.گذشته از همه اینها، شما می خواهید نسبت به کاری که انجام می دهید احساس غرور کنید. بنابراین، شرکتی که برای اخلاق ارزش قائل است، شما را با انگیزه نگه می دارد و منجر به رضایت شغلی بیشتر می شود.

پیشگیری از تخلف

اخلاق تجاری به شما کمک می کند که پاسخگو بمانید. رهنمودهای روشنی برای درست و غلط تعیین می کند. وقتی همکارانتان شاهد تعهد شما به ارزش‌های صداقت و درستکاری باشند، آنها نیز از شما الگو خواهند گرفت. تصمیم گیرندگان کلیدی در یک شرکت مسئولیت بیشتری در عمل به ارزش های سازمان دارند. نشان دادن شفقت به زیردستان به آنها انگیزه می دهد که یکسان رفتار کنند.

خطرات و هزینه ها را کاهش می دهد

تلاش برای انجام کار درست همیشه نتیجه می دهد. وقتی کسب‌وکارها ارزش‌های اخلاقی خود را به خطر می‌اندازند، در خطر از دست دادن مشتریان وفادار خود هستند. ظهور رسانه های اجتماعی باعث شده است برای دنباله کنندگان به چالش کشیدن استانداردهای اخلاقی شرکت بسیار آسان تر باشد.اگر به سرمایه گذاری عاطفی و مالی آنها در برند خود احترام بگذارید، مشتریان به کار شما وفادار خواهند بود. در دنیایی که رسانه های اجتماعی هدایت می شود، صرف نظر از سابقه کاری خود در شرکت، شما به بازتابی از کل سازمان تبدیل می شوید.

سرمایه گذاری را جذب می کند

 اگر سرمایه گذاران باور داشته باشند که می توانند به شما اعتماد کنند، احتمال بیشتری دارد که روی شما سرمایه گذاری کنند. به طور مشابه، سرمایه گذاران خارجی به احتمال زیاد با شرکت هایی که تعهد به صداقت و وفاداری را نشان می دهند، شریک می شوند.

کارمندان با استعداد را جذب می کند

چه یک جویای کار با مهارت بالا باشید یا یکی از هزاران نفری که تلاش می‌کند اولین شغل خود را تضمین کند، درخواست برای شغلی با یک شرکت معتبر از نظر اخلاقی در صدر فهرست شما خواهد بود. نه تنها انگیزه بیشتری برای کار برای یک برند قابل اعتماد خواهید داشت، بلکه این تجربه در رزومه شما نیز برجسته خواهد شد.

کارفرمایی که از اخلاق تجاری پیروی می کند، به احتمال زیاد با کارکنان خود با احترام رفتار می کند. این برای رشد شغلی شما حیاتی است. کارفرمایی که به شما احترام می گذارد به ارائه فرصت های جدید و بازخورد سازنده ادامه می دهد.

سلامت کسب و کار را ارتقا می دهد

رفتار با صداقت استرس روانی شما را کاهش می دهد و تعادل سالم را حفظ می کند. وقتی احساس می کنید که تأثیر مثبتی بر جامعه می گذارید، رویکرد منظم تری به کار خود خواهید داشت. این به نوبه خود کیفیت کار شما را بهبود می بخشد. یک محل کار شادتر منجر به بهره وری و سود بیشتر می شود.

چگونه اخلاق تجاری را در محیط کار حفظ کنیم؟

کتابچه راهنمای کارمند یا خط‌ مشی‌های منابع انسانی شما دارای بخشی در مورد اخلاق تجاری است که نحوه آداب و رفتار آنها با دیگران را به کارکنان نشان می‌دهد. مرور آن به شما کمک می کند تا درک کنید که چگونه اخلاق تجاری را در محل کار خود حفظ کنید.

در اینجا چند روش متداول در یک محیط کاری اخلاقی آورده شده است:

۱. ترویج فرصت های برابر برای همه

در کشوری مثل هند که از نظر فرهنگی متنوع است و افراد با پیشینه های مختلف در نزدیکی یکدیگر زندگی و کار می کنند. به عنوان یک کارمند، بدون در نظر گرفتن جنسیت، طبقه، مذهب، وضعیت تأهل، ناتوانی یا وابستگی های سیاسی ، حق برخورداری از فرصت های برابر مانند پاداش، ترفیع و کارگاه های آموزشی را دارید. در عوض، این فرصت ها تنها بر اساس عملکرد به شما داده می شود.

۲. گزارش تضاد منافع

بسیاری از سازمان ها سیاستی در مورد دریافت هدایا از مشتریان یا طرف های خارجی دارند. برخی حتی ممکن است قوانینی در مورد کار پاره وقت یا مشاغل آزاد داشته باشند. بهترین کار این است که همیشه در مورد هرگونه تضاد منافع احتمالی برای محافظت از یکپارچگی سازمان با سرپرست خود مشورت کنید.

۳. به محل کار خود احترام بگذارید

هر وسیله ای که تحت مراقبت شما قرار می گیرد، مانند لوازم التحریر، فناوری و مبلمان اداری، فقط برای مقاصد کاری محفوظ است. آنها را در مکانی مرتب نگهداری کنید و با احترام از اموال شرکت استفاده کنید.

نحوه معرفی خود نیز نشان دهنده احترام به محل کارتان است. با صداقت رفتار کنید، تکالیف خود را به موقع انجام دهید و از کد لباس مناسب پیروی کنید. با موقعیت مناسب رفتار کنید. به عنوان مثال، هنگام شرکت در یک جلسه، از شما انتظار می رود که برای ارائه خود آماده باشید، با رفتاری مهربان صحبت کنید و کت و شلوار کار رسمی بپوشید.

۴. به همکاران خود احترام بگذارید

همانطور که به هر کارمندی حق برخورداری از فرصت‌های برابر داده می‌شود، از شما نیز انتظار می‌رود که با همکاران خود با دلسوزی رفتار کنید. سطح بالایی از صداقت را حفظ کنید و نظرات خود را با مهربانی بیان کنید. به همکاران خود این فرصت را بدهید تا نظرات خود را بیان کنند و برای تجربه و دانش خود ارزش قائل شوند.

۵. در مورد اطلاعات حساس احتیاط کنید

برخی از محل‌های کاری و نقش‌ها ممکن است با داده‌ها یا مواد حساس تعامل داشته باشند، که این امر مستلزم آن است که کارمندان از طریق سازماندهی دقیق، در استفاده از رمزهای عبور و سایر اقدامات امنیتی احتیاط کنند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *