تجارت به تجارت (B2B)چست؟ و مشاغل مرتبط

شرکت ها و متخصصان تجارت به تجارت  محصولات و خدمات را به سایر مشاغل ارائه می دهند. بسیاری از ارائه‌های تجارت به تجارت  شامل خدمات مشاوره، خدمات نرم‌افزاری مانند نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری، راه‌حل‌های سازمانی یا کسب‌وکارهای کوچک و غیره است. در این مقاله، تعریف تجارت به تجارت  ، مشاغل محبوب تجارت به تجارت  و مهارت های یک حرفه ای موثر تجارت به تجارت  را بررسی خواهیم کرد.

تجارت به تجارت چیست؟

یک سازمان تجارت به تجارت ، عموماً بر فروش محصولات و خدمات خود به جای مصرف کنندگان به سایر مشاغل تمرکز می کند. بسیاری از شرکت های تجارت به تجارت  محصولاتی را می فروشند که به سایر مشاغل کمک می کند تا عملکردهای خاصی را انجام دهند یا کارآمدتر عمل کنند. برای مثال، ممکن است یک سرویس فنی B2B بیابید که از عملیات فناوری اطلاعات (IT) یک شرکت پشتیبانی می کند، اگر آنها پیش زمینه یا منابع لازم برای انجام این کار را نداشته باشند. متخصصان تجارت به تجارت می توانند در یک شرکت یا برای خود به عنوان یک شغل آزاد کار کنند.

تجارت به تجارت(B2B) با تجارت به مصرف کننده (B2C) که در آن محصولات یا خدمات را مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشد متفاوت است. برای ارائه خدمات و محصولات به طور مستقیم به مصرف کنندگان، شرکت های B2C اغلب از پیشنهادات شرکت های B2B برای تهیه مواد و تولید کالاهایی که به بازار خود می فروشند استفاده می کنند.

نقش های رایج تجارت به تجارت

متخصصان تجارت به تجارت در نقش های مختلفی فعالیت می کنند و می توانند در یک شرکت استخدام شوند یا به طور مستقل کار کنند. برخی از نقش ها مستقیماً به مشاغل بازاریابی می کنند و می فروشند، در حالی که برخی دیگر خدمات را انجام می دهند یا محصول را می سازند. بسیاری از نقش‌های تجارت به تجارت در صنایع مختلف از جمله بازاریابی، فروش، فناوری و خدمات مشتری و سایر صنایع وجود دارد.

در اینجا ۱۰ نقش رایج در بخش تجارت به تجارت آورده شده است.

۱.متخصص پشتیبانی مشتری

میانگین حقوق ملی: ۳۴۹۲۶ دلار در سال

وظایف اصلی: متخصصان پشتیبانی مشتری به سوالات پاسخ می دهند و مشکلات مشتریان را عیب یابی می کنند. آنها برای به دست آوردن درک جامعی از محصولات و خدمات شرکت خود و همچنین هرگونه مشکل رایج یا پیچیده ای که مشتریان با آن مواجه هستند، آموزش را کامل می کنند. آنها می توانند در صنایع مختلف کار کنند و در بسیاری از بخش ها از جمله پشتیبانی فنی، صورتحساب و فروش خدمت کنند.

الزامات: دیپلم دبیرستان اغلب حداقل نیاز برای استخدام است. سایر کارفرمایان ممکن است به دنبال افرادی با مدرک چهار ساله یا تجربه در زمینه مرتبط باشند.

مطالب مرتبط:نماینده خدمات مشتری چه می کند؟ (با مهارت)

۲.برنامه ریز رویداد

میانگین حقوق ملی: ۴۰۹۰۸ دلار در سال

وظایف اصلی: همچنین به عنوان هماهنگ کننده رویداد شناخته می شود، یک برنامه ریز رویداد، رویدادها، سمینارها و نمایشگاه های تجاری را برای شرکت هایی در یک صنعت خاص ایجاد و مدیریت می کند. این متخصصان مکان‌هایی را برای رویدادها رزرو می‌کنند، سخنرانان مهمان را جذب می‌کنند، رویدادها را تبلیغ می‌کنند و از اجرای روان اطمینان می‌دهند.

الزامات: مدرک در مهمان نوازی، ارتباطات یا رشته های مشابه اغلب مورد نیاز است. بسیاری از دانشگاه ها تمرکز برنامه ریز رویداد را در بخش مهمان نوازی خود ارائه می دهند.

۳.طراح گرافیک

میانگین حقوق ملی: ۴۷۳۰۲ دلار در سال

وظایف اصلی: طراحان گرافیک، آرم، تبلیغات چاپی و سایر رسانه ها را برای جذب مخاطبان به برند، محصول یا سایت مشتری توسعه می دهند. اکثر طراحان گرافیک از ترکیبی از طراحی، ویرایش عکس، حروفچینی، انیمیشن و سایر نرم افزارها برای ایجاد یک آگهی تبلیغاتی، طرح صفحه وب یا لوگو با توجه به مشخصات مشتری استفاده می کنند. آنها همچنین نیاز به درک عمیق از بهترین شیوه های طراحی برای ایجاد نتایج رضایت بخش دارند.

الزامات: اکثر طراحان گرافیک دارای مدرک طراحی گرافیک، هنر یا بازاریابی هستند. در برخی موارد، یک طراح گرافیک ممکن است با مدرک دیپلم دبیرستان و تجربه متناسب شغل پیدا کند. مشتریان ممکن است درخواست بررسی یک نمونه کار خلاقانه را داشته باشند.

۴.نویسنده محتوا

میانگین حقوق ملی: ۴۹۶۱۴ دلار در سال

وظایف اصلی: شغل آزادها و آژانس ها خدمات نوشتن محتوا را برای وب سایت های مشتری، وبلاگ ها، صفحات سفید، کتاب های الکترونیکی و موارد دیگر ارائه می دهند. هر یک از این نوع نوشته ها با بهینه سازی موتور جستجو قالب بندی شده اند، بنابراین در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو  ظاهر می شوند. محتوا نویسی با کپی رایتینگ تفاوت دارد زیرا به جای فروش یک محصول، ایجاد ارتباط و اعتماد با مشتری است.

الزامات: مدرک لیسانس در بازاریابی، روزنامه نگاری یا انگلیسی اغلب ترجیح داده می شود. سایر نویسندگان محتوا ممکن است نوع دیگری از مدرک لیسانس را برای تخصص در یک موضوع خاص داشته باشند. مجموعه ای از کار نیز به شما در یافتن شغل کمک می کند.

مطالب مرتبط:چگونه یک محتوا نویس شویم (با حقوق و نکات)

۵.فروشنده

میانگین حقوق ملی: ۶۰۷۵۸ دلار در سال

وظایف اصلی: متخصصان فروش مسئول فروش محصولات، کالاها یا خدمات به مشتریان و حفظ روابط کاری قوی با مشتریان برای تجارت مداوم هستند. فروشندگان داخلی در یک دفتر کار می کنند و تجارت را از طریق تلفن یا اینترنت انجام می دهند در حالی که فروشندگان بیرونی با مشتریان رو در رو ملاقات می کنند.

الزامات: تحصیل رسمی بیشتر از دیپلم دبیرستان لازم نیست، اما مدرک لیسانس در تجارت یا یک رشته مرتبط با تجارت رایج است. فروشندگان همچنین به دانش عمیق در مورد یک محصول خاص نیاز دارند، به خصوص زمانی که در زمینه های علمی یا فنی کار می کنند که محصولات پیچیده تر هستند.

مطالب مرتبط:فروش داخلی چیست؟: تعریف، حقوق و مهارت

۶.بازاریاب دیجیتال

میانگین حقوق ملی: ۵۷۴۲۲ دلار در سال

وظایف اصلی: یک بازاریاب دیجیتال دارایی های بازاریابی را توسعه می دهد، حضور آنلاین یک برند را بهینه می کند و کمپین های بازاریابی را بر اساس نیازها و اهداف تجاری مشتری ایجاد می کند. آنها اغلب مسئول محتوا، سئو، ایمیل و بازاریابی اجتماعی و گاهی اوقات توسعه وب یا برنامه هستند. آگاهی از پلتفرم های محتوا، کمپین های ایمیل، بازاریابی رسانه های اجتماعی و مهارت های نوشتن محتوا نیز ضروری است.

الزامات: اکثر بازاریابان دیجیتال دارای مدرک بازاریابی، مدیریت بازرگانی یا یک زمینه مرتبط با تجارت هستند.

۷.خریدار

میانگین حقوق ملی: ۶۵۷۷۶۸ دلار در سال

وظایف اصلی: یک خریدار تجارت به تجارت کالاها را برای یک تجارت خریداری می کند، معمولاً برای فروش مجدد. این متخصصان تجارت به تجارت اغلب از نزدیک با تامین کنندگان برای خرید مجموعه ای از محصولات بر اساس نیاز مشتری همکاری می کنند. برای برتری به عنوان یک خریدار، مهارت های قوی مذاکره، مهارت های ایجاد رابطه و دانش صنعت ضروری است.

الزامات: مدرک بازرگانی یا مدرک در یک زمینه مرتبط رایج است. برخی از مشاغل سطح پایین ممکن است به تجربه قبلی نیاز نداشته باشند، اما خریداران ارشد معمولاً به پنج تا هفت سال تجربه مرتبط نیاز دارند.

۸.مدیر تجارت الکترونیک تجارت به تجارت

میانگین حقوق ملی: ۶۷۵۷۳ دلار در سال

وظایف اصلی: مدیران تجارت الکترونیک وب سایت هایی با کاربری آسان ایجاد و نگهداری می کنند تا فروش را برای مشتریان تسهیل کنند. آنها تیمی از فروشندگان و توسعه دهندگان نرم افزار را برای نگهداری و بهینه سازی فروشگاه های آنلاین مدیریت می کنند. مدیران تجارت الکترونیک موفق در مورد روندها و نرم افزارهای تجارت الکترونیک به روز می باشند و گزارش های تحلیلی فروش را به کارفرمایان ارائه می دهند. دانش کاری بازاریابی دیجیتال برای تسهیل تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی نیز مفید است.

الزامات: اکثر مدیران تجارت الکترونیک دارای مدرک تحصیلی در زمینه تجارت یا کامپیوتر با سه تا پنج سال تجربه مرتبط هستند.

۹.توسعه دهندگان وب

میانگین حقوق ملی: ۷۶۱۸۶ دلار در سال

وظایف اصلی: یک توسعه دهنده وب از زبان های برنامه نویسی برای توسعه ظاهر و دسترسی به یک وب سایت استفاده می کند. آنها اغلب با طراحان گرافیک و متخصصان بازاریابی همکاری می کنند تا تجربه کاربر و شناخت برند را بهبود بخشند و منجر به فروش برای مشتریان شوند.

الزامات: مدرک در یک زمینه مرتبط با کامپیوتر با تجربه مرتبط اغلب مورد نیاز است. تخصص های صدور گواهینامه شامل وردپرس یا سایر سیستم های مدیریت محتوا خوب است. دانش یک زبان برنامه نویسی مانند پایتون، جاوا یا سی پلاس پلاس نیز مفید است.

۱۰.مدیر زنجیره تامین

میانگین حقوق ملی: ۷۹۰۷۹ دلار در سال

وظایف اصلی: مدیران زنجیره تامین تجارت به تجارت تحویل سریع کالا به مشتریان و از مشتریان، مدیریت موجودی و مدیریت انبارها را انجام می دهند. این کار مستلزم کار با نرم افزار لجستیکی برای ردیابی کل چرخه محصول، از ایجاد تا تحویل نهایی است. این متخصصان اغلب در صنایعی مانند ساخت و ساز، تولید و خرده فروشی کار می کنند.

الزامات: مدرک لیسانس در تجارت، مدیریت بازرگانی، تدارکات یا یک رشته مرتبط اغلب مورد نیاز است.

مهارت های رویارویی با مشتری در تجارت به تجارت

روابط تجاری قوی پایه و اساس یک شرکت تجارت به تجارت با کیفیت است. در اینجا مهارت های برتر برای تبدیل شدن به یک حرفه ای موفق B2B و نحوه استفاده از آنها برای ایجاد و حفظ روابط با سایر مشاغل آورده شده است.

۱.ارتباط

متخصصان تجارت به تجارت از ارتباطات کلامی، غیرکلامی و نوشتاری برای ایجاد روابط با مشتریان جدید و فعلی استفاده می کنند. سخنرانی عمومی و پرزنت در جمع دو مهارت کلامی هستند که اغلب برای نشان دادن محصول یا خدمات شرکت شما مورد استفاده قرار می گیرند. برای بهبود اثربخشی ارائه یا جلسه خود، سعی کنید از مهارت های ارتباطی غیرکلامی مانند وضعیت بدنی مطمئن و تماس چشمی عمدی استفاده کنید.

ارتباط کتبی از طریق ایمیل نیز در بخش B2B رایج است، زیرا راهی سریع برای پیگیری مشتری یا ارائه خدمات جدیدی به آنها است که شرکت شما در حال توسعه است. ارتباطات شفاف و مداوم باعث ترویج تعاملات محترمانه می شود که می تواند منجر به روابط تجاری طولانی مدت شود.

بیشتر بخوانید: ۴ نوع ارتباط (با مثال)

۲.تجربه و تخصص

این مهارت به دانش جامع شما از محصول و خدماتی که به مشتری ارائه می دهید اشاره دارد. وظیفه شما به عنوان یک حرفه ای B2B این است که در کارکردها، مزایا و سایر جزئیات ضروری محصول یا خدماتی که به مشتری ارائه می دهید متخصص باشید.

اگر برای یک شرکت تجارت به تجارت کار می کنید، احتمالاً در آموزش هایی شرکت خواهید کرد تا محصول یا خدمات را درک کنید و یاد بگیرید که چگونه مزایای آن را به بهترین نحو برای مشتری برجسته کنید. اگر برای خود در بخش B2B کار می کنید، همه چیز را در مورد محصول یا خدمات خود می دانید تا منبع معتبر اطلاعات مشتری خود باشید.

۳.همدلی

همدلی ، دیدن یک موقعیت از دیدگاه شخص دیگر است. شما می‌توانید با درک دیدگاه مشتری، پیش‌بینی مسائل بالقوه یا فعلی و انطباق با محدودیت‌های آن‌ها، به یک حرفه‌ای B2B مؤثر تبدیل شوید. با استفاده از این عوامل می توانید از دانش تخصصی خود در مورد محصول یا خدمات استفاده کرده و ارزش آن را در بهبود کسب و کار آن ها نشان دهید.

۴.حل مسئله

متخصصان تجارت به تجارت از طریق محصولات و خدماتی که ارائه می دهند به حل مشکلات کمک می کنند. یکی از راهبردهای ارتباطی که مهارت های حل مسئله شما را نشان می دهد این است که داستانی را با استفاده از مشتری به عنوان موضوع بیان کنید. یک مبارزه احتمالی که ممکن است داشته باشند یا یک مبارزه بالقوه که می تواند بر کسب و کار آنها تأثیر بگذارد را ارائه دهید. سپس توضیح دهید که چگونه اجرای راه حل شما باعث کاهش یا رفع مشکل آنها می شود.

۵.مذاکره

مهارت های مذاکره به ویژه برای متخصصان فروش تجارت به تجارت یا خدمات مشتری مفید است. هنگام ایجاد یا بازنگری قراردادهای مشتری، اغلب از مهارت های مذاکره برای تعیین شرایط خدمات یا خرید محصول استفاده می شود. همکاری باعث ارتقای توافق می شود، بنابراین هم مشتری و هم شما یا شرکتتان می توانید از آن بهره مند شوید.

 وقتی که نمی توان روی همه عناصر توافق کرد، می توان از متقاعدسازی برای رسیدن به مصالحه های سودمند متقابل استفاده کرد. به‌عنوان یک حرفه‌ای B2Bنیز مهم است پیش‌بینی تمام نتایج ممکن برای برنامه‌ریزی همکاری مؤثر و استراتژی‌های سازش‌آمیز که تضمین می‌کند روابط تجاری در طول فرآیند مذاکره قرارداد حفظ ‌شود.

همچنین می‌توان از مهارت‌های مذاکره هنگام تعیین تاریخ تحویل محصولات و خدمات ارائه شده توسط افراد حرفه‌ای B2B استفاده کرد. اگر شما شغل آزاد در بخش تجارت به تجارت هستید، می توانید از مدیریت زمان و سازمان خود برای مذاکره صادقانه در مورد جدول زمانی با مشتریان استفاده کنید.

مطالب مرتبط: مهارت های کسب و کار (تعریف، مثال ها)

۶.مدیریت روابط

روابط تجاری می تواند با تغییر نیاز مشتری تکامل یابد. مدیریت وضعیت بسیاری از روابط مشتری کلید موفقیت یک حرفه ای B2B است. نظرسنجی از مشتری انجام دهید، مکاتبات چک آپ سه ماهه ارسال کنید یا محصولات یا خدمات ویژه ای را برای تقویت روابط ارائه دهید که باعث رشد شما وکسب وکار مشتری شما می شود.

به عنوان یک حرفه ای B2B، می توانید از این روش ها برای نشان دادن قدردانی از زمان و حمایت آنها و همچنین نشان دادن تمایل به بهبود برای رفع نیازهای آنها استفاده کنید. این استراتژی مدیریت ارتباط می تواند مشتریان را تشویق کند تا به استفاده از محصول یا خدمات تاثیرگذار شما ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: ۵ راه برای افزایش اثربخشی فروش B2B

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *