آیین نامه رفتار در محل کار: اهمیت و مثال ها

آیین نامه رفتار در محل کار

برای هر شرکتی مهم است که یک کد اخلاق تجاری داشته باشد که نحوه تعامل کارکنان با دیگران و رفتار در محل کار را مشخص کند. کسانی که می دانند چگونه در محل کار به درستی عمل کنند، ممکن است زمانی که هنجارها و انتظارات ایجاد می شوند، در موقعیت های خود مؤثرتر باشند. کارفرمایان ممکن است عوامل مختلفی را هنگام ایجاد یک کد کامل از رفتار در محل کار در نظر بگیرند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که منشور اخلاقی در محیط کار چیست، چرا باید یک کد رفتاری داشته باشید، پنج نوع کد رفتاری و نمونه هایی از نحوه ایجاد آن را ارائه می دهیم.

آیین نامه رفتاری در محیط کار چیست؟

منشور رفتاری که اغلب به عنوان کد اخلاق و استانداردها یا کد اخلاق تجاری شناخته می شود، مجموعه ای از مقررات و دستورالعمل هایی است که هم کارمندان و هم کارفرمایان قرار است از آن پیروی کنند. این قوانین نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر را در محل کار توضیح می دهد.

کدهای اخلاق تجاری برای یک شرکت اغلب در کتابچه راهنمای کارکنان آن یافت می شود. با این حال، بخش منابع انسانی ممکن است به کارگران جدید مواد آموزشی بدهد تا به آنها در یادگیری کدهای رفتار تجاری کمک کند. هر شرکتی مجموعه ای از مقررات خاص خود را دارد که در آیین نامه اخلاق تجاری خود شرح داده شده است و برخی از شرکت ها در اجرای این قوانین آزادتر از سایرین هستند.

مطالب مرتبط: منشور اخلاقی در تجارت چیست؟ (با مثال)

چرا باید یک کد رفتاری داشته باشید؟

یک کد رفتار استانداردهایی را ایجاد می کند تا به همه کارکنان شرکت در قضاوت صحیح در مورد نحوه رفتار با همکاران، مشتریان و رهبران کمک کند. کسب و کارها از آن به عنوان یک ابزار ارتباطی برای اطلاع دادن به سهامداران مختلف در مورد ارزش های یک کسب و کار، کارگران و مدیریت آن استفاده می کنند. شرکت‌ها یک کد اخلاقی تجاری ایجاد می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه در محل کار احساس راحتی می‌کنند. کارمندانی که از یکدیگر قدردانی می کنند می توانند از اختلافات اجتناب کنند و با هم هماهنگ باشند. در زیر دلایل متعددی برای اهمیت کدهای اخلاق تجاری ذکر شده است:

۱.ارزش های اصلی سازمانی را تعریف و نشان دهید

افرادی که به یک شرکت علاقه مند هستند، مانند جویندگان کار بالقوه، مشتریان یا سایر ذینفعان، می توانند از طریق کدهای اخلاق تجاری شرکت، اطلاعات بیشتری در مورد ارزش ها، اخلاق و استانداردهای اخلاقی شرکت کسب کنند. داشتن دانش مشترک از این عناصر، محیط کاری کارکنان را بهبود می بخشد و در عین حال ارزش های بنیادی شرکت را ارتقا می دهد و مصرف کنندگان جدید را جذب می کند. در نتیجه، منشور اخلاقی مشخص می کند که چگونه کارکنان، مشتریان، شرکا، تامین کنندگان و سایر ذینفعان کلیدی می توانند انتظار داشته باشند که مورد توجه قرار گیرند.

مطالب مرتبط: ارزش های اصلی چیست؟ ۷۵ مثال شخصی و حرفه ای

۲.دستورالعمل های رفتاری را تنظیم کنید

مجموعه ای واضح از قوانین و انتظارات می تواند به کارکنان در تعیین اقدامات مناسب برای محل کار کمک کند. در نتیجه ایجاد کد، کارمندان درک بیشتری از قوانین شرکت پیدا می کنند و زندگی را برای همه افراد درگیر آسان تر می کند. این به آنها اجازه می دهد تا پیوندهای قوی تری با همکاران و سرپرستان خود ایجاد کنند و به طور مؤثرتری همکاری کنند.

۳.ترویج پایبندی به قانون

یک کد اخلاق تجاری به طور کلی موضوعاتی مانند آزار و اذیت در محل کار را پوشش می دهد. کارمندان می‌توانند با مراجعه به خط‌مشی‌های شرکت، اطلاعاتی در رابطه با چارچوب نظارتی مربوط به سلامت، ایمنی و محرمانگی کسب کنند. در صورت بروز اختلاف حقوقی، این سند برای کارمندان و کارفرمایان الزامی است. کارمندانی که از قوانین شرکت پیروی می کنند، تضمین می شوند که در محدوده قوانین محل کار عمل کنند.

۴.تقویت روحیه کارکنان

وقتی کارمندان با هم برابر و با احترام رفتار می کنند، ممکن است همه از شغل خود رضایت بیشتری داشته باشند. این می تواند به شرکت ها در حفظ و جذب کارکنان جدید کمک کند. با روحیه کارکنان بالاتر، کارفرمایان می توانند انتظار افزایش بهره وری را داشته باشند.

۵.اندازه گیری موفقیت کارکنان

زمانی که کارفرمایان یک کد رفتار قابل قبول داشته باشند، بهتر می توانند موفقیت کارمندان خود را ارزیابی کنند. کارفرمایان ممکن است در خط مشی های خود بحثی در مورد همه قوانین محل کار بگنجانند. اگر کارفرما متوجه شود که یک کارمند استانداردهای مندرج در آیین نامه رفتار را رعایت نمی کند، کارفرما می تواند دقیقاً مشخص کند که فرد باید روی چه چیزی کار کند.

پنج کد رفتاری چیست؟

کتابچه راهنمای کارمند ممکن است استانداردهای رفتاری مختلفی را شامل شود، از جمله پنج اصل زیر:

  • عینیت
  • حرفه ای گری
  • تمامیت
  • محرمانه بودن
  • صلاحیت

مطالب مرتبط: امانتداری چیست؟ تعریف، ویژگی ها و مثال ها

چگونه یک کد اخلاقی خوب ایجاد کنیم

در اینجا مراحل ایجاد کدهای اخلاقی خوب آمده است:

۱. اولویت های خود را مشخص کنید

اولین گام در توسعه یک کد اخلاقی، تعیین این است که کدام ارزش‌ها برای سازمان شما ضروری هستند. قرار دادن این اصول در اوایل ممکن است به شرکت شما کمک کند تا به روشی که شما می خواهید رشد کند. هنگام تلاش برای جذب مشتری یا رسیدن به اهداف فروش، مرزها را در نظر بگیرید. این یک رویکرد برای تعیین ارزش های شماست. همچنین توجه به فضای کار و مسائل کوچکتر مانند هنجارهای حضور و غیاب و کد لباس بسیار مهم است.

۲. درخواست بازخورد از کارکنان

از کارکنان خود بخواهید که در ایجاد کدهای اخلاقی شما مشارکت داشته باشند. این مهم است که کارکنان درک کنند که چرا قرار دادن منشور اخلاقی حیاتی است و چرا این قوانین شامل مفاهیمی است که انجام می دهد. اگر در هنگام تدوین منشور اخلاقی بازخورد آنها را بخواهید، احتمال بیشتری دارد که این ایده را بپذیرند و این کد ممکن است شامل مجموعه ایده‌های متنوع‌تری باشد.

مطالب مرتبط: نحوه بازخورد حرفه ای در محل کار

۳. یک نفر را مسئول تعیین کنید

حتی اگر از حمایت هر دو مدیریت ارشد برخوردار باشید، شخصی باید مسئول اجرای منشور اخلاقی باشد. این فرد، که اغلب به عنوان یک افسر انطباق شناخته می شود، به موفقیت سازمانی متعهد است، قابل اعتماد بودن و مهارت های بین فردی خوبی از خود نشان می دهد. به طور معمول، این شغل بر عهده شخصی در بخش منابع انسانی شما است که ممکن است مسئول نظارت و گزارش رفتار نادرست نیز باشد. فردی که مسئول حفظ منشور اخلاقی شرکت است نیز مسئول بازنگری در آن است. توصیه می شود که کد جزء در حال تکامل کسب و کار باشد که با رشد آن تغییر می کند.

۴. کسی را داشته باشید که می توانید برای کمک به او مراجعه کنید

اگر برای یک شرکت کوچک در یک صنعت کم خطر کار می کنید، معمولاً می توانید کدهای اخلاق تجاری خود را تهیه کنید. اگر شرکت بیش از ۲۰ کارمند دارد، بهتر است با یک متخصص منابع انسانی یا یک متخصص اخلاق صحبت کنید. ممکن است برای اطمینان از رعایت تمام اصول مورد نیاز در منشور اخلاقی خود، کمک بگیرید.

چند نمونه از منشور اخلاقی چیست؟

کارفرمایان ممکن است منشور اخلاقی خود را با در نظر گرفتن رفاه همه کارکنان خود تهیه کنند. به این ترتیب، همه افراد در دفتر احساس می کنند که به طور یکسان مورد قدردانی قرار می گیرند و با آنها رفتار می شود. یک کد اخلاقی خوب ممکن است به فرهنگ شرکتی مثبت تر کمک کند، که منجر به کارکنان شادتر می شود. در زیر چند نمونه از کدهای رفتار تجاری فهرست شده است:

۱.مثال استفاده از فناوری

کارمندان فقط مجاز به استفاده از فناوری هایی مانند گوشی های هوشمند، رسانه های اجتماعی یا اینترنت برای مقاصد شخصی در ساعات کاری هستند. هنگام انتشار اطلاعات مربوط به کار در رسانه های اجتماعی، کارمندان باید اعلام کنند که به تنهایی پست می گذارند، نه از طرف شرکت. آنها باید نظرات خود را به گونه ای بیان کنند که برای شرکت محترمانه باشد. اگر کارمندی شکایت یا مشکلی در مورد شرکت داشته باشد، می تواند قبل از انتشار آنلاین آن را با مدیر یا افسران منابع انسانی خود مطرح کند.

۲.نمونه سرقت ادبی

در سازمانمان، ما به اعطای اعتبار در جایی که لازم است اعتقاد داریم. کارمندان فقط مجاز به گرفتن اعتبار برای کار اصلی خود هستند. هنگام استفاده از مطالب دیگر، کارمندان باید از نقل قول های صحیح برای ارائه اعتبار استفاده کنند. برای استنادهای درون متنی، شرکت ما به راهنمای سبک AP پایبند است. اگر مشکلی دارید، لطفاً کتاب راهنمای سبک AP را در وب سایت شرکت ببینید.

مطالب مرتبط: ۶ مسئله اخلاقی در محیط کار و نحوه اجتناب از آنها

۳.نمونه لباس پوشیدن

در اکثر روزها، کد لباس شرکت ما غیر رسمی است. کارمندان مجاز به پوشیدن شلوار جین، تی شرت، گرمکن و شلوار لی غیر قابل مشاهده هستند. البته از کارکنان خواسته می‌شود که لباس‌های غیررسمی تجاری بپوشند. لطفاً لباس مناسب بپوشید، بدون توهین، سخنان مبتذل یا کنایه از مواد غیرمجاز. از پوشیدن لباس های دارای پارگی، پارگی یا سوراخ خودداری کنید.

هنگامی که مشتری یا سرمایه گذار از دفتر بازدید می کند، باید قبل از هر گونه تغییر در کد لباس به کارمندان اطلاع داده شود. در این موارد، ما اغلب از کارکنان درخواست می کنیم که لباس های غیر رسمی تجاری بپوشند. شلوارهای خوب، لباس‌های خاکی، دامن‌ها و لباس‌های رسمی، پیراهن‌های دکمه‌دار، بلوزهای زیبا و کفش‌های پنجه بسته همگی قابل قبول هستند.

مرتبط: لباس‌های غیررسمی تجاری برای مردان و زنان (با مثال)

۴.مثالی از سیاست های ترک کار

کارمندان می توانند در پایان هر شیفت ۴۵ دقیقه استراحت ناهار با حقوق داشته باشند. کارمندان این گزینه را دارند که استراحت ناهار خود را تا یک ساعت افزایش دهند، اما باید برای نیم ساعت دوم وقت استراحت کنند. به کارمندانی که یک شیفت هشت ساعت یا بیشتر کار می کنند، دو وقفه ۱۵ دقیقه ای نیز داده می شود. کارمندان باید یک استراحت ۱۵ دقیقه ای چند ساعت قبل از استراحت ناهار خود و دیگری در ساعات بعد از ناهار داشته باشند.

ما از کارگران می خواهیم که در مورد زمان استراحت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا مصرف کنندگان همیشه بتوانند با کسی صحبت کنند. کارمندان ممکن است در اتاق ناهار یا هر جای دیگر سایت استراحت کنند. کارکنان باید در هر زمان مشخص کنند که آیا به استراحت طولانی مدت نیاز دارند یا خیر.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *