تعریف اهداف هوشمند(SMART)، اهمیت و معیارهای آن

اهداف هوشمند

هدف هوشمند یا SMART (مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و به موقع) رویکردی است که برای تعیین اهداف دقیق و قابل دسترس استفاده می شود. به تصمیم گیری در مورد اهداف درستی که می توانند در یک بازه زمانی خاص به دست آیند کمک می کند.

در این مقاله، دلیل اهمیت تعیین اهداف هوشمند(SMART)، تعریف معیارهای تعیین آنها و مشاهده چند نمونه را آشکار خواهیم کرد. همچنین خواهیم فهمید که چگونه اهداف SMART را تعیین کنیم.

اهداف هوشمند یا SMART چیست؟

اهداف بخشی از هر جنبه ای از کسب و کار یا زندگی هستند و حس جهت گیری، انگیزه ، تمرکز واضح و روشن کردن اهمیت را ارائه می دهند. با تعیین اهداف، مقصدی را برای خود فراهم می کنید تا به آن برسید. هدف SMART برای کمک به تنظیم هدف استفاده می شود. SMART مخففSpecific(مشخص) ، Measurable(قابل اندازه گیری) ، Achievable(قابل دستیابی) ، Realistic(واقع بینانه) و Timely(به موقع) است. بنابراین، یک هدف SMART همه این معیارها را در بر می گیرد تا به تمرکز تلاش شما و افزایش شانس دستیابی به هدف کمک کند.

۱.اهداف هوشمند مشخص

اهدافی که مشخص هستند شانس بسیار بیشتری برای تحقق دارند. برای مشخص کردن یک هدف، پنج سوال چ (W)باید در نظر گرفته شوند:

  1. چه کسی: چه کسی در این هدف نقش دارد؟
  2. چه چیزی: من می خواهم چه چیزی را انجام دهم؟
  3. چه جایی: کجا باید به این هدف رسید؟
  4. چه زمانی: چه زمانی می خواهم به این هدف برسم؟
  5. چرا: چرا می خواهم به این هدف برسم؟

به عنوان مثال، یک هدف کلی می تواند این باشد که “من می خواهم در فرم ظاهر شوم”. یک هدف خاص تر این است: “من می خواهم در مرکز اجتماعی محلی خود عضویت در باشگاه ورزشی داشته باشم و چهار روز در هفته ورزش کنم تا سالم تر باشم.”

۲.اهداف هوشمند قابل اندازه گیری

یک هدف هوشمند باید معیارهایی برای اندازه گیری پیشرفت داشته باشد. اگر معیاری وجود نداشته باشد، نمی توانید پیشرفت خود را تعیین کنید و اگر در مسیر رسیدن به هدف خود باشید برای اینکه هدف قابل اندازه گیری باشد، از خود باید بپرسید:

  1. چندتا/چه تعداد؟
  2. چگونه بفهمم به هدفم رسیده ام؟
  3. شاخص پیشرفت من چیست؟

به عنوان مثال، بنا بر هدف خاص بالا: من می‌خواهم عضویت باشگاه ورزشی را در مرکز اجتماعی محلی خود دریافت کنم و چهار روز در هفته ورزش کنم تا سالم‌تر باشم. هر هفته، هدف من کاهش یک پوند از چربی بدن است.

۳.اهداف هوشمند قابل دستیابی

یک هدف هوشمند باید دست یافتنی و قابل دستیابی باشد. این به شما کمک می‌کند راه‌هایی را بیابید که می‌توانید آن هدف را محقق کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. دستیابی به هدف باید بیشتر شود تا شما احساس چالش کنید، اما آنقدر خوب تعریف شود که بتوانید واقعاً به آن برسید. از خودت بپرس:

  1. آیا منابع و قابلیت های لازم برای رسیدن به هدف را دارم؟ اگر نه، چه چیزی را از دست داده ام؟
  2. آیا دیگران قبلاً آن را با موفقیت انجام داده اند؟

۴.اهداف هوشمند واقع بینانه

یک هدف هوشمند باید واقع بینانه باشد، زیرا با توجه به منابع و زمان موجود می توان به هدف به طور واقع بینانه دست یافت. اگر باور داشته باشید که می توان به آن رسید، یک هدف هوشمند به احتمال زیاد واقع بینانه است. از خودت بپرس:

  1. آیا هدف واقع بینانه و در دسترس است؟
  2. آیا هدف با توجه به زمان و منابع قابل دستیابی است؟
  3. آیا می توانید برای رسیدن به هدف متعهد شوید؟

۵.اهداف هوشمند به موقع

یک هدف هوشمند باید محدود به زمان باشد زیرا دارای تاریخ شروع و پایان است. اگر هدف محدود به زمان نباشد، احساس اضطرار و در نتیجه انگیزه زیادی برای رسیدن به هدف وجود نخواهد داشت. از خودت بپرس:

  1. آیا هدف من ضرب الاجل دارد؟
  2. تا چه زمانی می خواهید به هدف خود برسید؟

به عنوان مثال،بنا بر هدف بالا: در ۱ آگوست، عضویت باشگاه ورزشی را در مرکز اجتماعی محلی خود دریافت خواهم کرد. برای اینکه سالم تر باشم، چهار روز در هفته ورزش خواهم کرد. هر هفته، هدف من کاهش یک پوند از چربی بدن است. تا پایان آگوست، اگر در طول ماه چهار پوند چربی کم کنم، به هدف خود خواهم رسید.

چرا تعیین اهداف هوشمند (SMART) مهم است؟

اغلب، افراد یا کسب‌وکارها با تعیین اهداف کلی و غیرواقعی مانند «من می‌خواهم در X بهترین باشم» خود را برای شکست آماده می‌کنند. این هدف مبهم است و هیچ حس جهت گیری ندارد.اگر می خواهید از این سناریو اجتناب کنید، تعریف اهداف هوشمند ضروری است.

اهداف هوشمند با تعیین اهداف خاص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، واقع بینانه و به موقع، شما را برای موفقیت آماده می کنند. روش هوشمند به شما کمک می کند بیشتر پیش بروید، به شما احساس جهت می دهد، و به شما کمک می کند تا اهداف خود را سازماندهی کنید و به آن برسید.

این روش به بهبود بهره وری و اثربخشی شرکت شما در شرایط مختلف کمک می کند. یک کسب و کار می تواند به تدریج درآمد خود را افزایش دهد و خدمات مشتری، تجربه مشتری ،  وفاداری مشتری و قابلیت استفاده را افزایش دهد. با اهداف هوشمند ، کارآفرینان می توانند یک برنامه بازاریابی گام به گام ایجاد کنند، ضرب الاجل تعیین کنند، پیشرفت خود را کنترل کنند، از هزینه های غیر ضروری اجتناب کنند و خطر شکست را کاهش دهند.

شما باید تمام اهدافی را که می خواهید به آنها برسید با جزئیات بیشتری تعریف کنید و مشخص، به موقع و واقع بینانه باشید. با اهداف قابل اندازه گیری و قابل دستیابی، شرکت شما قادر خواهد بود یک برنامه بازاریابی دقیق ایجاد کند و سریعتر به سمت هدف اصلی شما حرکت کند.

تنظیم اهداف خود بر اساس رویکرد هوشمند به شما امکان می دهد تا احتمال دستیابی به نتایج دلخواه خود را افزایش دهید. در بخش بعدی، پنج معیاری را که می‌توانند به شما در تعریف درست اهدافتان کمک کنند، مرور خواهیم کرد.

۵ معیار برای تعیین اهداف هوشمند

برای بسیاری از شرکت ها، تعیین هدفی که امکان دستیابی به آن وجود دارد، اغلب مشکل ساز است. به همین دلیل معیارهای متعددی وجود دارد که باید برای تعیین اهداف روشنی که برند شما می تواند در یک بازه زمانی مشخص به آن دست یابد، رعایت کنید.

  • مشخص: سعی کنید دقیق باشید و از استفاده از کلمات و عبارات عمومی برای رسیدن به اهدافی که برای آن تلاش می کنید اجتناب کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام انگیزه و تلاش خود را به سمت دستیابی به هدف اصلی خود حرکت می دهید. چندین جنبه وجود دارد که باید قبل از تعیین هدف به آنها توجه کنید. شما باید منابعی را که در اختیار دارید، محدودیت‌هایی که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، دلایلی که چرا دستیابی به این هدف برای کسب‌وکارتان ضروری است، اهدافی که می‌خواهید به آنها دست پیدا کنید، افراد درگیر و مکان را در نظر بگیرید.
  • قابل اندازه گیری :تعیین اهدافی که می توانید اندازه گیری کنید بسیار مهم است. با در نظر گرفتن چنین اهدافی، بر دستاوردها و ضرب الاجل های خود برای رسیدن به هدف خود تمرکز خواهید کرد. برای تعیین اهداف دقیق از خود بپرسید «چقدر»، «چند» و «چگونه بفهمید که دست یافتنی است یا خیر».
  • قابل دستیابی. هنگام تعریف اهداف، توانایی های خود را دست بالا نگیرید – برای دستیابی به آنها باید واقع بین باشند. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کافی، پول، پرسنل، یک استراتژی موثر، یک برنامه دقیق و کارشناسانی دارید که می توانند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کنند.
  • مربوط. بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که هدف با نیازهای تجاری شما مرتبط است و می تواند به شکوفایی و رشد شرکت شما کمک کند. بررسی کنید که آیا ارزش صرف زمان و تلاش برای رسیدن به آن را دارد یا خیر.
  • به موقع هر هدف باید یک ضرب الاجل داشته باشد – زمانی که می توانید نتایج ملموس را ببینید. هنگام واگذاری وظایف باید این واقعیت را در نظر بگیرید.

اگر اهداف شما با تمام معیارهای بالا مطابقت داشته باشد، مسیر روشنی خواهید داشت و می توانید یک برنامه بازاریابی ایجاد کنید. در مرحله بعد، نحوه تدوین اهداف هوشمند را خواهید یافت.

نحوه تعیین اهداف هوشمند

با اهداف هوشمند ، این فرصت را دارید که در مورد خواسته ها و برنامه های تجاری خود شفافیت بیشتری کسب کنید.برای دریافت درست این کار از اولین تلاش این پنج نکته را دنبال کنید :

  1. تصمیم بگیرید که می خواهید به چه چیزی برسید.
  2. به موفقیت و معنای آن برای شرکت خود فکر کنید.
  3. دریابید که آیا هدفی که تعیین کرده اید معقول است یا خیر.
  4. مطمئن شوید که اهداف خود را با اهداف کلی خود تنظیم می کنید.
  5. برنامه ای را تهیه کنید و در مورد ضرب الاجل رسیدن به هدف خود تصمیم بگیرید.

بیایید چندین نمونه از اهداف هوشمنذ را با جزئیات مرور کنیم تا بتوانید نحوه استفاده از روش را بهتر درک کنید.

نمونه هایی از اهداف هوشمند

ما چند سناریو تخیلی ایجاد خواهیم کرد و اهداف هوشمند را برای هر یک از آنها توسعه خواهیم داد.

مثال ۱

Speak یک آموزشگاه زبان است که در تلاش است تا حجم فروش دوره های انگلیسی خود را افزایش دهد و دانشجویان جدید جذب کند. در حال حاضر این شرکت موفق به دستیابی به ۱۰۰ مشتری بالقوه شده است که ۲۵ نفر از آنها به دانشجو تبدیل شده اند. این نشان می دهد که نرخ تبدیل  ۲۵٪ است. بیایید هدف SMART را برای این سناریو تعیین کنیم:

مشخص : بهبود نرخ تبدیل.
قابل اندازه گیری : نرخ تبدیل را دو برابر کنید.
قابل دستیابی : مدرسه همه منابع لازم را دارد، اما تیم آن باید از چت ربات واتس اپ در  کنار کمپین های ایمیلی استفاده کند  زیرا این یک کانال ارتباطی ترجیحی در بین مشتریان مدرسه است.
مرتبط : افزایش در تبدیل ها به بهبود شهرت، اعتبار در بازار و درآمد شرکت کمک می کند.
به موقع : مدرسه آماده است و تمام منابع لازم را برای بهبود برنامه بازاریابی خود و مشاهده نتایج ملموس ظرف ۲۰ روز در اختیار دارد.

هدف نهایی هوشمند “دوبرابر کردن نرخ تبدیل در عرض ۲۰ روز” است.

مثال ۲

یک معلم یوگا، میا، دوره آنلاین خود را به افراد در اینستاگرام و فیس بوک می فروشد . او هر ماه با موفقیت دوره آنلاین خود را به ۵۰ نفر می فروشد. در سال گذشته تعداد شاگردان میا به ۶۰۰ نفر رسید. معلم یوگا پس از شناسایی موثرترین کانال ها برای دستیابی به  مخاطبان هدف خود ، تصمیم گرفت هدف جدیدی را تعریف کند. افزایش فروش میا تا ۵۰ درصد ضروری است. بیایید یک هدف هوشمند ممکن برای این وضعیت ایجاد کنیم.

مشخص : جذب مشتریان جدید.
قابل اندازه گیری : به ۱۲۰۰ مشتری دست یابید.
قابل دستیابی : تیم میا باید مؤثرترین کانال‌های ارتباطی را شناسایی کند و آن‌هایی را که نتایج ضعیفی به همراه دارند حذف کند تا مشتریان بیشتری به دست آورد. میا برای انجام این کار باید بودجه خود را افزایش دهد.
مرتبط : افزایش تعداد مشتریان تأثیر مثبتی بر درآمد، شناخت، پایگاه مشتری و موقعیت میا در بازار خواهد داشت.
به موقع : ۱۲ ماه

هدف “جذب ۱۲۰۰ مشتری در طول یک سال” است.

تعیین اهداف هوشمند یکی از شروط اولیه موفقیت است. اهداف خود را به روشی مناسب برای توسعه یک برنامه موثر برای اقدامات خود و رونق کسب و کار خود تعریف کنید

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

15 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *