بسیاری از زمینه های شغلی برای موفقیت در کار به مهارت های دیپلماتیک نیاز دارند. از مذاکره قراردادهای مشتری گرفته تا حل چالش ها، مهارت های دیپلماتیک شما می تواند برای موفقیت شغلی شما مفید باشد. علاوه بر این، توسعه این مجموعه مهارت مهم است، زیرا چندین ویژگی مهم را نیز در خود جای داده است که می تواند به شما در پیشرفت شغلی کمک کند. در این مقاله، مهارتهای دیپلماتیک را بررسی میکنیم، چگونه میتوان آنها را بهبود بخشید و چگونه میتوانید مهارتهای دیپلماسی خود را در محل کار و هنگام درخواست برای شغل بعدی خود نشان دهید.
مهارت های دیپلماتیک چیست؟
مهارت های دیپلماتیک طیفی از قوت ها و توانایی ها را در بر می گیرد که متخصصان را قادر می سازد روابط حرفه ای را مدیریت کنند. چندین ویژگی کلیدی مهارت های دیپلماتیک شامل تمرکز بر مهارت های بین فردی، ارتباطات، رهبری، حل تعارض و هوش هیجانی برای هدایت تعاملات حرفه ای است. علاوه بر این، مهارتهای دیپلماتیک شما در محل کار میتواند تأثیر پایداری بر موفقیت شغلی شما داشته باشد. به عنوان مثال، رویکردهایی که برای ایجاد روابط حرفهای، انجام کار و مدیریت موقعیتهای استرسزا اتخاذ میکنید، همگی میتوانند به توسعه مهارتهای دیپلماتیک قوی مرتبط باشند.
مرتبط: ۱۰ مهارت شغلی برتر برای هر صنعتی: مهارت های قابل انتقالی که نیاز دارید
نمونه هایی از مهارت های دیپلماتیک
مهارت های دیپلماتیک می تواند شامل طیفی از مهارت های نرم باشد که می تواند در بسیاری از صنایع مختلف شغلی اعمال شود. مهم نیست در چه زمینه شغلی کار می کنید، مجموعه مهارت های زیر چندین ویژگی ضروری برای حفظ دیپلماسی در کار است:
ارتباط
مهارت های ارتباطی یکی از مهمترین مجموعه مهارت هایی است که مهارت های دیپلماتیک شما را تشکیل می دهد . نحوه صحبت شما با دیگران، گوش دادن به ایده های دیگران و در نهایت تعامل با متخصصان و آشنایان به طور یکسان برای توسعه دیپلماسی شما در محل کار بسیار مهم است. به عنوان مثال، گوش دادن فعال به شما کمک می کند اطلاعات را بیاموزید، ایده های جدید را بشنوید و درک کنید که دیگران چگونه فکر می کنند.
همدلی و شفقت
احساس قوی همدلی چیزی است که بسیاری از متخصصانی که مهارتهای دیپلماسی را به کار میگیرند، وجه مشترکی با آن دارند . شفقت نسبت به دیدگاه دیگران و توانایی یافتن درک از دیدگاه دیگران برای تعاملات درون و بیرون از محل کار ضروری است.
بهعنوان مثال، بهجای اقدام تکانشی در اختلافات یا موقعیتهای استرسزا با دیگران، استفاده از مهارتهای دیپلماتیک قوی برای همدلی و برخورد با چالش با هدف حل و فصل دوستانه و مثبت برای دستیابی به نتایج موفقیتآمیز برای همه کسانی که درگیر هستند مؤثرتر است. به همین ترتیب، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد روابط کاری حمایتی برای ایجاد یک محیط کاری سازنده و مثبت مهم است.
حل تعارض
همانطورکه برخورد با موقعیت ها با همدلی مهم است، توانایی نزدیک شدن و حل تعارض نیز هنگام تکیه بر مهارت های دیپلماتیک ضروری است. مدیریت دیپلماتیک تعارض در محل کار می تواند چالش برانگیز باشد، و نحوه درک شما و کمک به حل آنها اغلب می تواند عامل بزرگی در نتیجه باشد.
به عنوان مثال، اگر در یک مهلت محدود با همکاران خود روی پروژه ای کار می کنید و اختلاف نظری دارید که تبدیل به یک بحث شدید می شود، حفظ دیپلماسی و درایت به معنای تکیه بر توانایی های خود برای حفظ آرامش است، به دنبال درک دیدگاه همه و همکاری در بهترین مسیر اقدام برای حل مشکل باشید. این توانایی برای رویارویی و رسیدگی به تعارض به شیوه ای آرام و توافقی، یک جنبه ضروری از به کارگیری مهارت های دیپلماتیک در محل کار است.
حل مسئله
حل مسئله شبیه حل تعارض است، زیرا ارزیابی تمام جنبههای یک موضوع و یافتن راهی برای ایجاد راهحلی که به نفع همه باشد، به صبر و اراده نیاز دارد.
به عنوان مثال، یک تیم بازاریابی که برای به پایان رساندن یک پروژه کمپین کار می کند، بر مهارت های حل مسئله برای همکاری در بهترین راه ها برای واگذاری وظایف، ردیابی معیارهای مهم و ارائه مطالب به مشتریان و یافتن راه هایی برای کاهش موانعی که بر سر راه تکمیل پروژه است، تکیه می کند. این ممکن است به معنای اختصاص زمان اضافی یا حذف منابع غیر ضروری برای کاهش هزینه ها باشد. بدون توجه به محیط، مهارت های دیپلماتیک شامل توانایی های قوی برای حل مشکلات است.
مطالب مرتبط: مهارت های حل مسئله: تعاریف و مثال ها
تفکر انتقادی
تفکر انتقادی یک مجموعه مهارت مهم برای هر زمینه شغلی است. توانایی در نظر گرفتن همه عوامل در یک موقعیت یا کار، سنجیدن تصمیمات و انتخاب های محکم جهت دستیابی به هدف بیشتر برای توسعه یک مجموعه مهارت دیپلماتیک ضروری است. علاوه بر این، مهارتهای تفکر انتقادی بهعنوان پایهای عالی برای تقویت توانایی شما در برقراری ارتباط واضح با هدف، حفظ آرامش در موقعیتهای استرسزا و همکاری و حمایت از همکاران، سرپرستان و مشتریان عمل میکند.
مهارت های تحلیلی
مهارت های تحلیلی مستلزم توانایی نگاه کردن به موقعیت، کار یا انتخاب و در نظر گرفتن مزایا و معایب و سایر عوامل قبل از اقدام است. تجزیه و تحلیل حقایق و داده ها همچنین مستلزم توانایی در نظر گرفتن تمام جنبه های نقش خود در تکمیل یک پروژه یا کار است. به عنوان مثال، یک تحلیلگر داده برای یک شرکت بزرگ به مهارت های تحلیلی خود برای تکمیل پروژه ها و اطمینان از صحت کار خود تکیه می کند.
این می تواند در دیپلماسی همپوشانی داشته باشد زیرا تحلیلگر داده باید برای برقراری ارتباط مناسب با سرپرستان و همکاران در مورد جزئیات کارشان و تصمیم گیری از طرف شرکت خود برای بهبود بهتر نتایج و رسیدن به اهداف تجاری، بر مهارت های تحلیلی تکیه کند.
خدمات مشتری
در بسیاری از نقشهای روبهروی مشتری و عمومی، دیپلماسی به مهارتهای قوی در خدمات مشتری نیاز دارد. توانایی تعامل با غریبه ها، کمک به آنها در حل مشکلات و برآوردن نیازهایشان در حین انجام وظایف اضافی شغلشان، نیاز به درایت و صبر دارد. به عنوان مثال، برای نمایندگان فروش به توانایی شان در تعامل با مشتریان برای کمک به آنها برای یافتن بهترین محصولات یا خدمات برای نیازهایشان بستگی دارد. توانایی درک دیدگاه های مشتری و ارائه خدمات پشتیبانی نشان دهنده مهارت های دیپلماتیک نماینده فروش در این مورد است.
مرتبط: مهارت های خدمات مشتری: تعاریف و ۱۷ مثال
چگونه می توان مهارت های دیپلماتیک را بهبود بخشید
داشتن درایت و تعامل با دیگران با احترام، صبر و تفاهم مستلزم تمرین است. با این حال، به کارگیری چندین گام در جهت تقویت مهارت های دیپلماتیک می تواند سود زیادی برای شغل شما داشته باشد. رویکردهای زیر چند راه هستند که از طریق آنها می توانید برای بهبود مهارت های دیپلماسی خود قدم بردارید:
۱.مهارت های نرم قوی را توسعه دهید
با مهارت های نرم خود مانند توانایی خود در همدلی با دیگران و ارتباطات، کار گروهی و مهارت های کلی بین فردی خود شروع کنید. این مهارت ها برای تعامل با دیگران مهم هستند، هم در محل کار هم در شبکه های شخصی شما. سعی کنید از تکنیک های ارتباطی مانند گوش دادن فعال و پرسیدن سؤالات باز استفاده کنید. این روش های تعامل می تواند به شما در درک دیدگاه های دیگران کمک کند، که می تواند به شما در بهبود و تقویت این مهارت های نرم کمک کند.
۲.مهارت های خود را در موقعیت های زندگی واقعی تمرین کنید
مهارت های خود را در محل کار و زندگی شخصی خود به کار ببرید. به عنوان مثال، هنگام کار روی پروژه ها با هم تیمی ها، سعی کنید نقش گوش دادن فعال را به عهده بگیرید و جزئیات پروژه را یادداشت برداری کنید. برای شنیدن نظرات همکاران خود سوال بپرسید. این به شما کمک میکند تا ارتباطات و توانایی شنیدن طرفهای هر یک از موقعیتها را توسعه دهید، که برای توسعه مهارتهای دیپلماتیک شما در مواجهه با موقعیتهای مختلف بسیار مفید است.
۳.از همکاران و رهبران بازخورد بخواهید
همانطور که مهارت های اصلی خود مانند ارتباط، توانایی درک دیگران و هدایت محیط کار و برخورد با دیگران را توسعه می دهید، بازخورد بخواهید. به عنوان مثال، سرپرست یا رهبر تیم شما میتواند بینش ارزشمندی در مورد نحوه مسئولیتپذیری، حل مشکلات و عملکرد شغلی به شما بدهد. همکاران شما می توانند با کمک به شما در تمرین مهارت های خود از روند توسعه شما حمایت کنند.
۴.هوش هیجانی خود را توسعه دهید
روشهایی را پیدا کنید که از شما میخواهد برای پیشبرد سناریوهای مختلف به هوش هیجانی خود تکیه کنید. به عنوان مثال، به عهده گرفتن مسئولیت دیگری در محل کار خود را پیشنهاد دهید که به شما نیاز دارد از مهارت های حل مسئله و ارتباط خود برای مذاکره در مورد هزینه های کمتر برای منابع ضروری دفتر استفاده کنید. انجام چالشهای مختلف که در آن به همدلی، درک و شفقت برای رسیدن به یک نتیجه مثبت تکیه میکنید، به شما کمک میکند هوش هیجانی خود را توسعه دهید.
مطالب مرتبط: چگونه مجموعه مهارت های خود را برای پیشرفت شغلی خود توسعه دهید
مهارت های دیپلماتیک در محل کار
علاوه بر برداشتن گام هایی برای توسعه مهارت های دیپلماتیک خود، می توانید به کارگیری این ویژگی ها در شغل خود را نیز تمرین کنید. نکات زیر برای ادامه بهبود مهارت های خود در محل کار مفید است:
- با قصد و نیت ارتباط برقرار کنید. وقتی در محل کار با دیگران ارتباط برقرار می کنید، گوش دادن فعال را بیشتر از صحبت کردن تمرین کنید. نشان دادن اینکه برای گوش دادن به ایدهها در دسترس هستید و آماده شنیدن نحوه نگرش دیگران به یک مشکل یا وظیفه کاری هستید، نشان میدهد که برای کمک به دیگران و موفقیت در برآوردن انتظارات انگیزه دارید.
- به دنبال درک دیگران باشید.همیشه سعی کنید دیدگاه دیگران را درک کنید و نسبت به مشکلات یا مسائل در محل کار همدل باشید. یافتن چیزی که بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، روشی عالی برای به کارگیری آن در محل کار است.
- ارائه پشتیبانی و راه حل های خلاقانه. وقتی به موقعیتها، وظایف یا پروژههای چالش برانگیز نزدیک میشوید، راههایی برای ارائه حمایت از همکاران خود بیابید. نشان دهید که آماده همکاری و حل مشکلاتی هستید که به اهداف می رسند.
- به میانجیگری تعارضات کاری کمک کنید. از مهارت های دیپلماتیک خود برای کمک به دیگران برای حل تعارض استفاده کنید. به عنوان مثال، به دیگران کمک کنید به تمام جنبه های یک موقعیت گوش دهند و با هم کار کنند تا راه حلی را پیدا کنند که برای همه مفید باشد. این نه تنها توانایی های دیپلماتیک شما را نشان می دهد، بلکه توانایی شما را در رهبری یک تیم برای همکاری با یکدیگر برای حل یک مشکل نیز نشان می دهد.
مرتبط: مهارت های نرم: تعاریف و مثال ها
چگونه مهارت های دیپلماتیک را برجسته کنیم
از نکات زیر برای برجسته کردن مهارتهای دیپلماتیک خود در رزومه، در نامه درخواست کار و در طول مصاحبه شغلی استفاده کنید:
در یک رزومه
شما می توانید با برجسته کردن مهارت های ارتباطی و توانایی حل مسئله و تصمیم گیری، قوی ترین مهارت های دیپلماتیک خود را در رزومه خود به نمایش بگذارید. از نمونه هایی از تجربیات گذشته در بخش کاری رزومه خود استفاده کنید که نشان می دهد چگونه از این مهارت ها در نقش های گذشته استفاده کرده اید.
در یک نامه درخواست
دقیقاً مانند رزومه شما ، نامه درخواست شما باید شامل نمونه هایی باشد از اینکه چگونه مهارت های نرم شما در عملکرد کاری گذشته شما نقش داشته است. نامه درخواست شما همچنین باید شامل نحوه برنامه ریزی برای ادامه توسعه مهارت های دیپلماتیک خود برای سود شرکتی باشد که برای آن درخواست می دهید.
در طول مصاحبه
هنگامی که با مصاحبه کننده صحبت می کنید، می توانید توضیح دهید که چگونه مهارت های دیپلماسی شما به شما کمک کرده تا یک درگیری گذشته را حل کنید یا راه حلی خلاقانه برای کمک به مشتری پیدا کنید. به یاد داشته باشید که مهارتهای دیپلماتیک شامل انواع مهارتهای نرم شما میشود، بنابراین برجسته کردن این مهارتها هنگام پاسخ به سؤال مصاحبهکننده، راهی عالی برای نشان دادن دیپلماسی شماست.