بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم ابزاری است که توسط مشاغلی که مخاطبان خود را به خوبی می شناسند استفاده می شود و به آنها کمک می کند تا مشتریان بالقوه خود را به طور مؤثرتری هدف قرار دهند. بازاریابی مستقیم دارای انبوهی از مزایای مفید برای استفاده شرکت ها است. اگر به بازاریابی مستقیم علاقه مند هستید، ممکن است درک کنید که بازاریابی مستقیم شامل چه چیزی است و چگونه می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. در این مقاله به این می پردازیم که بازاریابی مستقیم چیست، چگونه کار می کند، مزایای آن و انواع بازاریابی مستقیم.

بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم شامل هر گونه بازاریابی است که بر ارتباط مستقیم یا توزیع بین مصرف کنندگان تکیه داشته باشد نه از طریق شخص ثالثی مانند رسانه های جمعی . ایمیل، پست الکترونیک ، رسانه های اجتماعی و کمپین های پیامکی از جمله سیستم های تحویل مورد استفاده هستند. به این بازاریابی ، بازاریابی مستقیم می گویند زیرا به طور کلی واسطه ها مانند رسانه های تبلیغاتی را حذف می کند.

مطالب مرتبط: ۲۰ تاکتیک بازاریابی موثر و نحوه استفاده از آنها (با مثال)

نکات کلیدی

  • بازاریابی مستقیم شامل هر گونه بازاریابی است که بر ارتباط مستقیم یا توزیع بین مصرف کنندگان تکیه داشته باشد نه از طریق شخص ثالثی مانند رسانه های جمعی .
  • فراخوان برای اقدام یک عامل رایج در بیشتر بازاریابی مستقیم است.
  • اندازه گیری اثربخشی بازاریابی مستقیم آسان تر از تبلیغات رسانه ای است.

بازاریابی مستقیم چگونه کار می کند؟

چند راه برای کارکرد بازاریابی مستقیم وجود دارد. اول، بازاریابی مستقیم، برخلاف کمپین های بازاریابی معمولی، از رسانه های جمعی برای انتشار پیام تبلیغاتی خود استفاده نمی کند. شرکتی که بر بازاریابی مستقیم تمرکز دارد، پیام های شخصی سازی شده را از طریق تلفن، پست یا ایمیل به مخاطبان هدف ارسال می کند. دوم، کسب‌وکارها می‌توانند تعداد زیادی پیشنهاد ارسال کنند و پیام‌های بازاریابی مستقیم خود را با استفاده از نام گیرنده یا با ذکر شهر اصلی که گیرنده در آن زندگی می‌کند یا یک مکان برجسته شخصی‌سازی کنند.

یکی از ویژگی های بارز بازاریابی مستقیم فراخوان (CTA) در انتهای پیام فروش است. فراخوان ممکن است درخواستی برای ارسال یک کارت پاسخ، پیشنهادی برای کلیک کردن روی لینک در ایمیل یا ضبطی باشد که از خریدار خواسته می‌شود با یک شماره رایگان تماس بگیرد. هدف از فراخوان دریافت پاسخ از مشتری یا مشتری بالقوه است و هر پاسخی برای یک شرکت نشانه مثبتی است.

موفق‌ترین کمپین‌های بازاریابی مستقیم زمانی بهترین کار را انجام می‌دهند که بازاریابان از فهرست‌هایی حاوی اطلاعات مشتریان بالقوه مورد نظر برای ارسال پیام‌های خود استفاده کنند. این بدان معناست که بازاریابان پیام هایی را به مشتریان بالقوه ارسال می کنند که به احتمال زیاد از یک مشتری بالقوه به خریدار تبدیل می شوند.

هدف بازاریابی مستقیم کسب پاسخ فوری و حفظ مشتریانی است که ممکن است دوباره محصولات یا خدمات یک شرکت را خریداری کنند. اگرچه بستن یک فروش، پاسخی نهایی است که کسب‌وکارها می‌خواهند، آنها همچنین می‌دانند که برخی از مشتریان بالقوه برای خرید آماده نخواهند بود. بالقوه‌ها همچنین ممکن است با موارد زیر پاسخ دهند:

  • کلیک کردن روی یک لینک و کاوش در وب سایت یک شرکت
  • برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید
  • نام و آدرس ایمیل آنها را وارد کنید
  • درخواست نقل قول

هدف گذاری در بازاریابی مستقیم

یک بازاریابی مستقیم که به گسترده ترین مخاطبان ممکن ارائه می شود، احتمالاً کمترین تأثیر را دارد. یعنی شرکت ممکن است چند مشتری به دست آورد در حالی که صرفاً همه گیرندگان دیگر را آزار می دهد. نامه های ناخواسته، ایمیل های هرزنامه و ارسال پیامک همگی اشکالی از بازاریابی مستقیم هستند که بسیاری از مردم نمی توانند به اندازه کافی سریع از شر آنها خلاص شوند.

مؤثرترین کمپین‌های بازاریابی مستقیم از فهرستی از مشتریان بالقوه استفاده می‌کنند تا پیام‌های خود را فقط به محتمل‌ترین افراد بالقوه ارسال کنند. به عنوان مثال، فهرست ها ممکن است خانواده هایی را هدف قرار دهد که اخیراً بچه دار شده اند، صاحب خانه های جدید یا بازنشستگان اخیر با محصولات یا خدماتی که به احتمال زیاد به آنها نیاز دارند.

کاتالوگ ها قدیمی ترین شکل بازاریابی مستقیم هستند که سابقه آن به نیمه دوم قرن نوزدهم بازمی گردد. در دوران مدرن، کاتالوگ‌ها معمولاً فقط برای مصرف‌کنندگانی ارسال می‌شوند که علاقه خود را به خرید قبلی یک محصول مشابه نشان داده‌اند، در حالی که رسانه‌های اجتماعی به عنوان مدرن‌ترین شکل بازاریابی مستقیم ظاهر شده‌اند. استراتژی‌های هدف‌گذاری همچنین می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی هنگام قرار دادن تبلیغات استفاده شوند. پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک به برندها اجازه می‌دهند سن، جنسیت، جمعیت‌شناسی و حتی علایق مخاطبان جدید بالقوه‌ای را که یک تبلیغ می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند، انتخاب کنند.

بسیاری از شرکت‌ها در بازاریابی انتخابی یا مجوزی شرکت می‌کنند، که ارسال نامه یا ایمیل آنها را محدود به افرادی می‌کند که تمایل به دریافت آن را نشان داده‌اند. فهرست‌های مشترکین انتخابی به طور ویژه ارزشمند هستند زیرا آنها علاقه واقعی به محصولات یا خدماتی که تبلیغ می شوند نشان داده اند.

مطالب مرتبط: انواع بازاریابی مستقیم

چه کسانی از بازاریابی مستقیم استفاده می کنند؟

اکثر شرکت ها از کمپین های بازاریابی مستقیم برای کمک به دستیابی به اهداف و نیات تجاری خود استفاده می کنند یا از آنها استفاده کرده اند، از جمله شرکت های غیرانتفاعی، خرده فروشان، شرکت های کارت اعتباری، شرکت های رسانه ای و شرکت های فناوری.

هم شرکت‌های بزرگ و هم شرکت‌های کوچک در صنایع مختلف از بازاریابی مستقیم استفاده می‌کنند، اگرچه ممکن است برای کسب‌وکارهای کوچک مفیدتر باشد، زیرا بازاریابی مستقیم به آن‌ها اجازه می‌دهد تا منابع محدود خود را به حداکثر برسانند و روی حوزه‌هایی تمرکز کنند که به احتمال زیاد نتایج دلخواه را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، کسب و کارهای محلی کوچک ممکن است آگهی ها، منوها، کارت پستال ها یا کوپن های زیادی را در همسایگی خود با هزینه کمتری نسبت به پرداخت هزینه برای یک آگهی اینترنتی طولانی مدت یا ساخت یک آگهی تجاری در محله خود توزیع کنند.

مطالب مرتبط: نحوه بازاریابی یک کسب و کار کوچک

مزایا و معایب بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یکی از محبوب ترین و موثرترین ابزار بازاریابی به منظور ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف است. بازاریابی مستقیم جذابیت خود را دارد، به ویژه برای شرکت هایی که بودجه کمی دارند و توانایی پرداخت هزینه کمپین های تبلیغاتی تلویزیونی یا اینترنتی را ندارند. به خصوص که جهان به طور فزاینده ای از طریق پلتفرم های دیجیتال به هم متصل می شود، رسانه های اجتماعی راهی موثر برای بازاریابی برای مشتریان می شوند.

با این حال، اشکال اصلی در بازاریابی مستقیم، ایجاد نمایه و ایجاد تصویر است که با تایید برند شما  توسط شخص ثالثی همراه است. برای مثال، اگرچه ممکن است یک شرکت برای یک مقاله حمایت‌شده در نیویورک تایمز هزینه کند، اما این می‌تواند تصویر یک برند را تا حد زیادی بهبود بخشد و می‌تواند به “مهر معامله ” با مشتریانی که مایل به اعتماد به یک منبع ظاهراً بی‌طرفانه یا نظر خارجی هستند کمک کند.

اندازه گیری اثربخشی یک کمپین بازاریابی مستقیم نسبت به انواع دیگر تبلیغات آسان تر است، زیرا برندها می توانند تجزیه و تحلیل های خود را آنالیز کنند، کدهای منبع منحصر به فرد را ردیابی کنند و استراتژی ها را به طور موثر و بدون مراجعه به واسطه تغییر دهند. این شرکت می تواند موفقیت خود را با تعداد مشتریانی که تماس برقرار می کنند، کارت پاسخ را ارسال می کنند ، از کوپن استفاده می کنند یا روی پیوند کلیک می کنند، اندازه گیری کند.

مطالب مرتبط: چگونه یک استراتژی موقعیت یابی بازاریابی ایجاد کنیم

انواع کمپین های بازاریابی مستقیم

برخی از انواع رایج بازاریابی مستقیم که بازاریابان ممکن است در زمینه های فروش فردی استفاده کنند عبارتند از:

  1. پیامک و ایمیل
  2. تبلیغات آنلاین
  3. چهره به چهره
  4. تراکت
  5. تماس های تلفنی
  6. ایمیل

۱.پیامک و ایمیل

پیام‌های متنی و ایمیل‌ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا با مشتریان و مشتریان احتمالی خود بدون توجه به جایی که هستند ارتباط برقرار کنند. متن‌ها برای پیام‌های کوتاه مربوط به اطلاعیه یا تبلیغاتی که در راه است مفید هستند. ایمیل‌ها برای شرکت‌ها مفید است که وقتی می‌خواهند محصولات، خدمات یا رویدادهای جدید را تبلیغ کنند، ارسال کنند. ایمیل‌ها معمولاً مؤثرتر از پیام‌های متنی هستند، زیرا کسب‌وکارها ممکن است از تصاویر و چندین لینک در یک ایمیل استفاده کنند که به مشتریان اجازه می‌دهد با پیام تعامل داشته باشند.

۲.تبلیغات آنلاین

ایجاد تبلیغات آنلاین به شرکت ها کمک می کند تا افرادی را که به خدمات یا محصول آنها نیاز دارند، هدف قرار دهند. تبلیغات آنلاین در طول سال‌ها تکامل یافته‌اند و گزینه‌های متنوعی وجود دارد زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند تبلیغاتی را قرار دهند که مشتریان احتمالی خود را درگیر کنند. برای مثال، یک شرکت ممکن است در موتورهای جستجو، سایت‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگری که ممکن است مرتبط با کسب‌وکارشان باشد، تبلیغ کند، مانند پست‌های وبلاگ در مورد محصول یا خدماتی که کسب‌وکار ارائه می‌دهد.

۳.چهره به چهره یا حضوری

یکی دیگر از انواع بازاریابی مستقیم، بازاریابی حضوری است. بازاریابی حضوری ممکن است در یک کیوسک یا خانه به خانه انجام شود. این به فروشندگان شما اجازه می دهد تا به صورت حضوری برای مشتریان بالقوه بازاریابی و عرضه کنند و اطلاعاتی در مورد خواسته ها و نیازهای آنها جمع آوری کنند. این شکل از بازاریابی مستقیم مانند گذشته رایج نیست، اما همچنان برای انواع خاصی از کسب و کارها موثر است.

۴.تراکت ها

این کمپین از تصاویر و کلمات مختلفی برای آموزش مشتریان احتمالی استفاده می‌کنند و آنها را تشویق می‌کنند تا بر اساس آنچه می‌بینند عمل کنند. تراکت ها برای کسب‌وکارهایی که تبلیغات، رویدادها یا محصولات جدیدی برای امتحان کردن مشتریان دارند، مناسب‌تر هستند. تراکت ها ممکن است مستقیماً بین مشتریان احتمالی توزیع شوند یا در مکان‌های مشترکی که ترافیک بالایی وجود دارد، مانند تابلوی اعلانات کافی‌شاپ، پست شوند.

۵.تماس های تلفنی

بازاریابی تلفنی به کسب و کارها این امکان را می دهد که مستقیماً با مشتریان بالقوه خود صحبت کنند تا بتوانند با پرسیدن سؤالات هدفمند و پاسخ به سؤالات، دریابند که مشتری بالقوه به چه چیزی نیاز دارد و می خواهد. بازاریابی تلفنی بهتر است برای ایجاد کسب و کار جدید و جمع آوری سرنخ ها برای کسب و کار شما استفاده شود.

۶.پستی

بازاریابی پستی مستقیم شامل ارسال اقلام ملموس مانند کوپن ها، تراکت ها، بروشورها و دعوت نامه های رویدادی مستقیماً به خانه های مشتریان احتمالی است. مزیت پست مستقیم این است که برخلاف متن ها و ایمیل ها، گیرنده نمی تواند آن را حذف کند. مشتریان احتمالی کوپن ها و سایر اقلام تبلیغاتی را در یخچال خود، در کابینت یا کشو نگه می دارند تا زمانی که برای استفاده از کالا آماده شوند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *