گوش دادن همدلانه: تعریف، مثال ها و نکات

گوش دادن همدلانه

شنونده صمیمی و دلسوز بودن می تواند به همان اندازه که در زندگی شخصی شما حیاتی است در محل کار نیز حیاتی باشد. تایید دیدگاه دیگران و ابراز همدردی خود راه مهمی برای برقراری ارتباط برای ایجاد و حفظ روابط کاری قوی است. در این مقاله، گوش دادن همدلانه را تعریف می کنیم، در مورد چرایی اهمیت آن بحث می کنیم و نکات و مثال هایی برای گوش دادن همدلانه در حرفه شما ارائه می دهیم.

گوش دادن همدلانه چیست؟

گوش دادن همدلانه تمرین توجه و پاسخگویی به نظرات دیگران در طول مکالمه است. گوش دادن همدلانه مستلزم ایجاد ارتباط عاطفی با طرف مقابل و یافتن شباهت هایی بین تجربه او و تجربه شماست تا بتوانید پاسخ صمیمانه تری بدهید. گوش دادن همدلانه که گوش دادن فعال یا گوش دادن انعکاسی نیز نامیده می شود، مستلزم این است که به ورودی طرف مقابل توجه داشته باشید. یکی از ویژگی های اصلی گوش دادن همدلانه، حمایت و تشویق است تا توصیه یا انتقاد.

در  گوش دادن فعال ، شما تلاش می کنید تا آگاهانه به پیام یک نفر با دقت گوش دهید. این برای این است که بتوانید تفکر کامل را درک کنید. گوش دادن فعال یک مهارت مهم است که به شما کمک می کند در حرفه خود موفق شوید.

از سوی دیگر، گوش دادن همدلانه گوش دادن فعال را به سطح دیگری می برد. شما با رفتن به منطقه عدم قضاوت و همدلی در حال گوش دادن هستید. همدلی  همچنین به این معناست که شما با قرار دادن خود به جای او، احساسات دیگران را از دیدگاه او درک کنید. دانستن نحوه همدلی و ارتباط با مردم می تواند رابطه بهتری را ایجاد کند.

گوش دادن همدلانه؛ گوش دادن به دیگران در حالی که احساسات و بینش او را درک می کند است. این از طریق ایجاد ارتباط با کسی از طریق ایجاد شفقت و شناسایی است. شما با یک شخص ارتباط برقرار می کنید، نشان می دهید که برای شنیدن صحبت های او وقت می گذارید و نشان می دهید که به او و احساساتش اهمیت می دهید.

شما باید با حوصله به صحبت های فردی که صحبت می کند گوش دهید و با ذهنی باز او را بشنوید حتی اگر موافق نیستید. پذیرش سایر نیازها و نظرات است که به بهبود درک و اعتماد متقابل کمک می کند.

بیشتر بخوانید:  مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال

ویژگی های یک شنونده همدل

در اینجا چند ویژگی مهم وجود دارد که احتمالاً برای گوش دادن همدلانه به آنها نیاز دارید:

  • حضور: حضور  بیشتر از حضور فیزیکی در یک فضا با گوینده، مستلزم تمرکز دقیق روی مکالمه است. برای حضور، مهم است که حواس‌پرتی‌های بیرونی را به حداقل برسانید و از برنامه‌ریزی پاسخ‌های خود در زمانی که طرف مقابل در حال صحبت است، خودداری کنید.
  • شفقت:  مؤلفه اصلی شنونده همدل بودن، همذات پنداری با تجربه عاطفی طرف مقابل است. حتی اگر موقعیتی مشابه با گوینده را تجربه نکرده اید، می توانید سعی کنید شباهت هایی را پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران بیان کند که در تطبیق با حجم کاری زیاد مشکل دارد، ممکن است با فکر کردن به زمانی که کارهای بیشتری در خانه داشته اید، تشخیص دهید.
  • خرد:  اگر کسی چیزی از نظر عاطفی مهم را با شما در میان می گذارد، احتمالاً به این دلیل است که به قضاوت و تجربه شما اعتماد دارد. خرد شامل درک ورودی گوینده و بررسی شرایط پیرامون مشکل برای درک بهتر همه عوامل دخیل است. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران شما با فرد دیگری در دپارتمان درگیری داشته باشد، می‌توانید استرس یک نفر را تأیید کنید و همچنین در نظر بگیرید که طرف مقابل چالش‌های خاص خود را دارد و احتمالاً سعی نمی‌کند توهین‌آمیز باشد.
  • قضاوت نکردن:  بخش مهمی از گوش دادن همدلانه این است که از انتقاد از طرف مقابل خودداری کنید، چه با صدای بلند و چه برای خودتان. ممکن است متوجه شوید که با چیزی که گوینده گفته است مخالف هستید، اما در نظر بگیرید که آنها دلایل خاص خود را برای رفتار خود دارند.
  • قابل اعتماد بودن:  اگر در موقعیتی هستید که طرف مقابل در مورد مسائل عاطفی با شما صحبت می کند، بسیار مهم است که آنچه را که می گویند محرمانه نگه دارید. با این حال، اگر آنها از شما بخواهند که با میانجیگری درگیری با طرف دیگر از آنها حمایت کنید، اگر به شما در دستیابی به هدف گوینده کمک می کند، می توانید جزئیات گفتگو را مورد بحث قرار دهید.
  • صبر:  حتی با همکاران و دوستان نزدیک، افشای تجربیات عاطفی می تواند چالش برانگیز باشد. ممکن است گوینده مدتی طول بکشد تا کلماتی را که می خواهد بگوید پیدا کند و برای بیان آن احساس راحتی کند. صبور باشید و به آنها فرصت دهید تا آزادانه صحبت کنند.
  • پاسخگویی:  اگرچه گوش دادن همدلانه به معنای گوش دادن به صحبت های طرف مقابل بدون دخالت دادن نظرات شماست،اما احتمالا زمانی پیش خواهد آمد که گوینده بخواهد نظر شما را بشنود. در این موارد، ممکن است با پرسیدن، به عنوان مثال، “آیا می‌خواهید نظر من در این مورد را بشنوید؟” یا “چه نوع بازخوردی از من می خواهید؟”به روشن شدن موضوع کمک کنید.
  • امانتداری: بسیار مهم است که آنچه را که طرف مقابل با شما به اشتراک می گذارد، محرمانه نگه دارید. آنها مسائل عاطفی خود را به اشتراک می گذارند و آسیب پذیری نشان می دهند، بنابراین مهم است که به آنها احترام واقعی نشان دهید. اعتماد یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد رابطه قوی تر بین دو یا چند طرف است.

مطالب مرتبط:  ویژگی های شخصیت: تعاریف و مثال ها

مزایای گوش دادن همدلانه

در اینجا برخی از دلایل اصلی برای تمرین گوش دادن همدلانه در حرفه شما آورده شده است

  • ایجاد روابط کاری:  اگر نشان داده اید که می توانید با همدلی گوش دهید، دیگران ممکن است تمایل بیشتری داشته باشند تا تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارند. این می تواند به ایجاد اعتماد و تعاملات مثبت بیشتر در محل کار کمک کند.
  • به شما کمک می کند تا با ملاحظه رفتار کنید:  زمانی که عادت به در نظر گرفتن احساسات دیگران کردید، ممکن است در زندگی روزمره خود مهربانانه و دلسوزانه رفتار کنید. به عنوان مثال، اگر لحن ایمیل یکی از همکارانتان صدمه دیده است، می‌توانید متن ایمیل‌های خود را شادتر و دلگرم‌کننده‌تر کنید.
  • افزایش بهره وری:  وقتی همکاران به یکدیگر اعتماد دارند و یکدیگر را درک می کنند، معمولاً به عنوان یک تیم بهتر کار می کنند. وقتی تعارض به حداقل برسد، می توانند بیشتر روز را صرف کار کنند و در نتیجه خروجی بیشتری داشته باشند.
  • حل مسئله:  چالش های محل کار اغلب مستلزم آن است که هم تیمی ها برای یافتن راه حل ها با یکدیگر همکاری کنند. اگر سابقه اعتماد و به اشتراک گذاری آزادانه با همکاران خود دارید، ممکن است همه شما احساس راحتی بیشتری در ارائه رویکردهای جدید برای مسائل محل کار داشته باشید. به عنوان مثال، اگر همکارتان فقط به شما گفت که احساس می‌کند همکار دیگری به پیشنهادهای او برای رویکردهای جدید فروش احترام نمی‌گذارد، می‌توانید راه‌هایی برای اعتبارسنجی نظرات او در یک جلسه پیدا کنید تا دیگران با ملاحظه‌تر باشند. در نتیجه، کمپین جدید ممکن است جامع تر و موفق تر باشد.

تکنیک های گوش دادن همدلانه

شنونده حاضر و دلسوز بودن نیاز به تمرین دارد. در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید برای تقویت مهارت گوش دادن همدلانه خود بردارید:

  1. یک فضای راحت برای اشتراک گذاری ایجاد کنید
  2. احساسات گوینده را بپذیرید
  3. به زبان بدن توجه کنید
  4. بگذارید آنها مکالمه را هدایت کنند
  5. منتظر بمانید تا نوبت شما صحبت کند.
  6. دلگرم کننده باشید
  7. سوالات متفکرانه و باز بپرسید
  8. توصیه های ناخواسته را متوقف کنید.
  9. توجه بی دریغ خود را معطوف کنید.

۱ . یک فضای راحت برای اشتراک گذاری ایجاد کنید.

قرار دادن مکانی امن برای صحبت به گوینده می تواند باعث شود که او بیشتر به شما اعتماد کند. به عنوان مثال، اگر در یک دفتر هستید، می توانید مانیتورهای رایانه خود را خاموش کنید و اگر باعث اختلال در کار نمی شود، تلفن های خود را خاموش کنید.

ایجاد یک فضای راحت همچنین می تواند مستلزم این باشد که خودتان راحت عمل کنید. اگر شرکت کننده دیگر در مکالمه ببیند که شما آرام هستید، ممکن است با آرام شدن نیز پاسخ دهد. تمرین تنفس عمیق را در نظر بگیرید تا حضور و توجه بیشتری داشته باشید.

۲ . احساسات گوینده را بپذیرید.

هنگام گوش دادن همدلانه، مهم است که به طرف مقابل بفهمانید که احساسات او را در نظر می گیرید. اگر چه می خواهید ورودی خود را به حداقل برسانید، عبارات کوتاه می توانند به گوینده نشان دهند که شما از احساسات او آگاه هستید و معتقدید که آنها مهم هستند. برای مثال، می‌توانید بگویید:  «می‌شنوم» یا  «می‌بینم که این احساسات قوی را به همراه دارد».

۳ . به زبان بدن توجه کنید.

گوینده ممکن است ناراحتی خود را با  وضعیت و رفتار خود نشان دهد.  به عنوان مثال، اگر آنها به پاهای خود ضربه می زنند یا صاف نمی نشینند، ممکن است عصبی باشند. پاسخ دادن به این موضوع را با جملات تاکیدی بیشتر، حفظ حالت اعتماد به نفس و صحبت آهسته و آرام در نظر بگیرید.

زبان بدن استفاده از وضعیت دقیق، تماس چشمی راحت، حرکات، عبارات و شدت برای مطابقت با گوینده است.

استفاده از زبان بدن مثبت، رفتاری باز و دوستانه را منتقل می کند. این بهترین راه برای اینکه دیگران شما را دوست داشته باشند است زیرا باعث می شود دیگران شما را فردی باز، دوستانه و صمیمی بدانند. همچنین، در نهایت می تواند به شما در ایجاد روابط کاری خوب، مجاب کننده تر شدن، پیشرفت در حرفه خود و موفقیت در زندگی کمک کند.

زبان بدن منفی (که به زبان بدن دفاعی نیز گفته می شود) لزوما بد نیست. در واقع، آنها ممکن است پیام شما را تقویت کنند تا بتوانید به طور موثر احساسات ناخوشایندی یا ناراضی بودن را منتقل کنید.

۴ . بگذارید آنها مکالمه را هدایت کنند.

به یاد داشته باشید که هدف این بحث ها این است که به گوینده اجازه دهید احساسات خود را با سرعت خودش بیان کند. اگر در مکالمه وقفه ایجاد شد، مناسب است تا زمانی که طرف مقابل شروع به صحبت مجدد کند، سکوت کنید. اگر تصمیم گرفتند به طور ناگهانی گفتگو را پایان دهند، اجازه دادن به آنها بدون اینکه از آنها بخواهید ادامه دهند می تواند نشان دهنده احترام شما به احساسات آنها باشد.

۵. منتظر بمانید تا نوبت شما صحبت کند. 

حفظ نظرات خود تا زمانی که طرف مقابل آنها را درخواست کند نشان می دهد که برای نظرات آنها ارزش قائل هستید و به خواسته های آنها احترام می گذارید. اگر پس از اشتراک‌گذاری، گوینده بگوید، “نظر شما چیست؟” شما ممکن است نظر خود را ارائه دهید در غیر این صورت، احتمالاً بهترین کار این است که به سادگی گوش دهید و قدردانی های کوچکی را ارائه دهید.

۶ . دلگرم کننده باشید.

اگر کسی به شما اعتماد می کند، ممکن است به این دلیل باشد که با چیزی دست و پنجه نرم می کند که نمی داند چگونه آن را مدیریت کند. اگر و وقتی طرف مقابل از شما نظر خواست، می‌توانید با گفتن «من معتقدم می‌توانید به این موقعیت پاسخ دهید» یا «می‌بینم که مهربان و با ملاحظه هستید و فکر می‌کنم این به شما در مدیریت این چالش کمک می‌کند، آنها را تشویق کنید.” با تشویق مؤثر، شریک گفتگوی شما ممکن است در موقعیت فعلی و دیگران در آینده احساس اطمینان بیشتری کند.

۷. سوالات متفکرانه و باز بپرسید 

دلیل اصلی اینکه پرسیدن سؤالات باز روشی مؤثر برای گوش دادن همدلانه است، این است که فرد را تشویق می‌کند تا توضیح کامل و معنی‌داری بدهد. این دعوت به پاسخ طولانی تر، ارائه اطلاعات بیشتر است. در نتیجه درک بهتری از آن شخص به دست می آورید. همچنین فرد را تشویق می‌کند تا هدایت مکالمه را کنترل کند و به بیان بیشتر خود کمک کند.

۸. توصیه های ناخواسته را متوقف کنید.

هیچ کس مشاوره ناخواسته نمی خواهد. مشاوره ناخواسته دادن به کسی؛ فقط می تواند به یک رابطه یا مشکل ارتباطی کمک کند. اگرچه نیت شما خالص است و فقط می‌خواهید با نصیحت کردن به کسی کمک کنید، اما گاهی اوقات باعث می‌شود که او احساس کند از او انتقاد می‌کنید و او را قضاوت می‌کنید.

گاهی اوقات، مردم فقط می خواهند مشکلات خود را بگویند و شنیده و درک شوند. آنها می خواهند احساس حمایت کنند و موضع خود را در مورد مشکل خود پردازش کنند. اگر می خواهید مشاوره خود را ارائه دهید، قبل از ارائه پیشنهادات یا نظرات خود، اجازه بگیرید. مشاوره ناخواسته همیشه مفید نیست. در اینجا چند نمونه وجود دارد که می خواهید بپرسید آیا آنها برای مشاوره شما آماده هستند یا خیر.

  • آیا کاری هست که بتوانم انجام دهم؟
  • آیا شما آماده پیشنهادات هستید؟
  • آیا می توانم نظرات خود را در مورد وضعیت شما به اشتراک بگذارم؟
  • من هم مشکل مشابهی داشتم. آیا می خواهید بدانید چه چیزی برای من کار کرد؟

۹. توجه بی دریغ خود را معطوف کنید.

تمرکز و توجه کامل شما نشان دهنده احترام و علاقه واقعی به صحبت های دیگران است. این نشان می دهد که شما می خواهید درک قوی تری از آنچه منتقل می شود، هم از نظر احساسی و هم از نظر فکری ایجاد کنید. این اعتماد را جلب می کند زیرا باعث می شوید آنها احساس اعتبار و دیده شدن کنند. با خاموش کردن یا حذف هر نوع مزاحمتی مانند رایانه، تلویزیون و تلفن همراه خود، توجه خود را به دیگران نشان دهید. همچنین از انجام چند کار در حین گوش دادن خودداری کنید زیرا در صورت انجام این کار نمی توانید تمام توجه خود را به او معطوف کنید. در نهایت، زمانی که فرد هنوز صحبت می کند، صحبت را قطع نکنید و باید بیشتر از صحبت کردن، گوش کنید.

عباراتی برای شنوندگان همدل

وقتی در موقعیتی قرار می گیرید که شخصی با خیال راحت با شما صحبت می کند، از این عبارات استفاده کنید تا به آنها نشان دهید که با همدلی به آنها گوش می دهید:

  • “من میفهمم چی میگی.” 
  • “من مطمئن هستم که باید چالش برانگیز باشد.”
  • “من با آنچه که شما از سر می گذرانید همذات پنداری می کنم.” 
  • “از اینکه این را با من به اشتراک گذاشتید متشکرم.”
  • «آن تجربه چه احساسی در شما ایجاد کرد؟ 
  • “من قدردانی می کنم که شما با این اطلاعات به من اعتماد دارید.»” 
  • “من تجربه مشابهی داشته ام.” 
  • “من می توانم ببینم که چرا این شما را آزار می دهد.”
  • “من از تصمیمی که می گیرید حمایت می کنم.” 
  • “من خوشحالم که بتوانم در هر کاری که به من نیاز دارید کمک کنم.” 
  • “در حال حاضر چگونه می توانم به بهترین شکل از شما حمایت کنم
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *