تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار

کسب و کارها برای ساختن بهترین برنامه ها و استراتژی ها باید اطلاعات دقیق و جاری داشته باشند. یکی از راه‌های مهمی که کسب‌وکارها به این اطلاعات دست می‌یابند، تحقیقات بازار است. تحقیقات بازار به شرکت ها اجازه می دهد تا رقابتی باقی بمانند و منابع خود را به سمت بهترین تاکتیک ها و تکنیک ها هدایت کنند.

در این مقاله تحقیقات بازار چیست، انواع مختلف تحقیقات بازار که می توانید استفاده کنید و نحوه انجام آن توضیح می دهیم.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد مخاطبان هدف یک شرکت است. محققان بازار از ابزارها و تحلیل‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا بیاموزند گروه‌هایی از مردم چگونه برای خرید تصمیم می‌گیرند، چگونه روندها در حال تغییر هستند و مردم از محصولات و خدمات چه انتظاراتی دارند. شما می توانید از نتایج تحقیقات بازار خود برای هدایت استراتژی کسب و کار خود و سنجش موفقیت استراتژی فعلی خود استفاده کنید.

تحقیقات بازار با استفاده از ترکیبی از تحلیل های کیفی، مانند نظرسنجی، گروه های متمرکز و آمار انجام می شود. این به شما کمک می کند تا درک کنید که مردم چگونه با برندها و صنایع مختلف تعامل دارند. همچنین می توانید بیاموزید که مردم به دنبال چه نوع محصولاتی هستند و نظرات خود را در مورد محصولات یا خدمات موجود دریافت کنید. تحقیقات بازار همچنین می‌تواند به شما بگوید که آیا افراد درآمد قابل مصرف دارند، چگونه پول خود را خرج می‌کنند و چگونه به بهترین نحو به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید.

انواع تحقیقات بازار

تحقیقات بازاریابی از تکنیک ها و تحلیل های علوم اجتماعی کاربردی استفاده می کند. شما یا شرکتی که استخدام می کنید می توانید تحقیق را خودتان انجام دهید یا تحقیقات شما می تواند بر اساس مطالعاتی باشد که قبلا انجام شده است. در اینجا برخی از رایج ترین انواع تحقیقات بازار آورده شده است:

  • تحقیقات اولیه
  • تحقیق ثانویه
  • تحقیقات اکتشافی
  • تحقیق اختصاصی
  • پرسشنامه های پست مستقیم
  • مصاحبه های تلفنی
  • مصاحبه عمیق
  • گروه های متمرکز

۱.تحقیقات اولیه

این نوع تحقیق شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل مستقیم داده ها است. تحقیقات بازار به عنوان یک پروژه طراحی، اجرا و تجزیه و تحلیل خواهد شد.  روش های تحقیق و جزئیات مطالعه خود را بر اساس سؤالی که می خواهید به آن پاسخ دهید یا مشکلی که می خواهید حل کنید استوار کنید.

۲.تحقیق ثانویه

تحقیق ثانویه زمانی است که شما یا یک شرکت تحقیقاتی داده‌های مطالعاتی را که قبلاً تکمیل شده‌اند، تجزیه و تحلیل و اعمال می‌کنید. این مطالعات می تواند از منابع بسیاری از جمله سازمان های صنعتی، سازمان های دولتی و دانشگاه ها باشد. تحقیقات ثانویه اغلب برای درک روندهای بازار، پیش بینی رفتار خریدار و تجزیه و تحلیل رقابت شما استفاده می شود.

۳.تحقیقات اکتشافی

اینها مطالعات تحقیقات بازار هستند که بر موضوعی تمرکز می کنند که هنوز به خوبی درک نشده است. تحقیقات اکتشافی به اندازه سایر انواع تحقیقات ساختاری ندارد زیرا شما دانش قبلی زیادی برای ایجاد مطالعه خود ندارید. در عوض، این نوع تحقیق به شما کمک می کند تا یک مشکل یا موضوع را تعیین کنید تا بتوانید برنامه ای برای مطالعه دقیق تر آن ایجاد کنید یا راه هایی برای حل آن در نظر بگیرید. تحقیقات اکتشافی اغلب شامل درخواست از گروه کوچکی از افراد برای پاسخ های طولانی و مفصل به سؤالات باز است. این رویکرد می تواند به محققان کمک کند تا درک بهتری از چشم انداز و نیازهای فعلی بازار داشته باشند.

۴.تحقیق اختصاصی

تحقیقات خاص بر پاسخ به یک سوال خاص یا مطالعه یک موضوع کاملاً تعریف شده متمرکز است. این فرآیند شامل دریافت تعداد زیادی از پاسخ دهندگان از بخش خاصی از بازار شما بر اساس جمعیت شناسی، سطح درآمد، موقعیت مکانی یا برخی ویژگی های شناسایی دیگر است. تحقیقات خاص اغلب بر اساس اطلاعات به دست آمده از تحقیقات اکتشافی طراحی می شود.

۵.پرسشنامه های پست مستقیم

پرسشنامه های پست مستقیم یک روش تحقیق اولیه است که در آن شما یک سری سوالات را برای گروه هدف خود ارسال می کنید. اگر این روش را انتخاب کردید، حتما افراد خاصی را مخاطب قرار دهید، سوالات را کوتاه و مستقیم در نظر بگیرید و پرسشنامه را به کمتر از دو صفحه محدود کنید. شما باید یک نامه پوششی که توضیح دهد چرا پرسشنامه را انجام می دهید، یک مشوق (مانند یک کوپن یا کارت هدیه) و یک پاکت با آدرس خود و با پرداخت هزینه پست برای آنها برای بازگرداندن پرسشنامه ارائه دهید.

۶.مصاحبه های تلفنی

مصاحبه های تلفنی بسیار مقرون به صرفه است و می تواند به سرعت تکمیل شود. اگر تصمیم به استفاده از مصاحبه تلفنی برای جمع‌آوری داده‌های خود دارید، باید نام مخاطب خود را در ابتدای مصاحبه تأیید کنید و با پرسیدن اینکه آیا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، مایل به تماس بعدی هستند، مصاحبه را ببندید. شما باید یک متن حفظ شده داشته باشید و از مکث کردن برای کمک به حفظ توجه پاسخ دهندگان خود تا حد امکان اجتناب کنید.

۷.مصاحبه عمیق

مصاحبه های عمیق به صورت تک به تک بین پاسخ دهنده و محقق انجام می شود. آنها می‌توانند مصاحبه‌های متمرکزی باشند که در آن محقق سؤالات خاصی را مطرح می‌کند که قبل از موعد تصمیم‌گیری می‌شوند، یا غیر مستقیم، که در آن پاسخ‌دهنده در مورد موضوعات خاصی با سؤال بسیار کمی از محقق صحبت می‌کند.

مطالب مرتبط: چگونه تجزیه و تحلیل داده ها می تواند تصمیم گیری را بهبود بخشد

۸.گروه های متمرکز

گروه های متمرکز اغلب به عنوان جلسات طوفان فکری برای درک تصمیمات خرید در جمعیت های خاص استفاده می شوند، و می توانند بینشی در مورد نوع محصولات یا خدماتی که جمعیت مورد مصاحبه به خرید علاقه مند هستند، ارائه دهند. گروه‌های متمرکز اغلب بسیار محاوره‌ای هستند و شرکت‌کنندگان به پاسخ‌های دیگر پاسخ‌دهندگان پاسخ می‌دهند.

مرتبط: هوش هیجانی: تعریف و مثال

نحوه انجام تحقیقات بازار

اگر علاقه مند به انجام تحقیقات بازار برای سازمان خود هستید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. موضوع را تعریف کنید: با توضیح واضح به چه سوالی می‌خواهید پاسخ دهید شروع کنید. در این مرحله، باید اهداف تحقیق خود را فهرست کنید و سؤالاتی را ایجاد کنید که مشکلی را که در حال تحقیق هستید، مشخص کند. این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چگونه تحقیقات بازار خود را طراحی کنید.
  2. شخصیت(پرسونا) خریدار خود را تعریف کنید: پرسونای خریدار همان چیزی است که شما معتقدید مشتریان ایده آل شما با استفاده از ویژگی هایی مانند سن، درآمد، جنسیت، مشاغل، اندازه خانواده، موقعیت مکانی و چالش های اصلی آن ها ظاهر می شوند. زمانی که می‌خواهید تعیین کنید از چه قالب تحقیقی استفاده کنید، چگونه سؤالات را بپرسید و چگونه مخاطبان خود را سازماندهی کنید، از این مشخصات مشتری ایده‌آل خود استفاده خواهید کرد. اگر بیش از یک شخصیت خریدار متناسب با کسب و کارتان دارید، ممکن است متوجه شوید که می‌توانید برای هر کدام تحقیقات بازار انجام دهید.
  3. توسعه طرح تحقیق: شما باید یک سیستم خاص برای انجام تحقیقات خود طراحی کنید. در این مرحله، شما تصمیم می گیرید که چگونه به پاسخ دهندگان خود دسترسی پیدا کنید، چه نوع سؤالاتی بپرسید و آنها از چه قالبی برای پاسخ به سؤالات استفاده کنند. شما باید روش‌های تحقیق خود را بر اساس محدودیت‌های زمانی و بودجه، نحوه مشارکت بیشتر جمعیت هدف در تحقیقات بازار و مشکل یا موضوعی که در حال تحقیق هستید، انتخاب کنید.
  4. جمع آوری داده های تحقیق: سوالات شما باید واضح و بی طرفانه باشد.  شرکت کنندگان شما پاسخ های قابل اعتمادی به شما نمی دهند اگر سؤالات اصلی بپرسید یا اگر آنها اعتقاد داشته باشند که شما پیشنهاد می کنید که به روش خاصی پاسخ دهند. اگر سؤالات خود را برای همه گیرندگان در دسترس قرار دهید، می توانید چیزهای زیادی از داستان های شخصی و تجربیات آنها بیاموزید.
  5. تجزیه و تحلیل داده ها: تحقیق بازار در مورد یافتن روندها و استفاده از آنها برای هدایت تصمیمات تجاری شما است. شما باید با داده ها همانطور که ارائه می شود کار کنید.  با بی طرفی، عینی و دقیق بودن در تحلیل خود، بیشترین بهره را از تحقیقات خود خواهید برد.
  6. یافته ها را گزارش دهید: ممکن است گزارش را به یک سازمان صنعتی، تصمیم گیرندگان در شرکت یا مشتریان خود ارسال کنید. گزارش شما باید آنچه را که در داده‌ها پیدا کرده‌اید منعکس کند، و اگر شخص دیگری از داده‌ها و روش‌های شما استفاده کند، یافته‌های شما باید قابل بازتولید باشد.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *