مسئولیت اصلی یک تحلیلگر تحقیقات بازار کمک به کسب و کارها برای برقراری ارتباط موثر با مصرف کنندگان هدف است. تحلیلگران تحقیقات بازار از استراتژی های داده محور برای تعیین پایگاه مشتری یک شرکت و نحوه فروش موثر محصولات یا خدمات به آنها استفاده می کنند. اگر به استراتژی های بازاریابی، تجزیه و تحلیل داده ها یا رفتار مصرف کننده علاقه مند هستید، ممکن است آینده ای را به عنوان یک تحلیلگر تحقیقات بازار در نظر بگیرید. در این مقاله، ما در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک تحلیلگر تحقیقات بازار، از جمله تجربه کاری، تحصیلات و مهارتهایی که با استخدام مدیران برای این موقعیتها بیشتر به دنبال آن هستند، بحث میکنیم.
مطالب مرتبط: تحلیلگر پژوهشی چیست؟ (وظایف و صلاحیت ها)
تحلیلگر تحقیقات بازار کیست؟
یک تحلیلگر تحقیقات بازار به شرکت ها کمک می کند تا مصرف کنندگان هدف را برای کالاها یا خدمات خود تعیین کنند. تحلیلگران تحقیقات بازار روندهای بازار را در رابطه با الگوهای خرید و جمعیت شناسی مخاطبان هدف خود بررسی می کنند. کار تحقیقاتی آنها به شرکت ها کمک می کند تا محصولات خود را بهینه کنند، کانال های تبلیغاتی خود را انتخاب کنند و امتیاز قیمت را تعیین کنند.
تحقیقات بازاریابی شامل جمع آوری داده های خاص در مورد مشتریان فعلی یک شرکت، شرایط فعلی بازاریابی و رقبای موجود شرکت است. تحلیل بازاریابی زمانی اتفاق میافتد که متخصصان از این دادههای موجود برای پیشبینیهای مستدل در مورد اینکه چه کسی یک کالای خاص را خریداری میکند، نحوه تبلیغ محصول برای مشتریان هدف و محدوده قیمتگذاری استفاده میکنند. تحلیلگران تحقیقات بازار از هر دوی این مهارت ها برای ایجاد استراتژی های موثر برای بازاریابی و فروش محصولات متنوع استفاده می کنند.
مطالب مرتبط: سهم بازار چیست و چگونه آن را در تجارت افزایش دهیم
چگونه یک تحلیلگر تحقیقات بازار شویم؟
این مراحل را دنبال کنید تا یاد بگیرید چگونه یک تحلیلگر تحقیقات بازار شوید:
۱. ادامه تحصیلات عالی در زمینه مرتبط
بسیاری از کارفرمایان از تحلیلگران تحقیقات بازار می خواهند که حداقل مدرک لیسانس در زمینه ای مانند بازاریابی داشته باشند. مدرک بازاریابی به تحلیلگران بالقوه تحقیقات بازاریابی کمک می کند تا در مورد اصول بازاریابی، الگوهای رفتار مصرف کننده، اقتصاد کلان و ارتباطات تجاری بیاموزند. برخی از تحلیلگران تحقیقات بازاریابی برای درک بهتر عادات مصرف کننده ترجیح می دهند مدرک در علوم اجتماعی مانند روانشناسی یا مدیریت بازرگانی کسب کنند. سایر تحلیلگران تحقیقات بازاریابی برای به دست آوردن دانش فنی بیشتر از داده ها و اقتصاد، ریاضیات یا علوم کامپیوتر را مطالعه می کنند.
علاقه مندان به موقعیت های تحلیلگر تحقیقات بازار در سطوح بالاتر یا اداری ممکن است علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باشند. برخی از دانشگاه ها برنامه های تحصیلات تکمیلی را به طور خاص در تحقیقات و تحلیل بازاریابی ارائه می دهند. کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) همچنین ممکن است مدرک مفیدی در به دست آوردن نقش رهبری به عنوان یک تحلیلگر تحقیقات بازار باشد.
مطالب مرتبط: چگونه پیشینه تحصیلی خود را به اشتراک بگذارید
۲. کسب تجربه کاری اساسی
اکثر مشاغل تحلیلگر تحقیقات بازار، موقعیتهای ابتدایی نیستند. شرکت ها معمولا ترجیح می دهند تحلیلگران تحقیقات بازار با تجربه در صنعت بازاریابی را استخدام کنند. ابتدا به عنوان کارآموز تحقیقات بازاریابی، دستیار بازاریابی، نماینده حساب کاربری یا در یک موقعیت مرتبط که می تواند دانش مورد نیاز صنعت را برای درخواست شغل تحلیلگر تحقیقات بازار در اختیار شما قرار دهد، کار کنید.
مطالب مرتبط: چگونه تجربه کاری را در رزومه خود بنویسیم
۳. گواهینامه ها را دنبال کنید
گواهینامه های مرتبط با تحقیقات بازار می توانند به مدیر استخدام ثابت کنند که شما دارای مهارت ها و دانش صنعت برای عملکرد موفقیت آمیز در نقش تحلیلگر تحقیقات بازار هستید. برنامه های صدور گواهینامه مدت زمان کوتاه تری دارند و کسری از هزینه تحصیلی یک مدرک رسمی هزینه دارند. بسیاری از پلتفرمهای آنلاین؛ دورههای صدور گواهینامه را در تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل ارائه میدهند که میتوانید با آسودگی خاطر و سرعت خود در آنها شرکت کنید. گواهی تحلیلگر معتبر تحقیقات بازار از موسسه بین المللی تحقیقات و تحلیل بازار (IIMRA) در بازارهای محلی و بین المللی دارای ارزش است.
مطالب مرتبط: نحوه فهرست کردن گواهینامه ها در رزومه (با مثال)
تحلیلگران تحقیقات بازار به چه مهارت هایی نیاز دارند؟
تحلیلگران تحقیقات بازار برای عملکرد خوب در نقش های شغلی خود نیاز به طیفی از مهارت های نرم و سخت دارند. اگر به شغلی در تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل علاقه مند هستید، می توانید مهارت های زیر را توسعه دهید:
۱.مهارت های ارتباطی
تحلیلگران تحقیقات بازار به عنوان بخشی از کار معمول خود با طیف گسترده ای از متخصصان و مصرف کنندگان تعامل دارند. آنها مسئول انجام تحقیقات، تولید استنتاج و انتقال یافته های خود به مشتریان، مصرف کنندگان، تکنسین ها، طراحان و تیم های فروش و بازاریابی هستند. آنها همچنین با مقامات ارشد مدیریت و ذینفعان ارشد ارتباط برقرار می کنند و از توانایی در برقراری ارتباط ایده ها و مفاهیم پیچیده به روش هایی که مخاطبان وسیعی می توانند آن را درک کنند، بسیار سود می برند.
۲.تفکر انتقادی
تحلیلگران تحقیقات بازار با دادههای کمی و کیفی کار میکنند و برای نتیجهگیری و کسب بینش از دادههایی که تجزیه و تحلیل میکنند، به قابلیتهای تفکر انتقادی نیاز دارند. آنها همچنین به شرکت ها کمک می کنند تا استراتژی های تجاری را توسعه دهند و امکان سنجی، مزایا و نتایج احتمالی هر استراتژی را ارزیابی کنند. آنها پرسشنامه ها و نظرسنجی هایی را برای جمع آوری داده ها از گروه های کاربری با اندازه های مختلف و ترکیبات جمعیت شناختی طراحی می کنند.
از آنجایی که استنباط و حدس و گمان آگاهانه در کار یک تحلیلگر پژوهشی نقش محوری دارند، برای ارزیابی اثربخشی اقدامات، پیشنهادات و تصمیمات حرفه ای آنها به توانایی تفکر انتقادی نیاز دارند. به عنوان مثال، یک تحلیلگر که برای یک شرکت فناوری کار می کند ممکن است یک نظرسنجی از کاربران برای شناسایی نگرانی ها و نیازهای خاص مصرف کنندگان خود طراحی کند. نظرسنجی ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند و تحلیلگر به طور انتقادی کارایی هر قالب را ارزیابی می کند تا تعیین کند که کدام یک را ادامه دهد. آنها تصمیمات حیاتی می گیرند تا اطمینان حاصل کنند که داده ها و منابع جمع آوری شده به یک استراتژی تجاری مفید برای شرکت تبدیل می شود.
مطالب مرتبط: تفکر انتقادی و انواع مهارت های اصلی آن (با مثال)
۳.سواد کامپیوتر
تحلیلگران تحقیقات بازار ممکن است از انواع برنامه های کامپیوتری برای ذخیره، پردازش و دسترسی به داده ها استفاده کنند. آنها از ابزارهای آماری برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای تحلیلی استفاده می کنند. آنها همچنین به دانش کاری ابزارهای ارائه و صفحات گسترده نیاز دارند تا یافته ها و استراتژی های خود را به روش های جامع ارائه دهند.
تحلیلگران تحقیقاتی همچنین از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای انجام نظرسنجی و دسترسی به مخاطبان گستردهتری استفاده میکنند. آنها با بخش بازاریابی برای شناسایی گروه های هدف آنلاین، انجام نظرسنجی و توسعه استراتژی هایی برای افزایش فروش یا عرضه محصولات جدید همکاری می کنند. سواد رایانه ای مؤثر و دانش کاری نرم افزارهای مربوطه، کار حرفه ای ها را در این زمینه بسیار ساده می کند.
۴.مهارت های سازمانی
تحلیلگران در این حوزه ممکن است وظایف مختلفی را به صورت روزانه انجام دهند و همزمان روی بیش از یک پروژه کار کنند. آنها برای مدیریت منابع، واگذاری وظایف، برنامه ریزی گردش کار و پیگیری ضرب الاجل ها به مهارت های سازمانی خوبی نیاز دارند. شما می توانید در این نقش شغلی با مدیریت موثر زمان خود بین کارها و انجام همزمان چند کار برتر باشید. سازماندهی فضاهای کاری، منابع، دادهها، ابزارها و اسناد فیزیکی به شما کمک میکند در زمان جابهجایی بین دو یا چند کار در زمان صرفهجویی کنید.
۵.مهارت های تحلیلی
از آنجایی که تجزیه و تحلیل در هسته کار یک تحلیلگر تحقیقات بازار قرار دارد، آنها ممکن است از توسعه مهارت های تحلیلی خود سود زیادی ببرند. آنها روش شناسی های پیچیده ای را توسعه داده و اجرا می کنند که آنها را قادر می سازد تا از داده ها و اظهارات مشکلی که مشتریانشان ارائه می دهند، نشانگرهای مفیدی تولید کنند. آنها همچنین ممکن است تیمی از تحلیلگران و محققان را مدیریت کنند که حجم زیادی از داده ها را برای ایجاد بینش مفید برای توسعه تجارت و رشد فروش پردازش می کنند.
مطالب مرتبط: مهارت های ضروری تحقیق (با مزایا و نحوه بهبود)
محیط کاری تحلیلگر تحقیقات بازار
نقشهای تحلیلگر تحقیقات بازار معمولاً در کلانشهرها و مراکز اقتصادی جهانی که محل موسسات تجاری بزرگ هستند در دسترس هستند. تحلیلگران معمولاً در کسب و کار ها، مراکز پرورش (استعداد)، آزمایشگاههای طراحی، مؤسسات مالی و آژانسهای بازاریابی کار میکنند. بسیاری از تحلیلگران تحقیقات بازار، تخصص در مناطق جغرافیایی و صنایع خاص را انتخاب می کنند، زیرا پتانسیل درآمد آنها را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، یک تحلیلگر می تواند در بمبئی کار کند و بر روی گروه هدفی از مصرف کنندگان بازنشسته در جنوب شرق و جنوب آسیای مرکزی برای یک شرکت جهانی مراقبت های بهداشتی تمرکز کند.
تحلیلگران تحقیقات بازار معمولاً در خارج از دفاتر کار می کنند و ممکن است برای ملاقات با مشتریان و ارتباط با متخصصان دیگر مانند رهبران بازاریابی و مدیران محصول سفر کنند. آنها همچنین نقش مشاوره ای در بسیاری از شرکت ها بر عهده می گیرند. تحلیلگران اغلب تحت ضربالاجلهای محدود کار میکنند و از این رو، ممکن است در صورت نیاز، اضافه کاری انجام دهند. اکثر شرکت ها معمولاً این را به عنوان یک فرصت کار تمام وقت برای این موقعیت ارائه می دهند. برخی از تحلیلگران تحقیقات بازار نیز ممکن است به عنوان پیمانکاران مستقل به صورت آزاد کار کنند.
آیا تحلیلگر تحقیقات بازار یک شغل موثر است؟
تحلیلگران تحقیقات بازار در هر دو سمت تازه کار و ارشد در شرکت ها استخدام می شوند. این متخصصان دارای مجموعه ای از مهارت ها و دانش تخصصی بازاریابی، تجزیه و تحلیل و توسعه کسب و کار هستند. از این رو، نقش شغلی آنها اغلب دارای پتانسیل درآمد و امنیت بالایی است. تجزیه و تحلیل در حوزه تحقیقات بازار یک زمینه نسبتاً رقابتی است و متخصصان اغلب مهارت ها و گواهینامه های خود را به روز می کنند تا در یک بازار پویا مرتبط و به روز باشند.
سرمایهگذاریهای تازه در حال ظهور در کشورهای در حال توسعه میتوانند فرصتهای کاری را برای متخصصانی فراهم کنند که در جغرافیا، زبان و فرهنگ آن بازارها تخصص دارند. حوزه تحقیقات بازار همچنان پیچیده تر می شود و تقاضای بادوام برای متخصصان آموزش دیده با تخصص وجود دارد. این خط کار، چشم انداز رشد شغلی خوبی را برای متخصصان واجد شرایط ارائه می دهد.
مطالب مرتبط: نکاتی برای نوشتن رزومه دستیار پژوهشی (با مثال)