نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT در ۵ مرحله (با مثال)

نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT

هنگامی که یک سازمان می خواهد اثربخشی کلی خود را ارزیابی کند، ممکن است از تحلیل SWOT استفاده کند. با استفاده از یک رویکرد عینی، نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها را شناسایی می کند. اجرای این رویکرد می تواند به سازمان کمک کند تا عملیات خود را بهینه کند و در صنعت خود برتری یابد.

در این مقاله، ما توضیح می‌دهیم که تجزیه و تحلیل SWOT چیست، درباره اینکه چرا یک ابزار تجاری مفید است بحث می‌کنیم و مراحلی را برای انجام آن برای یک سازمان ارائه می‌کنیم.

اقلام کلیدی:

  • تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک شرکت را ارزیابی می کند.
  • شرکت ها از تجزیه و تحلیل SWOT برای تعیین اینکه آیا عملیات آنها پایدار است یا اینکه آیا یک پروژه واحد قابل دوام است استفاده می کنند.
  • بسیاری از متخصصان قبل از تعیین اهداف تیمی یا سازمانی از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که در جهت نقاط عطف مناسب کار می کنند.

تحلیل SWOT چیست؟

تحلیل SWOT تکنیکی است که نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها را تجزیه و تحلیل می کند. بسیاری از متخصصان این چارچوب را برای کل سازمان ها اعمال می کنند تا تعیین کنند که آیا عملیات فعلی آنها در درازمدت پایدار است یا خیر، اما برای تعیین دوام آنها برای بخش ها یا پروژه ها نیز قابل اجرا است. بخش‌های قوت و ضعف، مؤلفه‌های داخلی مؤثر بر شرکت مانند مالکیت معنوی، مکان و کارمندان را شناسایی می‌کنند. فرصت ها و تهدیدها بر عوامل خارجی مانند هزینه مواد اولیه و روند خرید مصرف کننده تمرکز می کنند.

مرتبط: هدف از تجزیه و تحلیل SWOT

چرا تحلیل SWOT موثر است؟

تجزیه و تحلیل SWOT یک جزء اساسی در برنامه ریزی کسب و کار است زیرا ابزاری موثر برای موارد زیر است:

  • ارائه روشی سیستماتیک برای شناسایی عوامل داخلی و خارجی موثر بر کسب و کار
  • دادن بینش به شرکت ها در مورد اینکه کجا باید تلاش های رشد را متمرکز کنند
  • ارائه یک پایه محکم برای کسب و کارها برای توسعه استراتژی های تجاری جدید
  • به شرکت ها کمک می کند تا به رقبا و مشتریان خود نگاه کنند
  • به سازمان ها اجازه می دهد تا تعیین کنند که آیا پروژه های جدید قابل اجرا هستند یا خیر و مزایا و معایب اجرای آنها

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد تجزیه و تحلیل SWOT برای سازمان های غیرانتفاعی در ۷ مرحله

نحوه انجام تحلیل SWOT

مراحل زیر برای انجام تجزیه و تحلیل SWOT برای یک سازمان است:

۱. یک تسهیل کننده انتخاب کنید

رهبران سازمانی معمولاً تجزیه و تحلیل SWOT را انجام می دهند و برای انجام یک ارزیابی کامل به سایر اعضای تیم اعتماد می کنند. رهبران اطمینان حاصل می کنند که بخش های مختلف را نمایندگی می کنند و همه عوامل مرتبط را در نظر می گیرند. برخی از شرکت‌ها ممکن است هنگام انجام تحلیل‌های SWOT، اعضای خارجی مانند مشتریان و ذینفعان را نیز شامل شوند. اگر سازمان منابع لازم برای استخدام یک نفر را داشته باشد، تسهیل‌گران خارجی اهمیت ویژه‌ای دارند، زیرا ورودی‌های بی‌طرفانه آنها نتایج دقیق‌تری ایجاد می‌کند. هر چه دیدگاه‌های متنوع‌تر در سراسر تحلیل وجود داشته باشد، جامع‌تر است.

مرتبط: ماتریس SWOT: تعریف، مزایا و کاربردها (با مثال)

۲. نقاط قوت را شناسایی کنید

هنگامی که تسهیل کننده و شرکت کنندگان تجزیه و تحلیل را انتخاب کردید، گام بعدی این است که نقاط قوت سازمان را طوفان فکری کنید. نقاط قوت مشترکی که باید در نظر گرفت شامل نوآوری، رهبری، بهره وری و کیفیت محصولات یا خدمات است. تمام پیشنهادات ارائه شده در مورد نقاط قوت را پیگیری کنید.

برخی از سوالاتی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • ویژگی های مثبت شما چیست؟
  • چه دستاوردهایی داشته اید؟
  • چه چیزی به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند؟
  • چه منابعی دارید؟
  • تخصص شما چیست؟
  • چه چیزی شما را از دیگران متمایز می کند؟

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد تحلیل SWOT در Word

۳. نقاط ضعف را مشخص کنید

در حالی که شناسایی نقاط قوت یک شرکت می تواند آسان باشد، تعیین نقاط ضعف ممکن است چالش برانگیزتر باشد. بدانید که ممکن است در شناسایی کاستی ها مردد باشید و سازمان را در معرض انتقاد قرار دهید. می‌توانید بینش‌هایی را از ذینفعان، اعضای تیم و مشتریان جمع‌آوری کنید تا بفهمید که سازمان ممکن است در کجا کمبود داشته باشد. همچنین می توانید با تجزیه و تحلیل حاشیه سود و ارزیابی اینکه آیا تیم ها سهمیه های خود را برآورده می کنند داده های عینی تری جمع آوری کنید.

چند نمونه از سوالاتی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • در داخل، چه چیزی رسیدن به اهداف را چالش برانگیز می کند؟
  • زمینه های شما برای بهبود چیست؟
  • چه چیزی به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند؟
  • چه چیزی کم دارید (منابع، فناوری، افراد و غیره)؟
  • برای رسیدن به اهداف بلند مدت به چه چیزی نیاز دارید؟

مرتبط: راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (با مثال)

۴. فرصت ها را تجزیه و تحلیل کنید

نقاط قوت و ضعف می تواند به شما در شناسایی فرصت های سودآور کمک کند. به عنوان مثال، اگر سازمان به خوبی برای یک مخاطب خاص بازاریابی می کند، می توانید بودجه تبلیغاتی بیشتری را برای سرمایه گذاری بر روی این مشتریان اختصاص دهید. اگر ارزیابی نقاط ضعف به این نتیجه رسید که بازاریابی برای مخاطبان مختلف ناموفق است، می توانید این کمپین را متوقف کنید و بودجه را بر اساس آن مجدداً توزیع کنید. نمونه های دیگر از فرصت های بالقوه شامل فناوری جدید، کاهش هزینه ها و گسترش به بازارهای جدید است.

در اینجا چند نمونه سوال برای گنجاندن آورده شده است:

  • چه محصولات، خدمات یا اطلاعاتی در بین مخاطبان شما محبوب هستند؟
  • آیا منابع خارجی وجود دارد که بتوانید از آنها برای رسیدن به اهداف استفاده کنید؟
  • آیا می توانید از هر روند فعلی اقتصادی یا بازار بهره مند شوید؟
  • چه فناوری در آینده محبوب خواهد شد؟
  • سهامداران برند، محصول یا خدمات شما را چگونه می بینند؟

مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک

۵. شناسایی تهدیدها

در حالی که تهدیدها مشابه نقاط ضعف هستند، معمولاً هنوز مستقیماً بر سازمان تأثیری نداشته اند. حضور آنها می تواند باعث استرس اعضای تیم شود و شناسایی آنها و ایجاد برنامه هایی برای کاهش یا حذف اثرات بالقوه آنها برای شما مهم است. تهدیدهایی که باید در نظر بگیرید شامل بازار رو به زوال، رقبای نوظهور یا مقررات جدیدی است که بر تولید یا هزینه های شما تأثیر می گذارد.

در اینجا نمونه هایی از سوالاتی وجود دارد که می توانید برای شناسایی تهدیدها بپرسید:

  • آیا انتظار می رود سلامت بازار بد یا متلاطم باشد؟
  • آیا برند، محصول یا خدمات شما اهمیت خود را از دست می دهد؟
  • آیا رقبا برتری خاصی نسبت به شما دارند؟
  • مخاطب، صنعت یا بازار شما ،سازمان را چگونه می بیند؟
  • چه چیزی می تواند سازمان را در معرض خطر قرار دهد؟
  • آیا رقبای بالقوه جدیدی در افق وجود دارند؟

مرتبط: تهدیدات در تحلیل SWOT: تعریف و مثال

نمونه ای از تحلیل SWOT

در زیر نمونه ای از تجزیه و تحلیل SWOT است که می توانید در هنگام انجام تجزیه و تحلیل خود به عنوان مرجع استفاده کنید. این تحلیل بر اساس یک کافه محلی خیالی است:

نقاط قوت 

  • منوی منحصر به فرد که به صورت فصلی تغییر می کند
  • غذاهای محلی
  • محبوب در بین مردم محلی
  •  واقع در یک منطقه پر تردد در شهر

نقاط ضعف

  • بودجه بازاریابی و تبلیغات محدود
  • قیمت ها به طور جزئی بالاتر از رستوران های زنجیره ای است
  • پرسنل کم به دلیل بودجه محدود

فرصت ها

  •  رشد احتمالی از طریق استفاده از فناوری و برنامه های تحویل غذا
  •  محبوبیت غذاهای محلی به طور پیوسته در حال افزایش است
  • کشاورزان محلی حاضرند در صورت خرید عمده مواد اولیه را با هزینه کمتر تهیه کنند

تهدیدها

  • کسب و کار بر اساس فصل به شدت تغییر می کند
  • توسعه روزافزون رستوران های زنجیره ای در منطقه
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *