چگونه بازار هدف خود را شناسایی کنیم

استراتژی بازاریابی

وقتی صاحب یک کسب و کار هستید، مهم است که مشتریان بالقوه ای را که علاقه واقعی به محصولات و خدمات شما دارند، هدف قرار دهید. شناسایی مصرف کنندگان مناسب می تواند تفاوت زیادی در موفقیت کسب و کار شما ایجاد کند و به افزایش درآمد شما در بلندمدت کمک کند. در این مقاله به تعریف بازار هدف می پردازیم، اهمیت شناسایی بازار هدف خود را توضیح می دهیم و مراحل یافتن بازار هدف خود را به شما ارائه می دهیم.

بازار هدف چیست؟

بازار هدف به جمعیتی اشاره دارد که می خواهید با محصولات و خدمات خاص خود به آن برسید. به عنوان مثال، هنگامی که یک کسب و کار دارید، بازار هدف شما به گروه خاصی از افراد اشاره دارد که می خواهید محصولات و خدمات خود را به آنها بفروشید. بازارهای هدف اغلب دارای ویژگی های یکسانی مانند موارد زیر هستند:

  • سن
  • سطح درآمد
  • جنسیت
  • محل
  • شیوه زندگی
  • نژاد
  • دین
  • تحصیلات
  • وضعیت تأهل

مصرف کنندگانی که این ویژگی ها را دارند اغلب برای محصولات و خدمات یکسان ارزش قائل هستند. به عنوان مثال، افراد با درآمد بالاتر تمایل بیشتری به خرید لباس های گران قیمت دارند. محدود کردن این ویژگی ها می تواند به شما کمک کند بازار هدف خود را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که کسب و کارها ممکن است بیش از یک بازار هدف داشته باشند. در این حالت، آنها ممکن است یک بازار هدف اولیه و یک بازار ثانویه داشته باشند که اگرچه به این بزرگی نیستند، اما ممکن است در آینده پتانسیل رشد داشته باشند.

مطالب مرتبط: تعریف مخاطب هدف: چیست و چرا مهم است

چرا باید بازار هدف خود را شناسایی کنید؟

شناسایی بازار هدف می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات استراتژیک تری در مورد کسب و کار خود بگیرید. اساساً، راهی مؤثر، مقرون به صرفه و کارآمد را برای ایجاد تجارت بیشتر برای شما فراهم می کند. در اینجا چند دلیل اضافی وجود دارد که چرا باید بازار هدف خود را پیدا کنید:

۱.برنامه های بازاریابی استراتژیک

شناسایی بازار هدف به شما این امکان را می دهد که از طریق تاکتیک های مختلف فروش و بازاریابی به گروه خاصی از افراد دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال، هرچه هدف خود را بهتر بشناسید، می توانید برنامه بازاریابی موثرتری ایجاد کنید. یک طرح بازاریابی موفق بهترین راه‌ها را برای دستیابی به بازار هدف شما در نظر می‌گیرد و در مورد پیام‌های بازاریابی که بیشترین طنین‌اندازی را با آن‌ها خواهد داشت، تصمیم می‌گیرد.

۲.تصمیمات تجاری مهم

شناسایی نشانه‌گذاری هدف و توسعه یک برنامه بازاریابی می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری استراتژیک در مورد توزیع محصول، قیمت محصول و تلاش‌های کلی برای تبلیغ کمک کند. این می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا زمان و هزینه های غیر ضروری را کاهش دهد.

۳.توسعه و تنظیمات محصول

شناسایی بازار و نیازهای خاص آن می تواند به شما در ایجاد محصولات و خدماتی کمک کند که علایق و نیازهای آنها را بهتر برآورده کند. شناخت مخاطبان هدف نیز می تواند به شما کمک کند تا تنظیمات استراتژیک را در خط تولید فعلی خود انجام دهید تا آنها را برای مشتریان مختلف مطلوب تر کنید.

۴.درآمد بیشتر

شناخت بازار هدف می تواند به شما کمک کند تا فروش بیشتری را از مشتریانی که واقعاً به محصولات و خدماتی که ارائه می دهید علاقه مند هستند، تضمین کنید. به عنوان مثال، به جای استفاده از شبکه گسترده و هدف قرار دادن گروهی از افراد با علایق مختلف، شناخت بازار هدف تضمین می کند که به افرادی دسترسی پیدا می کنید که می توانند به درآمد شما اضافه کنند.

۵.عملکرد بهتر از رقبا

شناسایی بازار هدف تضمین می‌کند که نمی‌نشینید و به رقبایتان اجازه نمی‌دهید تا درآمد خود را افزایش دهند، در حالی که مشتریان و مشتریان جدید را بدون اطلاع از علایق آن‌ها بررسی می‌کنید. داشتن مزیت رقابتی می تواند به شما کمک کند تا به طور کلی در صنعت خود موفقیت بیشتری کسب کنید.

مطالب مرتبط:تحلیل بازار هدف: چیست و چگونه می توان آن را ساخت

چگونه بازار هدف خود را شناسایی کنیم

برای راه اندازی یک کسب و کار موفق، باید بدانید که محصولات و خدمات شما بیشتر مورد توجه چه کسانی هستند. به خاطر داشته باشید که هدف قرار دادن یک بازار خاص به این معنی نیست که شما مصرف کنندگان خاصی را از محصولات و خدمات خود حذف می کنید. بلکه به شما کمک می کند پول، زمان و منابع خود را بر روی افرادی متمرکز کنید که تمایل بیشتری به تجارت با شما دارند. از این مراحل برای شناسایی بازار هدف خود استفاده کنید:

۱.مشتریان فعلی خود را شناسایی کنید

قبل از اینکه بازار هدف خود را در نظر بگیرید، به پایگاه مشتری فعلی خود فکر کنید. ویژگی ها و علایق آنها را در نظر بگیرید و به دنبال نقاط مشترک باشید. به احتمال زیاد، افراد دیگری با ویژگی ها و علایق مشابه نیز ممکن است از محصولات و خدمات شما بهره مند شوند. شناسایی مشتریان فعلی که بیشترین کسب و کار را برای شما ایجاد می کنند بسیار مهم است. از اینجا، شما برای محدود کردن بازار هدف خود مجهزتر هستید.

۲.رقبای خود را بررسی کنید

تعیین محدوده رقابت می تواند به شما کمک کند بازار هدف خود را به طور موثرتری شناسایی کنید. مشخص کنید که آنها چه کسانی را هدف قرار می دهند و در حال حاضر چه کسانی را هدف قرار می دهند. تلاش خود را بر روی بازارهای دیگر متمرکز کنید و روی بازارهای ویژه ای که ممکن است نادیده گرفته باشند تمرکز کنید.

۳.پیشنهادات خود را تجزیه و تحلیل کنید

فهرستی از محصولات و خدمات فعلی خود و ویژگی های منحصر به فرد آنها تهیه کنید. سپس، مزایای خاصی را که ارائه می دهند فهرست کنید. به عنوان مثال، یک فروشگاه لباس ممکن است لباس های زمستانی ارائه دهد که به نفع مشتریان احتمالی است که می خواهند در ماه های سرد گرم بمانند. کمک به آنها برای گرم ماندن و رفع این نیاز ممکن است مشتریان دیگر را جذب کند زیرا آنها قاز قبل می بینند که چگونه پیشنهادات فروشگاه به دیگران با همان نیاز کمک می کند. بنابراین، فروشگاه لباس ، کسب و کار بیشتر و در نتیجه پول بیشتری ایجاد می کند.

هنگامی که فهرستی از مزایای محصولات و خدمات خود تهیه کردید، فهرستی از افرادی که می توانند از پیشنهادات شما بهره مند شوند ایجاد کنید. اساساً افرادی را فهرست کنید که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند. با استفاده از مثال فروشگاه لباس، ممکن است مصرف کنندگانی را که می خواهند کفش های زمستانی مجموعه خود را کامل کنند، هدف قرار دهد.

۴.بازار بزرگتر خود را تقسیم بندی کنید

هنگامی که بازار کلی خود را مشخص کردید، با بررسی عوامل جمعیتی مختلف مانند سن، موقعیت مکانی، وضعیت تاهل، سطح درآمد و جنسیت، آن را محدود کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که کدام گروه ها تمایل بیشتری به خرید محصولات یا خدمات شما دارند.

همچنین می توانید سبک زندگی، شخصیت و علایق یا سرگرمی های خاص آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، به این فکر کنید که آنها چگونه از محصولات و خدمات شما در زندگی روزمره خود استفاده می کنند و چه ویژگی هایی ممکن است برایشان جذاب تر باشد.

۵.بازار هدف خود را دوباره ارزیابی کنید

هنگامی که بازار هدف خود را شناسایی کردید، فرآیند تصمیم گیری خود را ارزیابی کنید. در نظر بگیرید که آیا افراد کافی را برای مطابقت با معیارهای خود وارد کرده‌اید، آیا مخاطبان هدف شما واقعاً از محصولات و خدمات شما سود می‌برند و آیا می‌توانند محصولات و خدمات شما را تهیه کنند یا خیر. همچنین تعیین اینکه آیا مخاطب هدف خود و فرآیند تصمیم گیری خود را درک می کنید یا خیر، مهم است. اگر بیش از یک بازار هدف دارید، پیام های بازاریابی خود را بر این اساس در نظر بگیرید

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *