نحوه بهبود مهارت های ارتباطی (با تعریف و مثال)

بهبود مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی به شما کمک می کند تا روابط خود را ایجاد کنید، ایده ها و اطلاعات را به اشتراک بگذارید و نقش خود را در محل کار به طور موثر ایفا کنید. ارتباط موثر بودن می تواند به شما کمک کند شغل رویایی خود را بدست آورید و آینده شغلی خود را بهبود بخشید. دانستن مهارت های ارتباطی که کارفرمایان به دنبال آن هستند و چگونگی بهبود آنها بسیار مهم است. در این مقاله، مهارت‌های ارتباطی و نحوه استفاده از آن‌ها برای بهبود قابلیت استخدامی خود را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مطالب مرتبط: ارتباط دهنده چه کاری انجام می دهد؟ (با انواع و نکات)

مهارت های ارتباطی چیست؟

مهارت های ارتباطی به توانایی های شما در انتقال، دریافت و پردازش اطلاعات اشاره دارد. آنها ویژگی هایی هستند که به شما امکان می دهند درخواست کنید، سؤال بپرسید، دستورالعمل ها را درک کنید، جهت دهی کنید و اطلاعات را با وضوح و مختصر انتقال دهید. مهارت های ارتباطی خوب در زندگی حرفه ای و خصوصی شما ضروری است. رایج ترین مهارت های ارتباطی گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن است. این مهارت ها برای انجام موثر کار شما ضروری هستند.

مرتبط: ۴ نوع ارتباط

نمونه هایی از مهارت های ارتباطی

در سنگاپور، کارفرمایان برای کارمندانی که مهارت های ارتباطی کامل دارند، حق بیمه بالایی قائل می شوند. در اینجا نمونه هایی از مهارت های ارتباطی وجود دارد که می تواند اشتغال و قدرت درآمد شما را بهبود بخشد:

  1. گوش دادن فعال
  2. مهارت های نوشتن
  3. مهارت های ارائه
  4. هوش هیجانی
  5. اعتماد به نفس
  6. مختصر و وضوح
  7. استفاده از رسانه صحیح
  8. توجه
  9. ذهن باز
  10. دوستی
  11. بازخورد
  12. زبان بدن

مطالب مرتبط: ۹ پرسش مهارت های ارتباطی مصاحبه با پاسخ

۱.گوش دادن فعال

گوش دادن فعال مستلزم آن است که بر آنچه که شخص به شما می گوید تمرکز کنید. شنوندگان فعال تلاش می کنند تا افکار گوینده را درک کنند تا پاسخی رضایت بخش ارائه کنند.

برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال، تلاش عمدی را انجام دهید تا همیشه به یک گوینده توجه کامل داشته باشید. از قطع حرف شخص در وسط جمله خودداری کنید. سؤالات بعدی را بپرسید تا مواردی را که ممکن است برای شما مبهم به نظر برسد روشن کنید. گوش دادن فعال عادتی است که می توانید یاد بگیرید، اما ممکن است زمان ببرد. به تمرین این مهارت ادامه دهید. می تواند به شما کمک کند اعتماد و احترام همکاران و شرکای تجاری را به دست آورید.

۲.مهارت های نوشتن

تقریباً هر حرفه ای مستلزم داشتن مهارت های نوشتاری خوب است. ممکن است لازم باشد گزارش ها، ایمیل ها، پست های رسانه های اجتماعی و اسلاید بنویسید. همچنین مهارت در استفاده از برنامه های کاربردی نوشتن مهم است.

۳.مهارت های ارائه

برخی از مشاغل نیاز به ارائه منظم به مشتریان، هم تیمی ها، کارمندان و مدیران دارند. مهارت های ارائه نیاز به اعتماد به نفس، مهارت های سخنرانی در جمع و دانش خوب برنامه های کامپیوتری برای ایجاد اسلاید دارد. شما باید بتوانید ارائه های روشنگری ارائه دهید که تأثیر مثبتی بر مخاطبان شما بگذارد.

۴.هوش هیجانی

هوش هیجانی توانایی مدیریت احساسات برای هدایت ارتباطات معنادار و ایجاد روابط پایدار است. داشتن آگاهی عاطفی مستلزم داشتن این چهار ویژگی است:

  • خودآگاهی
  • خود مدیریتی
  • آگاهی اجتماعی
  • مدیریت روابط

این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند تا از تعارض اجتناب کنید، با دیگران همدلی کنید و بر چالش‌های مشترکی که در مکان‌هایی که شخصیت‌های مختلف باید با هم کار کنند، غلبه کنید. هوش عاطفی به شما کمک می کند تا با اعتماد به نفس ارتباط برقرار کنید و ایجاد دوستی و روابط پایدار با دیگران را آسان تر می کند.

۵.اعتماد به نفس

نشان دادن اعتماد به نفس افراد را از توانایی شما در ارائه نتایج و انجام مسئولیت ها مطمئن می کند. هنگام صحبت با کسی بدن خود را آرام کنید. تماس چشمی را حفظ کنید و محکم دست بدهید.

۶.مختصر و وضوح

در ارتباطات نوشتاری و شفاهی، مهم است که همیشه مستقیم به سراغ اصل مطلب بروید. اطلاعات غیر ضروری را حذف کنید و از زبان واضح در ارتباطات خود استفاده کنید. به این ترتیب، ایده های خود را به سرعت منتقل می کنید و احتمال سردرگمی مخاطبان را کاهش می دهید.

۷.استفاده از رسانه صحیح

ارتباط مؤثر مستلزم دانستن رسانه مناسب برای استفاده در سناریوهای مختلف است. اطلاعات عمومی ممکن است از طریق ایمیل یا رسانه های اجتماعی منتشر شود. با این حال، توصیه می شود در مورد مسائل شخصی یا جدی رو در رو صحبت کنید.

مطالب مرتبط: ۱۵ روش برای برقراری ارتباط موثر در محل کار

۸.توجه

احترام گذاشتن مستلزم تصدیق نظرات دیگران است، حتی اگر با آنها موافق نباشید. احترام می تواند مکالمات معنی داری ایجاد کند که منجر به همکاری و نتایج بهتر می شود. وقتی مردم با شما صحبت می کنند، می توانید احترام خود را با توجه نشان دهید. شما همچنین می توانید سهم آنها را در پاسخ خود ذکر کنید.

۹.ذهن باز

توانایی مخالفت با دیگران در عین حفظ روابط صمیمانه می تواند به شما کمک کند تا احترام آنها را به دست آورید و از درگیری جلوگیری کنید.

۱۰.دوستی

لحن دوستانه دیگران را تشویق می کند تا با شما ارتباط برقرار کنند. در تعاملات خود با مشتریان و همکاران، سعی کنید صمیمیت واقعی را نسبت به آنها نشان دهید.

۱۱.بازخورد

ارتباطات مؤثر مستلزم توانایی ارائه و پذیرش بازخورد انتقادی است. بازخورد به شما امکان می دهد دیدگاه های دیگران را درک کنید، همکاری را آسان تر می کند و به شما کمک می کند تا فرد بهتری شوید.

۱۲.زبان بدن

وقتی با کسی صحبت می‌کنید، چیزهای زیادی می‌توانید از ناگفته‌های او بیاموزید. نشانه‌های غیرکلامی مانند حالات چهره، تماس چشمی، وضعیت بدنی و زبان بدن به طور کلی می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که فردی حواس‌تان پرت، غیرصادقانه است یا اطلاعاتی را در خود نگه نمی‌دارد. همین امر در مورد شما نیز صدق می‌کند، بنابراین هنگام برقراری ارتباط با دیگران، نشانه‌های غیرکلامی مثبت را ارسال کنید.

چگونه مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنیم

با تمرین و زمان، می توانید مهم ترین مهارت های ارتباطی مورد نیاز برای موفقیت در حرفه خود را به دست آورید و بهبود بخشید. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید برای شروع بهبود مهارت های ارتباطی خود انجام دهید:

  1. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید
  2. به دنبال فرصت هایی برای بهبود باشید
  3. مهارت های ارتباطی را تمرین کنید
  4. در کلاس ها و کارگاه های مهارت های ارتباطی شرکت کنید

۱. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید

مهارت های ارتباطی که در آنها ضعیف هستید را شناسایی کنید و برای تقویت آنها برنامه ریزی کنید. نقاط ضعف رایج عبارتند از ترس از سخنرانی در جمع، مهارت های ضعیف ارائه یا فقدان ذهن باز. دانستن اینکه روی چه چیزی باید کار کنید به شما این امکان را می دهد که اهداف و ضرب الاجل هایی را برای خود تعیین کنید.

هنگامی که زمینه هایی را که باید در آنها مهارت های ارتباطی را بهبود بخشید، شناسایی کردید، برای تقویت آن شایستگی ها تلاش کنید. هر چه بیشتر این مهارت ها را تمرین کنید، در برقراری ارتباط و ارتباط با دیگران مؤثرتر خواهید بود.

۳. مهارت های ارتباطی را تمرین کنید

با گذشت زمان، می توانید هر مهارت ارتباطی را یاد بگیرید و درونی کنید. در فعالیت هایی شرکت کنید که می توانند به بهبود شما کمک کنند. به عنوان مثال، به دنبال فرصت های بیشتری برای صحبت در جمع باشید تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

۴. در کلاس ها و کارگاه های مهارت های ارتباطی شرکت کنید

کتاب هایی در این زمینه بخوانید یا در آموزش شرکت کنید. بسیاری از این برنامه ها شامل نقش آفرینی و بحث های گروهی است که به شما امکان می دهد با افراد دیگری که مشکل مشابه دارند ملاقات کنید.

برقراری ارتباط موثر در محل کار

ارتباط موثر با همکاران و مشتریان مستلزم تسلط بر چندین مهارت و دانستن زمان و نحوه استفاده از آنهاست. در اینجا چند راه برای بهبود ارتباطات شما در محل کار وجود دارد:

  • مختصر بودن را تمرین کنید
  • همدل باشید
  • زبان بدن را درک کنید
  • قاطعیت را تمرین کنید

۱.مختصر بودن را تمرین کنید

برای کمک به دیگران برای درک سریع اهداف و دیدگاه های شما و جلوگیری از سوء تفاهم ها و درگیری های احتمالی، مهم است که با وضوح و مختصر ارتباط برقرار کنید. به جای استفاده از زبان پرمخاطب، جملات خود را به پیام های مختصر اما معنی دار تقسیم کنید که بدون گیج کردن مخاطب، نظر شما را به مخاطب برساند.

۲.همدل باشید

همدلی یک مهارت حیاتی برای برقراری ارتباط موثر است، زیرا به شما کمک می‌کند پیام‌ها را با در نظر گرفتن اهداف، دیدگاه‌ها و وضعیت عاطفی همکارانتان ارسال کنید. به عنوان مثال، تمرین همدلی می‌تواند به شما کمک کند در حین همکاری در پروژه‌ها با همکارانی از بخش‌های مختلف که دیدگاه‌ها و اهداف متفاوتی دارند، از تعارض جلوگیری کنید.

۳.زبان بدن را درک کنید

توانایی خواندن و استفاده از زبان بدن می تواند شما را به ارتباط بهتری در محل کار تبدیل کند. مردم از طریق حرکات و حالات چهره خود پیام ارسال می کنند. دانستن اینکه چگونه این پیام ها را بخوانید و بتوانید زبان بدن خود را کنترل کنید راهی عالی برای موثرتر شدن در برقراری ارتباط با همکاران است.

به عنوان مثال، چرخاندن چشم ها یا روی هم زدن بازوها در حین مشاجره می تواند پیام اشتباهی را برای یک همکار ارسال کند. درک این نشانه های ظریف به شما امکان می دهد کنترل اوضاع را در دست بگیرید، از درگیری های احتمالی اجتناب کنید و افراد را متقاعد کنید که از دیدگاه شما حمایت کنند.

۴.قاطعیت را تمرین کنید

گاهی اوقات برای رسیدن به اهداف و تغییر افکار افراد در محل کار، باید قاطع باشید. ممکن است لازم باشد در یک جلسه برای مقابله با پیشنهادهایی که فکر می کنید برای سازمان مفید نیستند، قاطع باشید. همچنین می تواند ضمن توجیه دلایل افزایش یا افزایش بودجه یا زمان برای یک پروژه مهم ضروری باشد. با این حال، باید اعتماد به نفس خود را با احترام کم کنید و همیشه دلایل قانع کننده ای برای حمایت از موضع خود ارائه دهید.

چگونه مهارت های ارتباطی را برجسته کنیم

برجسته کردن مهارت های ارتباطی خود در درخواست شغلی می تواند شانس شما را برای داشتن یک شغل پردرآمد افزایش دهد. در اینجا چندین راه برای انجام این کار وجود دارد:

۱. مهارت های ارتباطی را از طریق رزومه خود برجسته کنید

یک رزومه حرفه ای بنویسید که عاری از اشتباهات گرامری و املایی باشد. از قالب، ساختار و سازگاری صحیح استفاده کنید. اگر در شرح شغل مهارت‌های ارتباطی خاصی برای این موقعیت ذکر شده است، آن‌ها را در بخش‌های مختلف رزومه خود از جمله خلاصه، سابقه کاری و در بخش مهارت‌های اختصاصی ذکر کنید.

۲. مهارت های ارتباطی را در معرفی نامه خود برجسته کنید

در معرفی نامه خود توضیح دهید که چگونه مهارت های ارتباطی شما به دستاوردهای محل کار کمک می کند. به عنوان مثال، می توانید موقعیت هایی را ذکر کنید که مهارت های کلامی و بین فردی شما به بهبود روابط با همکاران و مشتریان کمک کرده است.

۳. مهارت های ارتباطی را در مصاحبه شغلی خود نشان دهید

در طول مصاحبه، مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی به شما کمک می کند تا تاثیر خوبی بر استخدام کنندگان داشته باشید. زبان بدن شما می تواند سرنخ هایی را در مورد سطح اعتماد شما به مدیران استخدامی دقیق بدهد. حفظ ارتباط چشمی با مصاحبه کننده، صاف نشستن، نشان دادن اعتماد به نفس، گوش دادن فعال و پرسیدن سوالات روشنگر همگی راه های خوبی برای نشان دادن مهارت های ارتباطی در مصاحبه هستند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *