چگونه یک کمپین بازاریابی محصول راه اندازی کنیم

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی محصول از تحقیق، طراحی و استراتژی برای معرفی یک محصول به عموم مردم استفاده می کند. فرآیند بازاریابی محصول همچنین عملکردهای تیم های فروش، محصول و بازاریابی را ترکیب می کند. تمرکز بازاریابان محصول بر درک آنچه مشتریان می‌خواهند و جلب توجه به آن اولویت هاست. در این مقاله، نحوه استفاده شرکت‌ها از بازاریابی محصول برای راه‌اندازی محصول را توضیح می‌دهیم و مراحل اجرای یک کمپین موفق بازاریابی محصول را بیان می‌کنیم.

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی محصول فرآیند آوردن یک محصول جدید یا تجدید نظر شده به بازار مصرف است. این نوع بازاریابی بر پیام رسانی و تعیین موقعیت یک محصول و راه اندازی آن و همچنین اطمینان از اینکه مشتریان متوجه می شوند محصول چیست و چگونه می تواند برای آنها سودمند باشد، متمرکز است. هدف بازاریابی محصول ایجاد تقاضا و استفاده از محصول است. در طول چرخه عمر محصول، بازاریابان محصول به بازخوردها و نیازهای مصرف کنندگان گوش می دهند تا فرآیند بازاریابی محصول خود را بهبود بخشند.

چه کسانی در کمپین بازاریابی محصول شرکت دارند؟

علاوه بر بازاریاب‌های محصول، تیم‌ها و متخصصان مختلفی در فرآیند کمپین بازاریابی محصول دخیل هستند، از جمله:

تیم فروش

این تیم ها به طور مستقیم با بازاریابان محصول در کمپین هایی برای شناسایی و جذب مشتریان ایده آل کار می کنند. تیم فروش مواد فعال کننده فروش را ارائه می دهد، که پشتیبانی می کند تا اطمینان حاصل شود که نمایندگان فروش از جزئیات محصولات و همه ویژگی های آنها مطلع هستند.

تحلیلگران تحقیقات بازار

این متخصصان با استفاده از داده‌های تحقیقات بازار از نظرسنجی‌های جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه‌ها و تعیین قیمت به صورت علمی و فنی به کمپین کمک می‌کنند تا به داده‌های قابل اعتماد و قابل سنجشی دست یابد که بازاریابان محصول می‌توانند در استراتژی بازاریابی محصول خود استفاده کنند.

تولید محتوا

یک کمپین بازاریابی محصول می تواند شامل ورودی تیم های دیگر مانند تولید ویدئو و گرافیک، طراحی وب و تبلیغات برای تولید دمو، آموزش یا صفحات فرود باشد.

مطالب مرتبط: ترکیب تبلیغاتی بازاریابی: تعریف و نحوه استفاده از آن

نحوه اجرای کمپین بازاریابی محصول

یک کمپین بازاریابی موفق شامل مراحل زیادی است، اما حداقل باید شامل این هفت مرحله اساسی باشد:

  1. بازار محصول را شناسایی کنید.
  2. یک شخصیت خریدار ایجاد کنید.
  3. موقعیت یابی و پیام رسانی منحصر به فرد را ایجاد کنید.
  4. اهداف محصول را تعیین کنید
  5. تعیین قیمت پیشنهادی برای محصول
  6. تیم های داخلی را از برنامه های پرتاب نهایی مطلع کنید.
  7. عرضه محصول به بازار

۱.بازار محصول را شناسایی کنید

در طی مراحل برنامه ریزی، بازار محصول را که از منطقه جغرافیایی، نوع محصول، نوع مشتری و خواسته های مشتری تشکیل شده است، شناسایی کنید. با پاسخ دادن به این سوالات شروع کنید:

  • دامنه محصولاتی که این شرکت ارائه می دهد چیست؟
  • اعضای جامعه نماینده مشتریان هدف محصولات چه کسانی هستند؟
  • چگونه می توان محصولات را بین این مشتریان توزیع کرد؟
  • قیمت محصولات چگونه باید باشد؟

این سوالات می تواند به شما کمک کند تا در مورد رقابت در بازار تحقیق کنید و راه های منحصر به فردی برای عرضه محصول شرکت خود پیدا کنید.

۲.یک شخصیت خریدار ایجاد کنید

کشف کنید که مشتریان بالقوه چه کسانی هستند و چه نیازها و اولویت هایی دارند. ویژگی‌های خریدار(های) ایده‌آل خود را فهرست کنید، و عناصر خاص محصول را که هر ویژگی جذب آن می‌شود، برجسته کنید. از پاسخ سوالات بازار محصول برای شناسایی راه حل هایی برای مشکلاتی که مشتریان ممکن است داشته باشند که شرکت و محصول شما می توانند آن را کاهش داده یا حل کنند، استفاده کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که متخصصان تحلیل بازاریابی و استراتژی در شرکت شما تحقیقاتی را در مورد مشتریانی که محصولات مشابه را در بازار خریداری می کنند جمع آوری کنند. شناخت مخاطب هدف و ارائه شخصیت خریدار محصول، بازاریابی محصول را برای مشتریان بالقوه آسان تر می کند.

۳.ایجاد موقعیت و پیام منحصر به فرد

هنگامی که اطلاعات بازار محصول و مشتری جمع آوری شد، می توانید یک سند موقعیت یابی تهیه کنید که می تواند به شما کمک کند به مشتریان احتمالی بگویید که چرا محصول برای آنها سودمند است. موقعیت یابی و ارسال پیام به سوالاتی که مشتریان ممکن است داشته باشند پاسخ می دهد و از داستان سرایی و روایت قانع کننده برای توضیح اینکه چه چیزی محصول یک شرکت را منحصر به فرد می کند استفاده می کند. همچنین ضروری است که کمپین بازاریابی محصول، محصول و ویژگی های آن را به طور مناسب در بازار قرار دهد.

سوالاتی که بازاریابان محصول می توانند برای ایجاد پیام و موقعیت یابی بپرسند عبارتند از:

  • چرا مشتریان باید روی محصول سرمایه گذاری کنند یا به آن اعتقاد داشته باشند؟
  • چه چیزی در محصول وجود دارد که آن را منحصر به فرد و متمایز می کند؟
  • آیا محصول چیزی را ارائه می دهد که محصولات رقبا فاقد آن هستند؟
  • چه چیزی ویژگی های یک محصول را برای مخاطب هدف عالی می کند؟

این سؤالات محصول پاسخ داده شده می توانند به نقاط کانونی کمپین بازاریابی تبدیل شوند.

۴.اهداف محصول را تعیین کنید

اهدافی که برای کمپین بازاریابی محصول تعیین می کنید اغلب از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. برخی از اهداف رایج بازاریابی محصول ممکن است به شرح زیر باشد:

  • شناخت برند را افزایش دهید
  • درآمد را افزایش دهید
  • بر مشتریان رقبا پیروز شوید
  • با مشتریان درگیر شوید

۵.تعیین قیمت پیشنهادی برای محصول

احتمالاً با تیم‌های دیگر برای قیمت‌گذاری یک محصول کار خواهید کرد یا با بازاریاب‌های دیگر محصول همکاری خواهید کرد تا در مورد اینکه آیا قیمت پیشنهادی باید رقابتی یا مبتنی بر ارزش باشد، بحث کنید. قیمت‌گذاری رقابتی، قیمت فروش یک محصول را بر اساس قیمت محصولات دیگری مانند آن که توسط رقبا فروخته می‌شود، قرار می‌دهد. قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش، قیمت محصول را بر اساس مزایایی که به مشتریان ارائه می‌دهد، به جای گرایش‌های صنعت، بازار و رقبا، قرار می‌دهد.

با تیم های فروش و توسعه محصول خود بحث کنید تا مناسب ترین استراتژی قیمت گذاری را برای اطمینان از موفقیت آن انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از این بحث‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد اعلام قیمت قبل یا در تاریخ عرضه محصول استفاده کنید.

۶.تیم های داخلی را از برنامه های پرتاب نهایی مطلع کنید

شما می‌توانید به فروش، بازاریابی و تیم توسعه محصول را در مورد نحوه عرضه محصول به مشتریان، ویژگی‌ها و مزایای محصول برای استفاده در بخش‌های فرآیند خود و همچنین قیمت‌گذاری اطلاع دهید. سایر اطلاعات به اشتراک گذاشته شده از طریق راه اندازی داخلی عبارتند از:

  • فرصت های آموزش فروش و نحوه استفاده از محصول
  • اهداف برای محصول
  • موقعیت یابی و پیام رسانی
  • مشتریان ایده آل و شخصیت های خریدار

همانطور که با تیم‌های داخلی، به‌ویژه تیم توسعه محصول ملاقات می‌کنید، می‌توانید جدول زمانی هر مرحله از فرآیند راه‌اندازی، از اعلام اولیه تا به‌روزرسانی مداوم مخاطبان تا عرضه محصول را نهایی کنید.

۷.محصول را به بازار عرضه کنید

کاربردی ترین کانال ها را برای استفاده در راه اندازی محصول خود تعیین کنید، از جمله:

  • رویداد تبلیغاتی آنلاین یا حضوری
  • رسانه های اجتماعی
  • پیش نمایش انحصاری محصول قبل از راه اندازی
  • رویداد ویژه در فروشگاه
  • صفحه فرود وب سایت
  • وبلاگ

می توانید از ترکیبی از کانال ها در طول فرآیند راه اندازی استفاده کنید. به عنوان مثال، ابتدا محصول را در رسانه های اجتماعی با پیوند به صفحه فرود اعلام کنید. صفحه فرود می تواند یک نمای کلی از محصول و یک بازه زمانی برای عرضه رسمی ارائه دهد.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *