نحوه استفاده از تکنیک پاسخ مصاحبه STAR

نحوه استفاده از تکنیک پاسخ مصاحبه STAR

روش مصاحبه STAR تکنیکی است که می توانید از آن برای آماده شدن برای سوالات مصاحبه رفتاری و موقعیتی استفاده کنید. STAR مخفف موقعیت، وظیفه، اقدام و نتیجه است. مدیران استخدام سوالات رفتاری مصاحبه می پرسند تا مشخص کنند آیا شما برای یک شغل مناسب هستید یا خیر. این روش به شما کمک می‌کند تا با استفاده از مثال‌های واقعی، پاسخ‌های واضح و مختصر را آماده کنید.

در این مقاله، استراتژی STAR را مورد بحث قرار می‌دهیم، نمونه‌هایی از اجزای آن را ارائه می‌دهیم و مراحل و نکاتی را برای کمک به شما برای پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه‌کننده ارائه می‌کنیم.

روش STAR چگونه کار می کند؟

روش STAR به شما کمک می‌کند تا یک داستان ساده با تضاد و وضوح ایجاد کنید. در اینجا معنای هر بخش از تکنیک آمده است:

موقعیت

با به اشتراک گذاشتن زمینه در مورد موقعیت یا چالشی که با آن روبرو هستید، زمینه را برای داستان آماده کنید. در بیشتر موارد، بهتر است موقعیت‌های کاری مرتبط را توصیف کنید، اما بسته به میزان تجربه قابل انتقال مستقیم که دارید، ممکن است بحث در مورد پروژه‌های دانشگاهی یا کار داوطلبانه نیز مناسب باشد. همچنین ضروری است که در مورد یک نمونه خاص به جای مسئولیت های کلی خود صحبت کنید.

شما باید کمترین زمان را برای این بخش از پاسخ خود صرف کنید زیرا مصاحبه کنندگان بیشتر به اقداماتی که انجام داده اید و نتایجی که به دست آورده اید توجه دارند. با شناسایی دو یا سه بخش مهم از اطلاعات لازم برای ارائه زمینه کافی به مصاحبه کننده در مورد موقعیت، مقدار مناسبی از جزئیات مرتبط را به اشتراک بگذارید.

مثال: «در آخرین نقشم به‌عنوان طراح اصلی، زمانی بود که تیم من کم کار بود و با حجم قابل توجهی از کار مواجه بود. مدیران حساب‌ها ضرب‌الاجل‌های غیرواقعی تعیین می‌کردند که باعث استرس برای تیم من شد و بر روحیه من تأثیر گذاشت.»

وظیفه

مسئولیت یا نقش خود را در موقعیت یا چالش شرح دهید. به عبارت دیگر، در مورد هدف یا وظیفه ای که برای شما تعیین شده است صحبت کنید. این بخش به حداقل زمان مشابه با مولفه موقعیت نیاز دارد. مجدداً، فقط یک یا دو نکته را در نظر بگیرید که به بهترین شکل وظیفه ای را که باید انجام دهید، نشان می دهد.

به عنوان مثال: “به عنوان یک رهبر تیم، نقش من نه تنها این بود که مطمئن شوم تیمم ضرب الاجل ما را رعایت می کند، بلکه همچنین پهنای باند را به بخش های دیگر منتقل کنم و تیمم را با انگیزه نگه دارم.”

عمل

اقدامات خاصی را که برای مدیریت موقعیت یا غلبه بر چالش انجام داده اید، توضیح دهید. این بخش از پاسخ شما به عمیق ترین توضیحات نیاز دارد زیرا این چیزی است که تا حد زیادی نشان دهنده آمادگی شما برای یک نقش است. چند تا از تاثیرگذارترین قدم هایی که برای رسیدن به موفقیت برداشته اید را شناسایی کرده و در مورد آنها صحبت کنید.

اغلب، چالش های محل کار توسط یک تیم بررسی می شود. با این حال، استفاده از کلمه “ما” برای توصیف اینکه چگونه در طول مصاحبه به اهداف خود دست یافته اید، یک دام رایج است. در هر صورت، مهم است که روی کاری که در موقعیت انجام داده اید تمرکز کنید. یادآوری این نکته می تواند مفید باشد که قصد کارفرما این است که شما را برای این نقش به جای تیم شما استخدام کند، بنابراین باید از کلمه “من” برای برجسته کردن مشارکت های خاص خود استفاده کنید.

مثال: «من یک فرآیند درخواست خلاقانه رسمی از جمله برآوردهای جدول زمانی پروژه برای ایجاد انتظارات بهتر تنظیم کردم. جلسات هفتگی را با مدیران حساب برنامه‌ریزی کردم تا در مورد پهنای باند تیمم بحث کنم و به‌روزرسانی‌های پیشرفت را به اشتراک بگذارم. من همچنین تیمم را در جریان فرآیندهای جدید قرار دادم، بنابراین آنها می‌توانند با دانستن اینکه مسائل در حال رسیدگی است، آرامش خاطر داشته باشند.»

نتیجه

نتیجه ای که با اقدامات خود به دست آوردید چه بود؟ این نیز بخش مهمی از پاسخ شما برای تمرکز بر آن است. شما باید فقط کمی کمتر از اقدامات خود زمان صرف بحث در مورد نتایج کنید. تصمیم بگیرید که دو تا سه نتیجه تاثیرگذار چه بوده است و در مورد آنها صحبت کنید.

موفقیت خود را کمی تعیین کنید یا در صورت امکان نمونه های ملموسی از اثرات تلاش های خود ارائه دهید. علاوه بر این، درباره چیزهایی که یاد گرفتید، چگونه رشد کردید و چرا به دلیل تجربه کارمند قوی‌تری هستید، صحبت کنید.

مثال: «با ایجاد شفافیت بیشتر در فرآیندهای تیمم و ایجاد انتظارات بهتر با مدیران حساب، ما توانستیم لیست کارهای تیم طراحی را مجدداً اولویت بندی کنیم و همه چیزهای عقب مانده خود را تکمیل کنیم. من این آموخته ها را گرفتم، به استفاده از این ساختار ادامه دادم و در نتیجه، در سه ماهه بعدی، میانگین زمان پروژه خود را دو روز کوتاه کردیم. همچنین یاد گرفتم که برقراری ارتباط شفاف بین تیم ها چقدر مهم است.”

نحوه استفاده از روش STAR برای آماده شدن برای مصاحبه

در حالی که شما سوالات مصاحبه را از قبل نمی دانید، اکثر مصاحبه های رفتاری بر چالش های مختلف مرتبط با کار تمرکز می کنند که تفکر انتقادی و حل مسئله را نشان می دهد و موقعیت هایی که مهارت های رهبری، حل تعارض و عملکرد تحت فشار را نشان می دهد. در اینجا چند پیشینه اضافی در مورد سؤالات رفتاری و چند نکته برای کمک به شما در استفاده از روش STAR در هنگام پاسخ دادن به آنها آورده شده است.

نمونه سوالات مصاحبه STAR

در اینجا چند نمونه از سوالات رفتاری رایجی که ممکن است در طول مصاحبه از شما پرسیده شود آورده شده است:

  • نمونه ای از زمانی را که در محل کار با مشکل سختی روبرو شده اید را به اشتراک بگذارید. چگونه این مشکل را حل کردید؟
  • آیا تا به حال مجبور شده اید تصمیمی غیرمحبوب بگیرید؟ چگونه این را مدیریت کردی؟
  • زمانی را توصیف کنید که در محل کار تحت فشار زیادی بودید. چه واکنشی نشان دادید؟
  • از اشتباهی که مرتکب شدی بگو چگونه این را مدیریت کردی؟
  • مثالی از زمانی که مجبور به گرفتن یک تصمیم دشوار بودید را به اشتراک بگذارید. چه کار کردید؟
  • موقعیتی را توضیح دهید که از داده یا منطق برای ارائه یک توصیه استفاده کرده اید.
  • از زمانی به من بگویید که با رئیس خود اختلاف نظر داشتید. چطور حلش کردی؟
  • زمانی را توصیف کنید که مجبور شدید خبر بدی را ارائه دهید. چطور انجامش دادی؟
  • درباره زمانی که برای تکمیل یک پروژه با بخش های دیگر کار کردید به من بگویید.
  • مثالی از زمانی که شکست خوردید را به اشتراک بگذارید. چه چیزی از تجربه یاد گرفتید؟
  • از زمانی به من بگویید که هدف خاصی را تعیین کرده اید و به آن رسیده اید.
  • در مورد زمانی به من بگویید که مجبور شدید کسی را برای انجام کاری متقاعد کنید.
  • زمانی را توصیف کنید که با همکار خود درگیری داشته اید. چگونه این را مدیریت کردی؟
  • آیا تا به حال مجبور شده اید به دیگران انگیزه دهید؟ چطور انجامش دادی؟
  • از آخرین باری که روز کاری شما به پایان رسید قبل از اینکه بتوانید همه چیز را انجام دهید بگویید.

مقاله مرتبط: چگونه برای مصاحبه رفتاری آماده شویم

مراحل آماده سازی پاسخ مصاحبه STAR شما

در اینجا مراحلی وجود دارد که به شما در ایجاد پاسخ مصاحبه STAR در آمادگی برای مصاحبه شغلی کمک می کند:

  1. شرح شغل و مهارت های مورد نیاز را مرور کنید و در نظر بگیرید که چه نوع چالش هایی ممکن است پیش بیاید یا چه موانعی ممکن است برای پیمایش در آن موقعیت داشته باشید.
  2. همچنین باید سوالات متداول مصاحبه رفتاری مشابه لیست بالا را مرور کنید. در حالی که بیان این سؤالات ممکن است از مصاحبه ای به مصاحبه دیگر متفاوت باشد، هدف کلی سؤال معمولاً یکسان است، بنابراین آماده کردن پاسخ های خود با در نظر گرفتن آن می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، مصاحبه‌کننده ممکن است درباره «زمانی که تحت فشار بوده‌اید» بپرسد، یا ممکن است درباره «چگونه استرس را مدیریت کنید» بپرسد. در هر صورت، هدف آنها درک نحوه برخورد شما با موقعیت‌های پرتنش است.
  3. موقعیت‌های مختلفی را که در تاریخچه حرفه‌ای خود با آن برخورد کرده‌اید، بنویسید که نشان‌دهنده نقاط قوتی است که برای موفقیت در این نقش به آن‌ها نیاز دارید و برخی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه رفتاری را مورد توجه قرار می‌دهند. هر نمونه را با استفاده از چارچوب STAR آماده کنید.
  4. تمرین کنید تا از طریق پاسخ های خود با صدای بلند صحبت کنید تا مطمئن شوید که هر داستان تا حد امکان مختصر و منسجم است. این همچنین به شما کمک می‌کند هنگام ارائه پاسخ‌ها در مصاحبه، اعتماد به‌نفس‌تر و طبیعی‌تر احساس کنید.

اگر  نیروی تازه کار هستید و سابقه حرفه ای طولانی ندارید، نمونه هایی از کارآموزی، کار داوطلبانه یا پروژه های گروهی را که برای مدرسه انجام داده اید در نظر بگیرید. در برخی موارد، کارفرمایان ممکن است از شما بخواهند که یک مثال غیر مرتبط با کار را به اشتراک بگذارید، بنابراین چالش ها یا موانعی را که در زندگی شخصی خود بر آنها غلبه کرده اید نیز در نظر بگیرید.

مهم نیست که چه داستان هایی را به اشتراک می گذارید، مطمئن شوید که موقعیت، وظیفه، عمل و نتیجه را تعریف کرده اید و مهارت ها و توانایی های مرتبط با شغل را به نمایش می گذارید.

مقاله مرتبط: نکات مصاحبه شغلی: چگونه تاثیر بسیار خوبی داشته باشیم

نمونه هایی از پاسخ های روش STAR

در اینجا سه مثال از نحوه پاسخگویی به سوالات مصاحبه رفتاری رایج با استفاده از روش STAR آورده شده است:

نمونه ای از زمانی را که در محل کار با مشکل سختی روبرو شده اید را به اشتراک بگذارید. چگونه این مشکل را حل کردید؟

موقعیت: «من در فصل رقص به عنوان مدیر خرده فروشی در یک فروشگاه بزرگ کار می کردم. یکی از مشتریان یک لباس را به صورت آنلاین خرید و به فروشگاه تحویل داد. یکی از همکارانم به طور تصادفی لباس را روی زمین گذاشت، جایی که مشتری دیگری بلافاصله آن را خرید.
وظیفه: می‌دانستم که باید این کار را برای مشتری درست کنم تا استانداردهای سطح خدمات خود را رعایت و اعتبار شرکت را حفظ کنم.
عمل: قبل از تماس با مشتری برای اطلاع از اشتباه، همان لباس را در فروشگاه دیگری در همان نزدیکی پیدا کردم. من دستور دادم آن را فشرده کرده و به همراه یک کارت هدیه به خانه او تحویل دهند تا از درک و فهم او تشکر کنم.
نتیجه: مشتری بسیار سپاسگزار بود، او برای ما یک بررسی پنج ستاره در چندین سایت بررسی نوشت.

زمانی را توصیف کنید که در محل کار تحت فشار زیادی بودید. چه واکنشی نشان دادید؟

موقعیت: «در کار قبلی من به عنوان مدیر حسابداری، یکی از همکارانم بلافاصله پس از امضای قرارداد با بزرگترین مشتری که شرکت ما تا به حال پذیرفته بود، استعفا داد.
وظیفه: اگرچه من قبلاً بار کاملی از حساب ها را مدیریت می کردم، این مشتری جدید نیز به من اختصاص داده شد.
می‌دانستم که ریسک‌ها زیاد است و اگر این معامله را از دست بدهیم، به هدف سه‌ماهه خود نمی‌رسیم.
عمل: ابتدا اقداماتی را انجام دادم تا استرس را کاهش دهم. سپس فهرست وظایفم را به دقت ارزیابی و بازسازی کردم تا مطمئن شوم که می توانم تمام وظایفم را مدیریت کنم. به همین دلیل توانستم خودم را کاملاً در اختیار مشتری قرار دهم و همچنین برخی از عصرها و آخر هفته ها را فدای تماس ها کردم تا پروژه تحویل شود.
نتیجه: مشتری بسیار تحت تأثیر فداکاری من قرار گرفت، آنها بلافاصله قراردادی سالانه امضا کردند که ۵ میلیون دلار به سود شرکت ما  بود.

از اشتباهی که مرتکب شدی بگو چگونه این را مدیریت کردی؟

موقعیت: «من به عنوان کارآموز برای یک شرکت  کار می‌کردم و مسئولیت سفارش گل‌ها را برای یک رویداد خصوصی که توسط یک مشتری با سابقه برگزار می‌شد، بر عهده داشتم. متأسفانه، من اطلاعات این رویداد را با اطلاعات مربوط به رویداد دیگری قاتی کردم و گل ها به مکان اشتباهی در آن طرف شهر تحویل داده شدند.
وظیفه: من این را بسیار جدی گرفتم و می دانستم که باید به سرعت راه حلی پیدا کنم، زیرا ما روی ضرب الاجل فشرده کار می کردیم.
اقدام: پس از بررسی چند راه مختلف برای حل مشکل. من اشتباهم را نزد رئیسم اعتراف کردم، آنها را از برنامه‌ام و اینکه چرا فکر می‌کردم بهترین اقدام است، مطلع کردم. من یک استراحت زودهنگام ناهار گرفتم، به محل دیگر رفتم، گل ها را برداشتم و یک ساعت قبل از مراسم به محل مناسب تحویل دادم.
نتیجه: مشتری هرگز از اشتباه من خبردار نشد و رئیس من بسیار سپاسگزار بود.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *