نحوه نوشتن یک طرح بازاریابی: راهنمای گام به گام (با مثال)

طرح بازاریابی

یک طرح بازاریابی به شرکت ها کمک می کند تا پایگاه مشتری ایده آل خود را شناسایی کنند و تعیین کنند که کدام تکنیک های بازاریابی در پرورش آگاهی و علاقه بیشتر به یک محصول، خدمات یا خود کسب و کار مؤثرتر است. شرکت‌ها با استفاده از تعدادی معیار و داده‌های بازاریابی موجود، کانال‌ها و روش‌هایی را تعریف می‌کنند که قصد دارند از آن استفاده کنند تا برای مخاطبان هدف خود جذاب باشند. یادگیری نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی برای تبدیل شدن به یک متخصص فروش یا بازاریابی موثر ضروری است.

در این مقاله، نحوه آماده سازی و نوشتن یک برنامه بازاریابی موثر که مشتریان را جذب می کند و وفاداری به برند را بهبود می بخشد، بحث می کنیم.

طرح بازاریابی چیست؟

طرح بازاریابی یک نقشه راه است که اهداف بازاریابی، استراتژی ها و فرآیند پیاده سازی شرکت را ترسیم و تعریف می کند. یک طرح بازاریابی موفق به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی را با استفاده از داده‌های موجود و تحقیقات بازاریابی از قبل به منظور ساده‌سازی فرآیند اجرا و ایجاد بهترین نتیجه ممکن، مفهوم‌سازی کنند.

به طور خلاصه، یک طرح بازاریابی برای ترسیم اهداف، استراتژی ها و نتایج یک شرکت است.

تهیه طرح بازاریابی

مهم است که زمان لازم را برای ارسال کمپین های بازاریابی سازمان خود اختصاص دهید. شرکت هایی که بیشترین موفقیت را با طرح های بازاریابی خود تجربه می کنند، فکر، تحقیق و بررسی دقیق را در سند نهایی قرار می دهند. برای ایجاد یک طرح بازاریابی قوی، مراحل آماده سازی زیر را دنبال کنید:

۱.رقابت خود را بشناسید

تحقیقات رقبا به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که چگونه رقبایشان در حال حاضر در بازار به موفقیت دست می‌یابند، آسیب‌پذیری‌های آنها کجاست و چگونه می‌توانند با محصولات و خدمات موجود رقابت کنند. تحقیقات رقبا نیز برای جلوگیری از ایجاد محصول یا خدماتی که بیش از حد شبیه به یک محصول موجود است یا قیمت گذاری بیش از حد محصولات و خدمات ضروری است.

انجام تحقیقات رقبا ممکن است با فعالیت هایی شروع شود مانند:

  • خواندن خبرنامه‌های رقبا و ایمیل‌های تبلیغاتی برای آگاهی از نحوه استفاده از روندها یا پاسخگویی به تقاضاهای بازار
  • دنبال کردن رقبا در شبکه های اجتماعی برای درک نحوه تعامل آنها با مشتریان و پرورش وفاداری به برند
  • بررسی محتوای وب سایت رقیب برای تعیین اینکه چه موضوعاتی را پوشش می دهند و استراتژی سئوی خود را دارند

۲.تجزیه و تحلیل SWOT را اجرا کنید

تجزیه و تحلیل SWOT به شرکت ها کمک می کند تا با درک نقاط قوت و ضعف در سازمان تصمیم بگیرند که چگونه فرصت ها را به حداکثر برسانند و تهدیدها را به حداقل برسانند. همچنین می تواند به توسعه اهداف و مقصودهایی که ماموریت شرکت را تکمیل می کنند کمک کند. تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای یک شرکت را ارزیابی می کند.

۳.شخصیت های خریدار را توسعه دهید

شخصیت خریدار خصوصیات و ویژگی های خاص مشتری را که بیشتر علاقه مند به خرید محصول یا خدمات یک شرکت است، توضیح می دهد. این داده‌های کیفی با ایجاد یک بیوگرافی جامع از بخش‌بندی بازار مذکور، به دنبال توضیح چرایی خرید محصول یا استفاده از خدمات ارائه شده توسط شرکت هستند. ایجاد شخصیت خریدار به شرکت این امکان را می دهد که تمرکز خود را برای هدف قرار دادن افرادی که از کسب و کار خرید می کنند محدود کند تا از بازاریابی منابع برای مخاطبان وسیع تری استفاده نکنند.

شخصیت های خریدار به دنبال پاسخ به سوالات زیر هستند:

  • چه کسی ممکن است محصولات یا خدمات را از شرکت خریداری کند یا در حال حاضر خریداری کند؟
  • نیازهای خریدار چیست و شرکت چگونه آنها را برآورده می کند؟
  • از کجا و چگونه خرید می کنند؟
  • دموگرافیک آنها از جمله عواملی مانند سن و مکان چیست؟
  • آنها از چه پلتفرم های رسانه های اجتماعی به طور منظم استفاده می کنند و از کدام کانال های بازاریابی می توان برای جلب توجه آنها استفاده کرد؟

۴.پارامترهای بودجه را تنظیم کنید

کسب و کارها باید بدانند که چگونه بودجه را برای استراتژی های خاص تخصیص دهند. این به آنها اجازه می دهد تا بهترین بازگشت سرمایه (ROI) را داشته باشند. بودجه ها مرزهایی را برای میزان هزینه های بازاریابان برای یک طرح تعیین می کنند، که در نهایت مشخص می کند کدام کانال های بازاریابی را در یک استراتژی اجرا می کنند.

۵. KPIها و اهداف را تعیین کنید

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و اهداف تضمین می‌کنند که کمپین‌های بازاریابی انتظارات شرکت را برآورده می‌کنند. KPIها همچنین داده‌هایی را که سازمان‌ها برای ایجاد تغییرات لازم پس از راه‌اندازی کمپین نیاز دارند، می‌دهند. ایجاد هر دوی این موارد در مراحل اولیه برای راه اندازی کمپین های بازاریابی موفق که به شرکت ها کمک می کند تا به اهداف مورد نظر خود برسند، بسیار مهم است.

۶.یک طرح کلی ایجاد کنید

اگرچه طرح های بازاریابی از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است، طرح اولیه بینش بیشتری در مورد چگونگی مفهوم سازی یک طرح بازاریابی ارائه می دهد. برخی از عناصری که یک طرح بازاریابی باید شامل آن باشد موارد زیر می باشد:

  • اطلاعات کسب و کار
  • رقابت
  • نقاط قوت و ضعف
  • خریداران هدف
  • خرید الگوهای چرخه
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP)
  • برند
  • سایت اینترنتی
  • کانال های بازاریابی
  • سئو
  • KPI ها
  • استراتژی ها

مطالب مرتبط: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها

چگونه یک طرح بازاریابی بنویسیم

با درک بهتر تحقیقات پیش نیاز مورد نیاز برای پیش نویس یک برنامه بازاریابی، وقت آن رسیده است که از این برنامه ریزی و تحقیق برای تهیه یک طرح بازاریابی جامع استفاده کنید. برای تهیه یک طرح بازاریابی موثر برای سازمان خود می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱.ماموریت شرکت را مشخص کنید

قبل از هر چیز، مهم است که بیانیه ماموریت خود را مشخص کنید. ماموریت شرکت پایه ای است که تمام برندسازی و بازاریابی بر آن صورت می گیرد. این بیانیه ماموریت و ارزش های شرکت چیزی است که در نهایت بر فرآیندهای داخلی، ادراک مصرف کننده و روند شرکت در مقیاس و توسعه تأثیر می گذارد.

۲.به رقابت بپردازید

پیش از توسعه محصول، درک عمیقی از نیازهای یک محصول یا خدمات در بازار معین انجام می شود. فراتر از این، طرح های بازاریابی باید به دنبال رسیدگی به رقابت و نحوه متمایز شدن شرکت از برندهای موجود برای رفع نیازهای خاص در صنعت باشند. شما به طور کلی می توانید دو دسته رقابت پیدا کنید:

  • رقابت مستقیم: اینها مشاغلی هستند که محصولات یا خدمات مشابه شرکت مورد نظر را ارائه می دهند. به عنوان مثال، اگر یک صاحب کسب و کار کوچک قصد داشت یک استودیوی یوگا را چند مایلی دورتر از یک استودیوی یوگای موجود افتتاح کند، این یک رقابت مستقیم خواهد بود.
  • رقابت غیرمستقیم: این رقبا از نظر شکل و عملکرد مشابه هستند اما به اندازه ای متفاوت هستند که ارتباط مستقیمی با شرکت ندارند. به عنوان مثال، یک استودیوی یوگا که در نزدیکی یک باشگاه بزرگ باز می شود که یک یا دو کلاس یوگا ارائه می دهد، نمونه ای از یک رقیب غیر مستقیم است.

۳.نقاط قوت و ضعف را تعیین کنید

استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به شرکت ها کمک کند تا درک کنند که در کجا مزیت دارند و باید روی کدام حوزه ها تمرکز کنند تا استراتژی بازاریابی خود و کل شرکت خود را بهبود بخشند. برای تجزیه و تحلیل SWOT جامع تر، به این نکات و موارد بیشتر در هر بخش توجه کنید.

مثال:

نقاط قوت

  • مدت زمان در کسب و کار
  • پایگاه مشتری وفادار
  • شهرت قابل اعتماد

نقاط ضعف

  • عدم دسترسی به شبکه های اجتماعی
  • نقطه ضعف رقابتی
  • نرم افزار قدیمی

فرصت ها

  • بسته بندی را ارتقا دهید
  • آموزش های وب سایت را ارائه دهید
  • نفوذ رسانه های اجتماعی را افزایش دهید

تهدیدها

  • رقبای مستقیم از فناوری های پیشرفته استفاده می کنند
  • رقبای غیرمستقیم تخفیف های قیمتی ارائه می دهند
  • بودجه محدودیت های کمپین را محدود می کند

۴.خریداران هدف را توصیف کنید

از آنجایی که یک محصول یا خدمات خاص نیاز را در یک بازار مشخص برآورده می‌کند، ایجاد شخصیت خریدار که به شرکت‌ها کمک می‌کند واقعاً متوجه شوند که در استراتژی بازاریابی خود چه کسانی را هدف قرار می‌دهند، مهم است. توصیف این افراد به بازاریابان کمک می کند تا تعیین کنند کدام کانال های بازاریابی برای دستیابی به آنها بهترین است.

مثال: یک مرکز تناسب اندام به بازار خاصی از ۱۸ تا ۴۵ سال پاسخ می دهد، اما می خواهد برنامه های تناسب اندام خود را برای افراد مسن تر بازاریابی کند. تحقیقات بازار مشخص می کند که آنها می توانند مشتریان هدف را در موارد زیر پیدا کنند:

  • مراکز قدیمی یا بزرگتر
  • مرکزهای توانبخشی
  • مراکز تناسب اندام که برنامه های سلامتی ارائه نمی دهند

۵.الگوهای چرخه خرید را تعیین کنید

عادات خرید برای بازاریابان ضروری است زیرا این عادات به شما اطلاع می دهد که چگونه مشتریان را از طریق قیف فروش منتقل کنید و روی کدام مرحله تمرکز کنید تا زمانی که تبدیل موفق شود. تعیین این الگوهای چرخه خرید می تواند به شما در بهبود استراتژی بازاریابی کلی کمک کند.

مثال:

  • آگاهی: مشتری از رستوران جدیدی که غذاهای بین المللی سرو می کند آگاه می شود.
  • توجه: مشتری در مورد قیمت، رزرو و آیتم های منو سوال می پرسد.
  • تصمیم: مشتری تصمیم می گیرد که می خواهد رستوران جدید را امتحان کند زیرا نظرات خوبی شنیده است.

۶.پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) را شناسایی کنید

از تحقیقات بازار برای درک اولویت های مشتری ایده آل و جزئیات دقیق چگونگی برآورده کردن نیازهای یک شرکت که سایر رقبا آن را انجام نمی دهند، استفاده کنید. با فهرست کردن تخصص کارکنان، ارزش پیشنهادی و مزیت های رقابتی، شواهدی را در مورد آنچه که محصول یا خدمات ارائه شده توسط شرکت را منحصر به فرد می کند، درج کنید.

مثال: یک نانوایی همه محصولات خود را در محل تولید می کند و وسایل اضافی را به یک سوپ آشپزی محلی اهدا می کند.این نانوایی بر روی محصولات تازه، روحیه جامعه و نظرات سرآشپز با استعداد خود تمرکز دارد.

۷.برند خود را توصیف کنید

بیشتر استراتژی های بازاریابی بر تبلیغ محصولات و خدمات تمرکز دارند. با این حال، برای برندهایی که دید کمی دارند، ایجاد شهرت مثبت برای ایجاد وفاداری به برند در میان مشتریان جدید کلیدی است. ارائه یک توصیف دقیق برند، ایجاد مزایای مراجعه به یک شرکت خاص و همچنین تعیین لحن و سبک برای کپی بازاریابی آینده را آسان تر می کند.

مثال: یک رستوران تصمیم می گیرد یک منوی گیاهی اضافه کند تا مشتریان جدید را جذب کند و این تصور را تغییر دهد که منوی فعلی گزینه هایی برای رژیم های غذایی مختلف ندارد.

۸.هر گونه مشکل با وب سایت را برطرف کنید

وب سایت شرکت اغلب اولین جایی است که مشتری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار به آن مراجعه می کند. وب‌سایت‌هایی که جهت مسیریابی کند و چالش برانگیز هستند، می‌توانند به معنای تفاوت بین تبدیل سرنخ‌ها و دور کردن مشتریان احتمالی باشند. پس از تحقیقات رقبا، تغییراتی را که می توانید برای هدایت بهتر الگوهای خرید مشتری ایجاد کنید، تعیین کنید.

مثال: پس از بررسی وب سایت فعلی، یک تیم بازاریابی تشخیص می دهد که باید:

  • برای سهولت استفاده، محتوا را ساده کنید.
  • یک ویژگی چت اضافه کنید.
  • یک وبلاگ برای راهنمایی و آموزش راه اندازی کنید.

۹.کانال های بازاریابی و بهترین شیوه ها را تعیین کنید

تحقیقات فوق در تعیین اینکه کدام کانال های بازاریابی موثرتر هستند و بهترین شیوه هایی که نتایج پیش بینی شده را ایجاد می کنند به اوج خود می رسد. یادگیری نیازهای مشتری به توسعه استراتژی هایی کمک می کند که خریدار بتواند به آنها پاسخ دهد، مانند بازاریابی رسانه های اجتماعی. تجزیه و تحلیل دقیقی از نحوه استفاده شرکت از هر کانال ایجاد کنید.

مثال:

  • بازاریابی محتوا: مقالات و پست های وبلاگ بنویسید و تعلیم، مشاوره یا آموزش ارائه دهید.
  • رسانه های اجتماعی: با مشتریان درگیر شوید، بازخورد بخواهید، نظرسنجی انجام دهید و روابط را توسعه دهید.
  • ایمیل: اطلاعات حیاتی را به اشتراک بگذارید و تبلیغات یا خدمات منحصر به فرد مشترکین را ارائه دهید.
  • شبکه سازی: با شرکت های دیگر همکاری کنید تا از پایگاه مشتریان شرکت دیگر بهره مند شوید.
  • نمایش ها یا رویدادهای تجاری: در رویدادهای محلی شرکت کنید تا آگاهی از برند و وفاداری به برند را افزایش دهید.

مطالب مرتبط: ایجاد یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق

۱۰.استراتژی های سئو را تعریف کنید

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) با استفاده از استراتژی های درون صفحه مانند تحقیق و بهینه سازی کلمات کلیدی و استراتژی های خارج از صفحه مانند لینک سازی، به موقعیت شرکت در صدر نتایج موتورهای جستجو کمک می کند. هر شرکتی، صرف نظر از اندازه، باید این استراتژی ها را برای رتبه بندی در موتورهای جستجو و به دست آوردن دید آنلاین تعریف کند.

مثال: یک بستنی فروشی کلمات کلیدی محبوب را جستجو می کند و از آنها در محتوا و کپی وب سایت خود استفاده می کند. برخی از کلمات کلیدی محبوبی که آنها پیدا کردند عبارتند از:

  • بستنی فروشی
  • بستنی
  • بهترین بستنی نزدیک من
  • ساندیس
  • مخروط ها

۱۱.اندازه گیری ها را از طریق KPI ها دنبال کنید

بحث کنید که چگونه می توانید موفقیت طرح خود را تعیین کنید و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را تعریف کنید. این معیارها باید عناصر مختلف کمپین های بازاریابی را اندازه گیری کنند تا مشخص شود که آیا آنها کار می کنند یا خیر. اهداف کوتاه مدت را برای اندازه گیری پیشرفت طرح بازاریابی تشکیل دهید و در صورت نیاز تنظیمات را انجام دهید.

مثال: یک شرکت می خواهد اندازه گیری کند که وب سایتش پس از اجرای یک طرح بازاریابی جدید چند کلیک دریافت می کند. هدفی که تعیین می کند ۲۰۰۰۰ کلیک در سه ماه است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI)

۱۲.استراتژی های بازاریابی را توسعه دهید

استراتژی‌ها دقیق و گسترده هستند، و باعث می‌شود که یک فرآیند ثابت وجود داشته باشد که بازاریابان برای رسیدن به اهداف شرکت دنبال می‌کنند. این مهم است که از قبل استراتژی هایی را برای کمک به بخش های بازاریابی در اجرای طرح ها و جلب توجه قرار دهید. همیشه بعد از تجزیه و تحلیل داده های بیشتر می توانید استراتژی ها را کامل کنید.

استراتژی های بازاریابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزودن ویدیوهای آموزشی جدید برای افزایش دانش محصول
  • ارسال پست در شبکه های اجتماعی سه بار در روز
  • پیوستن به اتاق بازرگانی محلی برای ایجاد شبکه با مشاغل مکمل
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *