مهارت های روابط انسانی (با تعریف و مثال)

مهارت های روابط انسانی

توانایی ها و مهارت های روابط انسانی برای ایجاد روابط معنادار حرفه ای و شخصی ضروری است. این مهارت ها می تواند به کارکنان کمک کند تا یک محیط کاری مثبت ایجاد کنند، همکاری را افزایش دهند و بهره وری را بهبود بخشند. شما می توانید شغل، سبک رهبری و ارتباطات خود را با توسعه مهارت های روابط انسانی خود بهبود بخشید. در این مقاله، مهارت‌های روابط انسانی را تعریف می‌کنیم، نمونه‌هایی از این مهارت‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم، نحوه بهبود آن‌ها را توضیح می‌دهیم، کاربرد آن‌ها را در محیط کار شرح می‌دهیم و نحوه برجسته کردن آن‌ها در هنگام درخواست شغل را به اشتراک می‌گذاریم.

مهارت های روابط انسانی چیست؟

مهارت های روابط انسانی توانایی های بین فردی یک کارمند است که به او در برقراری ارتباط، چند کار، مذاکره، همکاری و دستیابی به اهداف حرفه ای کمک می کند. این مهارت‌ها نقش مهمی در کمک به کارکنان و سازمان‌ها در دستیابی به اهداف خود دارند. افراد حرفه ای با توانایی های روابط انسانی قوی در مقایسه با همتایان خود، کارآمدتر و با انگیزه تر هستند.

در حالی که مهارت‌های روابط انسانی عمدتاً ویژگی‌های ذاتی فرد را شامل می‌شود، یادگیری این مهارت‌ها با زمان، تلاش و آموزش کافی امکان‌پذیر است. سازمان‌هایی که به کارکنان کمک می‌کنند مهارت‌های روابط انسانی خود را توسعه دهند، می‌توانند از داشتن نیروی کار متعهدتر و سازنده‌تر بهره ببرند. چنین سازمان هایی همچنین به احتمال زیاد دارای فرهنگ محیط کار باز، مشارکتی، محترمانه و شفاف هستند.

مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها

نمونه هایی از مهارت های روابط انسانی

در اینجا چند نمونه برجسته از مهارت های روابط انسانی آورده شده است:

۱.ارتباط

ارتباط معنادار و سازنده می تواند برای کارکنان ضروری باشد تا آزادانه افکار، ایده ها، نظرات و بازخورد خود را بیان کنند. مهارت های ارتباطی قوی می تواند به کارکنان کمک کند تا به طور موثر بر موانع فرهنگی، همکاری و بهره وری غلبه کنند. با استفاده از شیوه‌های ارتباطی مناسب و از طریق گوش دادن فعال، مدیران می‌توانند گفتگوی فراگیر بین رهبران ارشد و زیردستان را تشویق کنند و همتایان را قادر به تعامل با یکدیگر به شیوه‌ای شفاف کنند.

مرتبط: مهارت های ارتباطی برتر برای رزومه (با مثال)

۲.حل تعارض

درگیری هایی که به دلیل عقاید مختلف و شخصیت های قوی به وجود می آیند می توانند در محل کار رایج باشند. وقتی مدیران و اعضای تیم بدانند که چگونه از اختلافات اجتناب کنند و آنها را حل کنند، می توانند به ایجاد یک محیط کاری منصفانه و فراگیر کمک کنند. حل تعارض شامل توانایی هایی مانند گوش دادن فعال، هوش هیجانی، حل مسئله، مدیریت استرس و کار گروهی است.

مرتبط: مهارت های مدیریت تعارض: تعریف و مثال

۳.چند وظیفه ای

فرهنگ و محیط کار مدرن اغلب می تواند غیرقابل پیش بینی باشد. کارکنانی که می توانند چندین فرآیند کاری حیاتی را به طور همزمان انجام دهند و بر شرایط اضطراری کاری پیش بینی نشده تمرکز کنند، می توانند دارایی های ارزشمندی برای شرکت خود باشند. دانستن نحوه انجام چند کار می تواند شامل مهارت هایی مانند اولویت بندی، تعیین هدف، مدیریت زمان، مدیریت ضرب الاجل، کاهش استرس و تصمیم گیری باشد.

۴.سازمان

مهارت های سازمانی می تواند برای حفظ بهره وری بالا ضروری باشد. این مهارت ها می تواند به کارکنان کمک کند تا ضرب الاجل ها را رعایت کنند، زمان را مدیریت کنند و فرآیندهای کاری را به طور موثر بهینه کنند. علاوه بر مهارت‌های سازماندهی فیزیکی، مانند نظم، توانایی‌هایی مانند تفویض اختیار، توجه به جزئیات، تفکر تحلیلی، برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و مدیریت استرس می‌تواند برای کارکنان در محیط کار حیاتی باشد. این مهارت ها می تواند به ویژه برای حرفه ای هایی که حجم زیادی از داده ها، اسناد یا ارقام را مدیریت می کنند مهم باشد.

۵.اخلاق

اخلاق قوانین و وظایف اخلاقی است که کارکنان برای انجام وظایف خود با صداقت و صمیمیت از آنها پیروی می کنند. اخلاق به ایجاد اعتماد بین کارمندان، کارفرمایان، مشتریان، مشتریان و سایر ذینفعان کمک می کند. اخلاقی بودن کار می تواند برای عملکرد بهینه یک محل کار و کارکنان آن حیاتی باشد. برخی از توانایی های مهم که شامل اخلاق می شود عبارتند از صداقت، درستکاری، رازداری، شفقت، وفاداری و حریم خصوصی. کارمندانی که اخلاقی عمل می کنند می توانند به شرکت خود کمک کنند تا با مشتریان حسن نیت ایجاد کند، از سوء رفتار جلوگیری کند، خطر عدم انطباق را کاهش دهد و کارمندان با استعداد را جذب کند.

مطالب مرتبط: اخلاق تجاری: تعریف، اصول و اهمیت

۶.یکدلی

همدلی به کارکنان کمک می کند تا احساسات را به طور موثر در محل کار شناسایی و مدیریت کنند. همدلی می تواند برای ارائه بازخورد، مدیریت انتظارات مشتری، تعیین اهداف واقع بینانه و اعتبار بخشیدن به اعضای تیم برای مشارکت آنها ضروری باشد. مهارت های همدلانه شامل توانایی هایی مانند کنجکاوی، گوش دادن فعال، خودآگاهی، هوش هیجانی و ذهن باز است. با توجه به احساسات خود و احساسات دیگران، می توانید در تعاملات خود با همکاران خود همدل باشید.

مطالب مرتبط: مهارت های همدلی: تعریف و مثال 

۷.مذاکره

مذاکره توانایی بحث، متقاعد کردن و موافقت با راه حل ها یا شرایط مورد توافق طرفین است. کارکنان مهارت های مذاکره را هنگام نهایی کردن حقوق خود در طول مصاحبه یا ترفیع، بحث در مورد ضرب الاجل با رهبران تیم، تصمیم گیری در مورد تاریخ استراحت و امضای قرارداد با مشتریان یا فروشندگان به کار می گیرند. این مهارت ها می تواند به توسعه روابط حرفه ای، صرفه جویی در منابع مالی، جلوگیری از درگیری و ایجاد راه حل های عملی برای اختلافات کمک کند. مهارت های مذاکره شامل برنامه ریزی، استراتژی، متقاعدسازی، گوش دادن، حل مسئله و هوش هیجانی است.

مرتبط: مهارت های مذاکره: تعاریف، مزایا و مثال ها

۸.توجه

احترام به خود و احترام به همکاران می تواند به ایجاد نگرش مثبت و انگیزه بالا کمک کند. سازمان‌هایی که در آنها ارتباطات، همکاری و فرهنگ محترمانه است، کارآمدتر و فراگیرتر هستند. احترام گذاشتن شامل تعامل مؤدبانه، گوش دادن به دیدگاه های مختلف، ارائه بازخورد صمیمانه، ارزش گذاری برای وقت یکدیگر و رفتار حرفه ای است.

مرتبط: مهارت های اجتماعی: تعریف، مثال

چگونه می توان مهارت های روابط انسانی را بهبود بخشید؟

برای بهبود مهارت های روابط انسانی خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اهداف روشنی را تعیین کنید. روشن کردن نقش خود و آنچه شرکت از شما انتظار دارد می تواند به تعیین اهداف حرفه ای واضح کمک کند که ارتباط و شفافیت بهتری را ممکن می سازد. انجام این کار می تواند به ایجاد اهداف حرفه ای قابل قبول دوجانبه کمک کند که مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان باشد.
  2. بهبود همکاری با اعضای تیم. فرصت های جدیدی برای همکاری با رهبران، مدیران و کارمندان شرکت پیدا کنید. به گروه‌های شبکه کارمندان بپیوندید یا برای پروژه‌هایی داوطلب شوید که به شما در بهبود مهارت‌های کار تیمی کمک می‌کند.
  3. بازخورد و انتقاد را بپذیرید. در مورد اینکه چگونه می توانید روابط انسانی و مهارت های بین فردی خود را بهبود بخشید، از مدیران، مربیان و همکاران بازخورد بگیرید. این می تواند برای شناسایی نقاط ضعف موجود و بهبود نقاط قوت شما بسیار مهم باشد.
  4. از فناوری برای افزایش بهره وری استفاده کنید. ابزارها و برنامه های نرم افزاری مرتبط را که می توانند به شما در انجام چند کار و برقراری ارتباط موثر کمک کنند، شناسایی کنید. این همچنین می تواند به بهبود بهره وری و مهارت های همکاری شما کمک کند.
  5. پیشرفت را اندازه گیری کنید و به دنبال حمایت باشید. آگاهانه پیشرفت خود را پیگیری کنید و نتایج پروژه ها و همکاری ها را بسنجید. اگر فکر می‌کنید برای بهبود مهارت‌های خاص به حمایت حرفه‌ای از تیم یا مدیر خود نیاز دارید، در مورد اینکه چگونه ایجاد تغییرات خاصی در گردش کار موجود می‌تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند، بحث کنید.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های ارتباطی را بهبود بخشیم

مهارت های روابط انسانی در محیط کار

در اینجا نحوه بهره مندی از مهارت های روابط انسانی در محل کار آمده است:

  • بهره وری افزایش یافته: ارتباطات قوی و شفاف می تواند منجر به همکاری موثر کارکنان و کار موثر بر روی وظایف شود که می تواند منجر به عملکرد فردی بهتر و بهره وری تیمی بالاتر شود. همچنین می تواند منجر به مشارکت کارکنان و سطوح انگیزه بالاتر در شرکت شود.
  • محیط فراگیر: کارمندان با مهارت‌های روابط انسانی قوی می‌توانند به ایجاد یک محیط کاری فراگیرتر و عادلانه‌تر کمک کنند که حس تعلق را در تیم ایجاد کند. این می تواند کارمندان را به یک ذینفع در رشد شرکت تبدیل کند.
  • جریان بهتر اطلاعات: سازمان‌هایی که در آن کارکنان روابط حرفه‌ای محترمانه را تقویت می‌کنند و به یکدیگر اعتماد می‌کنند، می‌توانند کانال‌های رسمی و غیررسمی ارتباط را به طور مؤثر تنظیم کنند. این امر می تواند از سوءتفاهم و سوء تفاهم بین همکاران جلوگیری کند.
  • خلاقیت و نوآوری بالاتر: کارکنان با مهارت های چندوظیفه ای قوی و حل تعارض، تمایل بیشتری به خلاقیت، نوآوری و انعطاف پذیری دارند. این می تواند نیروی کار و شرکت را چابک تر کند و به چالش های جدید پاسخ دهد.

مطالب مرتبط: اهمیت مهارت های نرم در محیط کار

برجسته کردن توانایی های روابط انسانی در برنامه های شغلی و مصاحبه ها

در اینجا نحوه برجسته کردن دانش خود از روابط انسانی در طول فرآیند جستجوی شغل آمده است:

۱.مهارت های روابط انسانی برای رزومه و نامه حمایتی

قالب و ساختار مناسبی را انتخاب کنید که مهارت های شما را به طور موثر نشان دهد. بر روی بخش مهارت های رزومه تمرکز کنید تا مهارت های مربوط به روابط انسانی را فهرست کنید و بر مهارت های خاصی که کارفرما در شرح شغل گنجانده است تأکید کنید. برای برجسته کردن مهارت های خود در نامه، دو یا سه مهارت حیاتی را انتخاب کنید و در متن نامه توضیح دهید. همچنین می‌توانید از مثال‌های خاص استفاده از این مهارت‌ها استفاده کنید که به نتایج قابل اندازه‌گیری در شغل فعلی یا قبلی شما منجر می‌شود.

۲.مهارت های روابط انسانی برای مصاحبه شغلی

مهارت های مهمی مانند همدلی، توجه به جزئیات، گوش دادن فعال، اعتماد به نفس و احترام را در طول مصاحبه نشان دهید. هنگامی که از شما در مورد دستاوردهای حرفه ای و تجربه کاری خود سؤال می شود، با توصیف نقاط قوت خود و نحوه استفاده از مهارت های ارتباط انسانی خاص برای دستیابی به نتایج شروع کنید. مثال‌ها و حکایت‌هایی را از تجربیات حرفه‌ای خود به اشتراک بگذارید که نشان می‌دهد چگونه این مهارت‌ها را اجرا کرده‌اید و در مورد چگونگی بهبود آنها در حال حاضر بحث کنید.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *