امانتداری چیست؟ تعریف، ویژگی ها و مثال ها

امانتداری

امانتداری عبارت است از رفتار شرافتمندانه، حتی زمانی که کسی تماشا نمی کند. افراد با امانتداری در تمام جنبه های زندگی از اصول معنوی و اخلاقی پیروی می کنند. امانتداری باید به حوزه های حرفه ای در کار مانند تصمیم گیری، تعامل با همکاران و خدمات رسانی به مشتریان یا ارباب رجوع ها گسترش یابد.

کارفرمایانی که متعهد به استخدام کارمندان امانتدار هستند، برای ارائه خدمات با کیفیت بالا و حفظ شهرت مثبت مجهزتر هستند. وقتی کارمندان امانتدار داشته باشند، مدیران آنها می توانند اعتماد کنند که تیم آنها با پشتکار کار می کند. در این مقاله، امانتداری چیست، نحوه به کارگیری آن در محیط کار و راه هایی که می تواند به شما در حرفه شما کمک کند را توضیح می دهیم.

مطالب مرتبط:

امانتداری چیست؟

امانتداری این است که بتوانید شرافتمندانه عمل کنید، حتی زمانی که هیچ کس تماشا نمی کند. داشتن امانتداری به این معنی است که برای اخلاق و رفتارخوب ارزش قائل شوید و در تمام جنبه های زندگی خود از آنها پیروی کنید. امانتداری وقتی مهم است که با دوستان و همکارانتان در تعامل هستید، به مشتریان کمک می‌کنید و در هنگام ملاقات با افراد جدید، اولین تأثیر خوبی را ایجاد می‌کنید.

کارفرمایان برای کارکنان امانتدار ارزش قائل هستند، زیرا آنها به ایجاد یک محیط کاری مثبت و خوشایند کمک می کنند. آن‌ها به کاری که انجام می‌دهند افتخار می‌کنند و کار باکیفیتی ارائه می‌کنند که اطرافیانشان را تشویق می‌کند تا همین کار را انجام دهند. کارکنان امانتدار قابل اعتماد هستند و می توانند به طور مستقل بدون نظارت کار کنند.

مرتبط: ارزش‌های اصلی: مرور کلی و مثال‌ها

ویژگی های شخصیتی مرتبط با امانتداری

در حالی که امانتداری بیشتر یک کیفیت است تا یک مهارت، هنوز هم می توان آن را در طول زمان توسعه داد. برای شناسایی نقاط قوت شخصی خود در رابطه با امانتداری، در اینجا چندین نمونه از ویژگی های مرتبط با امانتداری آورده شده است:

حق شناسی

ابراز قدردانی وقتی کسی به شما کمک می کند بخش مهمی از امانتداری است. این نشان می دهد که از دیگران و تلاشی که برای کمک به شما انجام می دهند قدردانی می کنید. نشان دادن قدردانی می تواند به سادگی گفتن تشکر حضوری یا از طریق ایمیل یا قدردانی از تلاش های شخصی باشد. اجازه دهید که همکاران شما بدانند که سپاسگزار هستید، راهی عالی برای نشان دادن امانتداری است. همچنین روابط شما را تقویت می کند و به آنها می گوید که می توانید به یکدیگر تکیه کنید.

مطالب مرتبط: چگونه در حین کار از راه دور قدردانی را تمرین کنیم

بخشنده

کسانی که امانتداری دارند وقتی دیگران کمک می کنند بخشنده و مهربان هستند. آنها قدردانی می کنند و دستاوردهای افرادی را که با آنها کار می کنند به رسمیت می شناسند. برای نشان دادن قدردانی، همیشه مطمئن شوید که وقتی کسی به شما لطفی می کند، به شما کمک می کند یا زمانی را از برنامه خود برای شما اختصاص می دهد، بگویید ” متشکرم “. برای ارسال ایمیل بعدی پس از مصاحبه، تماس تلفنی یا جلسه وقت بگذارید.

غرور

افتخار کردن به خود و کارتان به داشتن امانتداری مربوط می شود. اگر امانتداری داشته باشید، به هر کاری که انجام می دهید افتخار می کنید و برای رسیدن به اهدافتان سخت تلاش خواهید کرد. داشتن غرور نشان می دهد که به کار خود اهمیت می دهید و متعهد هستید که بهترین کار را انجام دهید. کارفرمایان به دنبال کارمندانی می گردند که بتوانند به سختی کار کنند و کار باکیفیت تولید کنند.

غرور به عزت نفس شما مربوط می شود. برای بهبود آن، باید به خود و توانایی های خود ایمان داشته باشید. با گذراندن دوره ای برای بهبود مهارت های حرفه ای خود، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. احساس غرور به توانایی های خود و کاری که تولید می کنید یکپارچگی را توسعه می دهد و موفقیت شغلی را تقویت می کند.

احترام

افراد با امانتداری با نشان دادن احترام به دیگران در محل کار، برای آنها ارزش قائل هستند . آنها تمام تلاش خود را می کنند تا به موقع در جلسات حاضر شوند، ضرب الاجل های پروژه را رعایت کنند و احساسات دیگران را در ذهن داشته باشند. شما می توانید این ویژگی را با رعایت وقت شناسی، دقت در کلام خود و در نظر گرفتن دقیق ایده های افراد نشان دهید.

صداقت

امانتداری مستلزم صداقت است. امانتداری یعنی راستگو بودن و شفاف بودن در هر شرایطی. این به ویژه در محل کار مفید است زیرا به کارفرمایان شما نشان می دهد که می توانید اشتباهات خود را بپذیرید و از آنها درس بگیرید.

برای بهبود یا توسعه صداقت خود، به احساسات خود توجه کنید و آنها را ابراز کنید. به عنوان مثال، با اعضای تیم خود در مورد توانایی خود برای انجام به موقع یک کار برای یک پروژه صادق باشید. کارفرمایان برای کارمندانی که صادق هستند ارزش قائل هستند زیرا می توانند به آنها اعتماد کنند تا کار درست را انجام دهند.

قابل اعتماد

افراد امانتدار به تعهدات خود عمل می کنند . برای نشان دادن قابل اعتماد بودن، از قول دادن بیش از حد خودداری کنید. اگر نمی‌توانید کاری را به پایان برسانید یا به یک ضرب الاجل عمل کنید، حتماً در اسرع وقت به دیگران اطلاع دهید. اگر اطلاعات شخصی به شما اعتماد دارد، به آن احترام بگذارید.

صداقت و قابلیت اعتماد دو ویژگی هستند که دست به دست هم می دهند. برای اینکه مردم به شما اعتماد کنند، باید صادق باشید. با انجام تعهدات خود و معتبر بودن، قابل اعتماد بودن را نشان دهید. کارفرمایان و همکاران از همکاری با کسی که می توانند برای انجام به موقع وظایف خود به او تکیه کنند قدردانی می کنند. به همین ترتیب، اگر شرکت شما به اطلاعات حساسی مانند سوابق مشتریان یا سبدهای مالی به شما اعتماد دارد، با حفظ خصوصی بودن آن اطلاعات، یکپارچگی و قابل اعتماد بودن را تمرین کنید.

هنگامی که اعتماد خود را ابراز می کنید، عملکردها بلندتر از کلمات صحبت می کنند. به کارفرمایان و همکاران خود نشان دهید که می توانند با قابل اعتماد بودن برای تقویت روابط شما به شما اعتماد کنند.

سخت کوش

کسانی که امانتدارند تلاش می کنند تا بدون توجه به وظیفه، کار با کیفیت بالا را به موقع تولید کنند. آنها تشخیص می دهند که هر کاری که انجام می دهند می تواند بر سازمان، همکاران و نتایج تجاری آنها تأثیر بگذارد.

توجه

احترام گذاشتن برای نشان دادن امانتداری حیاتی است. شما باید به مردم احترام بگذارید، اما می توانید احترام خود را به روش های دیگر نیز نشان دهید. به عنوان مثال، اگر کارفرمای شما به شما با یک لپ تاپ اعتماد می کند، برای نشان دادن احترام خود از تجهیزات به خوبی مراقبت کنید. اگر با تیم خود جلسه ای دارید، زودتر یا به موقع رسیدن به همکارانتان نشان می دهد که به وقت ارزشمند آنها احترام می گذارید.

یکی از راه های کسب احترام، مهربانی است. مهارت های گوش دادن فعال را تمرین کنید تا به مردم بفهمانید که برای نظرات آنها ارزش قائل هستید. همکاران خود را تشویق کنید، انگیزه دهید و در آن مشارکت دهید و دستاوردهای آنها را تصدیق کنید. احترام متقابل برای ایجاد روابط حرفه ای مهم است. همیشه با دیگران مهربان و محترم باشید و آنها نیز به شما احترام خواهند گذاشت.

مسئولیت پذیری

یکی دیگر از جنبه های امانتداری ، مسئولیت پذیری است. اگر مسئولانه رفتار کنید، مردم بیشتر به شما اعتماد می کنند و به شما نگاه می کنند. کسانی که امانتدارند مسئولیت اعمال خود را بر عهده می گیرند و به وعده ها و تعهدات خود عمل می کنند. مسئولیت پذیر بودن روشی عالی برای نشان دادن مهارت های رهبری خود به کارفرمایان است و باعث می شود احتمال ارتقای شغلی شما افزایش یابد.

مانند قابل اعتماد بودن، بهترین راه برای نشان دادن مسئولیت پذیری خود از طریق اعمالتان است. اگر کارفرمای شما مسئولیت های اضافی به شما می دهد، مطمئن شوید که آنها را به موقع انجام می دهید. فقط مسئولیت های بیشتری که در توان شماست بر عهده بگیرید. صادق بودن در مورد ظرفیت خود برای مدیریت کار اضافی مهم است تا اطمینان حاصل شود که تمام کارهای شما از استاندارد بالایی برخوردار است. ورزش کردن یک ویژگی مهم شخصیتی است  هم در زندگی حرفه ای و هم در زندگی شخصی شما.

مفید

وقتی کسی امانتداری داشته باشد، به نیازمندان کمک می کند. این ممکن است به شکل قرض دادن زمان آنها برای یک پروژه بدون درخواست یا پیشنهاد پوشش برای کارمند در مواقع اضطراری باشد.

مطالب مرتبط: شخصیت وظیفه شناس کیست؟

صبور

فردی امانتدار می‌تواند چالش‌ها، تاخیرها و موانع غیرمنتظره را تحمل کند و در عین حال آرامش و رفتار خود را حفظ کند. آنها منتظر نوبت خود هستند تا در جلسات و گفتگوهای یک به یک صحبت کنند.

کارفرمایان برای کارکنانی ارزش قائل هستند که صبور هستند، می توانند با تغییرات سازگار شوند و از طریق چالش ها کار کنند. صبور بودن مستلزم این است که به دیگران فرصتی برای صحبت کردن یا انجام یک کار بدهیم. این به معنای حمایت از همکاران خود و کمک به آنها در انجام مسئولیت های خود در صورت امکان است. صبر مستلزم کاهش سرعت شماست، حتی در یک محیط پر سرعت،اما اخلاق کاری شما را بهبود می بخشد و امانتداری را نشان می دهد. با مراقبه در شب یا پیاده روی منظم برای پاکسازی ذهن خود آرام شوید. این کار شما را در محل کار صبورتر می کند و به شما اجازه می دهد آرام و قابل اعتماد بمانید.

مطالب مرتبط:

نمونه هایی از امانتداری روزمره

شما می توانید هر روز با انتخاب انجام کار درست در هر شرایطی امانتداری را نشان دهید. در اینجا چند نمونه از نحوه نمایش امانتداری در زندگی روزمره آورده شده است:

  • از به اشتراک گذاشتن اسرار و اطلاعات محرمانه با دیگران خودداری کنید.
  • با شریک زندگی خود صادق باشید.
  • از شایعه پراکنی در مورد دیگران بپرهیزید.
  • به قول هایی که می دهید عمل کنید.
  • اقلام یافت شده را بدون انتظار دریافت جایزه برگردانید.
  • وقتی اشتباه می کنید بپذیرید.
  • اگر پول زیادی به شما پس داده شد به صندوقدار اطلاع دهید.

امانتداری در محل کار به چه معناست؟

در محیط کار، رفتار با امانتداری اغلب به معنای نشان دادن ارزش های اصلی خود در تمام تلاش هاست. در اینجا چند رفتار وجود دارد که نشان دهنده امانتداری است:

  • قابل اعتماد بودن و انجام تعهدات
  • هنگام برقراری ارتباط با دیگران، صریح و صادق باشید
  • خود را مسئول نگه دارید و به کاستی های خود اقرار کنید

مهم است که کارمندان صرف نظر از بخش یا سطح شغلی خود امانتداری را رعایت کنند. با این حال، امانتداری در موقعیت‌های رهبری که افراد این فرصت را دارند که برای دیگران نمونه باشند، بسیار مهم است. با گنجاندن ارزش های قوی در رفتار خود، می توانید به تشویق سایر کارمندان به انجام همین کار کمک کنید.

مربوط:

چگونه امانتداری را در محل کار نشان دهیم

چه در یک کسب و کار کوچک یا یک شرکت بزرگ کار کنید، تعهد شما به امانتداری بر محل کار تأثیر می گذارد. رفتار با امانتداری نه تنها به کارفرمایان کمک می کند که نشان دهید توانایی انجام مسئولیت هایی را دارید که می توانند شغل شما را ارتقا دهند، بلکه به پرورش فرهنگ مثبت شرکت نیز کمک می کند.

در اینجا چندین اقدام وجود دارد که می توانید برای نشان دادن امانتداری و تأثیرگذاری بر محیط کار خود انجام دهید:

۱.برای کار خود را آماده نشان دهید

به موقع در محل کار خود حاضر شوید و آماده انجام وظایف باشید. اگر درگیری یا یک کار اورژانسی شخصی دارید، به جای اینکه دیر بیایید یا بدون اطلاع قبلی از محل کار غیبت کنید، حتماً بلافاصله به مدیر اطلاع دهید.

۲.یک مثال مثبت بزنید

چه در موقعیت رهبری باشید چه نباشید، بسیار مهم است که الگوی خوبی برای افراد اطرافتان باشید. اگر رفتار مثبتی از خود نشان دهید، دیگران نیز بیشتر تشویق خواهند شد که همین کار را انجام دهند.

۳.در هنگام درگیری محترمانه رفتار کنید

داشتن امانتداری به این معنی است که از نظرات ایده های خود دفاع می کنید، اما همچنین به این معنی است که از صحبت های منفی در مورد دیگران یا استفاده از زبان غیر حرفه ای خودداری می کنید. وقتی با کسی مخالفت می کنید، زمانی را به در نظر گرفتن دیدگاه او اختصاص دهید و با احترام پاسخ دهید.

مطالب مرتبط: ۵ نمونه از تعارض در محل کار (با راه حل)

۴.مسئولیت پذیری را تمرین کنید

مهم است که به اشتباهات خود اعتراف کنید و خود را مسئول اشتباهات خود بدانید حتی زمانی که هیچ کس دیگری آن را تماشا نمی کند. برای مثال، اگر نتوانستید به هدفی دست یابید، باید وضعیت را برای سرپرست خود توضیح دهید و راه هایی را برای جلوگیری از نتیجه مشابه در آینده جستجو کنید.

۵.سیاست های شرکت را دنبال و اجرا کنید

خط‌مشی‌های شرکت برای ایمن نگه‌داشتن کارکنان، تقویت حرفه‌ای بودن و ارتقای بهره‌وری تدوین شده‌اند.  برای درک این قوانین و رعایت آنها وقت بگذارید.

مطالب مرتبط:

۶.اخلاق کاری خود را بهبود بخشید

برای اطمینان از اینکه کار شما به خوبی انجام شده و در تاریخ مقرر یا قبل از آن تکمیل شده است، وقت بگذارید. سعی کنید در ساعات کاری کارآمد باشید و هر کار یا تکلیفی را با اشتیاق و انگیزه انجام دهید.

۷.به اموال احترام بگذارید

با وسایل دیگران از جمله اموال شرکت با دقت رفتار کنید. از بردن لوازم تجاری برای استفاده شخصی خودداری کنید و حتماً اقلام را به صاحبان آنها برگردانید.

مطالب مرتبط:

نمونه هایی از امانتداری

برای زمینه بیشتر در مورد نحوه اعمال امانتداری، در اینجا چند سناریو مربوط به امانتداری در محل کار وجود دارد:

مثال ۱: مقابله با شایعات

در طول ناهار، همکاران جونا شروع به انتقاد از ناتوانی یکی از همکاران در رعایت ضرب الاجل‌ها و کوتاهی مدیرشان در رسیدگی به وضعیت کردند. جونا پس از اطمینان از درک نگرانی های آنها، به همکارانش پیشنهاد داد که نگرانی های خود را مستقیماً با کارمند و مدیر در میان بگذارند.

مثال ۲: تصمیم گیری های سخت

کیانا توسعه‌دهنده‌ای بود که وظیفه توسعه کد یک محصول جدید را داشت. اگرچه او چندین ماه روی کد کار می کرد، اما همچنان به بن بست می رسید. به جای وصله کردن یک راه حل موقت که به او اجازه می دهد از کدی که برای ایجاد آن زحمت کشیده استفاده کند، تصمیم گرفت این مشکل را با تیم خود برای جمع سپاری راه حل در میان بگذارد. هدف اصلی او این بود که اطمینان حاصل کند که کد منجر به مشکلاتی نمی شود و/یا کیفیت محصول را تضعیف نمی کند.

مثال ۳: پرداختن به مسائل مربوط به امانتداری

امیرا، نماینده فروش یک شرکت نرم افزاری، یک مشتری بالقوه از او پرسید که آیا فناوری شرکت می تواند عملکرد خاصی را که برای نیازهای تجاری او حیاتی است انجام دهد.  او مطمئن نبود که نرم افزار بتواند نیازهای مشتری را برطرف کند، بنابراین به او گفت که باید از تیم توسعه  بپرسد بعد دوباره با او تماس بگیرد. امیرا به جای ارائه اطلاعات غلط بالقوه فقط برای فروش، ابتدا با تیم توسعه تماس گرفت. پس از تعیین اینکه محصول می تواند عملکرد درخواستی را انجام دهد، به مشتری خود اطلاع داد. امیرا نه تنها از فروش سود برد، بلکه اعتماد و احترام مشتری خود را نیز به دست آورد.

مثال ۴: اعتبار دادن

مارکو بیش از شش ماه بود که روی یک پروژه کار می کرد و نزدیک به اتمام بود. او در آخرین پله پروژه گیر کرده بود و مشکل داشت. همکار او، ایوون، در آنجا توقف کرد و متوجه پروژه ای شد که مارکو روی آن کار می کرد. او راهنمایی مفیدی در مورد چگونگی تکمیل مرحله نهایی به او داد. مارکو از مشاوره ایوون تشکر کرد و در جلسه بعدی با مدیرش توضیح داد که چگونه تخصص ایوان به او کمک کرد تا پروژه را به پایان برساند.

مطالب مرتبط: نکاتی برای نشان دادن اخلاق کاری

نکات سریع برای حفظ امانتداری در محل کار

در زیر چند نکته وجود دارد که می توانید برای حفظ امانتداری در محل کار خود دنبال کنید:

  • با مثال رهبری کنید.
  • ارتباط باز و صریح را تمرین کنید.
  • پاسخگوی اعمال خود باشید.
  • رفتار نامناسب و غیراخلاقی را گزارش دهید.
  • متمدن و محترم باشید.
  • صبر و کنترل عاطفی را به کار ببندید.

امانتداری برای موفقیت در هر نقشی ضروری است و می تواند به شما در پیشرفت شغلی کمک کند.  با متعهد ماندن به اصول اخلاقی خود ، می توانید الگوی مثبتی برای دیگران قرار دهید و تجربه بهتری را در محل کار برای همه تضمین کنید.

مرتبط: راهنمای کامل برای امانتداری در محل کار

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: