مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها

مهارت های بین فردی

ارتباط بین فردی چیست؟

ارتباط بین فردی فرآیند تبادل چهره به چهره افکار، عقاید، احساسات و عواطف بین دو یا چند نفر است. این شامل عناصر کلامی و غیرکلامی تعامل شخصی است.

مهارت های بین فردی چیست؟

مهارت های بین فردی ویژگی هایی هستند که هنگام تعامل و برقراری ارتباط با دیگران به آنها تکیه می کنید . آنها سناریوهای مختلفی را پوشش می دهند که در آن ارتباط و همکاری ضروری است.

این مهارت ها شامل توانایی برقراری ارتباط و ایجاد روابط با دیگران است. این مهارت‌ها که اغلب به آن مهارت‌های مردمی می‌گویند، تمایل دارند هم ویژگی‌های شخصیتی ذاتی شما و هم اینکه چگونه یاد گرفته‌اید با موقعیت‌های اجتماعی خاص کنار بیایید در خود بگنجانند. مهارت های بین فردی موثر می تواند در طول فرآیند مصاحبه شغلی به شما کمک کند و می تواند تأثیر مثبتی بر پیشرفت شغلی شما داشته باشد.

چند نمونه از مهارت های بین فردی عبارتند از:

در یک محیط کاری، مهارت های قوی بین فردی دارایی است که می تواند به شما کمک کند تا در پیچیدگی، تغییر و وظایف روزمره برنامه ریزی و مسیریابی کنید.

چرا مهارت های بین فردی مهم است؟

مهارت های بین فردی قوی می تواند به شما در طول فرآیند مصاحبه شغلی کمک کند زیرا مصاحبه کنندگان به دنبال متقاضیانی هستند که بتوانند به خوبی با دیگران کار کنند. آنها همچنین به شما کمک می کنند تقریباً در هر شغلی با کمک به درک افراد دیگر و تنظیم رویکرد خود برای همکاری مؤثر با یکدیگر، موفق شوید. به عنوان مثال، در حالی که یک مهندس نرم افزار ممکن است بیشتر وقت خود را به طور مستقل روی کد کار کند، ممکن است نیاز به همکاری با برنامه نویسان دیگر داشته باشد تا محصولی را به طور موثر به بازار عرضه کند.

این امر به ویژه زمانی که شرکت‌های بیشتری از چارچوب‌های مبتنی بر همکاری سریع برای انجام کار استفاده می‌کنند، صادق است. کارفرمایان به دنبال کارگرانی خواهند بود که هم بتوانند وظایف فنی را عالی انجام دهند و هم به خوبی با همکاران ارتباط برقرار کنند.

نمونه هایی از مهارت های بین فردی

برخلاف مهارت‌های فنی یا «سخت»، مهارت‌های بین فردی مهارت‌های «نرم» هستند که به راحتی در صنایع و موقعیت‌ها قابل انتقال هستند. کارفرمایان برای مهارت‌های بین فردی ارزش قائل هستند زیرا به ایجاد محیط‌های کاری مثبت کمک می‌کنند و به حفظ جریان کار کارآمد کمک می‌کنند.

در اینجا لیستی از مهارت های بین فردی برای شما آورده شده است تا بتوانید مهارت های بین فردی که ممکن است برای کارفرمایان ارزشمند است را شناسایی کنید:

۱.گوش دادن فعال

گوش دادن فعال به معنای گوش دادن به دیگران با هدف جمع آوری اطلاعات و تعامل با گوینده است. شنوندگان فعال هنگام گفتگو با دیگران از رفتارهای منحرف کننده اجتناب می کنند. این می تواند به معنای کنار گذاشتن یا بستن لپ تاپ یا دستگاه های تلفن همراه در حین گوش دادن، و پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات در صورت درخواست باشد.

۲.قابل اعتماد بودن

در هر شرایطی می توان به افراد قابل اطمینان اعتماد کرد. این می تواند شامل هر چیزی از وقت شناس بودن تا عمل به وعده ها باشد. کارفرمایان برای کارگران قابل اعتماد ارزش بسیاری قائل هستند و به آنها در انجام وظایف و تکالیف مهم اعتماد دارند.

۳.همدلی

هوش هیجانی یک کارگر این است که چقدر نیازها و احساسات دیگران را درک می کند. کارفرمایان ممکن است کارکنان دلسوز یا مهربان را برای ایجاد یک محل کار مثبت و با عملکرد بالا استخدام کنند.

۴.رهبری

رهبری یک مهارت مهم بین فردی است که شامل تصمیم گیری موثر است. رهبران مؤثر بسیاری از مهارت‌های بین فردی دیگر مانند همدلی و صبر را برای تصمیم‌گیری به کار می‌گیرند. مهارت های رهبری می تواند توسط مدیران و مشارکت کنندگان فردی استفاده شود. در هر نقشی، کارفرمایان برای افرادی که برای رسیدن به اهداف مشترک مالکیت را به دست می گیرند، ارزش قائل هستند.

۵.کار گروهی

توانایی کار با هم به عنوان یک تیم در هر محل کاری بسیار ارزشمند است. کار تیمی شامل بسیاری از مهارت های بین فردی دیگر مانند ارتباط، گوش دادن فعال، انعطاف پذیری و مسئولیت است. کسانی که بازیکنان تیم خوبی هستند، اغلب وظایف مهمی در محل کار به آنها محول می شود و ممکن است به عنوان کاندیدای خوبی برای ترفیع دیده شوند.

مشاغلی که نیاز به مهارت های بین فردی دارند

هر شغلی که برای آن درخواست می دهید به نوعی مهارت های بین فردی نیاز دارد. برخی از مشاغلی که بیش از سایرین بر مهارت های قوی بین فردی متکی هستند عبارتند از:

معلمان

معلمان برای همکاری با یکدیگر، مدیران، دانش آموزان و والدین به مهارت های بین فردی قوی نیاز دارند. یک معلم همدل و صبور می تواند به دانش آموزان کمک کند تا به طور موثر در آموزش خود بیاموزند و رشد کنند.

دستیاران اداری

دستیاران اداری در کنار سایر مهارت های بین فردی باید بسیار قابل اعتماد باشند. آنها همچنین به طور منظم با مشتریان یا ارباب رجوع ها در تماس هستند و مهارت های بین فردی را به یک وظیفه ضروری شغل تبدیل می کنند.

پرستاران

آسایش و مراقبت از بیماران یک مهارت کلیدی برای پرستاران است. مهارت های بین فردی از هر نوع برای این حرفه ضروری است، به ویژه همدلی و صبر.

مدیران بازاریابی

بازاریابی به چندین مهارت فنی و نرم نیاز دارد. مهارت های ارتباط بین فردی بخش مهمی از بازاریابی و مدیریت بازاریابی است ، زیرا متخصصان بازاریابی نه تنها در توسعه کمپین های بازاریابی به طور مشترک کار می کنند، بلکه با مشتریان و تیم های فروش نیز همکاری می کنند.

نمایندگی های خدمات مشتری

خدمات رسانی به مشتری به سطح بالایی از مهارت های مردمی نیاز دارد. افرادی که در بخش خدمات مشتری کار می کنند بیشتر ساعات کاری خود را با مشتریانی که ممکن است ناامید، گیج یا عصبانی باشند، سپری می کنند. مهارت های ارتباطی به ویژه صبر، همدلی و گوش دادن فعال ضروری است.

چگونه مهارت های بین فردی را تقویت کنیم

در حالی که تمرین مهارت‌های بین فردی می‌تواند آسان به نظر برسد، زیرا شما به طور روزانه با دیگران تعامل دارید، ایجاد یک برنامه عمدی می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت پیشرفت کنید. راه های زیر را برای بهبود مهارت های بین فردی خود در نظر بگیرید:

  • در کارگاه ها یا کلاس های آنلاین شرکت کنید. چندین کارگاه، کلاس‌های آنلاین و ویدیوهایی در مورد روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید مهارت‌های بین فردی را تمرین کنید. در حالی که بسیاری از آنها رایگان هستند، برخی با هزینه در دسترس هستند.
  • به دنبال فرصت هایی برای ایجاد روابط باشید. اگر از خانه کار می‌کنید یا فرصت‌های زیادی برای ایجاد مهارت‌های بین فردی ندارید، می‌توانید به یک گروه ملحق شوید. این می تواند مربوط به کار شما باشد، مانند شبکه سازی یا گروه های خاص صنعت، یا به سادگی گروهی که علاقه یا سرگرمی مشابهی دارند.
  • در مورد راه هایی که می تواند تعاملات شما را بهبود بخشد، فکر کنید. زمانی را به مرور تعاملات خود اختصاص دهید و راه هایی را که می توانستید تعامل موثرتری داشته باشید در نظر بگیرید. این ممکن است کلمات خاصی باشد که گفته اید، روش هایی که واکنش نشان داده اید یا زبان بدنی که استفاده کرده اید.
  • از دوستان یا همکاران قابل اعتماد انتقاد سازنده بخواهید. دریافت دیدگاه شخص ثالث در مورد سطح مهارت و روش های خاصی که می توانید آن را بهبود بخشید، مفید است. از دوستان یا همکاران مورد اعتماد خود بخواهید تا انتقادات سازنده ای در مورد مهارت های بین فردی شما ارائه کنند.
  • سایر تعاملات بین فردی مثبت را مشاهده کنید. همچنین یادگیری با مشاهده استفاده دیگران از مهارت های بین فردی می تواند مفید باشد. تعاملات مثبت اطرافیان خود را مشاهده کنید و ویژگی هایی را که تحسین می کنید در روابط خود به کار ببرید.
  • به دنبال راهنمایی باشید. از کسی که به او اعتماد، تحسین و احترام می گذارید بخواهید که در مورد بهبود مهارت های بین فردی و پیشرفت در حرفه تان به شما مشاوره دهد،این به طور کلی می تواند راه بسیار موثری برای یادگیری باشد.

تعیین اهداف برای خودتان نیز می‌تواند ساختاری ایجاد کند و با درک اینکه چه زمانی و چگونه بهبودهای کافی انجام داده‌اید، یادگیری شما را کارآمدتر می‌کند.

چگونه می توان مهارت های بین فردی را هنگام درخواست شغل برجسته کرد

در طول مرحله درخواست شغل و مصاحبه، می توانید مهارت های بین فردی خود را در رزومه ود برجسته کنید. پس از اینکه با موفقیت استخدام شدید، باید به حفظ مهارت های خود و توسعه مهارت های جدید ادامه دهید.

از جمله مهارت های بین فردی در رزومه

در رزومه خود، چند مهارت کلیدی بین فردی را در بخش «مهارت ها» قرار دهید. به طور کلی، بهترین مهارت‌ها برای قرار دادن رزومه ، مهارت‌هایی هستند که مطمئن باشید با هر یک از مراجعی که در درخواست شغلی خود فهرست می‌کنید تأیید می‌شوند. آگهی استخدام را مرور کنید تا متوجه شوید کدام یک از مهارت های شما با شغلی که برای آن درخواست می دهید مرتبط است و کدام یک را باید در رزومه خود اولویت بندی کنید.

بخش مهارت های رزومه شما ممکن است به شکل زیر باشد:

مهارت های فنی: سیستم های POS، Excel، HTML، سیستم های تلفن دیجیتال

مهارت های اضافی: بازیکن تیمی موثر، ارتباط پذیری و همکاری بالا، شنونده فعال، محقق مبتکر

همچنین می توانید نمونه هایی از مهارت های بین فردی خود را در قسمت تجربه رزومه خود ارائه دهید. این کار را با گنجاندن مثال های عینی از نحوه کار با دیگران و نتایجی که به دست آورده اید انجام دهید. به عنوان مثال: “همکاری با طراحان، کپی‌نویسان و استراتژیست‌ها در ابتکار تغییر برند که منجر به افزایش ۳۰ درصدی بازدید از وب‌سایت شد.”

مهارت های بین فردی در مصاحبه شغلی و در حین کار

مهارت های بین فردی شما هم در طول مصاحبه شغلی و هم در حین کار ضروری خواهد بود.

در طول مصاحبه شغلی شما، مدیر استخدام ممکن است به دنبال این باشد که ببیند شما چقدر فعالانه گوش می دهید، ارتباط چشمی خود را حفظ می کنید و آیا مودب و محترم هستید یا خیر. مصاحبه شغلی نیز فرصت خوبی برای نشان دادن قابل اعتماد بودن است. برای مثال، زودتر رسیدن به مصاحبه، نشان می دهد که شما در مصاحبه جدی هستید و به وقت مصاحبه کننده احترام می گذارید.

هنگامی که با موفقیت شغلی پیدا کردید، همچنان بر مهارت های بین فردی تکیه خواهید کرد. با نشان دادن قابل اعتماد بودن خود، به دست گرفتن ابتکار عمل برای رهبری و تأثیر مثبت بر همکاران خود، می توانید به عنوان یک هم تیمی مشارکتی شهرت قوی داشته باشید.

مهارت های ارتباط بین فردی به طور فزاینده ای توسط کارفرمایان در هر صنعتی ارزشمند است. صرف نظر از نوع شغلی که به دنبال ورود به آن هستید، توانایی شما در کار خوب با همکاران و کارفرما ممکن است تأثیر خوبی بگذارد و منجر به رشد شغلی مثبت شود.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

14 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *