مدیران فناوری اطلاعات (IT) بخشهای فناوری اطلاعات را در یک شرکت رهبری میکنند و به هدایت تیم خود کمک میکنند و در عین حال وظایف پیشرفتهای را در رابطه با پیشرفت فناوری شرکت انجام میدهند. اگر علاقه مند به تبدیل شدن به یک مدیر فناوری اطلاعات هستید، یادگیری مهارت های مشترک آنها می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این مسیر شغلی برای شما مناسب است یا خیر.
در این مقاله، مهارتهای کلیدی مدیران فناوری اطلاعات را با مثالهایی شرح میدهیم و نکاتی را برای تأکید بر آنها در طول جستجوی شغلی ارائه میدهیم.
مهارت های مدیر فناوری اطلاعات در محل کار
مهارتهای مدیر فناوری اطلاعات، مهارتهای فنی و بین فردی است که به مدیران فناوری اطلاعات کمک میکند تا در نقشهای خود موفق شوند. آنها برای شرکتهایی در بسیاری از صنایع کار میکنند، جایی که بخشهای فناوری اطلاعات یا IT را هدایت میکنند.
یک مدیر فناوری اطلاعات ممکن است از مهارت های خود برای انجام وظایف زیر استفاده کند:
- مصاحبه و استخدام نامزدها برای موقعیت های IT
- نظارت بر تکنسین ها و متخصصان فناوری اطلاعات
- رهبری پروژه های استراتژیک برای بهبود زیرساخت فناوری اطلاعات شرکت یا توسعه استراتژی فناوری اطلاعات برای یک شرکت
- توصیه محصولات نرم افزاری به رهبران شرکت
- آموزش کارمنداندر استفاده از پلتفرم های خاص شرکت، مانند ویکی ها و اینترانت ها
- هدایت جلسات تیم فناوری اطلاعات برای تعیین اهداف
- ارزیابی عملکرد کارکنان فناوری اطلاعات
- عیب یابی مشکلاتی که کارمندان با رایانه، اینترنت یا سایر فناوری ها دارند
مطالب مرتبط: چگونه مدیر فناوری اطلاعات شویم؟
نمونه مهارت های مدیر فناوری اطلاعات
مدیران فناوری اطلاعات برای انجام مسئولیت های روزانه و رهبری تیم خود بر مجموعه مهارت های خود تکیه می کنند. در اینجا چند نمونه از مهارت های مدیر فناوری اطلاعات آورده شده است:
۱. مدیریت تیم
مدیریت تیم یک مهارت مهم برای مدیران فناوری اطلاعات است زیرا به آنها اجازه می دهد تا بخش های خود را به طور موثر رهبری کنند. مدیریت تیم شامل الهام بخشیدن به سایر متخصصان و کمک به آنها برای رسیدن به اهداف شرکت است. مدیران تیم کارآمد همچنین اطمینان حاصل می کنند که هر یک از اعضای تیم کمک مورد نیاز خود را دریافت می کند و هر مشکلی را که ممکن است بخش آنها با آن مواجه شود برطرف می کند.
۲. ارتباطات
مدیران فناوری اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و دستورالعمل ها با تیم خود به مهارت های ارتباطی کلامی و نوشتاری قوی نیاز دارند. مهارت های ارتباطی برای اکثر حرفه ای ها ضروری است، به ویژه کسانی که در موقعیت های رهبری هستند، زیرا باعث ایجاد فرهنگ سالم در محل کار و افزایش بهره وری می شوند. مدیران فناوری اطلاعات هنگام ارائه راهنمایی به تیم خود و صحبت با سایر متخصصان در مورد راه حل های تکنولوژیکی از مهارت های ارتباطی استفاده می کنند.
مطالب مرتبط: نحوه بهبود ارتباطات مدیریت
۳. تفکر استراتژیک
تفکر استراتژیک به متخصصان کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای بگیرند که بر کار آنها در آینده تأثیر مثبت می گذارد. مدیران فناوری اطلاعات از این مهارت ها برای برنامه ریزی پروژه ها، تعیین بودجه و واگذاری کار استفاده می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا تصمیمات هوشمندانه ای در مورد نحوه عملکرد پروژه های بخش خود بگیرند که کار با کیفیت بالا و بهره وری را تشویق می کند.
۴. مذاکره
مدیران فناوری اطلاعات با همکاران خود و دیگر متخصصان تجاری در مورد پیشرفت های تکنولوژیکی، سیاست های شرکت و انتظارات پروژه مذاکره می کنند. داشتن مهارت های مذاکره قوی به مدیران IT آموزش می دهد تا بتوانند با سایر متخصصان همکاری کنند تا به توافقی برسند که برای هر دو طرف درگیر مفید باشد. اگرچه نکات و راهنمایی هایی وجود دارد که متخصصان برای بهبود مهارت های مذاکره خود از آنها پیروی می کنند، مدیران فناوری اطلاعات اغلب این مهارت را از طریق تجربه به دست می آورند.
مطالب مرتبط: چگونه در هر مرحله از حرفه خود مذاکره کنید
۵. تحقیق
مدیران فناوری اطلاعات برای ادامه تحصیل و مطلع شدن از پیشرفتهای فناوری در صنعت خود به مهارتهای تحقیقاتی قوی نیاز دارند. این متخصصان همچنین از مهارت های تحقیقاتی خود برای یافتن بهترین راه حل ها برای مسائلی که بخششان به آن می پردازد استفاده می کنند. تواناییهای تحقیق همچنین به مدیران فناوری اطلاعات کمک میکند تا بهروزرسانیهای سیستم را برای شرکت خود توصیه کنند و به آنها اجازه میدهند محصولات فناوری مناسب برای نیازهای شرکت خود را پیدا کنند.
مطالب مرتبط: مهارت های تحقیق چیست؟ تعریف، مثال ها و نکات
۶. مدیریت مالی
از آنجایی که مدیران فناوری اطلاعات بخش فناوری اطلاعات شرکت خود را رهبری می کنند، اغلب باید مهارت های مدیریت مالی قوی داشته باشند. از آنجایی که بسیاری از مدیران IT بودجه بخش خود را کنترل می کنند، مهارت های مدیریت مالی به این متخصصان کمک می کند تا در مورد هزینه های خود تصمیمات استراتژیک بگیرند. این ممکن است شامل برنامه ریزی برای خریدهای بخش از قبل یا انتخاب نحوه صرف مقدار بودجه ای باشد که می توانند به صلاحدید خود خرج کنند.
به عنوان مثال، یک مدیر فناوری اطلاعات ممکن است تصمیم بگیرد که بخشی از بودجه بخش را به جای میزبانی یک مهمانی کاری تعطیلات، صرف پاداش های فردی برای کارکنان فناوری اطلاعات کند.
مطالب مرتبط: چگونه یک بودجه را مدیریت کنیم
۶. سازمان
مهارتهای سازمانی به رهبران کمک میکند تا مسئولیتهای خود و کارکنان خود را پیگیری کنند. از آنجایی که مدیران فناوری اطلاعات بر چندین کارمند نظارت دارند، مهارتهای سازمانی به آنها اجازه میدهد تا بر عملکرد کارکنان نظارت داشته باشند، وظایف کاری را محول کنند و محیط کاری امن و مرتب را حفظ کنند. مهارتهای سازمانی در مدیریت فناوری اطلاعات گاهی شامل جذب کمکهای اضافی برای وظایف مدیریتی از طریق ارتقاء افراد حرفهای به رهبران تیم یا مربیان است. این مهارت همچنین به مدیران فناوری اطلاعات در برنامه ریزی پروژه ها کمک می کند.
مطالب مرتبط: سازمان پروژه چیست؟ تعریف، انواع و مراحل ساختار
۷. مدیریت زمان
مهارت های مدیریت زمان به متخصصان این امکان را می دهد که ضرب الاجل ها را رعایت کنند، یک برنامه ثابت داشته باشند و بهره وری خود را افزایش دهند. از آنجایی که مدیران فناوری اطلاعات هم در سیستمهای فناوری و هم در شیوههای مدیریتی تخصص دارند، این متخصصان مسئولیتهای مربوط به وظایف IT و مدیران را مدیریت میکنند. مدیران فناوری اطلاعات به منظور مدیریت تمام وظایف روزانه خود، مهارت های مدیریت زمان را توسعه می دهند. این به آنها کمک می کند تا کارآمدتر شوند و اعضای تیم خود را تشویق می کنند تا سطح بهره وری خود را افزایش دهند.
۸. مدیریت تعارض
از آنجایی که آنها رهبران بخش هستند، مدیران فناوری اطلاعات مسئول مدیریت هرگونه تعارضاتی هستند که در تیم آنها ایجاد می شود. هنگام پرداختن به تضادها، مدیران فناوری اطلاعات به تک تک افراد حرفه ای درگیر در تعارض گوش می دهند تا درک درستی از موضوع داشته باشند. سپس راه حل مناسبی برای مشکل پیدا می کنند. گاهی اوقات تضادهایی که مدیران فناوری اطلاعات به آن می پردازند به جای سایر کارکنان به سیستم های فناوری اطلاعات مربوط می شود. از آنجایی که این نوع مسائل نیازمند رویکرد متفاوتی برای حل تعارض هستند، مدیران فناوری اطلاعات به سطح پیشرفته ای از مهارت های مدیریت تعارض نیاز دارند.
مرتبط: ۹ گام کلیدی برای حل تعارض در محل کار
۹. گوش دادن
مهارت های گوش دادن برای مدیران فناوری اطلاعات مهم است زیرا به آنها اجازه می دهد بازخورد تیم خود را بپذیرند و آنها را در مورد موقعیت هایی که اعضای تیمشان ممکن است به کمک نیاز داشته باشند آگاه کنند. به عنوان مثال، اگر یک کارمند به مدیر فناوری اطلاعات خود بگوید که با یک کار خاص مشکل دارد، مدیر از مهارتهای شنیداری او برای تشخیص تلاش کارمند و درک کامل دامنه مشکل استفاده میکند.
۱۰. تفویض اختیار
هنگام برنامه ریزی پروژه ها، مدیران فناوری اطلاعات از مهارت های تفویض اختیار استفاده می کنند تا تواناترین کارمندان را به وظایف پروژه اختصاص دهند. مهارتهای تفویض اختیار به این متخصصان اجازه میدهد تیمهای مؤثری بسازند و حجم کاری خود را مدیریت کنند. هنگام واگذاری وظایف، مدیران فناوری اطلاعات اغلب استعدادهای فردی اعضای تیم خود را در نظر می گیرند تا از سطح بالایی از بهره وری اطمینان حاصل کنند و به کارکنان اجازه دهند تا بر روی وظایفی کار کنند که به بهترین وجه مناسب آنهاست.
مطالب مرتبط: تفویض اختیار در مدیریت: تعریف، صفات و نکات
۱۱. مهارت فنی
اگرچه بسیاری از مهارتهای مدیران فناوری اطلاعات شامل مسئولیتهای آنها بهعنوان رهبر میشود، آنها هنوز باید دانش پیشرفتهای از سیستمهای فناوری داشته باشند. این مهارت به آنها اجازه میدهد تا مسائل را عیبیابی کنند و اهداف فناوری شرکت را درک کنند. مدیران فناوری اطلاعات اغلب از سطح بالایی از مهارت فنی برخوردار هستند تا اطمینان حاصل کنند که اعضای تیمشان می توانند برای راهنمایی در مورد مسائل مربوط به فناوری به آنها مراجعه کنند.
۱۲. برنامه ریزی
مهارت های برنامه ریزی یک مدیر فناوری اطلاعات به آنها امکان سازماندهی پروژه ها، بودجه ها و پرزنت ها را می دهد. داشتن مهارت های برنامه ریزی قوی برای متخصص ها در موقعیت های رهبری مهم است زیرا به آنها اجازه می دهد تا آینده تیم و شرکت خود را در نظر بگیرند و راهبردی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند. مدیران فناوری اطلاعات از چندین ابزار برای کمک به برنامه ریزی استفاده می کنند، از جمله نقشه های پروژه و نرم افزارهایی که به طور خاص برای فرآیند برنامه ریزی طراحی شده اند.
چگونه مهارت های مدیر فناوری اطلاعات خود را بهبود بخشید
برای بهبود مهارت های مدیریت فناوری اطلاعات، سعی کنید مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. خودآگاهی را در خود پرورش دهید
به منظور درک اینکه به عنوان یک مدیر فناوری اطلاعات باید چه مهارت هایی را بهبود بخشید، حس خودآگاهی را در خود ایجاد کنید. این شامل انعکاس توانایی ها و شیوه های خود به عنوان یک متخصص و رهبر فناوری اطلاعات است. سعی کنید به راه هایی برای آزمایش توانایی های خود فکر کنید و در حین متعهد شدن به بهبود مهارت های خود، پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید.
۲. بازخورد را تشویق کنید
در نظر بگیرید که از اعضای تیم خود در مورد عملکرد شغلی خود بازخورد بخواهید. بازخورد تشویقی به شما کمک میکند تا مناطقی را که میتوانید بهبود بخشید، کشف کنید. سعی کنید یک نظرسنجی برای کارمندان خود بفرستید تا آنها به طور ناشناس در مورد توانایی های شما نظر دهند. دریافت بازخورد همچنین به شما کمک می کند تا ایده های جدیدی را برای رهبری خود در نظر بگیرید و اغلب محیط کار شما را بهبود می بخشد.
۳. گواهینامه ها را دنبال کنید
به دنبال گواهینامه هایی باشید که می توانند شغل شما را ارتقا دهند یا توانایی های شما را به عنوان یک مدیر فناوری اطلاعات تقویت کنند. بسته به نتایج نظرسنجیهای خود و کارمندان، ممکن است بخواهید گواهینامههای مرتبط با فناوری اطلاعات یا گواهینامه های رهبری را دنبال کنید. اگر نمی خواهید گواهینامه جدیدی را دنبال کنید، در مورد گواهینامه های فعلی خود تحقیق کنید تا مشخص کنید که آیا نیاز به تمدید آنها دارید یا می توانید به سطح دیگری از گواهینامه ارتقا پیدا کنید.
مرتبط: ۱۰ گواهینامه فناوری اطلاعات پردرآمد
۴. تمرین های مهارت سازی را امتحان کنید
شرکت در کارگاهها یا انجام تمرینهایی برای ایجاد مهارتهای خاصی که میخواهید در آنها پیشرفت کنید، در نظر بگیرید. برخی از متخصصان پرزنت هایی در مورد چگونگی بهبود مهارت ها ارائه می دهند که ممکن است در منطقه شما یا به صورت آنلاین در دسترس باشد. مزیت این کارگاهها و تمرینهای مهارتسازی این است که اغلب میتوانید آنها را به تنهایی انجام دهید و به شما امکان میدهد مهارتهای خود را در زمانی که برای شما راحتتر است، توسعه دهید.
مطالب مرتبط: ۷ بازی ذهن ساز برای بهبود مهارت های حرفه ای شما
۵. کمک بخواهید
در نظر بگیرید که از یک مربی حرفه ای یا یک رفیق در شرکت کمک یا مشاوره برای ایجاد مهارت های مدیر فناوری اطلاعات خود بخواهید. شما ممکن است با یک متخصص کار کنید که می تواند از مشاوره شما بهره مند شود. اگر مربی یا همکار ندارید که بتواند به شما کمک کند، در نظر داشته باشید که با شخص دیگری در شبکه خود ارتباط برقرار کنید. به اشتراک گذاشتن نکاتی در مورد چگونگی توسعه مهارت های خاص به شما کمک می کند تا با بهبود مهارت های مدیر فناوری اطلاعات خود، روابط حرفه ای ایجاد کنید.
مطالب مرتبط: نحوه نوشتن یک رزومه حرفه ای فناوری اطلاعات (شامل نمونه الگو)
چگونه مهارت های مدیر فناوری اطلاعات خود را برجسته کنیم
تأکید بر مهارتهای مدیر فناوری اطلاعات در طول جستجوی شغل میتواند به شما کمک کند تا شغلی پربار در رشته خود داشته باشید. در اینجا نحوه برجسته کردن مهارت های کلیدی در بخش های مختلف برنامه آورده شده است:
در رزومه و نامه درخواست شما
مکانهای مختلفی وجود دارد که میتوانید در رزومه و نامه درخواست خود بر مهارتهای خود تأکید کنید، که اغلب اولین برداشتی است که یک مدیر استخدام از شما به عنوان یک نامزد دارد. در نظر بگیرید که یک بخش ویژه برای مهارت ها در رزومه خود اضافه کنید، جایی که می توانید توانایی های مرتبط خود را فهرست کنید.
این بخش را برای هر شغل سفارشی کنید تا رزومه شما دارای کلمات کلیدی مرتبط با شرایط شغلی باشد. همچنین میتوانید جزئیات مشخصی در مورد دستاوردهای خود برای ارائه شواهدی از مهارتهای خود درج کنید. وقتی مشاغل گذشته را توصیف میکنید، دادههای قابل اندازهگیری درباره عملکرد خود، مانند تعداد کارمندانی که مدیریت کردهاید، درج کنید.
در طول مصاحبه شغلی
مصاحبه ها این فرصت را به شما می دهد تا مدرک بیشتری از توانایی های خود ارائه دهید و ویژگی های رهبری خود را الگو برداری کنید. در طول مصاحبه، به سؤالات متفکرانه پاسخ دهید و قبل از پاسخ دادن، چند لحظه به پاسخ خود فکر کنید. زمانی که مهارت های خود را نشان دادید، سعی کنید نمونه هایی از تجربیات گذشته را در آن قرار دهید.
برای مثال، اگر مصاحبهکننده از شما در مورد مهارتهای مدیریت پروژهتان بپرسد، ممکن است یک پروژه فناوری اطلاعات قبلی را که رهبری کردهاید، مانند انتخاب یک پلتفرم نرمافزار منابع انسانی جدید یا ایجاد یک ویکی فرآیند داخلی، توصیف کنید. هنگامی که این تجربیات را توصیف می کنید، تأثیر مهارت های خود را بر محصول نهایی برجسته کنید.
یک پاسخ