تعریف مهارتهای کلیدی مدیریت و مثال ها

مهارت های فنی

مهارت‌های مدیریت توانایی‌هایی هستند که شما را قادر می‌سازند یک تیم را رهبری کنید یا بر پروژه‌ها به طور مؤثر نظارت کنید. معمولاً مدیران این مهارت ها را برای طیف وسیعی از کارکردها در بازاریابی، تولید، مالی و منابع انسانی به کار می گیرند. اگر برای یک نقش رهبری در آینده آماده می شوید یا در حال حاضر مدیری هستید که می خواهد توانایی های خود را بهبود بخشد و رشد دهد، می توانید مهارت های مدیریتی را برای تصمیم گیری موثر توسعه دهید. در این مقاله به تعریف مهارت‌های مدیریتی می‌پردازیم، به شما توضیح می‌دهیم که چه هستند و مثال‌هایی ارائه می‌کنیم.

مهارت های مدیریت چیست؟

مهارت‌های مدیریتی ویژگی‌ها و توانایی‌هایی هستند که وظایف خاصی را در یک شرکت هدایت می‌کنند. دو نوع مهارت وجود دارد که برای پیشرفت و برتری در حرفه خود باید به آنها مسلط شوید: مهارت های سخت و مهارت های نرم.کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که تعادل مناسبی بین این دو داشته باشند، بنابراین شما می خواهید هر دو نوع مهارت را توسعه دهید تا یک مدیر موفق باشید.

مهارت‌های سخت، مهارت‌های فنی و مهارت‌های قابل آموزشی هستند که از طریق مدارس، کالج‌ها، برنامه‌های صدور گواهینامه و آموزش یاد می‌گیرید. آنها توانایی های مختص شغل یا صنعت شما هستند. اینها شامل برنامه نویسی نرم افزار، کار با ماشین آلات یا حتی کار با ابزارهای CAT برای ترجمه یک زبان خارجی است. مهارت های نرم شامل ارتباطات، خدمات مشتری، مدیریت زمان و رهبری است. این مهارت‌ها به هر شغلی قابل انتقال هستند و اغلب افراد یا مهارت‌های اجتماعی نامیده می‌شوند و توسعه آنها سخت‌تر است و برای کارفرمایان ارزشمند است.

مهارت های کلیدی مدیریت

مدیریت اهدافی را تعیین می کند و سپس تلاش های کارکنان را برای تکمیل آنها هماهنگ می کند که به تعداد قابل توجهی از مهارت ها نیاز دارد. مهارت های کلیدی برای توسعه بدون توجه به بخش یا صنعتی که در آن کار می کنید در این دسته بندی های اصلی گنجانده شده است:

۱.رهبری

رهبری فرآیندی است برای تأثیرگذاری بر کارمندان برای هدایت تلاش های شان در جهت دستیابی به اهداف. مهارت های رهبری، توانایی های اجرایی کلیدی هستند که شامل ارتباطات، مهارت های بین فردی، برنامه ریزی و متقاعدسازی می شود. نظارت بر کار تیم و سایر کارمندان به مهارت هایی برای هماهنگ کردن وظایف، ایجاد تیم، توسعه کارکنان، ارزیابی آنها و تحقق اهداف شرکت نیاز دارد.

نمونه هایی از مهارت های رهبری:

  • انتقاد سازنده
  • قاطعیت
  • تفویض وظایف
  • قابل اعتماد بودن
  • یکدلی
  • توانمندسازی
  • تیم سازی
  • امانتداری
  • مربیگری
  • ایجاد انگیزه در دیگران
  • صبر
  • مدیریت روابط

۲.برنامه ریزی

برنامه ریزی به معنای تعیین اهداف و تدوین مراحلی است که باید برای رسیدن به آن هدف بردارید. چندین مرحله برای برنامه ریزی وجود دارد که شامل ایجاد برنامه های بلندمدت استراتژیک و اهداف کوتاه برد عملیاتی و بودجه بندی برنامه می شود. به عنوان یکی از جنبه های حیاتی یک سازمان، برنامه ریزی می تواند اهداف و مقاصد شرکت را از طریق ایده ها و تحلیل های آینده نگر شناسایی کرده و به آنها دست یابد.

مسئولیت های برنامه ریزی یک مدیر شامل توسعه برنامه های استراتژیک و تاکتیکی، تشریح وظایف، برنامه ها، جدول زمانی و دستورالعمل ها برای دستیابی به اهداف و مقاصد در محدوده منابع شرکت است. برنامه ریزی یک مهارت رویایی برای تعیین اهداف و شناسایی کارآمدترین مسیر برای دنبال کردن است.

نمونه هایی از مهارت های برنامه ریزی:

بیشتر بخوانید: مهارت های تفکر انتقادی چیست و چگونه از آنها استفاده می شود؟

۳.استراتژی

مدیران از طریق برنامه ریزی استراتژیک به اهداف خود دست می یابند. در کنار حل مسئله، می توانید یک برنامه سنجیده تنظیم کنید، آن را اجرا کنید و به اهداف خود برسید. اگر با شکست مواجه شدید، مهارت کلیدی تفکر استراتژیک شما مفید خواهد بود و به شما این امکان را می دهد که خلاق باشید و از تجربیات قبلی استفاده کنید. تفکر استراتژیک با برنامه ریزی اهداف روزانه به دستیابی به چشم انداز بلند مدت شرکت کمک می کند. به عنوان مثال، شما فرآیندی را که اعضای تیم برای غلبه بر موانع، مشکلات و تکمیل پروژه ها در زمان مقرر باید انجام دهند، برنامه ریزی و تشخیص می دهید. مدیران استراتژیک همچنین قادر به شناسایی ناکارآمدی ها و تعیین راه حل های سریع هستند.

مثال هایی از مهارت های استراتژی:

مطالب مرتبط: مهارت های تحلیلی: تعاریف و مثال ها

۴.ارتباط

مدیران باید توانایی برقراری ارتباط موثر با مافوق، همکاران و کارکنان را بدون توجه به صنعت داشته باشند. به عنوان یک رهبر، مهارت های ارتباطی توسعه یافته تضمین می کند که اطلاعات صحیح در سراسر شرکت توزیع می شود و کارکنان به وضوح وظایف و تکالیف را درک می کنند. کارفرمایان همچنین از کارگران عصر دیجیتال امروزی می خواهند که بدانند چگونه پیام ها را شخصاً و از طریق دستگاه های الکترونیکی و رسانه های اجتماعی با موفقیت انتقال و دریافت کنند.

سه نوع اصلی ارتباط در محیط کار وجود دارد. آنها ارتباط کلامی، غیرکلامی و نوشتاری هستند. این تعاملات شامل ترکیبی از صحبت کردن، دریافت بازخورد، گوش دادن فعال، مکالمه و حتی پرزنت کردن از طریق ابزارهایی مانند پاورپوینت است. اگر بر همه انواع تعاملات تسلط داشته باشید تا افراد، تیم ها، پروژه ها را رهبری کنید و به اهدافتان به طور موثر برسید، کمک خواهد کرد.

نمونه هایی از مهارت های ارتباطی:

مرتبط: مهارت های بین فردی: تعریف و مثال

۵.سازماندهی

مهارت‌های سازمانی شامل یک منطقه کاری منظم، فهرست کارها و تعیین اولویت‌ها است. به عنوان یک مدیر، با تنظیم و شرکت در بسیاری از رویدادهای تقویم، جلسات، ضرب‌الاجل‌ها، جدول‌های زمانی و پروژه‌ها، چند کار را انجام خواهید داد. مهارت های سازمانی نیز شامل مدیریت زمان و اولویت بندی است. داشتن مهارت‌های سازمانی توسعه‌یافته به شما کمک می‌کند تا با حجم کاری خود همگام باشید،بر ضرب‌الاجل‌های تعیین شده در هدف خود باقی بمانید، اطمینان حاصل کنید که می‌توانید مطالب و گزارش‌ها را بیابید، رویدادهای غیرمنتظره را مدیریت کنید و استرس را کاهش دهید. مهارت های سازمانی به از بین بردن ارتباطات نادرست، اهمال کاری و حمایت از تعادل سالم کار و زندگی کمک می کند.

نمونه هایی از مهارت های سازمانی:

  • مهارت های اداری
  • مدیریت مهلت
  • هماهنگی رویداد
  • تعیین هدف
  • مدیریت پروژه
  • ثبت سوابق
  • برنامه ریزی
  • مدیریت زمان

مطالب مرتبط: ۱۵ مهارت مدیریتی موثر و نکاتی برای بهبود

نکاتی برای بهبود مهارت های مدیریتی

ارتقاء شغل خود به سمت یک نقش مدیریتی می تواند فرصت های پاداش زیادی را برای شما فراهم کند. وظیفه شما کمک به شرکت در رسیدن به اهداف و اجرای استراتژی های اصلی آن است. کارفرمای شما از شما انتظار دارد که یک تیم با عملکرد بالا ایجاد کنید و از آنها حمایت کنید. کلید موفقیت شما ایجاد مهارت های مدیریتی قوی است.

در اینجا پنج کار وجود دارد که می توانید برای توسعه مهارت های مدیریتی ذکر شده انجام دهید، به شما کمک می کند برای نقش آماده شوید و با چالش های جدید روبرو شوید:

۱.به دنبال فرصت هایی برای رهبری باشید

اگر هنوز ترفیع نگرفته اید، در موقعیت فعلی خود به دنبال فرصت های کوچک رهبری باشید و از آنها استفاده کنید. این توانایی های مدیریتی شما را به رئیستان نشان می دهد و تمایل شما را برای حرکت به جلو و مسئولیت پذیری نشان می دهد. در برخی موارد، ممکن است به شما در شناسایی نقاط ضعفی که می‌توانید در زمان انتظار برای ارتقاء اصلاح دهید، کمک کند.

۲.با مثال رهبری کنید

وظیفه یک رهبر الهام بخشیدن به افراد دیگر است. یک ویژگی کلیدی جهت موفقیت در یک نقش مدیریتی، رهبری کردن با الگو است. شما از کارکنان خود احترام می گیرید و خود را به عنوان یک رهبر قابل اعتماد، معتبر و مایل به انجام آنچه که برای انجام یک کار لازم است معرفی می کنید. رهبری با الگو با نشان دادن اینکه شما کاری بیش از دستور دادن انجام می دهید، باعث ایجاد اعتماد در کارکنان شما می شود. الگو قرار دادن برای کارکنان خود تعهد آنها را افزایش می دهد. آنها می بینند که شما نقش خود را برای تحقق اهداف و چشم انداز سازمانی انجام می دهید و درگیرتر می شوید و انسجام بیشتری در تیم ایجاد می کنید.

۳.یک الگو پیدا کنید

تبدیل شدن به یک مدیر موفق می تواند کمی زمان و تجربه ببرد. پیدا کردن یک رهبر موفق به عنوان یک الگو می تواند به شما در درک شرایط مختلف، چالش ها و موانع در هنگام رهبری یک تیم کمک کند. این الگو شخصی است که می تواند به باز کردن پتانسیل شما کمک کند و با مثال هایی از تجربیات خود آنچه را که ممکن است به شما نشان دهد. اگر هدف شما ارتقای شغلی است، این نکته مفیدی است که باید دنبال کنید.

سه نوع الگو برای یادگیری وجود دارد:

  • الگوی مثبتی که موفقیت و موقعیت مورد نظر شما را دارد، همتایانی که فکر می‌کنید بهتر از شما کار می‌کند یا زیردستی که آخرین کار شما را بهتر از شما انجام می‌دهد.
  • یک الگوی معکوس، کسی که به آنچه شما می خواهید رسیده است، اما ارزش های وارث(حاصل) با ارزش های شما مطابقت ندارد
  • یک الگوی ضد نقش، فردی که در مسیر شغلی شما قرار دارد، اما به آنچه شما می خواهید نرسیده است.

یک الگو می‌تواند جدای از راهنمایی سرپرستتان در ارزیابی بعدی کارمندتان، به شما بازخورد بدهد. این افراد می توانند به شما در شناخت نقاط قوت و ضعف خود در مهارت های مدیریتی مانند مدیریت زمان، مهارت های سازمانی، برنامه ریزی و استراتژی کمک کنند.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های گوش دادن فعال خود را بهبود بخشیم

۴.روی خودتان سرمایه گذاری کنید

فارغ از شغل، برجسته ترین مدیران در طول دوران حرفه ای خود بر مهارت های فنی و حرفه ای خود تکیه می کنند. در بهبود مستمر شرکت کنید و با افزایش تخصص خود در زمینه و مهارت در تیم های رهبری، برای شرکت خود ارزشمندتر شوید. رهبران بزرگ با پیروی از تغییرات و روندها در صنعت خود به روز می مانند. از آن نقطه نظر، می توانید از منظر استراتژیک عمل کنید و از گرفتار شدن در فعالیت ایستا اجتناب کنید، رشد خود را تجربه کنید.

۵.کارمندان خود را آموزش و توسعه دهید و روی آنها سرمایه گذاری کنید

در حالی که رهبران به طور مداوم مهارت های فنی و حرفه ای خود را توسعه می دهند، آنها زمان و پول را برای توسعه بیشتر نیروی کار و اعضای تیم خود سرمایه گذاری می کنند. آنها امیدوارترین کارکنان را آموزش و توسعه می دهند، بنابراین رهبران بزرگ نسل بعدی می شوند.

آنها با ارائه بازخورد مثبت و سازنده فوری، این کارمندان را توانمند و مربی می کنند. در این مجموعه مهارت، مدیران به دنبال درک عواملی هستند که هر یک از اعضای تیم را پرانگیزه و تحریک می کند در عین حالی که آنها را به سمت رشد و موفقیت سوق می دهند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *