فناوری بازاریابی : تعریف، انواع و مزایا

فناوری بازاریابی : تعریف، انواع و مزایا

بازاریابی دیجیتال می تواند به یک شرکت کمک کند تا دسترسی خود را افزایش دهد، فروش بیشتری ایجادکند و آگاهی از برند را افزایش دهد. فناوری بازاریابی (MarTech) این امکان را فراهم می کند، از آسان کردن تولید محتوا تا تجزیه و تحلیل پاسخ های مشتری. یادگیری در مورد فناوری بازاریابی می تواند به شما در انتخاب ابزارهای مناسب برای بهبود فرآیندهای کسب و کار و بهینه سازی نتایج کمک کند.

در این مقاله، فناوری بازاریابی را تعریف می‌کنیم، انواع مختلف ابزارهای فناوری بازاریابی را بررسی می‌کنیم و نکاتی را برای ایجاد یا تنظیم زیرساخت فناوری بازاریابی فهرست می‌کنیم.

اقلام کلیدی:

  • بازاریابان از ابزارهای فناوری بازاریابی برای تشویق، حفظ و جذب مشتریان استفاده می کنند.
  • انواع فناوری بازاریابی (MarTech) از تجزیه و تحلیل گرفته تا تولید محتوا و سئو را شامل می شود.
  • فن آوری بازاریابی می تواند به تیم بازاریابی کمک کند تا کارایی را افزایش دهد، روابط با مشتری را بهبود بخشد و چابک تر شود.

فناوری بازاریابی چیست؟

فناوری بازاریابی (MarTech) یک اصطلاح گسترده است که شامل هر ابزار فناورانه است که به تیم های بازاریابی دیجیتال یا فیزیکی کمک می کند کار خود را تکمیل کنند. فناوری بازاریابی(MarTech) اغلب با فناوری تبلیغات(AdTech) همپوشانی دارد که می‌تواند به صورت خودکار یا افزایش دامنه تبلیغات دیجیتالی انجام شود. مجموعه ای از ابزارهای فناوری بازاریابی که یک شرکت استفاده می کند، زیرساخت فناوری بازاریابی نامیده می شود.

فناوری بازاریابی در بسیاری از بخش‌های فرآیند خرید مشتری ضروری است . در اینجا چند راه تلاقی این دو وجود دارد:

  • آگاهی: همانطور که مشتریان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، ممکن است با تبلیغاتی مواجه شوند که هدف آنها جلب توجه افراد با مشخصات جمعیتی یا علایق آنها باشد.
  • علاقه: هنگامی که یک مشتری محصولی را جستجو می کند، نتایج برتر در مرورگر وب آنها اغلب با توجه به اینکه کدام شرکت دارای مؤثرترین نرم افزار سئو است مشخص می شود.
  • تمایل: هنگامی که مشتری برای کسب اطلاعات به یک کسب و کار مراجعه می کند، آن شرکت ممکن است آنها را با نرم افزار مدیریت سرنخ ردیابی کند.
  • اقدام: اگر مشتری تصمیم به خرید داشته باشد، شرکت ارتباط را با نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) پیگیری می کند.

به عنوان یک مشتری، بسیاری از قسمت های این نرم افزار در طول تجربه شما نامرئی به نظر می رسد، اما متخصصان بازاریابی مدرن به طور مداوم از این ابزارهای فناوری بازاریابی برای تشویق، حفظ و جذب مشتریان استفاده می کنند. دانستن اینکه کدام ابزار برای شرکت شما موثرتر و مناسب ترین هستند، می تواند به شما کمک کند تا فروش بیشتری داشته باشید و سهم بازار را به دست آورید.

مرتبط: اتوماسیون بازاریابی: تعریف، نکات و مثال ها

انواع فناوری بازاریابی

فناوری بازاریابی می‌تواند شامل هر سرویسی باشد که تجربیات و رفتارهای خرید مشتری را اندازه‌گیری می‌کند یا بر آن تأثیر می‌گذارد. در اینجا انواع اصلی فناوری بازاریابی وجود دارد:

۱. تجزیه و تحلیل

ابزارهای تحلیلی به بازاریابان کمک می‌کنند تا با ارائه داده‌های مربوط به بازگشت سرمایه جهت آن ابتکارات، اثرات کمپین‌های بازاریابی را درک کنند. انواع مختلف فناوری تجزیه و تحلیل می تواند به شما در بهبود اثربخشی هدف گذاری تبلیغات، سفارشی سازی سایت و برنامه های خود و پاسخ مشتری به وب سایت شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۷ نوع تجزیه و تحلیل وب برای ردیابی و چرایی اهمیت آنها

۲. تبلیغات

فناوری تبلیغات دیجیتال به شرکت ها کمک می کند تا محصولات، موقعیت ها و خدمات خود را به طور موثرتری تبلیغ کنند. این ممکن است به معنای استفاده از قابلیت‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی یا جستجوی اینترنتی برای دستیابی به مخاطبان بزرگ‌تر یا هدف قرار دادن تبلیغات برای افراد در یک جمعیت یا گروه خاص باشد. اینجاست که فناوری بازاریابی (MarTech) و فناوری تبلیغات(AdTech) اغلب می توانند همگرا شوند، مخصوصاً وقتی صحبت از فضای تبلیغاتی می شود.

۳. مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)

فناوری CRM به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با ردیابی ارتباطات، فرآیندها، پرداخت‌ها و سفارش‌ها در یک برنامه، روابط بهتری با مشتریان فعلی ایجاد کنند. این راحتی به شرکت ها اجازه می دهد خدمات بهتری ارائه دهند، فروش بیشتری به هر مشتری داشته باشند و مشتریان خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنند.

بخش های بازاریابی همچنین ممکن است از نرم افزار مدیریت سرنخ استفاده کنند. این نوع از فناوری بازاریابی مشابه CRM است اما در مدیریت سرنخ ها یا مشتریان بالقوه ای که هنوز خریدی انجام نداده اند کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ۵ مثال CRM (به علاوه کاربردها، مراحل و دسته‌ها)

۴. بهینه سازی موتورهای جستجو

نرم‌افزار سئو به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی جستجوی خود را بهینه کنند تا به محصولات و سایت‌هایشان کمک کند تا در نتایج موتور جستجوی مشتریان بالاتر ظاهر شوند. فناوری سئو می تواند تجزیه و تحلیل کند که کدام کلمات کلیدی در حال حاضر در صنعت شما عملکرد خوبی دارند و به شما کمک می کند محتوای هدفمندی با هدف افزایش ترافیک وب ایجاد کنید.

مطالب مرتبط: سئو در مقابل PPC: تفاوت چیست؟ (به علاوه زمان استفاده از آنها)

۵. بازاریابی ایمیلی

خدمات خاص می تواند راه اندازی و بهینه سازی کمپین های بازاریابی ایمیلی را آسان تر کند. خدمات اتوماسیون توالی ایمیل برای مشتریان جدید، الگوهایی برای ایجاد ایمیل، و مدیریت آدرس های ایمیل و اولویت های مشتریان را ارائه می دهد. ابزارهای فناوری بازاریابی ایمیلی همچنین ابزارهای تحلیلی فراتر از نرخ های باز ارائه می دهند، که گاهی شامل گزارش های ماهانه، تست A/B و ادغام با اعلان های فشاری و رسانه های اجتماعی می شود.

بیشتر بخوانید:بازاریابی ایمیلی چیست؟

۶. نرم افزار تجربه مشتری

این فناوری بازاریابی (MarTech) می تواند به شرکت ها کمک کند تا اثربخشی استراتژی های بازاریابی خود را با آزمایش اثربخشی وب سایت ها، رابط ها و برنامه های کاربردی شرکت به حداکثر برسانند. بسیاری از برنامه های کاربردی تجربه مشتری، تست A/B و شخصی سازی را برای بازدیدکنندگان مختلف وب سایت ارائه می دهند.

۷. مدیریت محتوا

ابزارهای مدیریت محتوا می توانند به شرکت ها در مدیریت بازاریابی و محتوای وب سایت یا رسانه های متعلق به خود کمک کنند تا جستجو، به روز رسانی، برچسب گذاری، ایجاد، بررسی و ویرایش آن محتوا را آسان تر کنند. برخی از ابزارهای مدیریت محتوا در ارائه خدمات برای یک صنعت یا یک نوع محتوا تخصص دارند و ممکن است ادغام با محتوای چاپی یا دسترسی آسان را برای بسیاری از تولیدکنندگان محتوا ارائه دهند.

مطالب مرتبط: مدیر محتوا چه کاری انجام می دهد؟ (به اضافه حقوق و مهارت)

۸. تولید محتوا

یک بخش بازاریابی همچنین ممکن است از ابزارهای فناوری بازاریابی که به طور گسترده‌تری برای ایجاد محتوا طراحی شده‌اند، استفاده کند. نرم افزارهای طراحی گرافیک، تولید ویدئو و صدا، پلتفرم های بازاریابی ویدئویی و برنامه های توزیع پادکست ممکن است در مراحل مختلف تبلیغات و بازاریابی ضروری باشند. می‌توانید اینها را فقط برای بخشی از تیم خود خریداری کنید، به خصوص اگر اعضای تیمی دارید که بر تولید محتوای ویدیویی، صوتی یا گرافیکی تمرکز دارند.

۹. رسانه های اجتماعی

فناوری بازاریابی خاص می‌تواند با خودکار کردن مواردی مانند ارسال متقابل محتوای یکسان در سایت‌های مختلف زمان‌بندی پست‌ها و تغییر اندازه تصاویر؛ پست کردن، پاسخ‌دهی و مدیریت حساب‌های رسانه‌های اجتماعی را کارآمدتر کند. برخی از ابزارهای رسانه های اجتماعی نیز دستوراتی را برای تولید محتوا ارائه می دهند که برای مشتری و سیستم های پروفایل شما جذاب است تا بفهمند فالوورهای شما چه کسانی هستند و چگونه با برند شما تعامل دارند.

مطالب مرتبط: ۳۷ اصطلاح فنی که همه باید بدانند

مزایای استفاده از فناوری بازاریابی چیست؟

در اینجا برخی از مزایای استفاده از فناوری بازاریابی آورده شده است:

  • افزایش کارایی: فناوری بازاریابی می‌تواند برخی از کارهای تکراری مانند ارسال ایمیل‌های مشتری و خرید فضای تبلیغاتی را خودکار کند، که می‌تواند به بازاریابان زمان بیشتری برای صرف کارهای دیگر بدهد.
  • روابط بهتر با مشتری: فناوری بازاریابی می تواند با کمک به شما در حفظ تمام سوابق مکاتبات آنها به صورت متمرکز و در دسترس از راه دور، ایجاد کمپین های ایمیل و گنجاندن اولویت های مشتری در فرآیند فروش شما، ایجاد روابط با مشتریان را آسان تر کند.
  • تجزیه و تحلیل بهتر داده ها: ابزارهای فناوری بازاریابی (MarTech) می توانند به شرکت ها کمک کنند تا بازگشت سرمایه (ROI) خود را به طور کامل درک کنند، پول تبلیغات را کارآمدتر خرج کنند و فروش بیشتری داشته باشند.
  • چابکی بیشتر: ابزارهای فناوری بازاریابی می توانند زمان لازم برای دیدن و اندازه گیری نتایج خاص را کاهش دهند. این بدان معناست که شرکت‌ها می‌توانند سریع‌تر تصمیم بگیرند که کمپین‌های ناکارآمد را قطع یا پایان دهند، روی تکنیک‌های تبلیغاتی مفید سرمایه‌گذاری کنند و ضرر مالی را کاهش دهند.

مطالب مرتبط: کمپین بازاریابی چیست؟

نکات فناوری بازاریابی

در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است هنگام شروع به ادغام فناوری بازاریابی یا ارتقاء زیرساخت فناوری بازاریابی (MarTech) فعلی شرکت خود از آنها استفاده کنید:

نیازهای خود را در نظر بگیرید

قبل از مقایسه محصولات مختلف فناوری بازاریابی، مطمئن شوید که نیازهای شرکت خود را درک کرده اید. دانستن اندازه دقیق تیم بازاریابی می تواند به شما در انتخاب نرم افزار طراحی شده برای تعداد مناسب کاربر کمک کند. داشتن یک ایده خوب در مورد تعداد مشتریان و فروش فعلی و مورد نظر خود می تواند به شما کمک کند ابزارهایی را انتخاب کنید که می توانند با رشد شرکت شما مقیاس شوند.

مطالب مرتبط: ۱۴ نوع رشد کسب و کار توضیح داده شده است

در مورد گزینه های خود تحقیق کنید

شرکت‌های فن‌آوری بازاریابی معمولاً اطلاعات گسترده‌ای درباره ابزارهای خود ارائه می‌دهند، از جمله نسخه های نمایشی، دوره‌های آزمایشی رایگان و قیمت‌ها، بنابراین می‌توانید قبل از خرید، درک خوبی از نحوه عملکرد محصولاتشان به دست آورید. شما همچنین ممکن است نظرات از محصولات مختلف را به صورت آنلاین یا شبکه با شرکت های مشابه پیدا کنید تا ببینید از چه چیزی استفاده می کنند و آیا آن محصولات برای آنها کار می کنند یا خیر.

مطالب مرتبط: فرآیند تدارکات چیست؟ (شامل مراحل و انواع)

با IT(فناوری اطلاعات) ارتباط برقرار کنید

از آنجایی که محصولات بازاریابی دیجیتال به توانایی های فناورانه شما بستگی دارد، برقراری ارتباط با بخش پشتیبانی فنی شرکت در هر مرحله از افزودن فناوری بازاریابی جدید می تواند مفید باشد. IT می تواند به شما کمک کند ابزارهایی را انتخاب کنید که با تجهیزات شرکت بهترین کار را داشته باشند، در صورت نیاز ابزارها را نصب کنید و به شما کمک می کند تا بعداً هر گونه مشکلی را عیب یابی کنید.

انتقال خود را برنامه ریزی کنید

برای اینکه به کارکنان بازاریابی و تبلیغات کمک کنید تا به راحتی با ابزارهای فناوری بازاریابی جدید سازگار شوند، قبل از خرید هر نرم افزاری، مطمئن شوید که یک استراتژی انتقال را در اختیار دارید. ارائه آموزش، پاسخ به همه سؤالات و زمان‌بندی انتقال به‌گونه‌ای که با فصل‌های شلوغ در تضاد نباشد، همگی می‌توانند به آسان‌تر شدن تغییرات کمک کنند.

مرتبط: ۶ مرحله برای یک فرآیند مدیریت تغییر موفق

به روز رسانی برنامه ها را دنبال کنید

هنگامی که شرکت شما در فناوری بازاریابی سرمایه گذاری کرد، می توانید با یافتن همه کارهایی که فناوری جدید شما می تواند انجام دهد و دنبال کردن هر گونه قابلیت جدیدی که ممکن است اضافه شود، این سرمایه گذاری را بهینه کنید. ممکن است آموزش های بیشتری را دنبال کنید یا زمانی را برای آموزش و بررسی نرم افزار جدید برنامه ریزی کنید. هنگامی که با قابلیت های فعلی خود آشنا شدید، می توانید تصمیمات آگاهانه تری بگیرید در مورد اینکه آیا باید زیرساخت فناوری بازاریابی خود را ارتقا دهید یا ابزار جدیدی اضافه کنید.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *