مهارت های ارتباط غیرکلامی: تعریف و مثال

مهارت های ارتباط غیرکلامی

مهارت‌های ارتباطی به‌طور پیوسته در میان مهارت‌های برتر قرار می‌گیرد که معمولاً در آگهی‌های شغلی توسط کارفرمایان ذکر شده است. داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی برای ایجاد روابط شخصی و حرفه‌ای ضروری است.

دو نوع ارتباط غالب وجود دارد: کلامی و غیرکلامی . در حالی که بیشتر ما از ارتباط کلامی به طور منظم آگاه هستیم و از آن استفاده می کنیم، ارتباط غیرکلامی معمولاً عمدی نیست و می تواند اطلاعات قابل توجهی در مورد افراد و موقعیت ها ارائه دهد.

در این مقاله، به این خواهیم پرداخت که ارتباط غیرکلامی چیست، چرا مهم است، چگونه آن را بخوانید و چگونه می توانید مهارت های ارتباط غیرکلامی خود را بهبود بخشید.

ارتباط غیرکلامی چیست؟

ارتباط غیرکلامی انتقال اطلاعات از طریق استفاده از زبان بدن از جمله تماس چشمی، حالات چهره، ژست ها و غیره است. به عنوان مثال، لبخند زدن هنگام ملاقات با شخصی بیانگر دوستی، پذیرش و صراحت است. همه افراد چه بدانند و چه ندانند همیشه از ارتباطات غیرکلامی استفاده می کنند.
ارتباط غیرکلامی به دیدن و تجزیه و تحلیل حرکات فیزیکی بستگی دارد بر خلاف ارتباط کلامی یا استفاده از زبان برای انتقال اطلاعات از طریق متن نوشتاری، گفتاری یا زبان اشاره.

چرا ارتباط غیرکلامی مهم است؟

ارتباط غیرکلامی مهم است زیرا اطلاعات ارزشمندی را در مورد یک موقعیت به ما می دهد، از جمله اینکه ممکن است فرد چه احساسی داشته باشد، چگونه کسی اطلاعات را دریافت می کند و چگونه به یک فرد یا گروهی از افراد نزدیک شود. توجه به ارتباطات غیرکلامی و توسعه توانایی خواندن این ارتباطات یک مهارت ارزشمند است که می توانید در هر مرحله از حرفه خود از آن استفاده کنید.

مزایای ارتباط غیرکلامی موثر

راه های مختلفی وجود دارد که ارتباط غیرکلامی می تواند از توانایی شما برای برقراری ارتباط موثر در محل کار پشتیبانی کند، از جمله:

  • از پیام شما پشتیبانی می کند. هنگام انجام مکالمه، شرکت در یک جلسه یا درگیر شدن در گفتگو، نشانه های غیرکلامی می تواند بر محتوای پیام شما تأکید و آن را تأیید کند. به عنوان مثال، استفاده از حرکات دست برای نشان دادن اهمیت یک ایده ممکن است به شنوندگان شما بگوید که به یک نکته کلیدی توجه کرده و به خاطر بسپارند.
  • پیام ها را مخابره می کند. همچنین می توانید فقط از ارتباطات غیرکلامی برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. برای مثال، اگر کسی در حال توضیح احساسی است که شما آن را تحسین می کنید و با آن موافق هستید، ممکن است سر خود را بالا و پایین تکان دهید تا ابراز همبستگی کنید.
  • نیت را نشان می دهد. زبان بدن شما نیز ممکن است عمدا یا ناخواسته بیانگر وضعیت فعلی شما باشد. برای مثال، افراد ممکن است نشانه‌های غیرکلامی مبنی بر اینکه شما ناصادق، بی‌تفاوت، هیجان‌زده یا پرخاشگر هستید، دریافت کنند.
  • احساسات را منتقل می کند. همچنین می توانید از ارتباطات غیرکلامی برای نشان دادن احساسات خود مانند ناامیدی، آرامش، شادی، رضایت و غیره استفاده کنید.
  • پشتیبانی ارائه می دهد. نشانه های غیرکلامی نیز راه خوبی برای نشان دادن حمایت هستند. خواه یک لبخند ساده باشد یا ضربه زدن به پشت، رفتارها ممکن است در بسیاری موارد بلندتر از کلمات صحبت کنند.
  • شخصیت شما را به نمایش می گذارد. ارتباط غیرکلامی یک راه عالی برای نشان دادن اینکه چه کسی هستید است. برای مثال، یک فرد مهربان و خوش بین ممکن است اغلب با زبان بدن باز لبخند بزند و تماس های دوستانه ارائه دهد.
  • نشان دهنده یک عمل دلخواه است. این ممکن است شامل خم شدن به سمت در برای نشان دادن تمایل شما به ترک اتاق، بالا بردن دست برای ارائه یک ایده یا دراز کردن دست برای ملاقات با شخص جدید باشد.
  • تنش را کاهش می دهد. استفاده از لحن آرام، زبان بدن باز و حرکات دستوری ممکن است به حل یک موقعیت دشوار کمک کند.

انواع ارتباط غیرکلامی

انواع مختلفی از ارتباطات غیرکلامی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید، از جمله:

۱.زبان بدن

زبان بدن روشی است که شخص بسته به موقعیت، محیط و احساسی که دارد، بدن خود را قرار می دهد.

مثال: اگر کسی احساس عصبانیت یا عصبی بودن می‌کند، ممکن است دست‌هایش را روی هم بگذارد.

۲.حرکت

روشی که دست ها و پاهای خود را حرکت می دهید، مانند راه رفتن سریع یا آهسته، ایستادن، نشستن یا بی قراری، همگی می توانند پیام های مختلفی را به تماشاچیان منتقل کنند.

مثال: ساکت نشستن و توجه کردن در جلسه باعث احترام و توجه می شود.

۳.وضعیت بدن

نحوه نشستن یا ایستادن شما همچنین می تواند سطح راحتی، حرفه ای بودن و تمایل عمومی شما را نسبت به یک شخص یا گفتگو نشان دهد.

مثال: اگر فردی احساس خستگی، ناامیدی یا دلسردی کند، ممکن است شانه های خود را خم کند.

۴.اشارات

در حالی که ژست‌ها در جوامع مختلف بسیار متفاوت است، اما عموماً هم به صورت عمدی و هم ناخواسته برای انتقال اطلاعات به دیگران استفاده می‌شود.

مثال: ممکن است شخصی برای برقراری ارتباط تایید یا اینکه نسبت به چیزی احساس مثبت دارد، “شست رو به بالا” نشان دهد.

۵.فضا

ایجاد یا نزدیک کردن فاصله بین خود و اطرافیانتان همچنین می‌تواند پیام‌هایی در مورد سطح راحتی شما، اهمیت مکالمه، تمایل شما به حمایت یا ارتباط با دیگران و موارد دیگر را منتقل کند.

مثال: ممکن است دو تا سه فوت دورتر از یک مخاطب جدید بایستید تا به مرزهای آنها احترام بگذارید.

۶.پارا زبان

پارازبان شامل عناصر غیر زبانی گفتار است، مانند سرعت صحبت کردن، زیر و بمی صدا، لحن، صدا و غیره.

مثال: اگر در مورد چیزی هیجان زده هستید، ممکن است سریع صحبت کنید.

۷.حالات چهره

یکی از رایج ترین اشکال ارتباط غیرکلامی، حالات چهره است. استفاده از ابروها، دهان، چشم ها و عضلات صورت برای انتقال احساسات یا اطلاعات می تواند بسیار موثر باشد.

مثال: ممکن است شخصی اگر احساس تعجب کرد ابروهایش را بالا برد و چشمانش را به شدت باز کند.

۸.تماس چشمی

استفاده استراتژیک از محتوای چشمی (یا عدم تماس چشمی) یک راه بسیار موثر برای ارتباط با توجه و علاقه شما است.

مثال:  برگرداندن نگاه از کسی و نگاه به زمین یا تلفن خود ممکن است نشان دهنده بی علاقگی یا بی احترامی باشد.

۹.لمس کردن

برخی افراد از لمس به عنوان نوعی ارتباط نیز استفاده می کنند. معمولاً برای برقراری ارتباط با حمایت یا راحتی استفاده می شود. این شکل ارتباطی باید به اندازه کافی و فقط زمانی که می دانید طرف گیرنده با آن مشکلی ندارد استفاده شود . هرگز نباید برای انتقال خشم، ناامیدی یا هر گونه احساسات منفی دیگر استفاده شود.

مثال: قرار دادن دست روی شانه دوست ممکن است نشان دهنده حمایت یا همدلی باشد.

مهارت ها و مثال های ارتباط غیرکلامی

چندین مهارت مشترک وجود دارد که شما را به یک همکار، رهبر و هم تیمی ارزشمند تبدیل می کند. این مهارت ها همچنین مورد علاقه کارفرمایانی است که ممکن است با آنها مصاحبه کنید و به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • توجه: در حالی که ساده به نظر می رسد، توانایی درگیر ماندن ، یک مهارت ضروری است که می تواند به شما در یادگیری سریع و برقراری ارتباط موثر کمک کند.
  • استفاده از نشانه‌های غیرکلامی: وقتی تمرین می کنید ، درک ارتباطات غیرکلامی کوچک و آشکار، عمدی و غیرعمدی آسان‌تر می‌شود. به وضعیت، حرکات، زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی افراد در حین تغییرات شان توجه کنید.
  • تفسیر نشانه های غیرکلامی: هنگامی که بتوانید به راحتی و با دقت بیشتری نشانه های غیرکلامی را تشخیص دهید، می توانید یاد بگیرید که آنها را تفسیر کنید تا ارتباط بهتری داشته باشید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که شخصی با شانه‌های خمیده یا دست‌های ضربدری به آرامی صحبت می‌کند، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که او احساس عصبی یا مضطرب بودن می‌کند. شما می توانید با لبخند زدن و گرفتن حالت بدنی گرم و باز پاسخ همدلانه بدهید.
  • استفاده از نشانه‌های غیرکلامی: توسعه استفاده شما از نشانه های غیرکلامی برای حمایت از مهارت های حرفه ای خود و کنترل هرگونه ارتباطات غیرمولد یا غیرحرفه ای در محل کار به همان اندازه مهم است.

نحوه خواندن زبان بدن

خواندن زبان بدن یک مهارت دشوار است که  شما جهت پیشرفت در طول زندگی حرفه ای خود آن را دنبال خواهید کرد.در حالی که هر فردی از ارتباط غیرکلامی متفاوت استفاده می کند، چندین نشانه مشترک وجود دارد که باید به آنها توجه کرد که شما را در مورد احساسات، نیات، انگیزه ها و موارد دیگر آگاه می کند. هنگامی که با کسی ارتباط برقرار می کنید، توجه به زبان بدن او در عین حال که ارتباط کلامی او را نیز در نظر می گیرید مفید است.

در اینجا چند مورد استفاده از زبان بدن وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

۱.وضعیت بدن

اگر فردی شانه های خود را به عقب و ستون فقراتش صاف است، این نشانه آن است که او درگیر است، گوش می دهد و نسبت به ایده ها یا اطلاعاتی که ارائه می کنید،رو باز است. اگر آنها وضعیت نامناسبی را با شانه‌های خمیده یا بالا آورده و ستون فقرات خمیده نشان می‌دهند، ممکن است عصبی، مضطرب یا عصبانی باشند.

۲.استفاده از سلاح

اگر فردی بازوهای خود را به سمت پایین، روی میز یا به روشی باز دیگر قرار داده باشد، این نشانه آن است که او احساس مثبت و آمادگی برای جذب اطلاعات دارد. اگر بازوهای آنها روی هم قرار گرفته یا بسته باشد، ممکن است نوعی احساسات منفی را تجربه کنند.

۳.استفاده از پاها

اگر فردی هر دو پای خود را صاف روی زمین گذاشته باشد، این نشانه آن است که او برای شنیدن ایده های شما آماده و رو باز است. اگر پاهای آنها روی هم قرار گرفته باشد یا به شکل بسته دیگری مرتب شده باشد، ممکن است احساس عصبی بودن یا استرس داشته باشند.

۴.استفاده از حالات چهره

اگر در حال ارتباط با فردی هستید که اخم کرده است، ابروهای درهم رفته یا لب‌های سفت دارد، می توانید مکث کنید تا مطمئن شوید که او احساس سردرگمی، عصبانیت یا احساسات منفی دیگری ندارد. اگر با کسی ارتباط برقرار می کنید که لبخندی نرم، ماهیچه های صورتش شل شده یا ابروهایش به آرامی بالا رفته است، این نشانه آن است که او نسبت به اطلاعاتی که ارائه می کنید احساس خوبی دارد.

چگونه به زبان بدن پاسخ دهیم

هنگام پاسخ دادن به ارتباطات غیرکلامی حساس باشید. بسیاری از افراد ممکن است از زبان بدن خود بی اطلاع باشند و اگر آن را مطرح کنید ممکن است خجالت بکشند. اگر احساس می کنید ممکن است شخصی درحین ارتباطات شما عصبانی، مضطرب یا گیج شده باشد، چند لحظه وقت بگذارید و بهترین اقدام را بر اساس آن فرد در نظر بگیرید.

اگر فکر می کنید مفید است که بپرسید در آن لحظه چه احساسی دارند، به آرامی آنها را با چیزی مانند زیر خطاب کنید:

«احساس می‌کنم ممکن است از ارائه من گیج شده باشید. آیا چیزی هست که بتوانم برای توضیح آن وقت بگذارم، یا ایده ای وجود دارد که بخواهید درباره آن بازخورد بدهید؟»

یا

آیا اکنون زمان خوبی برای صحبت در مورد روند جدید ما هست؟ اگر نه، خوشحال میشم که بتوانیم زمان بهتری برای چت پیدا ‌کنیم.»

اگر در جلسه ای با چندین نفر هستید، بهتر است بعداً در یک محیط یک به یک با آنها صحبت کنید.

چگونه ارتباط غیرکلامی را بهبود بخشیم

برای بهبود ارتباطات غیرکلامی خود، چند مرحله وجود دارد که می توانید انجام دهید:

۱.تست زبان بدن انجام دهید

به روش‌هایی که از زبان بدن در طول یک هفته کاری استفاده می‌کنید، دقت کنید. به زبان بدن، حالات صورت و وضعیت بدن خود در جلسات، در حین تبادل نظر و در سخنرانی ها توجه کنید. ببینید دیگران چگونه به ارتباطات غیرکلامی طبیعی شما پاسخ می دهند.

۲.به احساس فیزیکی خود توجه کنید

احساسات صرفاً در ذهن احساس نمی شوند. آنها ما را از نظر جسمی نیز تحت تأثیر قرار می دهند. در طول روز، همانطور که طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنید (هر چیزی از پرانرژی، بی حوصلگی، خوشحالی یا ناامیدی)، سعی کنید تشخیص دهید که آن احساس را در کجا در بدن خود احساس می کنید.

به عنوان مثال، اگر احساس اضطراب می کنید، ممکن است متوجه شوید که شکم شما سفت شده است. توسعه خودآگاهی از اینکه چگونه احساسات شما بر بدن شما تأثیر می گذارد، می تواند به شما تسلط بیشتری بر ارائه بیرونی خود بدهد.

۳.در مورد ارتباطات غیرکلامی خود آگاه باشید

هنگام تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران با استفاده از حالات صورت یا زبان بدن ، مراقب باشید. زمانی که احساس هوشیاری، باز و مثبت بودن نسبت به اطراف خود احساس می کنید، سعی کنید زبان بدن مثبت را نشان دهید.

همچنین اگر در مورد اطلاعات گیج یا مضطرب هستید، مانند استفاده از ابروی درهم، می‌توانید از زبان بدن برای حمایت از ارتباط کلامی خود استفاده کنید. از زبان بدن در کنار ارتباط کلامی مانند پرسیدن سؤالات بعدی یا کنار کشیدن مجری برای ارائه بازخورد استفاده کنید.

۴.ارتباطات غیرکلامی را که به نظر شما مؤثر است تقلید کنید

اگر شاهد برخی از حالات چهره یا زبان بدن هستید که برای یک محیط خاص مفید است، از آن به عنوان یک راهنما برای بهبود ارتباطات غیرکلامی خود استفاده کنید. برای مثال، اگر می‌بینید که وقتی شخصی سرش را تکان می‌دهد، تأیید و بازخورد مثبت را به طور مؤثری به شما منتقل می‌کند، در جلسه بعدی خود که احساسات مشابهی دارید از آن استفاده کنید.

۵.ارتباطات غیرکلامی جزء ضروری از داشتن مهارت های ارتباطی عالی است

زمانی را برای درک زبان بدن و حالات چهره دیگرانی که با آنها کار می کنید، اختصاص دهید، و همچنین روش های استفاده از ارتباطات غیرکلامی را توسعه دهید.

استفاده از ارتباطات غیرکلامی در مصاحبه

ارتباط غیرکلامی بخش مهمی از مصاحبه است. هم خواندن و تفسیر نشانه های غیرکلامی مصاحبه کنندگان مهم است و هم پاسخ دادن با زبان بدن مناسب. در اینجا چند نکته برای استفاده از ارتباطات غیرکلامی در مصاحبه بعدی آورده شده است:

  • هنگامی که مصاحبه کننده شما وارد اتاق می شود بایستید و با یک دست دادن نسبتاً مطمئن به آنها سلام کنید.
  • هنگام احوالپرسی با مصاحبه کننده و به طور طبیعی در طول مصاحبه لبخند بزنید.
  • برای انتقال اعتماد به نفس، شانه های خود را به سمت عقب و چانه به سمت بالا بنشینید.
  • هر دو پا را روی زمین یا به صورت ضربدری در مچ پا قرار دهید و دستان خود را روی میز روی هم قرار دهید تا صمیمیت و دوستی را نشان دهید.
  • از ژست‌ها به‌طور طبیعی بدون حواس‌پرتی استفاده کنید.
  • با لحنی معقول و مطمئن صحبت کنید تا مصاحبه کنندگان شما بتوانند به راحتی و به وضوح شما را بدون بلند کردن صدای بلند درک کنند.
  • از لحن گفتاری طبیعی و بدون بالا رفتن یا پایین رفتن خیلی غیر طبیعی استفاده کنید.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: