مهارت های حل مسئله برای پیشرفت شخصی و حرفه ای شما ضروری است. آنها می توانند در بسیاری از نقش های شغلی ضروری باشند زیرا ممکن است اغلب در محل کار با چالش هایی روبرو شوید. دانستن مهارتهای حل مسئله میتواند به شما کمک کند تا با اطمینان از مشکلاتی که در محل کار ایجاد میشوند، عبور کنید. در این مقاله به این می پردازیم که مهارت های حل مسئله چیست، نحوه توسعه آنها را نشان می دهیم و نمونه هایی از مهارت های حل مسئله را ارائه می دهیم.
مطالب مرتبط: مهارت ها چیست؟ (با تعریف و نحوه بهبود آنها)
نمونه هایی از مهارت های حل مسئله
در اینجا چند نمونه از مهارت های حل مسئله وجود دارد که می توانید از آنها برای حل موثر یک مشکل در محل کار استفاده کنید:
تحلیل و بررسی
هنگامی که با مشکلی مواجه می شوید، اولین قدم برای حل آن، تجزیه و تحلیل مسئله است. داشتن مهارت های تحلیلی خوب می تواند به شما کمک کند تا قبل از یافتن و توسعه راه حل های موثر، مشکل را درک کرده و علت آن را بیابید. مهارت های تحلیلی همچنین می تواند به شما کمک کند تا راه حل هایی را برای مشکلاتی که در محل کار با آن مواجه هستید تحقیق کنید.
مطالب مرتبط: مهارت های تحلیلی چیست و چرا برای استخدام مهم است؟
پژوهش
انجام تحقیقات موثر مهارت مهمی در حل مسائل است. پس از تجزیه و تحلیل علت مشکل، تحقیق در مورد آن می تواند به شما در درک بهتر مشکل کمک کند. این به شما کمک می کند قبل از یافتن راه حلی برای مشکل، اطلاعاتی را در مورد آن پیدا کنید و جمع آوری کنید. کار کردن با همکارانتان بر روی تحقیق مشکل نیز می تواند به شما و تیمتان کمک کند تا به سرعت به یک راه حل برسید.
مطالب مرتبط: مهارت های تحقیق: تعریف، مثال ها و اهمیت
گوش دادن فعال
گوش دادن فعال یک مهارت مهم در حل مسئله است، زیرا به شما کمک میکند نسبت به راهحلهایی که سایر همکاران یا رئیسهایتان پیشنهاد میکنند، ذهن باز بمانید. توانایی گوش دادن، راه حل های زیادی را که می توانید امتحان کنید، باز می کند. پس از گوش دادن به این راهحلها، میتوانید راهحلهای مختلف را بیشتر تحقیق و تجزیه و تحلیل کنید تا راهحلی را پیدا کنید که برای مشکل شما بهترین کار را دارد.
مرتبط: مهارت های نرم: تعریف، مثال ها و نکات
تصمیم گیری
پس از صرف وقت برای گوش دادن، تجزیه و تحلیل و تحقیق در مورد مشکل، ممکن است به تصمیم نهایی در مورد چگونگی حل مشکل برسید. با داشتن تجربه و دانش کافی می توانید برای حل یک مشکل سریع تصمیم بگیرید زیرا حل مشکلات در مراحل اولیه بهتر است. گاهی اوقات، تصمیم گیری برای تشدید موضوع به شخص ارشدتر می تواند به شما در حل بهتر مشکل کمک کند.
مرتبط: مهارت های تصمیم گیری: تعریف و مثال هایی برای رهبران
ارتباط و مذاکره
برقراری ارتباط و مذاکره مهارت های بسیار مفیدی هستند که باید هنگام تلاش برای حل یک مشکل از آن برخوردار شوید. دانستن اینکه چه زمانی و چگونه یک مشکل را به هم تیمی ها و مافوق خود در میان بگذارید می تواند به آنها کمک کند تا مشکل را بهتر درک کنند تا بتوانند به شما کمک کنند. هنگامی که راه حلی برای مشکل خود پیدا می کنید، مهم است که آن را به طور واضح با تیم خود در میان بگذارید تا هنگام اجرای آن سردرگمی کاهش یابد.
مطالب مرتبط: ۱۵ مهارت خوب مذاکره (با تعریف و مثال)
تاب آوری و قاطعیت
گاهی اوقات، حتی پس از انجام تمام مراحل مختلف بالا، ممکن است باز هم نتوانید مشکلی را حل کنید. در آن زمانها، داشتن انعطافپذیری و اراده میتواند به شما کمک کند ادامه دهید و از حل مشکل دست نکشید. انعطاف پذیر و مصمم بودن می تواند به شما کمک کند تا راه حل های ممکن بیشتری برای حل مشکل پیدا کنید.
مطالب مرتبط: مهارت های تاب آوری چیست؟ و نحوه بهبود آنها
چرا مهارت حل مسئله مهم است؟
مهارتهای حل مسئله مهارتهایی هستند که به شما کمک میکنند منبع یک مشکل را پیدا کنید و راهحلی برای آن پیدا کنید. مهارتهای حل مسئله مستلزم منطق و تخیل زیادی است، زیرا شما سعی میکنید یک موضوع را معنا کنید و راهحلهای هوشمندانهای برای مشکلات کشف کنید تا مطمئن شوید که این مشکلات دوباره ایجاد نمیشوند.
مهارت های حل مسئله در شغل شما مهم است زیرا به شما کمک می کند به عنوان یک نامزد برجسته شوید. هنگامی که به دنبال شغل می گردید، ممکن است مصاحبه کنندگان بخواهند بدانند که چگونه با مشکلاتی که ممکن است در محل کار با آن روبرو شوید برخورد می کنید. مهارتهای حل مسئله برای رهبر خوب بودن نیز کلیدی است زیرا رهبران در محل کار اغلب مشکلات تیم خود را حل میکنند یا آنها را به سمت حل مسائل راهنمایی میکنند.
مرتبط: مهارت های کار گروهی: تعریف و مثال
چگونه مهارت های حل مسئله خود را توسعه دهیم
اگر به دنبال داشتن مهارتهای حل مسئله زیادی هستید، میتوانید این مهارتها را در طول زمان توسعه دهید و بهبود بخشید. چند راه وجود دارد که می توانید مهارت های حل مسئله خود را بهبود ببخشید. چه به دنبال شغلی باشید و چه در حال حاضر در یک شرکت کار می کنید، توسعه و بهبود مهارت های حل مسئله می تواند به شما کمک کند حرفه ای بهتر و نامزد بالقوه ای قوی شوید که شرکت ها می خواهند استخدام کنند. در اینجا نحوه توسعه و بهبود مهارت های حل مسئله آمده است:
مطالب مرتبط: ۱۵ نمونه از مهارت های تحصیلی (و نحوه بهبود آنها)
۱. دانش بیشتری را در مدرسه یا محل کار به دست آورید
بسته به صنعتی که در آن کار می کنید یا چیزی که در حال تحصیل هستید، فرصت های مختلفی برای توسعه مهارت های حل مسئله وجود دارد. در مدرسه، تکالیف و دوره های آموزشی اغلب به شما آموزش می دهند تا مهارت های حل مسئله خود را توسعه دهید. به عنوان مثال، دروس مهندسی یا علوم کامپیوتر به شما آموزش می دهد تا مشکلاتی را که در کدنویسی یا فناوری مشاهده می کنید، حل کنید، در حالی که درس های بازاریابی به شما آموزش می دهند تا مشکلاتی را که در استراتژی ارتباطی مشاهده می کنید، حل کنید.
به همین ترتیب، مکانی که در آن کار می کنید فرصت هایی برای شما دارد تا مهارت های حل مسئله خود را توسعه دهید. اگر در یک آژانس بازاریابی کار میکنید، ممکن است این مهارتها را هنگام کار با مشتریانی که مشکلاتی در گفتن نیازهایشان به شما دارند، توسعه دهید. اینجاست که میتوانید مهارتهای خود را با ارائه راهحلهایی برای شرکت آنها برای بازاریابی مؤثر محصول یا خدمات خود توسعه دهید. خارج از محل کار و مدرسه، بازی هایی مانند شطرنج یا سودوکو می توانند تفکر استراتژیک و خلاق شما را نیز آموزش دهند.
مطالب مرتبط: تفکر جانبی چیست؟ (با مثال ها و مراحل)
۲. فرصت هایی برای استفاده از مهارت های حل مسئله خود بیابید
گاهی اوقات، قرار دادن خود در موقعیتهای جدید میتواند به شما فرصت حل مشکلات و توسعه مهارتهای حل مسئله را بدهد. میتوانید برای پروژههای جدید در محل کار خود داوطلب شوید یا حتی در مؤسسات خیریه برای حل مشکلات جامعه داوطلب شوید. راههای دیگری که میتوانید فرصتهایی برای توسعه مهارتهای حل مسئله خود در خارج از محل کار پیدا کنید عبارتند از
- یافتن راه حل برای مشکلات روزمره، مانند یک مشکل فنی در تلفن یا رایانه شما
- حل اختلاف بین دوستان و ایفای نقش به عنوان میانجی برای حل مشکلات بین آنها
- شروع به پروژه های DIY مانند تعمیر صندلی یا لامپ
- تجزیه و تحلیل مالی خود برای یافتن راهی برای پرداخت چیزی که می خواهید
- غلبه بر مشکلات پیش بینی نشده ناگهانی که ممکن است هنگام سفر به خارج از کشور با آن مواجه شوید
- راهنمایی دیگران در موسسات خیریه یا خدمات داوطلبانه برای حل مشکلات جوامع به حاشیه رانده شده مانند بی خانمان ها یا سالمندان
موارد مرتبط: راه های توسعه حرفه ای (با مزایا و سوالات متداول)
۳. نحوه حل مشکلات را تمرین کنید
مشکلات ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند، بنابراین تمرین نحوه حل آنها می تواند شما را بهتر برای آنها آماده کند. به عنوان مثال، هنگام مصاحبه برای یک شغل جدید، امتحان کردن یک آزمون آنلاین یا ارزیابی برای تمرین مهارت های خود در محل کار بالقوه می تواند مفید باشد. این ارزیابی ها ممکن است شما را با مشکلات احتمالی مواجه کند و با حل آن ها می توانید خود را برای مشکلاتی که ممکن است در شرکت جدید با آن مواجه شوید آماده کنید.
در نقش فعلی خود، میتوانید نقشآفرینی با تیم خود را امتحان کنید تا مهارتهای حل مسئله خود را توسعه دهید. شما می توانید با سناریوهای مختلفی که ممکن است تیم شما در محل کار با آن مواجه شود، در مورد چگونگی حل این مشکلات با هم بحث کنید. کتابهای خودیاری و کتابهای حرفهای متناسب با صنعت شما نیز میتوانند نمونههایی از مشکلاتی را ارائه دهند که میتوانید آنها را حل کنید.
مطالب مرتبط: چگونه مسائل را حل کنیم (با مهارت ها، مراحل و نکات)
۴. به تکنیک حل مسئله IDEAL مراجعه کنید
برخی از متخصصان از مدل IDEAL که توسط برانسفورد و استین ایجاد شده است برای حل یک مشکل استفاده می کنند. مدل IDEAL به پنج جزء تقسیم می شود:
- شناسایی مسئله: وقت گذاشتن برای شناسایی مشکل می تواند به شما کمک کند تا راه حل های صحیحی برای مشکل پیدا کنید.
- تعریف موانع: تعریف حوزههای موضوعی که ممکن است مدیریت کنید میتواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که برای حل مشکل چه قدمهایی بردارید.
- بررسی گزینه های خود: پس از یافتن مشکل و موانع، می توانید گزینه های مختلف خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بهترین راه حل را بیابید.
- عمل به عمل: تصمیم گیری در مورد عمل پس از بررسی آنها و عمل به آن.
- نگاهی به تجربه: پس از اعمال راه حل برای مشکل خود، می توانید به نتیجه نهایی نگاه کنید و تعیین کنید که آیا هنوز نیاز به تغییری دارد یا خیر.
مطالب مرتبط: راهنمای گام به گام: نحوه نوشتن بیانیه مشکل
۵. پس از حل مشکل خود را مرور کنید
پس از حل مشکلات خود، نگاه کردن به گذشته و تجزیه و تحلیل مجدد آنها همیشه راه خوبی برای دیدن اینکه آیا در حل مشکل خود موفق بوده اید یا خیر است. در گزارش پس از مرگ، می توانید توضیح دهید که چگونه مشکل را شناسایی و تجزیه و تحلیل کرده اید و قبل از اجرای آن راه حلی برای آن ارائه کرده اید. اگر می توانید نتایج راه حل خود را کمی سازی کنید، می توانید آن را در گزارش خود نیز بگنجانید. نتایج قابل اندازهگیری همیشه مطلوبتر هستند، زیرا میتوانید راهحلهای خود را ردیابی کنید و میزان مهارتهایتان را در حل مشکلتان بسنجید. اگر با تیم خود مشکلی را حل میکردید، مرور آن با هم میتواند مفید باشد زیرا کار گروهی را ارتقا میدهد.
مطالب مرتبط: چگونه خود را ارزیابی کنیم (با مثال های خود ارزیابی)
2 پاسخ