هدف از تجزیه و تحلیل SWOT

هدف از تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT روشی است که به شرکت ها کمک می کند تا استراتژی هایی برای دستیابی به اهداف خود، بهبود کارایی و حفظ ارتباط برند ایجاد کنند. سازمان‌ها در بسیاری از صنایع از این روش تجزیه و تحلیل در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کنند، مانند زمانی که یک مدیر اجرایی جدید استخدام می‌کنند یا زمانی که دولت‌های فدرال یا ایالتی قوانین جدیدی را که مربوط به صنعت آنهاست، تصویب می‌کنند. می توانید از تجزیه و تحلیل SWOT برای تعیین اینکه چگونه یک توسعه اخیر می تواند بر سازمان شما تأثیر بگذارد استفاده کنید تا بتوانید به طور مؤثر به وضعیت رسیدگی کنید. در این مقاله، هدف از این ابزار برنامه ریزی، زمان استفاده از آن و نکاتی برای نحوه اجرای آن را مورد بحث قرار می دهیم.

مطالب مرتبط: ۱۰ تکنیک موثر تجزیه و تحلیل کسب و کار

هدف از تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

هدف اصلی تجزیه و تحلیل SWOT شناسایی عواملی است که بر عملکرد شرکت تأثیر می گذارد و اطلاعات مفیدی را در طول فرآیند برنامه ریزی استراتژیک ارائه می دهد. این روش می تواند به تصمیم گیری دقیق تر و آگاهانه تر کمک کند.

SWOT مخفف:

  • نقاط قوت: اینها بهترین ویژگی های سازمان شما و روش هایی هستند که بر کسب و کار یا شهرت برند شما تأثیر می گذارند.
  • نقاط ضعف: این موارد نشان دهنده زمینه هایی است که شرکت شما می تواند از بهبود آنها برای ارائه محصولات یا خدمات بهتر بهره مند شود.
  • فرصت ها: اینها تغییرات یا پیشرفت هایی هستند که می توانند بر شرکت شما تأثیر مثبت بگذارند، مانند ادغام و اکتساب.
  • تهدیدها: این به تغییرات یا تحولاتی اشاره دارد که می تواند بر سازمان شما تأثیر منفی بگذارد، مانند مقررات سختگیرانه یا افزایش رقابت از سوی شرکتهای جدید که وارد بازار می شوند.

برخی از اهداف اولیه تحلیل SWOT عبارتند از:

  • ایجاد تجزیه و تحلیلی که عوامل داخلی و خارجی را خلاصه کند
  • شناسایی خطرات و مسائلی که نیاز به حل دارند
  • تعیین کردن اولویت های مدیریتی
  • کاهش دادن خطاهای واقعی، مدیریتی یا بازاریابی
  • انجام پیش بینی های واقعی فروش بر اساس شرایط بازار و ارزیابی پتانسیل رشد کسب و کار
  • کمک به یک سازمان جهت تعیین اینکه آیا به کمک متخصصان حقوقی، مالی، بازاریابی یا مدیریت خارجی نیاز دارد یا خیر

بیشتر بخوانید: راهنمای تحلیل SWOT (به همراه مثال)

مزایای تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به شما نشان دهد که چگونه:

  • نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید: از آنجایی که تجزیه و تحلیل SWOT یک مدل دقیق و سازمان یافته برای ارزیابی بهترین ویژگی ها و معایب فعلی سازمان شما ارائه می دهد، می تواند به شما در شناسایی برخی از نقاط ضعف برای حذف یا تبدیل به نقاط قوت کمک کند.
  • به حداقل رساندن زیان: هدف اکثر کسب و کارها به حداقل رساندن زیان، هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت است. به عنوان مثال، یک شرکت می تواند با ارزیابی مزایا و معایب سرمایه گذاری در فناوری جدید، زیان های مالی را کاهش دهد.
  • درک بهتر تهدیدها و فرصت‌های خارجی: تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می‌کند تا تهدیدها و فرصت‌هایی را که در صنعت شما رایج‌تر هستند تعیین کنید، و شما را برای به حداقل رساندن تهدیدها یا استفاده از فرصت‌ها در آینده آماده‌تر می‌کند.

مطالب مرتبط: نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT برای شرکت شما: مراحل و نکات

زمان انجام تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند تقریباً در هر مرحله از فرآیند برنامه ریزی سازمان مفید باشد، از جمله:

تغییرات کادرفنی

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند زمانی که یک سازمان پرسنل خود را تغییر می دهد بسیار مفید باشد. در این شرایط، می‌تواند شامل تعیین این باشد که چگونه استخدام یک مدیر عامل جدید ممکن است بر شرکت شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر مدیر جدید تجربه بیشتری نسبت به قبلی داشته باشد، این می تواند یک نقطه قوت باشد. برعکس، اگر مدیر عامل جدید تجربه کمتری داشته باشد، ممکن است این یک ضعف باشد. اگر مدیر عامل جدید با چندین فرد مهم در صنعت شرکت شما ارتباط داشته باشد، این می تواند فرصتی برای رشد شرکت شما باشد. یک مدیر عامل جدید که در نقش های گذشته در فروش با مشکل مواجه بود ممکن است یک تهدید باشد.

محصول جدید

اگر قصد فروش یک محصول جدید را دارید، تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است مفید باشد، زیرا به شما امکان می دهد تا تأثیر مثبت یا منفی آن کالا بر شرکت شما را پیش بینی کنید. یک راه خوب برای انجام تجزیه و تحلیل SWOT برای یک محصول جدید، شناسایی بهترین نقاط قوت محصول (چیزی که آن را با کیفیت بالا می کند) و معایب یا ضعف های آن است. این تجزیه و تحلیل همچنین شامل ارزیابی این است که چگونه این محصول می تواند به سازمان شما کمک کند فرصت های بیشتری کسب کند و به رسمیت شناخته شود و تعیین کند که چه خطراتی می تواند ناشی از فروش و توزیع آن به مشتریان شود.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت محصولات خانگی بخواهد یک دمنده صفحه جدید با تکنولوژی بالا تولید کند، ممکن است از انجام تجزیه و تحلیل SWOT بهره مند شود. این محصول ممکن است به دلیل ویژگی های فنی پیچیده ای که دارد محبوب باشد، اما همچنین می تواند منجر به صدمات مشتری شود.

ادغام یا اکتساب

اگر سازمان شما در حال بررسی یک ادغام یا اکتساب بالقوه است، می توانید یک تحلیل SWOT انجام دهید. ابتدا می توانید نقاط قوت شرکت دیگر را ارزیابی کنید، مانند شهرت برند قوی،بهره وری بالا یا حجم فروش و نقاط ضعف مانند هزینه های حاشیه ای بالا یا خدمات کند. سپس پیش بینی می کنید که ادغام با شرکت دیگر چه فرصت های جدیدی می تواند به همراه داشته باشد، مانند کارایی بیشتر به دلیل افزایش پرسنل یا سود بیشتر، و این تصمیم چه تهدیدها یا معایبی می تواند داشته باشد، مانند انحصار.

به عنوان مثال، یک سازمان بزرگ پخش تلویزیونی در حال بررسی خرید یک شرکت تلفن است. پخش کننده ممکن است به دلیل افزایش پرسنل در نتیجه به سمت احتمال افزایش کارایی و بهره وری خود کشیده شود، اما همچنین ممکن است نگرانی خود را در مورد خروج مشتریان از شرکت تازه تاسیس به دلیل قیمت های بالاتر ابراز کند.

بیشتر بخوانید: ۸ دلیل برای انجام تحلیل SWOT

نکاتی برای انجام تحلیل SWOT

هنگام انجام تجزیه و تحلیل SWOT می توانید این نکات را دنبال کنید:

نقاط قوت

  • موثرترین فعالیت های کسب و کار خود را تعیین کنید. مشخص کنید که کدام یک از اقدامات سازمان شما بهترین نتایج را از نظر رضایت مشتری یا کارمند دارد.
  • مزیت ها را نسبت به رقبا شناسایی کنید. توجه داشته باشید که آیا شرکت شما دارای مزیت رقابتی نسبت به سایر شرکت های صنعت شما، مانند کارمندان با تجربه تر است یا خیر.
  • سطوح تعامل مشتری را تجزیه و تحلیل کنید. توجه داشته باشید که تجربیات مشتریان شما از محصولات یا خدمات شما چیست. اگر مشتریان شما به طور مداوم به محصولات یا خدمات شما واکنش مثبت نشان می دهند، این یک نقطه قوت است.

نقاط ضعف

  • سطح تجربه کارمندان خود را ارزیابی کنید. اگر بیشتر کارمندان شما در صنعت شما تازه کار هستند، این ممکن است نشان دهد که رشد شرکت شما زمان می برد.
  • فرآیندها را برای کارایی بیشتر ساده کنید: اگر بخش‌های زیادی در فرآیندها و شیوه‌های شما وجود دارد یا شرکت شما هر فرآیند را کاملاً متفاوت مدیریت می‌کند، ممکن است این یک ضعف باشد.
  • اندازه پایگاه مشتری خود را تعیین کنید. مشخص کنید که در کل به چند مشتری خدمات می دهید. ممکن است بخواهید دسترسی خود را به بازارهای دیگر گسترش دهید تا پایگاه خود را افزایش دهید.
  • به معایب نسبت به رقبا توجه کنید: مشخص کنید که آیا شرکت های دیگر در صنعت شما نسبت به شرکت شما مزیت هایی مانند فناوری پیشرفته تر دارند یا خیر.

فرصت ها

  • فرصت ها یا روندهای سرمایه گذاری سودمند را شناسایی کنید. تعیین کنید که آیا شانسی برای شرکت شما برای سرمایه گذاری در یک منبع مفید وجود دارد یا خیر.
  • از قوانین و مقررات مثبت صنعت جدید استفاده کنید. از هرگونه قانون یا مقررات جدید برای رشد کسب و کار خود، مانند معافیت های مالیاتی، استفاده کنید.
  • ارزیابی کنید که آیا فناوری جدید می تواند به شما کمک کند یا خیر. تعیین کنید که آیا هر فناوری جدید می تواند به شرکت شما در افزایش سود کمک کند یا خیر.

تهدیدات

  • به رقبای جدید در صنعت خود توجه کنید. شناسایی کنید که آیا شرکت های جدیدی وارد صنعت شما شده اند و می توانند مشتریان شما را کاهش دهند.
  • از محدودیت های جدید مطلع باشید. در مورد محدودیت های جدید نحوه انجام تجارت، مانند سهمیه بندی واردات، به روز باشید.
  • تجزیه و تحلیل کنید که ضرر کارکنان چگونه بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد. سعی کنید تعیین کنید که از دست دادن تعداد معینی از کارمندان چگونه می تواند به شرکت شما آسیب برساند.
  • تعیین کنید که آیا اتوماسیون ممکن است به شرکت شما آسیب برساند یا خیر. جایگزینی کارمندان با ربات ها می تواند به کسب و کار شما آسیب برساند و مشتریان را از آن دور کند.

مرتبط: تهدیدات در تحلیل SWOT: تعریف و مثال

مثال تجزیه و تحلیل SWOT

در اینجا نمونه ای از تحلیل SWOT آورده شده است:

یک شرکت مواد غذایی به نام ببر خندان، پس از از دست دادن مشتریان خود به خاطر رقیب جدیدی که محصولات سالم تر و ارگانیک را تولید و به فروش می رساند، با تهدیدی روبرو می شود.

نقاط قوت

  • ببر خندان به سمت ساخت و فروش محصولات ارگانیک می رود.
  • این شرکت بر معرفی محبوب ترین محصولات خود به یک  پایگاه مشتری گسترده تر تمرکز می کند و فروش محصولات کمتر سالم خود را متوقف می کند.

نقاط ضعف

  • ببر خندان کاهش پایگاه مشتری  را تجربه می کند.
  • این شرکت منابع بیشتری را صرف کمپین های بازاریابی می کند.

فرصت ها

  • یک شرکت چندملیتی محصولات مصرفی پیشنهاد خرید ببر خندان را می دهد.
  • ببر خندان مدل کسب و کار خود، از جمله چشم انداز، اهداف و اولویت های خود را دوباره ارزیابی می کند.

تهدیدات

  • اگر ببر خندان نیاز به فراخوان محصول داشته باشد، ممکن است دعوی قضایی رخ دهد.
  • اگر رقیب به اندازه کافی مشتری را شکار کند، می تواند اعلام ورشکستگی کند و تعطیل شود.
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *