طراحی وب چیست؟ (تعریف، عناصر و کاربردها)

طراحی وب چیست؟

شرکت ها از طراحی وب برای بیان برند خود از طریق ایجاد وب سایت ها و صفحات تعاملی و کاربرپسند استفاده می کنند. اگر فردی خلاق با مهارت های فنی خوب هستید، کار در این زمینه ممکن است برای شما عالی باشد. دانستن پاسخ به برخی از سوالات رایج در مورد این رشته ممکن است به شما کمک کند تا شغل خود را بهتر هدایت کنید و پیش بینی کنید که چگونه می تواند پیشرفت کند. در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که طراحی وب چیست؟ و عناصر و کاربردهای طراحی وب سایت را فهرست کنید.

طراحی وب چیست؟

طراحی وب فرآیندی از برنامه ریزی، مفهوم سازی و طراحی وب سایت هایی است که می توانید در اینترنت نمایش دهید. این حوزه ای است که عملکرد و زیبایی شناسی را برای ایجاد تجربیات آنلاین چند رسانه ای برای کاربران و بازدیدکنندگان ترکیب می کند. این نوع طراحی اکنون فراتر از وب سایت ها است و همچنین شامل برنامه های وب، برنامه های موبایل و طراحی رابط کاربری (UI) می شود. دو نوع اصلی طراحی سایت وجود دارد:

۱.طراحی وب سایت سازگار

طراحی وب سایت سازگار ​​از چندین نسخه از یک وب سایت استفاده می کند که توسعه دهندگان آن را برای اندازه های صفحه نمایش خاص سفارشی می کنند. بسیاری از وب سایت ها با دستگاهی که برای مشاهده آن وب سایت استفاده می کنید، سازگار می شوند. یک وب‌سایت تطبیقی ​​تشخیص می‌دهد که آیا آن را روی تلفن همراه یا صفحه نمایش بزرگ‌تر مشاهده می‌کنید و نسخه‌ای را نمایش می‌دهد که با دستگاه شما مطابقت دارد. همچنین برای طراحان معمول است که وب‌سایت‌هایی را بر اساس عرض مرورگر ایجاد کنند، که انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهد و به وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد بدون توجه به دستگاهی که استفاده می‌کنید، به سرعت با اندازه صفحه نمایش شما سازگار شوند.

مطالب مرتبط: ۱۲ مهارت ضروری طراح وب

۲.طراحی سایت واکنش گرا

هنگام توسعه وب‌سایت‌های واکنش‌گرا، طراحان از طرح‌بندی شبکه‌ای انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنند که بر اساس درصدی که هر عنصر روی صفحه می‌گیرد، تعیین می‌کنند. به عنوان مثال، اگر آنها ۲۵٪ را به یک نوار کناری اختصاص دهند، آن نوار کناری همیشه ۱/۴ فضای صفحه نمایش شما را در هر دستگاه و با هر عرض مرورگر اشغال می کند. این بدان معناست که وب‌سایت‌های واکنش‌گرا به هر اندازه صفحه‌ تغییر می‌کنند، برخلاف وب‌سایت‌های سازگار ​​که فقط نسخه‌هایی برای از پیش تعیین‌شده اندازه صفحه نمایش خاص دارند.

مطالب مرتبط: ۱۱ دوره دانشگاهی و آنلاین طراحی وب برای مبتدیان

عناصر طراحی وب چیست؟

در طول فرآیند طراحی وب سایت، طراحان به ترجیحات مشتری پاسخ می دهند و راه حل های آنلاین موثری را برای محصولات و خدمات خود ارائه می دهند. به طور کلی، وب سایت ها دارای عناصر استاندارد زیر هستند:

مطالب مرتبط: سوالات مصاحبه طراحی سیستم (با نکات)

الف)چیدمان

اصطلاح “چیدمان” به ترتیب همه عناصر یک صفحه وب اشاره دارد. این یکی از اجزای کلیدی طراحی وب سایت است که می تواند پیام برند را با استفاده از اجزای بصری مختلف مانند گرافیک، آیکون ها و متن افزایش دهد. مؤثرترین طرح‌بندی‌ها معمولاً ساده، شهودی و در دسترس هستند. آنها از فضای منفی و دکمه های فراخوان برای اقدام (CTA) استفاده می کنند تا توجه کاربران را به خود جلب کنند و آنها را متقاعد کنند که هنگام بازدید از وب سایت ها اقدامات خاصی را انجام دهند، مانند کلیک بر روی لینک ها و ثبت نام در خبرنامه ها.

معمولاً طراحان چیدمان های مختلفی از یک وب‌سایت را برای دستگاه‌های مختلف ایجاد می‌کنند. به این دلیل که بسیاری از کاربران وب‌سایت‌ها را در دستگاه‌های تلفن همراه خود مشاهده می‌کنند و مهم است که بتوانند به صفحات و لینک های مشابه کاربران دسکتاپ دسترسی داشته باشند. ایجاد چیدمان های سازگار ​​و واکنش‌گرا که در تلفن همراه خوب به نظر می‌رسند، اغلب مستلزم تنظیم ترتیب عناصر و پنهان کردن برخی از مؤلفه‌هایی است که معمولاً برای کاربران دسکتاپ قابل مشاهده هستند.

مطالب مرتبط: ۲۹ ویژگی وب سایت برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان شما

ب)تصاویر

تصاویر شامل تصاویر، گرافیک ها، عکس ها و نمادهایی هستند که اطلاعات تکمیلی را برای متن در یک وب سایت ارائه می کنند. بسته به نیازهای فردی یک برند، طراحان معمولاً تصاویری را انتخاب می کنند که به بهترین شکل تصویر آن برند را توصیف کنند و به خوبی با استراتژی ارتباطی آن همخوانی داشته باشند. برای طراحی یک وب سایت مهم است که شامل تصاویر باشد، زیرا این عناصر بصری توجه کاربران را به خود جلب می کنند و احساسات خاصی را تحریک می کنند که ممکن است آن کاربران را به خرید محصولات یا خدمات ارائه شده توسط برند مورد نظر متقاعد کند.

پ)سلسله مراتب بصری

سلسله مراتب بصری ترتیبی است که طراحان برای نمایش عناصر خاص یک وب سایت انتخاب می کنند. همچنین ترتیبی است که کاربران اطلاعات مهم در مورد یک برند، پروژه یا کمپین را پردازش می کنند که وب سایت روی آن تمرکز دارد. در حالی که مفهوم سازی وب سایت ها، طراحان و توسعه دهندگان اغلب از الگوهای بصری از پیش ساخته شده استفاده می کنند که چشم بازدیدکنندگان را هدایت می کند و تعامل کاربر را القا می کند. به عنوان مثال، الگوهای F و Z شکل بر بخش افقی بالای صفحه وب تأکید دارند، جایی که معمولاً می‌توانید ابزارهای ناوبری مانند کادر جستجو و لوگوی یک برند را پیدا کنید.

مرتبط: طراح وب در مقابل توسعه دهنده وب: درک تفاوت

ت)طرح رنگ

طرح رنگ ترکیبی از رنگ هایی است که به بهترین وجه نشان دهنده یک برند است. هنگام ایجاد طرح‌های رنگی مؤثر، طراحان معمولاً یک یا دو رنگ غالب را به همراه چند رنگ دیگر انتخاب می‌کنند که به خوبی آنها را برای ایجاد یک پالت تحسین می‌کنند. در تئوری رنگ، چهار نوع اصلی پالت رنگ وجود دارد:

  1. پالت های تک رنگ از یک رنگ در سایه ها و زمینه های مختلف تشکیل شده اند. آنها معمولا برای برندهای ساده گرایانه یا شرکتی بهترین کار را دارند.
  2. پالت های مشابه از یک رنگ غالب و چندین رنگ مشابه تشکیل شده اند که می توانید با استفاده از چرخه رنگ انتخاب کنید. آنها برای ایجاد تصاویر و متن یکسان وب سایت عالی هستند زیرا تمرکز اصلی یک وب سایت را روی محتوای آن قرار می دهند.
  3. پالت های مکمل از رنگ های متضاد از چرخه رنگ تشکیل شده اند که توجه بیشتری را به یک برند جلب می کند. به عنوان مثال، هنگام ایجاد این نوع پالت، ممکن است سبز روشن، قرمز و بنفش را برای ایجاد لوگوی یک برند انتخاب کنید.
  4. پالت های سه گانه از سه رنگ تشکیل شده اند که در فواصل مساوی از یکدیگر در چرخه رنگ ظاهر می شوند. ایجاد یک طرح رنگ سه گانه موثر ممکن است زمان بیشتری را نسبت به پالت های سنتی از شما بگیرد، اما به شما امکان می دهد یک پالت ماندگار ایجاد کنید که به ندرت از مد می افتد.

ث)جروف نگاری

حروف نگاری؛ فونت یا سبک متنی است که برای نمایش محتوای نوشته شده در وب سایت انتخاب می کنید. انتخاب حروف نگاری مناسب ممکن است به شما در بهبود خوانایی وب سایت یا هنری تر کردن آن کمک کند. معمولاً، برای تعیین اینکه کدام فونت برای یک برند بهترین است، مهم است که مخاطبان هدف آن را در نظر بگیرید. بسته به کاربر و صنعت، برخی از صفحات وب ممکن است در فونت های سریف بهتر عمل کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند از فونت های غیر سریف استفاده کنند.

ج)خوانایی

خوانایی به سهولتی که بازدیدکننده می تواند متن و تصاویر نوشته شده را که در یک وب سایت ظاهر می شود پردازش و درک کند، اشاره دارد. راه های زیادی برای بهبود خوانایی وب سایت ها وجود دارد، به عنوان مثال، با متقارن ساختن صفحات وب و انتخاب اندازه مناسب فونت ها. همچنین توجه به تضاد بین متن و پس‌زمینه وب‌سایت بسیار مهم است.

چ)ناوبری

ناوبری معمولاً به مجموعه‌ای از لینک ها، کادرها و دکمه‌ها اشاره دارد که بازدیدکنندگان برای یافتن اطلاعات و انتخاب جایی که می‌خواهند در یک وب‌سایت بروند از آنها استفاده می‌کنند. به طور معمول، طراحان ابزارهای ناوبری را در سرتیترها ، نوارهای کناری و پاورقی ها قرار می دهند. اگر یک برند از طراح درخواست کند که یک طرح ساده گرایانه برای صفحه وب خود ایجاد کند، اغلب از یک دکمه استفاده می کند که ابزارهای ناوبری را پنهان و آشکار می کند تا کاربران را از خواندن اطلاعات دیگر در سایت منحرف نکند.

مطالب مرتبط: خزنده وب چیست؟ (به علاوه تعریف و اهمیت)

ح)محتوا

اصطلاح «محتوا» به تمام اطلاعات موجود در یک وب سایت، از جمله متن، تصاویر و ویدیوها اشاره دارد. برندها از محتوا برای ترغیب بازدیدکنندگان به انجام برخی اقدامات مانند خرید چیزی از فروشگاه آنلاین خود استفاده می کنند. یک استراتژی محتوای موثر به شرکت ها اجازه می دهد تا شهرت آنلاین خود را ایجاد کنند و مشتریان بیشتری را جذب کنند.

طراحی وب چه کاربردی دارد؟

طراحی وب؛ یک عنصر اساسی از استراتژی آنلاین تقریباً هر برندی است. برندها از آن برای دستیابی به بسیاری از اهداف مهم از جمله موارد زیر استفاده می کنند:

۱)بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

سئو روشی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در لیست‌هایی که موتورهای جستجو هر بار که کسی اطلاعات آنلاین جستجو می‌کند تولید می کند، رتبه‌بندی بالاتری داشته باشند. استفاده از استراتژی محتوای وب مناسب که به خوبی با مخاطبان هدف یک برند هماهنگی داشته باشد، می تواند حضور آن برند را در فضای آنلاین افزایش دهد. در نتیجه، افراد بیشتری ممکن است از وب سایت آنها بازدید کنند و این شانس را داشته باشند که در مورد محصولات یا خدمات آنها اطلاعات کسب کنند.

مطالب مرتبط: چگونه یک متخصص سئو شویم؟

۲)رضایت مشتری

یک وب سایت با ظاهر حرفه ای، اطلاعات مرتبط در مورد محصولات و خدمات برند را در اختیار مشتریان فعلی قرار می دهد. هنگامی که کاربران می توانند به سرعت اطلاعات و محصولات مورد علاقه خود را پیدا کنند، احتمالاً چیزی را خریداری می کنند و حتی آن برند را به افراد دیگر توصیه می کنند. استفاده از طراحی وب‌سایت برای بهبود رضایت مشتری معمولاً مستلزم آسان‌تر کردن و سازگار کردن سایت است.

۳)برندسازی ثابت

برندسازی فرآیند استفاده از یک طرح ثابت برای ترویج یک محصول، خدمات یا هدف است. استفاده از طراحی مشابه برای وب سایت خود به برندها این امکان را می دهد که تصویر و شهرت ثابتی را در بین مشتریان خود حفظ کنند. به عنوان مثال، شرکت ها اغلب از یک لوگو و حروف نگاری یکسان در تمام کانال های ارتباطی خود، از جمله وب سایت ها و کانال های رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.

مطالب مرتبط: چگونه یک استراتژیست برند شویم (با مراحل و وظایف)

۴)بهره وری فنی

سرمایه گذاری در طراحی وب سایت یک راه عالی برای شرکت ها برای ارائه تجربیات آنلاین راحت به کاربران خود است. طراحان به آنها کمک می کنند تا این کار را با ایجاد کد واضحی که زمان بارگذاری را بهبود می بخشد و بررسی اینکه آیا همه لینک ها به درستی کار می کنند انجام دهند. آنها همچنین مسئول رفع اشکالات و خطا هایی هستند که ممکن است هنگام استفاده از وب سایت ها رخ دهد.

مربوط: وب اسکرپینگ چیست؟ توضیح کاربردها و تکنیک ها

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *