مهارت های ایجاد رابطه: تعاریف و مثال ها

مهارت های ایجاد رابطه: تعاریف و مثال ها.

روابط در محل کار می تواند برای موفقیتی که در حرفه خود به دست می آورید بسیار مفید باشد. ایجاد روابط حرفه ای قوی می تواند به شما در یادگیری مهارت های جدید و به کارگیری و توسعه بیشتر مهارت های فعلی کمک کند. از آنجایی که ایجاد رابطه موفق می‌تواند به ترکیبی از مهارت‌های نرم مختلف نیاز داشته باشد، بهبود این زمینه‌های مهارتی برای کمک به شما در پیشرفت شغلی می‌تواند ضروری باشد.

در این مقاله،شما خواهید آموخت که مهارت های ایجاد رابطه چیست، نمونه هایی از مجموعه مهارت هایی که ایجاد رابطه شامل می شود و نکاتی برای کمک به شما در بهبود ایجاد رابطه و نکاتی که به شما کمک می کند این مهارت ها را در رزومه خود و در طول مصاحبه برجسته کنید.

مهارت های ایجاد رابطه چیست؟

مهارت های ایجاد رابطه ترکیبی از مهارت های نرم است که فرد برای برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد روابط مثبت به کار می گیرد. در محل کار، مهارت های ایجاد رابطه برای کنار آمدن با همکاران، کمک به یک تیم و ایجاد تفاهم بین خود و دیگران ضروری است.

نمونه هایی از مهارت های ایجاد رابطه

مهارت‌های ایجاد رابطه عموماً ترکیبی از مهارت‌های نرم مختلف را در بر می‌گیرد که همگی می‌توانند به نحوه تعامل شما با دیگران کمک کنند. مجموعه مهارت های زیر معمولاً می تواند به عنوان مجموعه مهارت های ضروری برای توسعه مهارت های موفقیت آمیز روابط در نظر گرفته شود:

مهارت های بین فردی

روابط ، مردم محور هستند. برای ایجاد روابط کاری موفق و قوی، باید مهارت های بین فردی موثر داشته باشید. توانایی درک دیدگاه شخص دیگر، نشان دادن احترام زمانی که احساس می کنید بی جاست یا نشان دادن دلسوزی برای تیم خود را می توان به توسعه این مهارت ها نسبت داد.

مهارتهای ارتباطی غیر کلامی

ارتباط غیرکلامی می تواند بر نحوه ایجاد روابط شما با دیگران تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یادگیری نحوه خواندن زبان بدن می تواند به شما در درک احساسات دیگران کمک کند.

مهارت های ارتباط کلامی

ارتباط کلامی نیز برای ایجاد روابط قوی ضروری است. به عنوان مثال، اگر در جلسه ای با همکاران خود شرکت می کنید، می توانید با یافتن فرصت هایی برای مشارکت دادن ایده ها و پرسیدن سوالات، ارتباط کلامی خود را تمرین کنید. این می تواند نشان دهد که شما علاقه مند و آماده شنیدن ایده های تیم خود هستید و همچنین برای مشارکت در افکار خود نیز انگیزه دارید.

مهارتهای شنیداری

گوش دادن فعال بخشی ضروری از ارتباطات است، با این حال، توسعه مهارت های گوش دادن فعال می تواند گاهی موثرتر از یادگیری نحوه صحبت کردن در یک جلسه باشد. گوش دادن فعال شامل برقراری تماس چشمی، آگاهی از نشانه های غیرکلامی و پرسیدن سوالاتی است که نشان می دهد شما در گفتگو سرمایه گذاری کرده اید. این نه تنها نشان می دهد که به ایده های تیم خود احترام می گذارید، بلکه می تواند نشان دهد که به همه دیدگاه ها اهمیت می دهید.

همدلی

همدلی یکی دیگر از جنبه های کلیدی مهارت های ایجاد رابطه موثر است. داشتن همدلی با دوستان و همکاران به این معنی است که شما به دنبال درک احساسات و عواطف آنها هستید. وقتی به طور فعال در محل کار همدلی را تمرین می کنید، می توانید به هم تیمی ها و مدیران خود تعهد خود را برای حفظ روابط کاری خود نشان دهید.

هوش هیجانی

هوش عاطفی می تواند برای رشد کلی و نه فقط در محل کار مفید باشد. با این حال، باهوش بودن از نظر احساسی می‌تواند به این معنا باشد که پویایی‌ها را در دفتر مشاهده می‌کنید و راه‌هایی برای کمک به تیم خود پیدا می‌کنید، به حل تعارض کمک می‌کنید و به طور کلی با تفاهم کار می‌کنید.

مهارت های شبکه سازی

ایجاد روابط کاری موفق نیز می تواند از توسعه مهارت های شبکه ای شما سود ببرد. ملاقات با افراد جدید، تبادل ایده با دیگر متخصصان و ارائه کمک به دیگر متخصصان کسب و کار می تواند به تقویت مهارت های شبکه شما کمک کند. با مهارت های موثر شبکه، می توانید دسترسی حرفه ای خود را افزایش دهید و همچنین روابط حرفه ای پایدار ایجاد کنید.

مهارتهای تیم سازی

کار کردن به عنوان بخشی از یک تیم ، تقریباً همیشه مستلزم ایجاد روابط مؤثر است. مهارت های کار گروهی خود را با تمرین ارتباط موثر، احترام گذاشتن به ایده های دیگران و مشارکت و کمک در جایی که نیاز است، توسعه دهید.

چگونه می توان مهارت های ایجاد رابطه را بهبود بخشید

می‌توانید با بهبود مجموعه مهارت‌های کلیدی که ممکن است در شغل خود به آن‌ها اعتماد داشته باشید، مهارت‌های مؤثر در ایجاد رابطه را توسعه دهید. اطلاعات زیر مراحلی را ارائه می دهد که می توانید برای توسعه بیشتر مهارت های ایجاد رابطه خود بردارید:

  1. مهارت های ارتباط موثر را توسعه دهید.
  2. همدلی را تمرین کنید.
  3. هوش هیجانی خود را توسعه دهید.
  4. بازخورد بخواهید.
  5. مشارکت کنید.

۱.مهارت های ارتباط موثر را توسعه دهید

یکی از ضروری ترین مهارت های نرم برای ایجاد روابط کاری موفق، برقراری ارتباط است. با توسعه مهارت های ارتباطی مؤثر می توانید بر نحوه تعامل خود با دیگران تأثیر مثبت بگذارید. ممکن است گوش دادن فعال، تفسیر ارتباطات غیرکلامی مانند زبان بدن را تمرین کنید و همچنین می توانید مهارت های ارتباطی خود را با جستجوی فرصت هایی برای پیوستن به مکالمات یا مشارکت در جلسات تیمی، توسعه دهید.

۲.همدلی را تمرین کنید

یکی دیگر از عوامل کلیدی در روابط تجاری موفق، همدلی است. وقتی با همسالان خود همدلی نشان می دهید، به آنها نشان می دهید که به آنها اهمیت می دهید، احساسات و دیدگاه آنها را درک می کنید و برای عقاید و احساسات دیگران احترام قائل هستید. تمرین همدلی می تواند به شما کمک کند تا بر نحوه برخورد شما با هم تیمی ها و سایر همکاران تأثیر مثبت داشته باشید.

۳.هوش هیجانی خود را توسعه دهید

توسعه هوش هیجانی راه موثر دیگری برای اطمینان از ایجاد روابط کاری مثبت است. شما می توانید هوش هیجانی خود را با تمرین همدلی، یادگیری درک احساسات هم تیمی های خود و با توجه دقیق به پویایی در محل کار خود توسعه دهید. انجام این کار می تواند به افزایش آگاهی عاطفی شما، هم برای احساسات خود و هم برای احساسات همکارانتان کمک کند.

۴.بازخورد بخواهید

درخواست بازخورد می تواند برای پیشرفت حرفه ای شما بسیار مفید باشد. بیان تمایل شما به استفاده از مشاوره برای پیشرفت حرفه ای نشان می دهد که شما برای موفقیت در شغل خود انگیزه دارید. همچنین نشان می دهد که شما برای ایده های جدید، یادگیری مهارت های جدید رغبت دارید یا مایل به پیشرفت هستید. این می تواند تاثیر مثبتی بر مهارت های رابطه شما داشته باشد.

۵.درگیر شوید

راه دیگری که می توانید مهارت های ایجاد رابطه خود را بیشتر توسعه دهید این است که با فعالیت های مختلف در محل کار خود درگیر شوید. به عنوان مثال، ممکن است در هنگام ناهار به گروهی از همکاران خود بپیوندید تا قهوه بخورند یا به یک جلسه غیررسمی بپیوندید تا به سایر هم تیمی های خود بینش بدهید. شما می توانید با درگیر شدن با همکاران خود و مشارکت در فعالیت های مختلف در دفتر، تکنیک ایجاد رابطه خود را بهبود بخشید.

مهارت های ایجاد رابطه در محیط کار

روابط کاری قوی ، می تواند برای شغل شما مفید باشد. برای مثال، می‌توانید شبکه‌های حرفه‌ای گسترده‌تری بسازید، فرصت‌هایی برای پیشرفت پیدا کنید و مهارت‌های کار تیمی خود را توسعه دهید. همچنین می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند مهارت‌های مؤثر ایجاد رابطه را در محل کار به کار ببرید.

  • تا جایی که می توانید به تیم خود کمک کنید، از جمله در پروژه های جدید، تمرین های تیم سازی و به اشتراک گذاری ایده ها با همکاران خود.
  • به طور آشکار و حرفه ای با ارتباط و همدلی با تعارض برخورد کنید تا بتوانید مشکلات را به سرعت و کارآمد حل کنید.
  • فقط با گفتگوهای حرفه ای و مرتبط با کار، از شایعات در محل کار خودداری کنید.
  • واکنش‌های عاطفی مثبت را تمرین کنید و در مواقعی که از سوی سرپرستان انتقاد سازنده دریافت می‌کنید، به دنبال فرصت‌های راهنمایی باشید.
  • راه هایی برای همکاری یا کمک به تیم و همکاران خود در صورت نیاز پیدا کنید.

چگونه مهارت های ایجاد رابطه را برجسته کنیم

شما می توانید مهارت های ایجاد رابطه خود را در رزومه و در طول مصاحبه با نمایش مجموعه مهارت های مختلف مانند کار گروهی، رهبری، ارتباطات و مهارت های بین فردی برجسته کنید.

مهارت های ایجاد رابطه در رزومه

برای برجسته کردن مهارت های ایجاد رابطه در رزومه خود، ممکن است مجموعه مهارت های فعلی خود را با موارد ذکر شده در الزامات شغلی مطابقت دهید. به عنوان مثال، اگر شغلی که برای آن درخواست می دهید نیاز به کار در یک تیم داشته باشد، می توانید مهارت های ارتباطی، کار گروهی و شبکه شما را نیز شامل شود. علاوه بر این، می‌توانید مثال‌هایی از این که چگونه این مهارت‌ها به شما در موفقیت در نقش‌های گذشته کمک می‌کنند، اضافه کنید.

مهارت های ایجاد رابطه در طول مصاحبه

در طول مصاحبه، ممکن است از شما سوالاتی در مورد مهارت های کار تیمی، توانایی شما در برقراری ارتباط موثر یا اینکه چگونه مجموعه مهارت های شما در موفقیت های آخرین شرکت شما نقش داشته است، پرسیده شود. شما ممکن است با مثال هایی پاسخ دهید که چگونه مجموعه مهارت های شما به شما در دستیابی به یک هدف یا رسیدن به یک هدف کمک کرده است

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *