سئو در مقابل پرداخت به ازای کلیک(PPC): تفاوت چیست؟ (به علاوه زمان استفاده از آنها)

تفاوت بین سئو و PPC

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو(SEO) مستلزم بهبود کمیت و کیفیت محتوای آنلاین است، بنابراین در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری برای هدایت ترافیک بیشتر به یک سایت دارد. پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک روش تبلیغات آنلاین برای هدایت ترافیک به یک وب‌سایت است که به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد به ازای هر فردی که روی تبلیغ کلیک می‌کند، هزینه پرداخت کنند. درک تفاوت بین این استراتژی ها می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چه زمانی از هر یک برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود استفاده کنید. در این مقاله، ما استراتژی های بازاریابی PPC را با سئو مقایسه می کنیم، از جمله تعاریف هر کدام، تفاوت های کلیدی آنها و زمان استفاده از هر یک از آنها.

مطالب مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان

سئو چیست؟

سئو فرآیند بهبود دیده شدن وب سایت شما برای رتبه بالاتر در صفحه نتایج موتور جستجوی ارگانیک (SERP) است. این روش به جای ترافیک پولی یا مستقیم، روی هدف پرداخت نشده تمرکز می کند. هرچه یک سایت در یک SERP بیشتر دیده شود، یک سایت می تواند توجه بیشتری را از کاربران برای جذب مشتریان جدید و فعلی به یک سایت جلب کند. در اینجا چند بهبود آورده شده است که می توانید برای بهبود رتبه سئو خود در SERP در وب سایت ایجاد کنید:

  • بهبود زمان بارگذاری صفحه
  • از کلمات کلیدی حداکثر پنج بار در یک صفحه تکی استفاده کنید
  • سایت خود را برای دستگاه های تلفن همراه بهینه کنید
  • محتوای باکیفیت در سایت خود ایجاد کنید
  • در هر صفحه از سایت خود یک دکمه اشتراک گذاری برای رسانه های اجتماعی قرار دهید

سئو برای بازاریابی مهم است زیرا می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کاربران در یک وب سایت به دنبال چه چیزی هستند و سپس می توانید آن را در سایت و کمپین های خود وارد کنید. شما می توانید از دانش سئو برای ترافیک ارگانیک و پولی خود استفاده کنید، از جمله پیاده سازی آن در صفحات رسانه های اجتماعی خود برای افزایش بیشتر دیده شدن برند خود. این استراتژی بازاریابی همچنین سودمند است زیرا ممکن است بازده سرمایه گذاری (ROI) بالاتری را مشاهده کنید و می تواند منبع طولانی تر و پایدارتری از ترافیک ارگانیک ایجاد کند. علاوه بر این، در دراز مدت هزینه کمتری دارد و برای ماندگاری به نگهداری کمتری نیاز دارد.

مرتبط: ۱۷ استراتژی بازاریابی (با مثال)

پرداخت به ازای کلیک (PPC) چیست؟

PPC یک روش تبلیغات آنلاین پولی است که در آن شما فقط به ازای هر فردی که روی تبلیغ شما کلیک کرده و آنها را به وب سایت شما هدایت می کند هزینه پرداخت می کنید و باعث افزایش دیده شدن سایت می شود. اغلب، SERP این تبلیغات را قبل از نتایج ارگانیک در بالای صفحه قرار می دهد. برای به دست آوردن این موقعیت، مهم است که مطمئن شوید از کلمات کلیدی مرتبط استفاده می کنید و به درستی پیشنهاد می دهید. در بازاریابی، مناقصه عبارت است از ارائه حداکثر مقدار پول برای یک مکان تبلیغاتی. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید کمپین های PPC خود را بهبود بخشید:

  • کلمات کلیدی با عملکرد ضعیف را از کمپین ها حذف کنید.
  • در مورد عبارات جستجوی محبوب کاربران علاقه مند به صنعت شما تحقیق کنید.
  • کلمات کلیدی مرتبط را به کمپین های خود اضافه کنید.
  • کمپین های تبلیغاتی با عملکرد ضعیف را متوقف کنید.
  • پیشنهادات خود را برای بهینه سازی کلمات کلیدی برای مخاطبان هدف خود بودجه بندی کنید.

PPC مهم است زیرا می تواند به توزیع محتوای حساس به زمان شما کمک کند تا اطمینان حاصل شود که کاربران آن را به موقع می بینند. این استراتژی بازاریابی همچنین برای معرفی محصولات یا خدمات شما به بازار شما و هدف قرار دادن مصرف کنندگان ایده آل شما کار می کند. علاوه بر این، استفاده از این روش تجزیه و تحلیل دقیقی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید آنها را در کمپین های دیگر یا استراتژی های طولانی مدت سئو خود مشاهده و اجرا کنید. همچنین ممکن است هنگام استفاده از PPC در مدت زمان کوتاه تری با بازگشت سرمایه بالاتری را مشاهده کنید زیرا نتایج سریعتر برای سایت شما ایجاد می شود.

مرتبط: معیارهای ردیابی PPC: تعریف و انواع

تفاوت بین سئو و PPC

در اینجا چند راه وجود دارد که سئو و PPC با یکدیگر متفاوت هستند:

۱.قرار گرفتن در صفحه نتایج موتور جستجوی ارگانیک(SERP)

یکی از تفاوت های کلیدی بین PPC و سئو این است که آنها در یک SERP قرار می گیرند. قبل از اینکه SERP نتایج ارگانیک را تولید کند، PPCها در بالای صفحه قرار دارند. این مورد؛ توجه کاربران را سریعتر به خود جلب می کند زیرا هنگام جستجو مستقیماً در مقابل آنها قرار دارد. اگر از دسکتاپ استفاده می کنید، PPC چهار نقطه اول SERP را اشغال می کند، در حالی که اگر از یک دستگاه تلفن همراه استفاده می کنید، آنها سه نقطه اول را اشغال می کنند. در حالی که SERP اغلب یک سایت با استفاده از سئو را در زیر محتوای PPC قرار می دهد و لیست نتایج را بر اساس الگوریتم سفارش می دهد.

الگوریتم SERP بر اساس اینکه چگونه فکر می‌کند می‌تواند به بهترین شکل به درخواست کاربر پاسخ دهد، نتایجی را تولید می‌کند که می‌تواند شامل تصاویر، ویدیوها یا قطعه‌های غنی باشد. یک قطعه غنی در بالای SERP ظاهر می شود که هدف آن پاسخگویی موثر به درخواست کاربر است.

۲.فضای واقعی SERP

فضای واقعی SERP توصیف می کند که یک سایت با استفاده از PPC یا سئو چقدر فضایی را در یک موتور جستجو حفظ می کند. تبلیغات PPC کمترین میزان فضای واقعی را اشغال می کند زیرا همیشه در مکان های مشابه ظاهر می شوند. این بدان معناست که آنها فقط فضای محدودی در SERP دارند. سئو با فضای واقعی خود انعطاف بیشتری دارد. اگر وب‌سایت شما به‌عنوان یک تکه کد یا اسنیپت تولید می‌شود، کاربران می‌توانند قبل از کلیک بر روی سایت برای مشاهده کامل، برای باز کردن نتایج برای خواندن اطلاعات بیشتر کلیک کنند. سایت‌های سئو همچنین می‌توانند در بخش پرسش‌های نقشه و پرسش‌های متداول ظاهر شوند.

۳.هزینه قرار دادن

تفاوت قابل توجه بین سئو و PPC هزینه قرار دادن است. سئو برای استفاده در استراتژی بازاریابی خود نیازی به پرداخت مستقیم ندارد. برای SERP رایگان است که سایت شما را به صورت ارگانیک برای کاربران بر اساس کلمات کلیدی که پیاده سازی می کنید و سایر استراتژی های بهبود سئو در صفحات وب شما ایجاد کند. با سئو، ممکن است هزینه های غیرمستقیم برای ایجاد و نگهداری محتوا و توسعه سایت خود را تجربه کنید. PPC هزینه مستقیمی برای کمک به جلب توجه کاربران دارد. در اینجا چندین نوع PPC وجود دارد که می توانید در استراتژی بازاریابی خود از آنها استفاده کنید و ممکن است هزینه های مختلفی برای شما هزینه داشته باشد:

  • هزینه به ازای هر کلیک (CPC): CPC هر بار که کاربر روی یک تبلیغ نمایشی کلیک می کند و کاربر را به سایت خود هدایت می کند، مبلغ مشخصی را از تبلیغ کنندگان دریافت می کند.
  • نرخ کلیک (CTR): CTR تعداد کلیک‌هایی است که کاربران روی تبلیغ شما انجام می‌دهند تقسیم بر تعداد بازدیدها یا نمایش‌هایی که آگهی دریافت می‌کند. شما می توانید از این روش برای تعیین میزان عملکرد کلمات کلیدی و تبلیغات خود استفاده کنید.
  • هزینه به ازای هر هزار بار نمایش تبلیغ شما (CPM): حتی اگر کاربران به سایت مراجعه نکنند، CPM از تبلیغ‌کنندگان بر اساس تعداد بازدیدهای تبلیغاتی هزینه می‌گیرد. همچنین می توانید به CPM به عنوان هزینه در هزار اشاره کنید.
  • نرخ تبدیل (CVR): یک CVR درصد کاربرانی را محاسبه می کند که اقدام یا هدف مورد نظر شما را برای یک تبلیغ انجام داده اند. می توانید این نرخ را با جمع کردن تعداد کل کاربرانی که اقدام مورد نظر را انجام می دهند و تقسیم آن بر تعداد نمایش هایی که تبلیغ شما دریافت کرده است محاسبه کنید و آن را به درصد تبدیل کنید.
  • هزینه هر تبدیل: هزینه به ازای هر تبدیل، کل هزینه ایجاد ترافیک به سایت شما و تقسیم آن بر تعداد کل تبدیل ها است.
  • نرخ کلیک نامعتبر: نرخ کلیک نامعتبر عبارت است از هرگونه کلیک انجام شده توسط کاربر که موتور جستجو آن را غیرقانونی تشخیص دهد. چند نمونه از مواردی که نرخ کلیک نامعتبر می تواند شامل شود کلیک های تصادفی یا کلیک های برنامه های نرم افزاری مخرب هستند.

۴.شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

KPI معیاری است که برای اندازه گیری موفقیت عملکرد یک کسب و کار استفاده می شود. CTR و CVR اندازه گیری های KPI ضروری برای سئو و PPC هستند تا اطمینان حاصل شود که استراتژی های کارآمد را در برنامه بازاریابی خود پیاده سازی می کنید. صفحات وب با سئو احتمالاً CVR و CTR بالاتری نسبت به PPC دارند زیرا یک نتیجه جستجوی ارگانیک هستند. تبلیغات PPC احتمالاً CVR و CTR کمی پایین‌تر دارند زیرا SERP آنها را با برچسب‌های تبلیغاتی نمایش می‌دهد، اما آنها برای رسیدن به یک مخاطب هدف بسیار خاص هستند.

مرتبط: ۲۰ معیارهای بازاریابی و KPIها

چه زمانی باید از سئو یا PPC استفاده کرد

بسته به اهداف بازاریابی و اقداماتی که می خواهید کاربران انجام دهند می توانند تعیین کنند که آیا از سئو یا PPC استفاده می کنید. در اینجا چند نمونه از زمان استفاده از هر یک از آنها آورده شده است:

سئو

اگر می خواهید سایت شما به طور مداوم در SERP ظاهر شود، می توانید از سئو برای کار کردن سایت خود تا صفحه اول نتایج استفاده کنید. همانطور که به بهینه سازی سایت خود با استراتژی ها و بهبودهای سئو ادامه می دهید، ممکن است با ترافیک پایدار روبرو شوید. شما می توانید از سئو برای به دست آوردن اعتبار برای سایت خود استفاده کنید و آن را به عنوان یک مرکز منابع برای جایگاه خاص خود ایجاد کنید. مرکز منابع مکانی است که کاربران برای پاسخ‌گویی در مورد یک جایگاه به آن مراجعه می‌کنند. همانطور که سایت خود را با سئو می سازید و ترافیک ثابتی کسب می کنید، ممکن است به عنوان یک سایت معتبر شهرت کسب کنید.

علاوه بر این، می توانید از سئو برای افزایش ارزش سایت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید در آینده وب سایت خود را بفروشید، هر چه سایت شما دارای فضای واقعی آنلاین بیشتری باشد، ارزش بیشتری برای فرد یا شرکتی دارد که آن را از شما خریداری می کند. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید با سئو به سایت خود ارزش بیافزایید:

  • میزان ترافیک تولید شده روزانه
  • مقدار ترافیک ایجاد شده به طور مداوم
  • رتبه بندی صفحه
  • رتبه بندی SERP در مدت زمان مشخص
  • محبوبیت لینک های ورودی و خروجی سایت شما

پرداخت به ازای کلیک(PPC)

PPC زمانی مفید است که می‌خواهید یک نتیجه فوری داشته باشید، مانند محتوای حساس به زمان، مانند تبلیغات فصلی یا راه‌اندازی محصول. از لحظه‌ای که تبلیغ شما تأیید می‌شود، به SERP ارسال می‌شود تا کاربران بلافاصله هنگام جستجوی کلمات کلیدی شما، آن را ببینند. همچنین می‌توانید از PPC برای سفارشی کردن تبلیغات خود برای مخاطبان هدف خاص استفاده کنید. این استراتژی بازاریابی به شما این امکان را می دهد که تبلیغات سایت خود را به سمت یک سطح جمعیتی، سنی یا تحصیلی مشخص هدایت کنید و این افراد را تشویق کنید تا به صفحه شما کلیک کنند.

همچنین می توانید از PPC برای تسلط بر SERP برای کلمه کلیدی خاص خود استفاده کنید زیرا SERP این تبلیغات را بر روی نتایج سئو نمایش می دهد. این به این معنی است که کاربران می توانند بلافاصله صفحه شما را مشاهده کنند قبل از اینکه برای دیدن سایر نتایج به پایین اسکرول کنند. داشتن نتایج شما در بالای SERP می تواند احتمال کلیک کاربر بر روی تبلیغات شما و مرور بیشتر سایت شما را افزایش دهد.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *