سئو(SEO) در مقابل تبلیغات موتور جستجو(SEA): فواید و زمان استفاده از هر کدام چیست؟

سئو(SEO) در مقابل تبلیغات موتور جستجو(SEA)

در بازاریابی آنلاین، موتورهای جستجو اغلب کانال مهمی برای کمک به اربابان رجوع و مشتریان برای یافتن کسب و کار شما هستند. دو راه اساسی برای افزایش رتبه صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تبلیغات موتور جستجو (SEA) است. هر دو استراتژی می توانند به تنهایی ارزشمند و یا حتی یکپارچه باشند. در این مقاله، ما هر دو SEO و SEA را تعریف می کنیم، تفاوت های آنها را فهرست می کنیم، مزایای آنها را شناسایی می کنیم و توضیح می دهیم که چه زمانی باید از هر دو استراتژی یا هر دو استفاده کنیم.

سئو(SEO) چیست؟

هدف از سئو ایجاد ترافیک با بهینه سازی محتوای وب سایت شما است به طوری که قبل از سایر پیوندهای غیر حمایتی در SERP برای کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی مورد نظر شما ظاهر شود. برای اجرای یک استراتژی سئو، ابتدا کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را بررسی کنید و ببینید سایر شرکت های صنعت شما از نظر رتبه صفحه در کجا ظاهر می شوند.

هنگامی که فهرستی از کلمات کلیدی را تعیین کردید، می توانید استراتژی سئوی خود را توسعه دهید، که بیشتر می تواند شامل ایجاد محتوایی باشد که از کلمات و عباراتی که از جستجوهای خود شناسایی کرده اید استفاده کند. تحقیق و تولید محتوا می تواند بسیار وقت گیر باشد و نتایج بلافاصله آشکار یا حتی قابل اندازه گیری نخواهد بود. با این حال، می تواند به شما کمک کند تا مشتریان علاقه مند را هدف قرار دهید و سرنخ های مرتبط را با دقت بیشتری ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: راهنما: سئو چیست؟

تبلیغات موتور جستجو(SEA) چیست؟

تبلیغات موتور جستجو (SEA) شامل پرداخت مستقیم به یک شرکت موتور جستجو برای تضمین ظاهر شدن وب سایت شما در بالای صفحه اول نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر شما است. اکثر موتورهای جستجو خدمات حساب را ارائه می دهند که در آن می توانید برای تنظیم بودجه پرداخت به ازای کلیک (PPC) برای پیشنهاد کلمات کلیدی و عباراتی که می توانید وب سایت خود را با آنها مرتبط کنید، ثبت نام کنید. شما هنوز هم در مورد پرس و جوها برای هدف گیری تحقیق می کنید، اما موتور جستجو معمولاً ردیابی دقیق معیارهای مرتبط با تبلیغات شما را ارائه می دهد.

یک استراتژی موفق SEA می‌تواند به نظارت قابل توجهی نیاز داشته باشد زیرا سایت شما فقط تا زمانی که برای کلیک‌ها پرداخت می‌کنید ترافیک دریافت می‌کند. نسخه تبلیغاتی باید مرتبط باقی بماند و اگر در یک صنعت رقابتی هستید، مناقصه کلمه کلیدی می تواند گران شود. قرار گرفتن در معرض فوری ارائه شده توسط SEA برای نتایج کوتاه مدت و افزایش موقت سود عالی است. شما می توانید هزینه های PPC را از طریق برنامه ریزی دقیق و تفسیر دقیق معیارها به حداقل برسانید.

مرتبط: راهنمای نهایی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

تفاوت بین SEO و SEA

واضح ترین تفاوت بین SEO و SEA طول موفقیت شما و تضمین سود است. هر دو استراتژی هدف یکسانی از ایجاد ترافیک دارند، اما در اینجا تفاوت آنها وجود دارد:

۱.ترافیک ارگانیک در مقابل ترافیک پولی

SEO چیزی را ایجاد می کند که به آن ترافیک ارگانیک می گویند در حالی که SEA ترافیک پولی ایجاد می کند. هر دو استراتژی نیاز به بودجه مناسب دارند، اما ترافیک ارگانیک به هزینه‌های پرسنل متکی است، در مقابل پرداخت پول به موتور جستجو برای ارائه خدمات. کلیک‌های ارگانیک ارزشمندتر هستند زیرا دستیابی به آنها چالش برانگیزتر است. شما برای کلیک ها پول نمی پردازید، بلکه بر اساس محتوا یا خدمات خود ترافیک جذب می کنید.

ترافیک پولی شبیه تبلیغات سنتی است، زیرا شما به دنبال فضایی هستید که در آن بتوانید به گسترده ترین مخاطبان ممکن دسترسی پیدا کنید تا مشتریان خود را پیدا کنید. بالاترین نقطه در صفحه موتور جستجو با بیلبورد بزرگراه قابل مقایسه است، به این معنی که تعداد زیادی از مردم را به دست می آورد اما آنها همیشه مشتری نمی شوند. ترافیک ارگانیک بیشتر شبیه شخصی است که یک بروشور مورد علاقه خود را می گیرد. کلیک‌های پرداخت نشده ممکن است کمتر باشد، اما هدفی که در پشت آنها وجود دارد، مهمتر از قرار دادن لینک بالاتر است.

مطالب مرتبط: تبلیغات بومی چیست؟ مزایا و تجربه کاربری

۲.پایداری

در حالی که SEO و SEA بسته به استراتژی می توانند امتیاز قیمت برابری داشته باشند، تبلیغات پولی ممکن است فقط در یک بازه زمانی محدود سود را حفظ کند. با استفاده از SEA شانس بیشتری برای موفقیت فوری وجود دارد، اما تلاش‌های بازاریابی بدون مزد می‌توانند بازده سرمایه‌گذاری بلندمدتی بهتری داشته باشند. برای یک استراتژی سئو، احتمال موفقیت کمتری با بودجه قابل پیش بینی بیشتر وجود دارد.

استراتژی‌های سئو نیز پایدارتر هستند زیرا اگر بتوانید برای یک کلمه کلیدی به رتبه اول لینک‌های بدون پرداخت در SERP برسید، می‌توانید برای مدتی در آنجا بمانید. شما از مدل PPC استفاده نمی کنید، به این معنی که می توانید بدون صرف هزینه بیشتر، کلیک های نامحدودی به دست آورید. کاربران موتورهای جستجو ممکن است عمدا از تبلیغات پولی اجتناب کنند، به خصوص اگر قبلاً آنها را دیده باشند. SEA اغلب دارای دوره محدودی از دوام است و اگر رقبای شما از کلمات کلیدی و عبارات مشابه استفاده می کنند، همیشه با اولین نتیجه برابری نمی کند.

۳.محدوده محتوای مورد نیاز

SEA و SEO هر دو بر تولید محتوا متکی هستند، اگرچه اولی از نظر دامنه محدودتر است. یک آگهی جستجوی پولی می‌تواند از یک نسخه مشابه برای هر کلمه کلیدی مورد نظر شما استفاده کند. یک استراتژی سئو از شما می خواهد که محتوای مرتبط با هر کلمه تولید کنید. گاهی اوقات می توانید از چندین عبارت هدف برای یک قطعه استفاده کنید، اما اغلب از چندین قطعه برای هر دسته کلیدواژه استفاده می کنید.

۴.معیار و ردیابی تبدیل

هنگام استفاده از SEA، موتورهای جستجو معمولاً مجموعه‌ای از معیارها را در اختیار شما قرار می‌دهند تا ببینند هر کلمه کلیدی با جمعیت‌شناسی مختلف چگونه عمل می‌کند و همچنین از کدام صفحات بازدید می‌کنند. همچنین می‌توانید اثربخشی دعوت به اقدام خود را پیگیری کنید و ببینید چقدر سود به ازای هر کلیک کسب کرده‌اید. برای مثال، اگر از مشتریان بالقوه می‌خواهید با شماره تلفن شما تماس بگیرند یا پیامک ارسال کنند، موتور جستجو مشخص می‌کند که چند نفر روی آن کلیک کرده‌اند تا با شما تماس بگیرند و قیمت هر کلیک را مشخص می‌کند.

ردیابی ترافیک سئو می تواند سخت تر باشد. معمولاً می‌توانید ببینید که چند نفر از سایت شما از طریق یک ابزار تحلیلی جستجو کرده‌اند، اما ممکن است نتوانید کلمات کلیدی را که آنها استفاده کرده‌اند تشخیص دهید. چالش دیگر تجزیه و تحلیل هزینه و فایده است. استراتژی های سئو ممکن است بیشتر از استراتژی های SEA طول بکشد تا نتایج را نشان دهند، بنابراین هیچ راه ساده ای برای تعیین اینکه چند ساعت کار معادل سود است وجود ندارد.

۵.عملکرد تست A/B و تقسیم

تست A/B برای تبلیغات پولی نسبتاً ساده است. می‌توانید یک آزمایش تقسیم‌بندی انجام دهید تا مشخص کنید کدام فراخوان به اقدام کاربران بیشتری را تبدیل می‌کند یا می‌توانید روی پیام‌رسانی تمرکز کنید تا ببینید آیا کلمات خاصی نرخ کلیک بالاتری دارند یا خیر. تست A/B و تقسیم برای استراتژی سئو کمی پیچیده تر است. شما می توانید رتبه بندی و ترافیک صفحات مشابهی را که موتور جستجو فهرست کرده است را با اصلاح پیام آزمایش کنید، اما داشتن یک صفحه تکراری فقط برای اهداف آزمایشی می تواند منجر به کاهش کلی قرارگیری SERP شود.

مزایای عمده SEO و SEA چیست؟

درک مزایای واقعی SEO و SEA برای انتخاب استراتژی مناسب برای کسب و کارتان بسیار مهم است. شرکت‌ها اغلب کارهای مرتبط خود را به یک متخصص یا شرکت مشاوره برون‌سپاری می‌کنند تا در زمینه‌های پیچیده‌تر هر استراتژی کمک کند. همچنین زمانی که مزایای هر کدام را یاد گرفتید، می توانید خودتان این کار را انجام دهید.

مزایای سئو عبارتند از:

  • ایجاد شهرت قابل اعتماد: کارهایی که برای ایجاد استراتژی سئوی شرکت شما انجام می شود می تواند به ایجاد یا تضمین شرکت شما به عنوان برند قابل اعتمادتر از رقبای شما کمک کند.
  • ترویج تجربه کاربری کمتر مخرب: کاربران گاهی اوقات تمایل بیشتری به کلیک کردن روی نتایج ارگانیک دارند زیرا موتورهای جستجو نتایج پولی را به عنوان تبلیغات برچسب گذاری می کنند.
  • ایجاد محتوای قابل استفاده مجدد: حتی اگر کمپین بازاریابی شما به اهداف شما نرسد، می توانید محتوایی را که ایجاد کرده اید برای سایر کانال های آنلاین مانند رسانه های اجتماعی و ایمیل تغییر دهید.
  • پشتیبانی از تولید سرنخ: رتبه بالاتر SERP معمولاً از بک لینک دادن به دست می آید، به این معنی که سرنخ های بالقوه محتوای شما را به اشتراک می گذارند یا می بینند که توسط دیگران به اشتراک گذاشته شده است.
  • افزایش حضور آنلاین: دستیابی به یک نتیجه ارگانیک برتر اغلب ماه ها طول می کشد، اما واقعاً می تواند به شناسایی برند کمک کند زیرا کلیک های شما به طور تصاعدی افزایش می یابد.

مزایای SEA عبارتند از:

  • هدف گذاری بر اساس جمعیت شناسی: موتورهای جستجو به اندازه کافی پیچیده هستند تا کاربران را بر اساس عوامل جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت و شغل هدف قرار دهند.
  • هدف گذاری بر اساس زمان و مکان: تبلیغات همچنین می توانند کاربران را بر اساس زمانی از روز که در حال جستجو هستند هدف قرار دهند و دسترسی به تبلیغات را بر اساس موقعیت جمعیتی کاربران محدود کنند.
  • فرآیند ساده: ایجاد تبلیغات پولی فرآیندی بسیار ساده‌تر است، زیرا بیشتر از طریق یک رابط کاربری که توسط شرکت موتور جستجو برای کمپین SEA شما ارائه می‌شود، انجام می‌شود.
  • کنترل کردن صفحه فرود کاربر: نتیجه جستجوی پولی شما کاربران را به صفحه وب مورد نظر شما هدایت می کند، به جای اینکه اجازه دهید الگوریتم موتور جستجو تصمیم بگیرد چه چیزی مرتبط است.
  • ایجاد دید بهتر در تلفن همراه: موتورهای جستجو در دستگاه های تلفن همراه معمولاً فقط چند نتیجه را قبل از قطع شدن نشان می دهند، به این معنی که نتیجه پولی شما ممکن است تنها موردی باشد که برای کاربر قابل مشاهده باشد.

مرتبط: تبلیغات دیجیتال چیست؟ انواع و مزایای آن

چه زمانی از SEO، SEA یا هر دو استفاده می کنید؟

شما می توانید با درک زمان استفاده از SEO، زمان استفاده از SEA و زمان استفاده از هر دو، یک کمپین بازاریابی سودآور برای موتورهای جستجو ایجاد کنید. در اینجا برخی از موقعیت های مرتبط برای هر دسته آورده شده است:

فقط سئو

  • راه اندازی وبلاگ شرکتی
  • راه اندازی یک حساب کاربری جدید در شبکه های اجتماعی
  • ایجاد یک نقشه سایت جدید یا سایر تغییرات عمده در وب سایت شما

فقط SEA

  • ارائه یک تخفیف تبلیغاتی برای مدت زمان محدود
  • باز کردن یک مکان فیزیکی جدید
  • راه اندازی یک کمپین هدفمند برای جمعیتی خاص

هم SEA و هم SEO

  • راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید
  • ترویج همکاری با اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی یا افراد مشهور
  • ایجاد یک کمپین بازاریابی که به چندین کانال دسترسی دارد
آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *