مهارتهای نرم، ویژگیهای شخصیتی و رفتارهایی هستند که به جویندگان شغل کمک میکنند تا استخدام شوند و در کار خود موفق شوند. برخلاف مهارتهای فنی یا مهارتهای «سخت»، مهارتهای نرم مهارتهای بین فردی و رفتاری هستند که به شما کمک میکنند با افراد دیگر به خوبی کار کنید و شغل خود را توسعه دهید. در این مقاله، در مورد مهارتهای نرم، تفاوت آنها با مهارتهای سخت و بهترین مهارتهای نرم برای استخدام و دستیابی به موفقیت بلندمدت می آموزید.
مهارت های نرم چیست؟
مهارتهای نرم، تواناییهایی هستند که به نحوه کار و نحوه تعامل شما با افراد دیگر مربوط میشوند. مهارت های نرم محبوب شامل ارتباط، کار تیمی و سایر مهارت های بین فردی است. کارفرمایان به دنبال مهارتهای نرم در داوطلبان هستند، زیرا آموزش این مهارتها سخت است و برای موفقیت طولانیمدت مهم هستند. مهارت های نرم با مهارت های سخت که فنی و مختص شغل هستند متفاوت است.
نامهای دیگر مهارتهای نرم: مهارتهای شخصی، مهارتهای بین فردی، مهارتهای غیر فنی، مهارتهای ضروری، مهارتهای قابل انتقال
مهارت های نرم محبوب کارفرمایان
در نظرسنجی از ۱۰۰۰ مدیر استخدام، از آنها خواسته شد که مهمترین ویژگی های افراد با عملکرد برتر در شرکتشان را فهرست کنند. پنج ویژگی اصلی که آنها نام بردند عبارت بودند از:
- حل مسئله
- مهارت های برقراری ارتباط موثر
- خود هدایتی
- محرک
- سازگاری/انعطاف پذیری
سایر مهارتهای نرم مورد توجه عبارتند از:
انواع گسترده ای از مهارت های نرم، که می توانید در زیر بیشتر در مورد آنها بخوانید، عبارتند از:
- ارتباط
- حل مسئله
- خلاقیت
- تطبیق پذیری
- اخلاق کاری
چرا مهارت های نرم مهم هستند؟
مهارتهای نرم نقش مهمی در رزومهنویسی، مصاحبه، عملکرد شغلی و موفقیت در برقراری ارتباط با افراد در محل کار و سایر زمینههای زندگی شما دارند. به عنوان مثال، هنگامی که به دنبال شغل می گردید، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از کارفرمایان مهارت های نرم خاصی را در پست های شغلی خود در بخش های «الزامی» یا «مطلوب» فهرست می کنند.
به عنوان مثال، یک آگهی شغلی برای یک همکار منابع انسانی ممکن است “توجه به جزئیات” را به عنوان یک ویژگی مورد نظر ذکر کند، در حالی که شغلی برای یک متخصص بازاریابی می تواند “رهبری” و “مهارت های ارتباطی عالی” را به عنوان ویژگی های مورد نیاز ذکر کند.
مهارت های نرم اغلب در مشاغل و صنایع قابل انتقال هستند. در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از ویژگی های مورد نیاز را دارید، حتی اگر با مشخصات دقیق در شرح شغل مطابقت نداشته باشید. همانطور که برای شغل جستجو می کنید، توجه ویژه ای داشته باشید به پست هایی که نامزدهایی را با مهارت های نرم یا ویژگی هایی که دارید دعوت می کنند.
حتی اگر عنوان شغلی مناسب نباشد، ممکن است متوجه شوید که توضیحات برای شما منطقی است. همانطور که در فرآیند جستجوی کارحرکت می کنید، رزومه خود را به روز نگه دارید تا منعکس کننده مهارت های نرم افزاری باشد که بیشترین ارتباط را با مشاغل مورد نظر شما دارد.
در حالی که داشتن مهارت های نرم در رزومه می تواند توجه کارفرما را جلب کند، مصاحبه جایی است که می توانید نشان دهید که واقعاً این مهارت ها را دارید. در حالی که میتوانید برخی مهارتها مانند ارتباط خوب را نشان دهید، ممکن است در پاسخهای خود به سؤالات مصاحبه، مهارتهای دیگری را نیز در نظر بگیرید.
به عنوان مثال، ممکن است هنگام پاسخ دادن به سؤالی مانند “درباره زمانی که بر مانعی غلبه کردید به من بگویید” در مورد مهارت های حل مسئله خود صحبت کنید. اگر کارفرما از شما می خواهد که منابعی رو ارائه دهید، به منابعی فکر کنید که می توانند با مثال هایی صحبت کنند که مهارت های نرم و سایر نقاط قوت شما را تأیید کنند.
مهارت های نرم برتر با مثال
مهارت های نرم شامل ویژگی های شخصیتی ذاتی و توانایی هایی است که می توان آنها را آموخت. در اینجا مهارت های نرم کلیدی و چگونه آنها می توانند در طول جستجوی شغل کمک کنند آورده شده است:
۱.ارتباط
مهارت های ارتباطی موثر از طریق فرآیند مصاحبه و به طور کلی در حرفه شما مفید خواهد بود. توانایی برقراری ارتباط مستلزم دانستن نحوه صحبت با دیگران در موقعیت ها یا محیط های مختلف است. به عنوان مثال، هنگام کار با یک تیم بر روی یک پروژه، ممکن است نیاز به برقراری ارتباط داشته باشید زمانی که فکر می کنید یک ایده یا فرآیند بی اثر است. یافتن راهی برای مخالفت کردن ماهرانه و با درایت با دیگران بدون ایجاد درگیری در محل کار ، مهارت مهمی است که کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند.
مهارت های ارتباطی مرتبط:
- گوش دادن فعال
- اعتماد به نفس
- حل تعارض
- مذاکره
- سخنرانی عمومی
- نوشتن
- ارتباط غیر کلامی
- همدلی
۲.حل مسئله
کارفرمایان برای افرادی که می توانند مسائل را به سرعت و به طور موثر حل کنند ارزش زیادی قائل هستند. این ممکن است شامل فراخوانی از دانش صنعت برای رفع فوری یک مشکل در صورت وقوع یا صرف زمان برای تحقیق و مشورت با همکاران برای یافتن راه حلی مقیاس پذیر و بلند مدت باشد.
مهارت های حل مسئله مرتبط:
- خلاقیت
- پژوهش
- مدیریت ریسک
- کار گروهی
- تفکر انتقادی
- تحلیل و بررسی
- تصمیم گیری
- مدبر بودن
- عیب یابی
۳.خلاقیت
خلاقیت توانایی گسترده ای است که مجموعه مهارت های مختلف از جمله سایر مهارت های نرم و مهارت های فنی را در بر می گیرد. کارکنان با خلاقیت می توانند راه های جدیدی برای انجام وظایف، بهبود فرآیندها یا حتی ایجاد راه های جدید و هیجان انگیز برای کسب و کار پیدا کنند. خلاقیت در هر نقشی در هر سطحی قابل استفاده است.
مهارت های خلاقیت مرتبط:
- کنجکاوی
- یادگیری از دیگران
- ذهن باز
- ریسک های حساب شده
- نوآوری
- آزمایش
۴.تطبیق پذیری
چقدر راحت با تغییرات سازگار می شوید؟ اگر در یک حوزه فناوری محور یا استارتاپ کار می کنید، سازگاری بسیار مهم است. تغییرات در فرآیندها، ابزارها یا مشتریانی که با آنها کار می کنید می تواند به سرعت اتفاق بیفتد. کارکنانی که توانایی سازگاری با موقعیت ها و شیوه های جدید کار را دارند در بسیاری از مشاغل و صنایع ارزشمند هستند.
مهارت های سازگاری مرتبط:
- ثبات
- سازمان
- خوش بینی
- انعطاف پذیری
- اشتیاق
- مشارکت
- صبر
- رشد طرز فکر
۵.اخلاق کاری
اخلاق کاری توانایی انجام تکالیف و وظایف به موقع و با کیفیت است. یک اخلاق کاری قوی به شما کمک می کند تا از ایجاد یک رابطه مثبت با کارفرما و همکاران خود اطمینان حاصل کنید، حتی زمانی که هنوز در حال توسعه مهارت های فنی در یک شغل جدید هستید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند با فردی که اخلاق کاری قوی دارد و مشتاق یادگیری است به جای کارگر ماهری که به نظر می رسد بی انگیزه است، کار کنند.
مهارت های اخلاق کاری مرتبط:
- توجه به جزئیات
- صداقت
- ماندگاری
- مدیریت زمان
- سازمان
- قابل اعتماد بودن
- انگیزه
- استقامت
- نتیجه گرا
راه های نشان دادن اخلاق کاری:
- عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید
- برای شناسایی مناطق قابل بهبود کمک بخواهید
- وقت خود را عاقلانه صرف کارهایی کنید که با اهداف همسو هستند
- یادداشت ها، صندوق ورودی و فضاهای کاری خود را برای افزایش تمرکز، انگیزه و مدیریت زمان سازماندهی کنید
- برای جلوگیری از فرسودگی در طول روز استراحت کنید
- محرک هایی مانند وظایف، اهداف یا همکاران را شناسایی کنید
- مدیریت زمان را تمرین کنید تا کار با کیفیت و به موقع انجام شود و بیشتر در جلسات حضور داشته باشید
چگونه مهارت های نرم خود را تقویت کنیم
در اینجا چندین راه وجود دارد که می توانید مهارت های نرم خود را بهبود بخشید:
۱.مهارتی را که می خواهید ارتقا دهید انتخاب کنید و آن را به طور مداوم تمرین کنید
شما می توانید هر مهارت نرمی را اگر به تمرین تبدیل کنید، بهبود بخشید. بیشتر مهارت های نرم یک امر روتین هستند. برای مثال، میتوانید با بهبود وقتشناسی (مثلاً به موقع یا زودتر در محل کار یا رویدادها حاضر شوید) و زودتر پروژهها را در محل کار شروع کنید تا بتوانید آنها را زودتر از موعد به پایان برسانید، هم در محل کار و هم در خانه، قابلیت اطمینان را تمرین کنید.
۲.مهارت های نرم مثبتی را که در دیگران می بینید مشاهده کرده و تقلید کنید
احتمالاً افراد حرفهای وجود دارند که میشناسید یا با آنها کار میکنید که در مهارتهای نرم مختلف دارای نقاط قوت هستند. ممکن است بتوانید مهارت های نرم یکپارچه را با مشاهده اعمال دیگران و گنجاندن آنها در برنامه روزانه خود توسعه دهید.
به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که افراد با ارتباطات تاثیرگذار اغلب هنگام صحبت کردن دیگران در طول جلسات، یادداشت هایی را می نویسند. اغلب، این به آنها کمک می کند تا افکار خود را سازماندهی کنند تا برای پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات مهم آماده شوند. این همچنین یک تمرین گوش دادن فعال است که ممکن است برای استفاده به عنوان بخشی از کار خود خوب باشد.
۳.اهداف نقطه عطفی را برای بهبود مهارت های نرم تعیین کنید
با مطالعه دقیق و بررسی عملکرد خود در محل کار یا درخواست انتقاد سازنده از دوستان و همکاران قابل اعتماد، اهداف مشخص و قابل اندازه گیری را تعیین کنید. این می تواند به شما کمک کند که هم زمینه های کلیدی بهبود را برای هدف گذاری و هم نقاط قوت را که باید در رزومه کاری و مصاحبه ها برجسته کنید شناسایی کنید. شما میتوانید اولویتبندی کنی که بر اساس مهارتهایی که برای به دست آوردن شغلی خاص یا پیشرفت در شغلی که قبلاً دارید با مهارتهای نرم کار کنید.
۴.منابعی را برای کمک به یادگیری پیدا کنید
منابع مختلفی مانند کتاب ها، پادکست ها یا کلاس های آنلاین وجود دارد که می تواند به شما در یادگیری تاکتیک هایی برای بهبود مهارت های نرم خاص کمک کند. در حالی که برخی نیاز به پرداخت دارند، بسیاری از آنها رایگان و در هر زمان قابل دسترسی هستند. ممکن است چند منبع مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای سبک یادگیری شما بهترین است.
بسیاری از کارفرمایان به مهارتهای نرم قوی نسبت به مهارتهای فنی اهمیت میدهند، زیرا این مهارتها اغلب ویژگیهای شخصیتی هستند که در طول عمر ایجاد میشوند و ممکن است آموزش آنها دشوار باشد. همانطور که گفته شد، هر کسی می تواند با تجربه و تمرین مهارت های نرم خود را بهبود بخشد.
برای مثال، ممکن است متوجه شوید که یک کارفرما به دنبال فردی ماهر در حل و فصل درگیری است. در حالی که ممکن است شما به طور طبیعی در برقراری ارتباط مؤثر مهارت داشته باشید، ممکن است تمرین کار از طریق درگیری با دیگران کمک کند. هنگام بررسی آگهیهای شغلی، توجه داشته باشید که چه مهارتهایی به طور مداوم در عمودی شما نشان داده میشوند تا به عنوان راهنمای مهارتهایی که ممکن است نیاز به توسعه داشته باشید.
برجسته کردن مهارت های نرم خود
نشان دادن مهارت های نرم خود می تواند هنگام جستجو و درخواست شغل، در مصاحبه یا در کار روزانه مفید باشد. اگر به دنبال کار هستید، میتوانید مهارتهای نرم خود را در رزومه و در نامه خود برجسته کنید.
مهارت های نرم برای رزومه
رزومه شما باید شامل بخشی باشد که مهارت های سخت و نرم مرتبط شما را فهرست کند. زمانی که تصمیم میگیرید کدام مهارتها را در یک رزومه قرار دهید، هم مهارتهایی را که در پست شغلی مورد نیاز است و هم مهارتهایی را که دارید که میتواند توسط مراجع شما تأیید شوند، در نظر بگیرید.
توجه داشته باشید که قبل از مهارتهای نرم، باید مهارتهای سخت مورد نیاز برای نقش را در اولویت قرار دهید، زیرا مهارتهای نرم معمولاً در مرحله مصاحبه ارزیابی میشوند. توصیه می شود ۱۰-۳۰ مهارت در رزومه خود داشته باشید. در نظر بگیرید که مهارتهای نرم بیش از نیمی از مهارتهای فهرست شده شما را اشغال نمیکند.
در اینجا نمونهای است از بخش مهارتهای رزومه شما که چگونه میتواند باشد:
“مهارت های فنی: فناوری یادگیری • سیستم عامل مک • سیستم عامل ویندوز • تخته سیاه
مهارت های اضافی: مهارت های ارتباطی قوی • همدلی بالا • پرشور و با انگیزه “
در حالی که مهارتهای سخت برای تکمیل وظایف فنی مهم هستند، مهارتهای نرم قوی باعث میشود که شرکتهای کارمندی به دنبال استخدام شما باشند. مهم است که مهارتهای نرمی را که در تمام مراحل فرآیند جستجوی شغل دارید برجسته کنید و زمانی که شغل مورد نظر خود را پیدا کردید، به توسعه این مهارتها ادامه دهید.
مطالب مرتبط: ۱۰ دلیل که چرا مهارت های نرم برای کارفرمایان مهم است
38 پاسخ
۶o7g9k