چشم انداز استراتژیک: راهنمای کامل (به علاوه مراحل ایجاد)

چشم انداز استراتژیک

داشتن چشم انداز استراتژیک برای آینده یک سازمان مهم است، زیرا ارزش ها، اهداف و نیات آن را برجسته می کند. ایجاد و بکارگیری یک چشم انداز استراتژیک می تواند برای موفقیت یک سازمان حیاتی باشد و نیازمند تحقیق، زمان و تلاش است. صرف نظر از نقش شما در یک شرکت یا تیم، توانایی ترسیم و اجرای یک چشم انداز استراتژیک می تواند شانس یک آینده موفق را بهبود بخشد.

در این مقاله، چشم‌انداز استراتژیک را تعریف می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که چرا مهم است، نحوه ایجاد آن، مزایای آن و تفاوت‌های بین چشم‌انداز، استراتژی و تاکتیک‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

چشم انداز استراتژیک چیست؟

چشم انداز یا بیانیه چشم انداز استراتژیک، بیانیه ای منسجم و سرراست است که به طور کلی آنچه را که سازمان می خواهد انجام دهد، مشخص می کند. چشم انداز استراتژیک که به عنوان بخشی از  برنامه ریزی استراتژیک  در یک سازمان استفاده می شود، فراتر از موقعیت فعلی سازمان است و بر آینده تمرکز دارد. چشم انداز استراتژیک اغلب از بیانیه ماموریت شرکت با توصیف معیارها و جهت گیری های کوتاه مدت و دست یافتنی پشتیبانی می کند که به همه کمک می کند آینده سازمان را تجسم کنند.

بیانیه چشم انداز استراتژیک شامل عناصر منطقی، مانند تحلیل عینی شرکت و جو تجاری که در آن فعالیت می کند و عناصر احساسی، مانند ارزش ها و ایده آل های آینده را در بر می گیرد. در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی یک چشم انداز استراتژیک موثر وجود دارد:

  • آینده نگری: نقش چشم انداز استراتژیک این است که مشخص کند سازمان به کجا می رود و پتانسیل آن چیست، بنابراین بهتر است بیانیه آینده محور باشد. شما ممکن است جدول زمانی را در بیانیه بگنجانید تا نشان دهید که در آینده چه زمانی سازمان می خواهد به اهداف خود دست یابد.
  • منحصر به فرد: شرکت هایی که چشم انداز استراتژیک خود را تعریف می کنند، می توانند به طور موثر خود را از رقبا متمایز کنند، بنابراین زمانی که منحصر به فرد باشد بهترین کار را انجام می دهد. از آنجایی که چشم انداز استراتژیک مختص ارزش های یک شرکت است، یک بیانیه منحصر به فرد، حوزه های کلیدی موفقیت، بهبود یا توسعه را که با ماموریت شرکت همسو هستند، برجسته می کند.
  • هدف محور: یک چشم انداز استراتژیک به طور موثر هدف گسترده ای را برای شرکت ترسیم می کند و همه کارکنان و ذینفعان را تحت این هدف متحد می کند. بیانیه هدف محور ممکن است یک هدف سازمانی بزرگتر یا تمرکز بر اهداف در مقیاس کوچکتر را توصیف کند.
  • الهام بخش: اهدافی که در بیانیه چشم انداز استراتژیک گنجانده شده است ممکن است چالشی باشد یا دستیابی به آن سخت باشد، اما در عین حال می توانند الهام بخش کسانی باشند که با شرکت درگیر هستند تا برای دستیابی به آنها تلاش کنند. این تشویق می تواند باعث اقدام و هیجان برای دستیابی به این اهداف شود.
  • انگیزشی: یک چشم انداز استراتژیک مؤثر به احساسات افراد شرکت توجه می کند تا انگیزه آنها را برای تحقق چشم انداز افزایش دهد. هنگامی که به سبک انگیزشی نوشته می شود، افراد ممکن است برای دستیابی به اهداف سازمانی احساس آمادگی و انگیزه بیشتری کنند.

مرتبط:  ۷ نوع جهت گیری استراتژیک

چرا داشتن چشم انداز استراتژیک مهم است؟

اکثر شرکت ها و سازمان ها می توانند از گنجاندن یک چشم انداز استراتژیک در استراتژی خود سود ببرند. برخی از مهمترین مزایای داشتن چشم انداز استراتژیک موثر عبارتند از:

  • باعث ایجاد حس معنا می شود. یک شرکت با چشم انداز استراتژیک بلندمدت می تواند یک حس کلی از هدف را در بین کارکنان خود، صنعتی که در آن فعالیت می کند و جامعه به عنوان یک کل ایجاد کند.
  • به سازمان کمک می کند تا روی آینده خود تمرکز کند. یک چشم انداز استراتژیک منسجم و مرتبط می تواند به کارکنان مجموعه ای مشترک از اهداف و مقاصد بدهد و آنها را برای همکاری در دستیابی به آنها ترغیب کند.
  • حال را با آینده پیوند می دهد. یک چشم انداز استراتژیک می تواند به کارکنان نشان دهد که چگونه اهداف کوتاه مدت آنها با موفقیت بلندمدت سازمان مرتبط است.
  • استانداردهای عملیاتی خاصی را ایجاد می کند. یک چشم انداز استراتژیک نه تنها اهداف و مقاصد سازمان را مشخص می کند، بلکه استانداردهایی را در کیفیت، اخلاق کاری و دقت عملیاتی مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تعیین می کند.

مطالب مرتبط:  اهداف استراتژیک چیست؟ (به همراه گام ها و مثال ها)

چگونه یک چشم انداز استراتژیک ایجاد کنیم

چشم انداز استراتژیک هر سازمان دارای عناصر منحصر به فردی است، اما گام های گسترده ای وجود دارد که می توانید برای اطمینان از اینکه شرکت یا تیم شما چشم انداز استراتژیک موثری دارد، بردارید. این مراحل را دنبال کنید:

۱. تیم مدیریت را به وضوح تعریف کنید

رهبری سازمان یک چشم انداز استراتژیک موثر را تدوین و اجرا می کند. قبل از ایجاد چشم انداز، ساختار مدیریت را تعریف کنید. اگر در حال ایجاد یک چشم انداز استراتژیک برای یک تیم هستید، ممکن است دو یا سه عضو تیم را برای کمک به مدیر و دستیار مدیر در این پروژه انتخاب کنید. با یک تیم کاملاً مشخص، فرآیند می تواند به راحتی اجرا شود.

مرتبط:  ۸ گام برای ایجاد یک تیم موفق

۲. در مورد چشم انداز استراتژیک مربوطه بحث کنید

هنگامی که یک شرکت یا تیم همه ذینفعان یا شرکت کنندگان مربوطه را شناسایی می کند، همه می توانند در مورد آینده سازمان بحثی آزاد و مستقیم داشته باشند. انواع مختلفی از بیانیه های چشم انداز استراتژیک وجود دارد که یک شرکت می تواند بسته به نیاز سازمان بنویسد. برخی از انواع چشم انداز استراتژیک عبارتند از:

  • اقتصادی: یک چشم انداز اقتصادی رویکرد استراتژیک برای آینده مالی یک سازمان را مشخص می کند.
  • برند شده: چشم انداز برند شده، رویکرد استراتژیک برای برند یک سازمان، از جمله تصویر برند، شهرت و شناخت را مشخص می کند.
  • مشتری محور: چشم انداز مشتری محور رویکرد استراتژیک یک سازمان را به فرآیندهای مواجهه با مشتری، مانند تجربه کاربر، قابلیت استفاده یا طراحی محصول، توصیف می کند.
  • کیفیت: چشم انداز کیفیت، برنامه های استراتژیک شرکت را برای بهبود کیفیت ترسیم می کند، خواه این امر نیاز به تامین مواد جدید داشته باشد یا افزایش آموزش برای کارکنان جدید.

مطالب مرتبط:  راهنمای کامل برای تعیین اهداف استراتژیک (با مثال)

۳. موقعیت شرکت در بازار را تحلیل کنید

ترسیم چشم انداز استراتژیک تا حد زیادی به وضعیت فعلی سازمان بستگی دارد. تجزیه و تحلیل عینی از نحوه مقایسه محصولات شرکت با رقبا ضروری است. این تجزیه و تحلیل می تواند شامل دیدگاه های چندین نهاد مانند مدیریت، کارمندان و مشتریان باشد. با در نظر گرفتن موقعیت شرکت یا تیم، می توانید یک چشم انداز استراتژیک بنویسید که با دقت بیشتری نیازهای فعلی شرکت را برطرف کند.

مطالب مرتبط:  درک چگونگی عملکرد اقتصاد بازار

۴. به اجماع برسید

هنگامی که وضعیت فعلی سازمان را تجزیه و تحلیل می کنید و همه دیدگاه خود را در مورد آینده ایده آل شرکت بیان می کنند، مناظره ها و مذاکرات صادقانه می تواند رخ دهد. این مذاکرات می تواند به یک دیدگاه واحد منجر شود که دیدگاه همه را در نظر می گیرد. هنگامی که یک چشم انداز استراتژیک را به طور مشترک ایجاد می کنید، بقیه تیم یا سازمان بیشتر احساس انگیزه و الهام برای کار در راستای اهداف می کنند.

۵. بیانیه را به طور موثر قالب بندی کنید

هنگامی که نوشتن بیانیه را شروع می کنید، مهم است که آن را به طور مؤثر قالب بندی کنید. سعی کنید فقط با گنجاندن جملات مختصر، بیانیه را کوتاه و مرتبط نگه دارید. حتی ممکن است از یک لیست گلوله‌دار برای ساده‌تر کردن پیام استفاده کنید. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که بیانیه قابل دستیابی و الهام بخش است. این ویژگی ها به ایجاد انگیزه در کارکنان کمک می کند و می تواند منجر به میزان موفقیت بیشتر شود.

۶. بازخورد دریافت کنید

هنگامی که بیانیه چشم انداز استراتژیک را نوشتید، در نظر داشته باشید که چشم انداز تازه تدوین شده را برای بازخورد به برخی از کارکنان، مشاوران خارجی، مشتریان کلیدی و شرکا نشان دهید. اگر بازخورد ارائه کردند، سعی کنید به هر گونه اعتراض و نگرانی مربوطه رسیدگی کنید. این فرآیند می تواند به یک چشم انداز استراتژیک مختصر، مؤثر و الهام بخش تر منجر شود.

مطالب مرتبط:  نحوه دریافت بازخورد ضروری از کارمندان در ۴ مرحله

۷. چشم انداز را نهایی کنید و با آن ارتباط برقرار کنید

در نهایت، پس از ادغام بازخورد و دریافت موافقت از همه افراد درگیر، زمان انتقال دیدگاه به دیگران فرا رسیده است. اگر برای کل سازمان است، می توانید به طور کامل خود را در ارتباطات، بازاریابی، فروش و هر نوع دیگر از ابزار تبلیغاتی یا سرمایه گذاری شرکت داخل کنید. اگر چشم انداز استراتژیک مختص تیم است، یک جلسه تیمی برای بحث در مورد چشم انداز برگزار کنید.

مطالب مرتبط:  بیانیه های چشم انداز: نکات، مثال و اهمیت

۸. فضایی را برای اصلاح باقی بگذارید

با شروع کار برای دستیابی به چشم انداز استراتژیک، بهتر است فضایی برای اصلاح باقی بگذارید. این امکان را برای شما و دیگران فراهم می کند تا استراتژی های جدید را بدون تغییر هدف کلی معرفی کنید. می توانید سیاست ها، رویه ها و فرآیندهای جدیدی را برای حفظ انگیزه کارکنان امتحان کنید. اگر یک استراتژی کار نمی کند، می توانید یک استراتژی جدید را بدون دور شدن از هدف اصلی که در بیانیه چشم انداز استراتژیک اصلی مشخص شده معرفی کنید.

استراتژی، چشم انداز استراتژیک و تاکتیک ها چگونه متفاوت هستند؟

استراتژی، چشم انداز استراتژیک و تاکتیک ها هر یک از عناصر برنامه ریزی استراتژیک هستند. در حالی که یک چشم انداز استراتژیک اهداف و مقاصد اصلی یک سازمان را مشخص می کند،  یک استراتژی  اقداماتی را که یک سازمان برای رسیدن به آن اهداف انجام می دهد، مورد بحث قرار می دهد. استراتژی پیوندی است بین مقصد یا چشم انداز مورد نظر و وضعیت فعلی. یک استراتژی مؤثر سازمانی عوامل داخلی و خارجی را در نظر می گیرد و چگونگی استفاده سازمان از منابع خود را برای به حداکثر رساندن شانس دستیابی به اهدافش مشخص می کند. یک استراتژی نشان می دهد که چگونه یک شرکت می تواند چشم انداز استراتژیک خود را بدون ارائه جزئیات خاصی در مورد چگونگی دستیابی به چشم انداز تحقق بخشد.

در مقابل، تاکتیک ها دارای جزئیات گسترده و اقدامات خاصی هستند که هر فردی که با سازمان درگیر است، برای اجرای استراتژی شرکت با دقت هر چه بیشتر انجام می دهد. تاکتیک ها اقدامات خاص، توالی اجرای این وظایف و جدول زمانی مشخص را توصیف می کنند. در اینجا نمونه هایی از چشم انداز استراتژیک، استراتژی و تاکتیک ها آورده شده است:

نمونه چشم انداز استراتژیک

در اینجا نمونه ای از بیانیه چشم انداز استراتژیک آورده شده است:

“چشم انداز ما این است که محتوای بازاریابی ایجاد کنیم که احساسات مردم را جذب کند تا آنها احساس کنند مجبور هستند در سازمان ما مشارکت کنند تا در زندگی جوانان شهرمان تغییر ایجاد کنند.”

مثال استراتژی

در اینجا یک مثال از یک استراتژی آورده شده است:

“نرم افزار ما به شرکت ما کمک می کند تا با ارائه خدمات منحصر به فرد، رفع نیازهای خاص و ارائه خدمات عالی، ابزارهای برنامه ریزی مفیدی را برای مشاغل ارائه دهد تا اطمینان حاصل شود که مشتریان ما برای برنامه ریزی پروژه های خود با خدمات ما احساس رضایت و تجهیز دارند.”

نمونه تاکتیک

در اینجا نمونه ای از تاکتیک ها آورده شده است:

برای دستیابی به هدف خود برای یافتن ۱۰ مشتری جدید، تیم ما قصد دارد پیش نویس فروش به روز شده، جلسات حضوری با مشتریان بالقوه را ترتیب دهد و پرزنت های خلاقانه ای را برای جذب مشتریان فعلی به روشی جدید برنامه ریزی کند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *