بازارهای هدف گروههایی از مصرفکنندگان با جمعیت آماری و ویژگیهای خاص هستند که توسط محصولات و خدمات هدف قرار میگیرند. با شناسایی بازار هدف، کسبوکار شما میتواند پیامها و تلاشهای تجاری خود را به گونهای تنظیم کند که آنها را جذب کند. یادگیری بیشتر در مورد بازارهای هدف می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا در فروش و بازاریابی خود موثرتر باشد و شانس موفقیت شما را افزایش دهد.
در این مقاله بررسی میکنیم که چرا بررسی نمونههای بازار هدف مهم است، ملاحظاتی را که میتوانید در هنگام ایجاد بازار هدف خود در نظر بگیرید، کشف میکنیم که چگونه بازار هدف خود را تحقیق کنید و تبلیغات ایجاد کنید، و یک نمای کلی از نمونههایی را برای توجه شما ارائه میکنیم.
مطالب مرتبط: نحوه ایجاد یک استراتژی بازار هدف (و اهمیت آن)
چرا بررسی یک نمونه بازار هدف مهم است؟
مرور یک نمونه بازار هدف می تواند در هنگام تلاش برای ایجاد نمونه خود با اطلاع رسانی به شما از جزئیات و توصیفاتی که دیگران استفاده می کنند مفید باشد. بررسی این اطلاعات همچنین میتواند به شما کمک کند تا بینشی نسبت به تلاشهای رقبای خود داشته باشید و به شما کمک کند که تمام اطلاعات مهم را درج کنید. هنگامی که بازارهای هدف خود را مشخص کردید، می توانید آنها را در استراتژی های فروش و بازاریابی خود پیاده سازی کنید تا به موثرتر شدن آنها کمک کنید.
ملاحظات در هنگام ایجاد بازار هدف
در اینجا لیستی از ملاحظاتی است که می توانید هنگام ترسیم یک بازار هدف رعایت کنید:
۱.در نظر بگیرید چه کسی در نزدیکی کسب و کار شما زندگی می کند
تعیین کنید که آیا مردم منطقه شما می توانند به محصولات و خدماتی که ارائه می دهید دسترسی داشته باشند یا خیر. همچنین می توانید برای تعیین اینکه آیا رقابتی در این نزدیکی وجود دارد، تحقیق کنید. به خاطر داشته باشید که افراد محلی به احتمال زیاد به مشاغلی که قبلاً با آنها آشنا هستند وفاداری نشان می دهند.
مطالب مرتبط: شناخت مشتری (۱۰ راه برای شناخت آنها)
۲.متوسط درآمدهای منطقه را در نظر بگیرید
تعیین کنید که آیا افرادی که در نزدیکی کسب و کار شما زندگی می کنند درآمد قابل تصرفی برای خرید مداوم دارند یا خیر. در نظر بگیرید که آیا مایلید قیمت های خود را مطابق با درآمد منطقه تنظیم کنید یا خیر. میتوانید به گروههای خاصی، مانند سالمندان، که درآمدشان به اندازه گروههای دیگر در منطقه شما نباشد، تخفیف دهید یا معامله به مثل کنید.
مطالب مرتبط: قیمت گذاری در بازار چیست؟ تعریف، مزایا و نکات
۳.گروه های سنی منطقه خود را در نظر بگیرید
ببینید آیا خانواده هایی با فرزندان در نزدیکی کسب و کار شما زندگی می کنند یا خیر. سعی کنید بفهمید که آیا این منطقه ساکنانی دارد که دانشجویان دانشگاه، افراد در سن کار یا سالمندان باشند. گروههای سنی خاص به احتمال زیاد خریدهای خاصی انجام میدهند یا از خدمات خاصی خوششان می آید. به عنوان مثال، منطقهای که با دانشجویان دانشگاه پر شده است، مکان بهتری برای باز کردن یک کافه با موسیقی بلند تا ساعات پایانی است تا منطقهای که سالمندان یا خانوادههایی با بچههای کوچک پر جمعیت هستند.
مطالب مرتبط: بازاریابی روانشناختی در مقابل جمعیت شناختی (با مثال)
تحقیق در مورد بازار هدف
برای تحقیق در مورد بازار هدف می توانید از نظرسنجی آنلاین و حضوری استفاده کنید. در نظر بگیرید که آیا نظرسنجی از شرکت کنندگان پولی موثرتر است یا داوطلبان . نظرسنجی ها معمولاً چند گزینه ای هستند و از شرکت کنندگان سؤالات مختلفی در مورد ترجیحات، رفتارها و جمعیت شناسی آنها می پرسند.
شما می توانید در ازای بازخورد شرکت کنندگان در نظرسنجی نمونه ای از محصولات و خدمات خود را ارائه دهید. در نظر بگیرید که از شرکت کنندگان در نظرسنجی بخواهید از ۱۰ امتیاز بدهند یا از آنها بخواهید که یک پاراگراف بنویسند و در مورد نظر خود بحث کنند. این تحقیق برای شناسایی عیوب در کسب و کار قبل از اینکه محصول یا خدمات آن به طور گسترده در دسترس عموم قرار گیرد، حیاتی است. از اطلاعات جمع آوری شده از تحقیقات خود برای تطبیق کسب و کار، محصول یا خدمات برای ارائه بالاترین سطح ممکن رضایت مشتری استفاده کنید.
مطالب مرتبط: تحلیل بازار هدف چیست؟ (همراه با راهنمای ایجاد یک)
ایجاد تبلیغات شما
هنگام توسعه تبلیغات، بیلبوردها، آگهیها و سایر اشکال تبلیغات، از افراد، پیامها و تصاویری استفاده کنید که بازار هدف را نشان میدهند. هدف از تبلیغات متقاعد کردن مشتریان بالقوه است که شما یک محصول یا خدمات را به طور خاص برای آنها طراحی کرده اید. تبلیغات موثر می تواند کمک کند به نشان دادن اینکه چگونه محصول یا خدمات شما می تواند به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کند .
بیشتر بخوانید: نحوه انجام تحقیقات بازار با ۶ مرحله هدایت شده
نمونه های بازار هدف
در اینجا لیستی از نمونه هایی از بازارهای هدف و نحوه استفاده از آنها برای بررسی شما آورده شده است:
۱.بازار هدف فروشگاه لباس بچه گانه
فروشگاههای لباس کودکان اغلب در محلههای مرفه با مدارس و مهدکودکها موفق میشوند. داستانهای لباس کودکان معمولاً یک پایگاه مشتری از والدین در سن کار دارد. این بازار هدف به طور مداوم از فروشگاههای کودکان بازدید میکند تا بتوانند با قد بلندتر شدن و بزرگتر شدن فرزندان خود، خرید کنند. در اینجا مثالی از نحوه شناسایی بازار هدف فروشگاه کودک و تنظیم کسب و کار خود با آنها آورده شده است:
شرکت Baby Blue Children دارای یک پایگاه مشتریان هدف از والدین با فرزندان در حال رشد است. این کسبوکار قیمتهای آنها را مناسب نگه میدارد تا برای والدین جذاب باشد، که یا مستقیماً برای فرزندان خود خرید میکنند یا به فرزندانشان کمک هزینه میدهند تا خودشان لباس بخرند. در بروشور یا بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت Baby Blue Children، مدل لباس کودکان و نوزادان با چهره های خندان است. این کمک می کند تا والدین را متقاعد کنید که خرید اقلام از این فروشگاه خاص راهی برای خوشحال کردن فرزندانشان است.
مطالب مرتبط: ۱۰ مهارت کلیدی کارآفرینی که برای راه اندازی یک کسب و کار به آنها نیاز دارید
۲.بازار هدف یک فروشگاه شمع و صابون لوکس
فروشگاه های شمع و صابون لوکس اغلب در محله های مرفهی که مردم خانه های مجلل دارند یا اجاره می کنند، موفق می شوند. مغازههای اقلام لوکس معمولاً دارای یک پایگاه مشتری از زنان با درآمد ثابت هستند، اگرچه گاهی اوقات ممکن است مردان نیز شامل شوند. این بازار هدف به طور مداوم خرید می کند و شمع یا صابون برای خانه خود و به عنوان هدیه برای دیگران می خرد. در اینجا مثالی از نحوه شناسایی یک فروشگاه شمع و صابون لوکس و شناسایی بازار هدف خود و هدف قرار دادن تبلیغات و محصولات خود بر این اساس آورده شده است:
The Light of Luxury Shop دارای یک پایگاه مشتریان هدف از زنان است که اقلامی را برای خانه خود خریداری می کنند. در یک بروشور یا بیلبورد تبلیغاتی The Light of Luxury Shop،مدل ها زنانی هستند که در اوایل تا اواسط دهه چهل زندگی خود را دارند و خانه های خود را با شمع ها و صابون های خریداری شده از مغازه تزئین می کنند. آنها از خریدهای خود خوشحال به نظر می رسند و از ظاهر خانه های خود راضی هستند.این امر زنان دیگر را متقاعد می کند که برای دستیابی به ظاهری مشابه و با کیفیت،اقلامی را از The Light of Luxury Shop بخرند.
بیشتر بخوانید: چگونه یک برنامه توسعه استراتژیک کسب و کار تدوین کنیم
۳.بازار هدف برای کارواش
کسبوکارهای کارواش اغلب در محلههایی به موفقیت میرسند که مردم ماشینهایی دارند یا اجاره میکنند که برای رانندگی به محل کار یا به عنوان بخشی از کارشان استفاده میکنند. یک کارواش معمولاً دارای یک پایگاه مشتری از افراد شاغل است که درآمد قابل تصرفی برای نگهداری از وسایل نقلیه خود دارند. این بازار هدف به طور مرتب از کارواش بازدید می کند تا وسایل نقلیه خود را به طور حرفه ای در خارج و داخل تمیز کنند. در اینجا مثالی از نحوه تصمیم گیری یک کارواش بر اساس رفتار بازار هدف خود آورده شده است:
کارواش Squeaky Clean یک پایگاه مشتری هدف از افراد حرفه ای دارد که با ماشین هایی کار می کنند که برای رفت و آمد و زندگی روزمره خود از آنها استفاده می کنند. این کسبوکار نرخهای خود را ثابت نگه میدارد تا مشتریان بتوانند برای یک کارواش معمولی بودجه داشته باشند و بدانند چه انتظاری دارند. در بروشور یا بیلبورد تبلیغاتی Squeaky Clean Car Wash، مدل ها مشتریانی خندان و راضی هستند که در ماشین های تمیز خود نشسته اند. این به انتقال این ایده کمک می کند که اکثر مردم به طور منظم وسایل نقلیه خود را تمیز می کنند و مشتریان بالقوه را تشویق می کند که همین کار را انجام دهند تا تنها آنها نباشند که وسیله نقلیه کثیفی دارند.
مطالب مرتبط: سوالات تحقیقات بازار (با تعریف و مثال)
۴.بازار هدف برای پیتزا فروشی
پیتزافروشی ها اغلب در دانشکده و شهرک های دانشگاهی یا در مناطقی که جمعیت نوجوان زیادی دارند، موفق می شوند. اغلب مشتریان پیتزا فروشی معمولاً از پیتزای بیرون بر لذت می برند زیرا سریع و خوشمزه است. این بازار هدف به طور مداوم برای مهمانی ها و گروه های مطالعه پیتزا خریداری می کند. در اینجا مثالی از نحوه شناسایی و ارائه خدمات یک پیتزافروشی به بازار هدف خود آورده شده است:
Perfect Pizza Party بازار هدفی از دانشجویان دانشگاه ها و کالج های محلی دارد. این کسبوکار قیمتهای خود را پایین و ثابت نگه میدارد تا دانشآموزانی را که اغلب برشهای بیرونبر و پیتزای کامل را برای خوردن به عنوان بخشی از برنامههای شلوغ خود میخرند، مورد توجه قرار دهد. در یک بروشور یا بیلبورد تبلیغاتی Perfect Pizza Party، مدلها دانشآموزانی هستند که در یک محیط اجتماعی آرام، پیتزاهای خوشمزه میخورند و لذت میبرند. این امر سایر دانشآموزان را متقاعد میکند که از Perfect Pizza Party پرفکت پیتزا سفارش دهند تا به همان تجربهای آرام و اجتماعی در زندگی خود دست یابند.
۵.بازار هدف یک کتابفروشی
کتابفروشی ها اغلب در شهرهایی با جمعیت متوسط یا بالا موفق می شوند. کتابفروشی ها معمولاً یک پایگاه مشتری از نوجوانان و بزرگسالان در سن کار دارند. این بازار هدف به طور مداوم رسانه های چاپی را برای نیازهای آموزشی و سرگرمی خود خریداری می کند. آنها همچنین ممکن است اقلامی را به عنوان هدیه برای دیگران خریداری کنند. در اینجا مثالی از نحوه استفاده یک کتابفروشی از اطلاعات بازار هدف خود برای تصمیم گیری تجاری آورده شده است:
Bookworm’s Heaven یک پایگاه مشتری هدف شامل دانشجویان و بزرگسالان شاغل با درآمد قابل تصرف دارد. در یک بیلبورد تبلیغاتی Bookworm’s Heaven، مدلها دانشآموزان و بزرگسالانی هستند که کتاب میخوانند و درگیر آنچه میخوانند به نظر میرسند و نشان میدهد که مغازه دارای کالاهای محرک فکری است. این کار دیگران را در بازار هدف متقاعد میکند که مطالب خواندنی را از Bookworm’s Heaven خریداری کنند تا تجربهای سرگرمکننده و روشنگر داشته باشند.