مهارت های کار گروهی (با تعریف و مثال)

مهارت های کار گروهی (با تعریف و مثال)

مهارت های کار گروهی در هر حرفه ای، صرف نظر از صنعت شما، ضروری است. کار در یک تیم با همکاران، مدیران و مشتریان می تواند به شما کمک کند تا یک محیط کاری ایده آل ایجاد کنید که منجر به موفقیت می شود. این مقاله توضیح می‌دهد که مهارت‌های کار گروهی چیست، چرا آنها مهم هستند و نکاتی در مورد بهبود مهارت‌های کار گروهی ارائه می‌دهد.

مهارت های کار گروهی چیست؟

مهارت‌های کار گروهی به توانایی‌ها و ویژگی‌هایی اشاره دارد که کار کردن با دیگران را برای شما آسان‌تر می‌کند. این شامل توانایی شما برای ادغام و کار خوب با دیگران در طول پروژه ها، جلسات یا سایر همکاری ها می شود. همچنین شامل مهارت های اساسی مانند توانایی شما در مسئولیت پذیری، گوش دادن فعال و برقراری ارتباط خوب است. مانند همه مهارت ها، مهارت های کار گروهی را می توان با تمرین و تجربه توسعه داد و بهبود بخشید.

مطالب مرتبط:

  • ۹ روش هوشمند برای کار موثر با دیگران
  • مهارت های ۱۸ نفر برای یک محیط کاری مولد
  • ۶ نوع مختلف تیم (با نمونه کار تیمی)

چرا مهارت های کار گروهی مهم است؟

مهارت های کار گروهی مهم هستند زیرا به شما این امکان را می دهند که به خوبی با دیگران برای رسیدن به اهداف تیم کار کنید. حتی در مستقل ترین مشاغل، باز هم باید با دیگران تعامل داشته باشید و برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری کنید. این می تواند شامل همکاران، مدیران و مشتریان باشد. در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که چرا مهارت های کار گروهی مهم است:

وحدت را تقویت کنیم

کار گروهی خوب فضایی را ایجاد می کند که دوستی را در بین افرادی تقویت می کند که در آن هنگام برای تمرکز روی یک هدف یا برنامه مشترک، همسو و با انگیزه هستند. آنها همکاری می کنند و حامی یکدیگر هستند. یک تیم مثبت و متحد به احتمال زیاد در دستیابی به اهداف خود موفق می شود.

تنوع و ارتباطات را ترویج می کند

مهارت های کار گروهی به گروه های مختلف افراد اجازه می دهد تا گرد هم آیند و برای رسیدن به یک هدف مشترک کار کنند. تنوع به تیم ها امکان دسترسی به دیدگاه ها و مهارت های جدیدی را می دهد که در غیر این صورت ممکن بود نداشتند. فرصت های جدیدی را برای خلاقیت، حل مسئله و همکاری باز می کند. به اشتراک گذاری ایده های متنوع و منحصر به فرد می تواند به موفقیت یک تیم کمک کند و به آنها در دستیابی به اهداف شرکت کمک کند.

بهبود راندمان و بهره وری

گنجاندن مهارت های کار گروهی در استراتژی های محل کار باعث می شود کارمندان موثرتر و کارآمدتر شوند. کارمندان وظایف را به صورت جداگانه بر اساس مهارت های خود در تیم انجام می دهند تا از کارایی خروجی اطمینان حاصل کنند و آن اهداف به موقع تکمیل شوند. این باعث دستیابی به اهداف می شود و بهینه سازی عملکرد را افزایش می دهد.

مطالب مرتبط: یک بازیکن خوب تیم چه ویژگی هایی دارد؟

نمونه هایی از مهارت های کار گروهی

مهارت های کار گروهی ترکیبی از بسیاری از مهارت های نرم است که می تواند در طول زمان توسعه یابد. در اینجا چند نمونه از مهارت های کلیدی کار گروهی آورده شده است:

ارتباط

ارتباط یکی از جنبه های کلیدی کار گروهی موفق است. ارتباط باز و شفاف به یک تیم اجازه می دهد تا به طور موثر با هم کار کنند و به اهداف خود برسند. با برقراری ارتباط موثر، می توانید بهتر هماهنگ کنید، بر چالش ها غلبه کنید، اختلافات را حل کنید و در رسیدن به اهداف تیم خود موفق شوید.

مطالب مرتبط: مهارت های ارتباطی: تعاریف و مثال ها

مدیریت زمان

مدیریت زمان خوب با مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی در یک تیم همراه است. یک تیم خوب باید بتواند اهداف روشنی را تعیین کند و ضرب الاجل ها را رعایت کند. مدیریت مناسب زمان تضمین می کند که اولویت به وظایف صحیح داده می شود و به فرد مناسب واگذار می شود. همچنین نیاز به تعادل در ضرب الاجل های متعدد در یک محیط کاری سریع و مشارکتی را می طلبد. اگر همه اعضای تیم مهارت های مدیریت زمان خوبی داشته باشند، می توانند وظایف خود را به طور موثر انجام دهند و پروژه های خود را طبق برنامه پیش ببرند.

حل مسئله

حل مسئله در یک تیم شامل پذیرفتن نظرات مختلف و تفکر خارج از چارچوب است. با حفظ آرامش، تجزیه و تحلیل دیدگاه‌های مختلف و استقبال از ایده‌های جدید، می‌توان مسائلی را شناسایی کرد و بر چالش‌هایی غلبه کرد که ممکن است به تنهایی قابل گذر نبوده باشند.

گوش دادن فعال

کار در یک گروه مستلزم گوش دادن عمدی بدون قضاوت یا تعصب است. تشخیص آنچه سایر هم تیمی ها می گویند شما را قادر می سازد دیدگاه متفاوتی نسبت به چیزها داشته باشید و نسبت به آن احترام قائل باشید. این به شما امکان می دهد به درستی به مردم پاسخ دهید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی برای تصمیم گیری بهتر و آگاهانه تر ضروری است. همه جوانب یک موضوع را باید سنجید. این شامل گوش دادن فعالانه به همکارانتان برای دستیابی به موفقیتی است که تیم را به جلو می برد.

همکاری

ماهیت مهارت های کار گروهی این است که کار با هم در یک تیم آسان تر شود. گاهی اوقات این می تواند چالش برانگیز باشد، اما در عین حال، فرصت خوبی برای کشف دیدگاه ها و خلاقیت های مختلف است که بهره وری را تقویت می کند. همکاری با اعضای تیم میل به یادگیری و مشارکت را افزایش می دهد.

مطالب مرتبط: ترویج همکاری در محل کار: همه آنچه که باید بدانید

رهبری و مسئولیت پذیری

رهبری مناسب برای موفقیت یک تیم ضروری است. یک رهبر خوب می تواند برای اعضای تیم جهت انجام بهترین کار و غلبه بر چالش ها الهام بخش و انگیزه دهنده باشد . یک تیم پویا نیز مسئولیت نقش خود را در شرکت بر عهده می گیرد. احساس مسئولیت قوی در یک گروه باعث ایجاد یک محیط کاری سازنده تر و مثبت تر می شود که در آن همه به طور مساوی مشارکت می کنند.

مرتبط: مهارت های رهبری: تعاریف و مثال ها

همدلی

اعضای تیم باید همدلی و درک را نسبت به یکدیگر نشان دهند. در نظر بگیرید که خود را به جای دیگران بگذارید و دیدگاه او را درک کنید. این به شما این امکان را می دهد که تصمیمات بهتری در مورد تعاملات خود با آنها در تیم بگیرید و بهتر با هم کار کنید.

صداقت

صداقت در یک تیم همراه با مسئولیت پذیری و همکاری است. اگر همه اعضای تیم صریح و صادق باشند، همه پیشرفت پروژه را روشن خواهند کرد. صداقت به اعضای تیم اجازه می‌دهد تا مسئولیت مواردی را که اشتباه پیش می‌آیند بپذیرند، بنابراین تیم می‌تواند برای رفع مشکل با یکدیگر همکاری کند. گاهی صداقت مستلزم ارائه بازخورد و ارائه حقایق سخت است. ارائه بازخورد سازنده بسیار مهم است تا اعضای تیم شما بتوانند در آینده پیشرفت کنند.

مثبت بودن

ذهنیت مثبت برای هر یک از اعضای یک تیم مهم است. مثبت اندیشی با خوش بین بودن و اشتیاق به موفقیت، آهنگ موفقیت را تعیین می کند. همچنین منجر به محیط کاری شادتر می شود که بهره وری و موفقیت را تقویت می کند.

مطالب مرتبط: ۹ مهارت تیم سازی و چرایی اهمیت آنها (با نکات)

چگونه مهارت های کار گروهی خود را بهبود بخشید

مهارت های کار تیمی مانند هر مهارت دیگری است. آنها را می توان تمرین کرد و بهبود بخشید. در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های کار گروهی خود بردارید:

  1. پذیرای بازخورد باشید
  2. اهداف شخصی تعیین کنید
  3. راه حل محور باشید
  4. در مورد کار تیمی فعال باشید
  5. به عقاید دیگران احترام بگذارید
  6. فعالانه ارتباط برقرار کنید
  7. تصدیق و قدردانی کنید
  8. از بهترین ها بیاموزید
  9. فروتن باشید

۱. پذیرای بازخورد باشید

از همکاران و هم تیمی های خود بخواهید بازخورد سازنده ای در مورد عملکرد خود در تیم و هر چیزی که فکر می کنند می توانید بهبود ببخشید. گاهی اوقات پذیرش انتقاد ممکن است سخت باشد، اما مهم است که به نظرات همکاران خود گوش دهید و از آنها استفاده کنید. با پذیرفتن بازخورد از هم تیمی های خود، می توانید زمینه های بهبود را کشف کنید، برای بهبود آن مناطق قدم بردارید و به تیم خود کمک کنید.

۲. اهداف شخصی تعیین کنید

از بازخورد همکاران خود برای توسعه اهداف شخصی برای توسعه مهارت کار تیمی استفاده کنید. با ساختارمند بودن و سازماندهی شده بودن با اهداف خود، احتمال موفقیت شما افزایش یافته و در کار با تیم خود بهتر خواهید بود. یکی از راه های تعیین اهداف استفاده از روش اهداف هوشمند است .

۳. راه حل محور باشید

هنگام کار در یک تیم، باید روی راه حل ها تمرکز کنید. به دنبال بهترین راه ها برای غلبه بر چالش ها و حل مشکلات باشید . با تمرکز بر راه حل، از چالش هایی که تیم خود با آن ها مواجه است بیشتر آگاه خواهید شد و می توانید به طور فعال با هم تیمی های خود برای غلبه بر آنها کار کنید.

۴. در مورد کار گروهی فعال باشید

اگر می خواهید مهارت های کار گروهی خود را بهبود ببخشید، باید آنها را تمرین کنید. بهترین راه برای انجام این کار این است که به دنبال فرصت هایی برای کار گروهی باشید. با مدیر خود در مورد فرصت هایی برای مشارکت بیشتر در پروژه های تیمی صحبت کنید. اگر پیشنهاداتی برای همکاری با تیم خود دارید، آنها را به مدیر خود پیشنهاد دهید. هر چه زمان بیشتری را به کار گروهی اختصاص دهید، فرصت های بیشتری برای استفاده از مهارت های کار گروهی و بهبود آنها خواهید داشت.

۵- به عقاید دیگران احترام بگذارید

گاهی اوقات، رد ایده های دیگران آسان است، زیرا فکر می کنید بهتر می دانید. با این حال، یکی از جنبه های اساسی کار گروهی احترام گذاشتن و استقبال از ایده های تیم است. سعی کنید فعالانه به نظرات هم تیمی های خود گوش دهید و به آنها احترام بگذارید. محاسن ایده آنها را به دقت در نظر بگیرید و ببینید که آیا این راه حل مناسبی برای چالش هایی است که تیم شما با آن مواجه است.

۶. فعالانه ارتباط برقرار کنید

مهمترین مهارت کار گروهی ارتباط است . برقراری ارتباط موثر با هم تیمی های خود اطلاعات را منتقل می کند، آنها را از مسائل مطلع می کند و بازخورد می دهد. ارتباطات بیشتر به معنای اطلاعات بیشتر در دسترس همه اعضای تیم است. این کار باعث می شود که کارها به خوبی پیش برود و اطمینان حاصل شود که همه از وضعیت فعلی پروژه آگاه هستند.

۷. تصدیق و قدردانی کنید

این مهم است که در حین کار با هم تیمی های خود،آنها را به رسمیت بشناسید و از آنها قدردانی کنید. با انجام این کار، ارتباط خود را با هم تیمی های خود توسعه می دهید و به آنها اجازه می دهید بدانند که برای مشارکت آنها ارزش قائل هستید. این یک محیط تیمی مثبت و خوشایند را ایجاد می کند. این به تیم شما کمک می کند تا بیشتر با هم کار کنند و احتمال موفقیت شما را بیشتر می کند.

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد و حفظ یک محیط کاری مثبت

۸. از بهترین ها درس بگیرید

اگر می‌خواهید مهارت‌های کار گروهی خود را بهبود ببخشید، گاهی اوقات به دنبال موفق‌ترین بازیکنان تیم در تیم یا سازمانتان می‌شوید. به نحوه ارتباط آنها با دیگران، سازماندهی خود و غلبه بر چالش ها توجه داشته باشید. سعی کنید برخی از رفتارهای آنها را در مهارت های کار گروهی خود ادغام کنید و باید شاهد بهبود نحوه کار با دیگران باشید.

مطالب مرتبط: هفت مزیت کار گروهی در محل کار (با مثال)

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: