بازاریابی فنی چیست؟ (تعریف و ۶ نکته)

بازاریابی فنی چیست؟ (تعریف و 6 نکته)

بازاریابان از تکنیک های بسیار متنوعی برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده می کنند. این تکنیک‌ها اغلب بر اساس صنعتی که در آن کار می‌کنند، اهداف اولیه و مخاطبانشان متفاوت است. اگر در زمینه تبلیغات کار می کنید یا در این زمینه شغلی را دنبال می کنید، ممکن است از یادگیری بازاریابی فنی بهره مند شوید.

در این مقاله، توضیح می‌دهیم که بازاریابی فنی چیست، درباره چرایی اهمیت آن بحث می‌کنیم، زمان مناسب استفاده را فهرست می‌کنیم و نکاتی را برای کمک به شما در توسعه کمپین‌های بازاریابی فنی موثر ارائه می‌کنیم

مرتبط: ترکیب بازاریابی: هنر استفاده از ۴ PS بازاریابی

بازاریابی فنی چیست؟

بازاریابی فنی شامل ترویج ویژگی ها و مشخصات یک محصول یا خدمات است.این نوع خاص از بازاریابی جنبه‌های فنی را برجسته می‌کند که افراد با درک اولیه از محصول یا خدمات ممکن است از آن استقبال کنند.در حالی که اکثر انواع بازاریابی شامل اصطلاحات تخصصی نیستند، بازاریابی فنی ممکن است از برخی از این کلمات یا عبارات کلیدی برای ارائه توضیحات کافی استفاده کند.

به عنوان مثال، یک تبلیغ برای یک تلویزیون جدید ممکن است شامل اطلاعات فنی در مورد تراکم پیکسل، وضوح تصویر، اندازه نمایشگر و نرخ پردازش باشد. همه اینها عوامل مهمی هستند که مصرف کنندگان ممکن است قبل از خرید تلویزیون جدید در نظر بگیرند.

مطالب مرتبط: فناوری بازاریابی چیست؟ (با انواع و نکات)

چرا بازاریابی فنی مهم است؟

بازاریابی فنی یک استراتژی مفید برای جذب مشتریانی است که درک خوبی از نحوه عملکرد یک محصول یا خدمات دارند. در حالی که ارائه یک نمای کلی ممکن است برای جذب مشتریان جدید که تجربه کمی در استفاده از محصولات یا خدمات مشابه دارند کافی باشد، متقاعد کردن مشتریانی که می دانند به دنبال چه ویژگی هایی هستند نیاز به اطلاعات دقیق تری دارد.

برای مثال، شخصی که قبلاً هرگز دوربین دیجیتال تک لنز رفلکس (DSLR) نداشته است، ممکن است تبلیغاتی را ترجیح دهد که خلاصه‌ای سریع از اساسی‌ترین ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد. با این حال، یک عکاس حرفه‌ای ممکن است بخواهد در مورد جنبه‌های فنی خاصی مانند محدوده ISO، نوع سنسور و پردازنده تصویر، سرعت شاتر و پوشش فریم بداند. استفاده از تکنیک های بازاریابی فنی می تواند به شما کمک کند تخصص و اقتدار خود را نشان دهید تا بتوانید با مشتریان با تجربه اعتماد کنید.

هنگامی که از بازاریابی فنی استفاده کنید

بازاریابی فنی برای استفاده در هر زمانی که مشتری ممکن است ارزشی در درک مشخصات دقیق یک محصول یا خدمات پیدا کند مناسب است. به عنوان مثال، بازاریابی که با خدمات الکترونیک و خدمات مالی کار می کنند، اغلب از بازاریابی فنی برای ارائه مشخصات دقیق به مشتریان بالقوه استفاده می کنند. شرکت هایی که انواع محصولات و خدمات زیر را ارائه می دهند نیز ممکن است از ترکیب بازاریابی فنی در استراتژی های تبلیغاتی خود بهره مند شوند:

  • مخابرات
  • ابزارهای برقی
  • وسایل نقلیه
  • اپلیکیشن ها و برنامه های نرم افزاری
  • مصالح ساختمانی و ساختمانی
  • سیستم های کامپیوتری

بازاریابی فنی در مقابل بازاریابی غیر فنی

تفاوت در استفاده از پلتفرم ها در دستیابی به مشتریان است. بازاریابی فنی از پلتفرم های آنلاین برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده می کند. در حالی که بازاریابی غیر فنی روش های سنتی مانند چاپ، پست مستقیم و بیلبوردها است.

بازاریابی فنی زمانی است که یک شرکت از رسانه های اجتماعی، ایمیل و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک استفاده می کند. به دلیل تغییرات تکنولوژیکی در زندگی ما محبوب شده است. هر دو پلتفرم بازاریابی مزایا و معایب خود را دارند. اما امروزه استفاده از بازاریابی فنی موثرتر است. شما می توانید با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و می توانید در زمان و همچنین منابع خود صرفه جویی کنید.

۶ مهارت فنی بازاریابی

در زیر مهارت های فنی بازاریابی مورد نیاز برای موفقیت یک شرکت آورده شده است. بازاریابان برای انجام موفقیت آمیز بازاریابی فنی باید این مهارت ها را کسب کنند.

سئو فنی

بهینه‌سازی موتور جستجو(سئو) زمانی است که وب‌سایت‌ها در رتبه اول یا رتبه ۱ موتور جستجو قرار دارند. زمانی که کسی به دنبال راه حلی برای یک مشکل است، این کانال مهمی برای بازاریابان است. یکی از اجزای سئو، سئوی فنی است.

سئوی فنی بیشتر در مورد حفظ وب سایت در پشت صحنه است. این در مورد اطمینان از سازگاری سایت با موبایل، استفاده از SSL(پروتکل امنیت اینترنتی مبتنی بر رمزگذاری) و رفع مشکلات محتوای تکراری است. علاوه بر این، بازاریابان همچنین باید بدانند که چگونه یک وب سایت را سرعت بخشند و نقشه های XML(زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر) ایجاد کنند. همه اینها برای این است که وب سایت این شرکت برای موتورهای جستجو بهتر باشد.

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک(PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC Advertising) به تبلیغات پولی در اینترنت اشاره دارد. اینجا جایی است که کاربران روی این تبلیغات کلیک می کنند و تبلیغ کنندگان هزینه ای را پرداخت می کنند. این یک استراتژی است که برای جذب خریداران احتمالی خرید از سایت شما استفاده می شود. تبلیغات موتورهای جستجو و فیس بوک فرم های محبوب تبلیغات پرداخت به ازای کلیک هستند.

بازاریابی فنی شامل PPC است و PPC در حال رشد است. فرصت‌ها در این زمینه در حال گسترش هستند، اگرچه متخصص پرداخت به ازای کلیک کار آسانی نیست. مهارت های مورد نیاز در این زمینه، مهارت های تحلیلی قوی است. کمپین های PPC بر هدف گذاری مخاطبان فنی تکیه دارند.

تبلیغات PPC بیشتر در مورد سرهم بندی با Google Ads و Facebook Ads Manager  است. اینها ابزار تجارت هستند. شما در تمام طول روز زمانی را صرف نگاه کردن به اعداد و ایجاد صفحات گسترده در مورد عملکرد کمپین می کنید. تسلط بر ابزار بیشتر وقت شما را تشکیل می دهد تا گاهی اوقات ایجاد استراتژی.

تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده نحوه ارائه اطلاعات در قالب گرافیکی مانند نمودار دایره ای یا نمایش تصویری است. مدیریت سطح بالا می تواند تصمیمات عاقلانه ای بگیرد زیرا آنها داده ها را به صورت بصری می بینند. پس از آن، آنها می توانند نتیجه گیری های مربوطه را انجام دهند. اگر نحوه ایجاد تجسم داده ها را بدانید، به ذینفعان در انجام  دادن و انجام ندادن کارهای مهم  کمک می کنید.

اگر می دانید چگونه داده ها را دستکاری کنید، مانند یادگیری نحوه استفاده از SQL(زبان پرس‌وجوی ساختار یافته) و داده های پرس و جو، چیز خوبی است. هنگام یادگیری تجزیه و تحلیل داده ها، به فرآیندهای جمع آوری داده ها با دقت بیشتری نگاه کنید. اکسل ابزار رایج صفحه گسترده با تجزیه و تحلیل داده ها و ویژگی های تجسم است. برای صرفه جویی در زمان و رسیدن به نتایج مناسب، عملکردهای اساسی و فرمول مناسب را بدانید.

کدنویسی و برنامه نویسی

اگر می خواهید در بازاریابی فنی شغلی داشته باشید، درک برنامه نویسی اولیه مهم است. این به کارآمد بودن در زبان برنامه نویسی کمک می کند زیرا می توانید به خوبی با تیم خود ارتباط برقرار کنید. و ارتباطات یک مهارت مهم است که یک بازاریاب دیجیتال می داند.

درک HTML، CSS، جاوا اسکریپت یا پایتون راه درازی دارد. زمانی مفید است که بازاریابان بیشتر روی وب سایت ها کار کنند. HTML و CSS به مرورگر وب می گویند که چگونه محتوا را نمایش می دهد.

به عنوان یک بازاریاب، باید درک اولیه ای از نحوه ایجاد تغییرات جزئی در وب سایت ها یا برنامه ها داشته باشید. دانستن زبان های برنامه نویسی اسکریپت مانند Python، NodeJS و PHP برای خودکارسازی وظایف است.

درک اولیه از برنامه ها به بازاریابان اجازه می دهد تا همه جزئیات یک کسب و کار را بدانند. داشتن این مهارت بسیار مهم است به خصوص اگر در یک استارت آپ کار می کنید. این به شما امکان می دهد با تیم های داخلی خود به خصوص توسعه دهندگان وب بهتر ارتباط برقرار کنید.

ادغام ابزار

بازاریابی فنی شامل استفاده از ابزارهای متعدد در سبد مهارت شما می شود. بنابراین، این یک مهارت به عنوان یک بازاریاب فنی است که این ابزارها را برای اتوماسیون یکپارچه کنید. ادغام ابزارها زندگی کسب و کارها را آسان تر می کند. یک API (یا رابط برنامه نویسی کاربردی) به ابزارهای دیگر اجازه می دهد تا وظایف را خودکار کنند.

Integromat نمونه ای از یک پلتفرم ادغام است که به شما این امکان را می دهد. داده ها را از تبلیغات فیس بوک به برگه های گوگل ادغام کنید. یا داده‌های Gmail خود را به Google Sheets برسانید تا فرآیندهای تولید سرنخ سریع‌تر داشته باشید. یا هنگامی که شخصی از تجارت الکترونیک شما خرید می کند، یک اعلان پیامکی دریافت کنید. یادگیری API ها و یکپارچه سازی به بازاریابان فنی اجازه می دهد تا در عملیات بازاریابی کارهای بیشتری انجام دهند.

نگارش فنی

نگارش فنی یک ترتیب نوشتاری است که در آن ایده های پیچیده برای یک مخاطب خاص ساده می شود. بیشتر کارهای نگارش فنی شامل ایجاد یک پایگاه دانش و مستندات کاربر است. این صفحات برای به دست آوردن سرنخ نیست، بلکه برای حفظ کاربران فعلی یا مشتریان فعلی است. گفته شد، نگارش فنی بخشی ازسبد مهارت بازاریاب فنی است.

نوشتن شامل آموزش بازار و ارائه راهنمایی در مورد یک کار خاص است. آنها مهارت های تحقیقاتی قوی دارند، به خصوص بر اساس پایگاه کاربر فعلی خود. ایجاد حفظ رابطه با خریداران فعلی مهم است. بنابراین، وقتی شرکت‌های فناوری به‌روزرسانی‌ها را منتشر می‌کنند، کاربران فعلی آن‌ها را قبول می‌کنند.

۶  نکته برای ایجاد کمپین های بازاریابی فنی موثر

در اینجا شش راهنمایی اضافی برای کمک به توسعه کمپین های بازاریابی موثر فنی وجود دارد:

۱.ارائه آموزش تیم فنی

دموها، ارائه ها و جلسات آموزشی فنی را برای سایر اعضای تیم بازاریابی و فروش خود ارائه دهید. این می تواند به شما کمک کند اطمینان حاصل کنید که همه از جنبه های فنی محصولات یا خدماتی که شما تبلیغ می کنید، درک اساسی دارند. همچنین می تواند توانایی تیم شما را برای پاسخ به سوالات مشتریان به صورت آنلاین و توسعه استراتژی های محتوای اطلاعاتی بهبود بخشد. این می تواند به شما در ایجاد اعتبار نزد مشتریان بالقوه کمک کند.

مطالب مرتبط: ۳۷ اصطلاح فنی که همه باید بدانند

۲.توسعه یک طرح بازاریابی جامع

سعی کنید در هر مرحله از سفر خریدار برای مردم محتوا ایجاد کنید. این شامل افرادی می شود که ممکن است با جنبه های فنی محصولات شما آشنا باشند و همچنین افرادی که آشنایی ندارند. در حالی که بازاریابی فنی یک ابزار عالی است، زمانی که با سایر تکنیک های بازاریابی عمومی تر ترکیب شود بهترین کارایی را دارد. این می تواند به شما کمک کند تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

علاوه بر این، مشخص کنید که اعضای باهوش فناوری از مخاطبان هدف شما از چه پلتفرم های آنلاین یا رسانه هایی لذت می برند.به عنوان مثال، اگر در حال بازاریابی یک صفحه صوتی جدید برای مهندسان حرفه ای صدا هستید، ممکن است تبلیغات فنی بیشتری برای مجلات و وب سایت هایی که برای نوازندگان طراحی شده اند ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن یک طرح بازاریابی: راهنمای گام به گام (با مثال)

۳.روی داستان سرایی تمرکز کنید

در حالی که مطمئناً می‌توانید جنبه‌های فنی و مشخصات محصولات و خدماتی را که تبلیغ می‌کنید فهرست کنید، توضیح اینکه چرا این ویژگی‌ها مهم هستند می‌تواند قانع‌کننده‌تر باشد. بر روی مزایایی که مشتریان ممکن است بر اساس این جنبه های فنی دریافت کنند، تمرکز کنید. سپس داستانی پیرامون این مزایا بسازید تا آنها را به‌طور به یاد ماندنی برجسته کنید.

مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان

۴.مطالعات موردی را بگنجانید

به اشتراک گذاری مطالعات موردی می تواند راهی قدرتمند برای برجسته کردن جنبه های فنی یک محصول یا خدمات باشد.مشتریان یا مشتریانی را که از استفاده از محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنید سود برده‌اند، شناسایی کنید. سپس با آنها مصاحبه کنید تا بدانید چه ویژگی های خاصی از آنها مفیدتر است.می‌توانید این محتوا را از طریق عکس‌ها، ویدیوها، پست‌های وبلاگ یا پادکست‌ها ثبت کنید تا هر مطالعه موردی را در برنامه بازاریابی فنی خود بگنجانید.

۵.حقایق کلیدی و داده های فنی را ارائه دهید

روی برجسته کردن حقایق کلیدی و داده های فنی در هر یک از تبلیغات خود تمرکز کنید.شامل اعداد، آمار و منابع معتبر برای پشتیبان گیری از ادعاهای خود باشید.برای مثال، اگر در حال بازاریابی یک وسیله نقلیه جدید هستید که می‌خواهید مشتریان بالقوه بدانند ایمن است، ممکن است ویژگی‌های فنی مانند نظارت بر نقاط کور و چراغ‌های جلوی تطبیقی را برجسته کنید، اما می‌توانید نتایج تست تصادف را نیز درج کنید یا به اشتراک بگذارید که برنده جایزه برتر شده است.جایزه Safety Pick از یک خبرگزاری معروف برای برجسته کردن این ویژگی ها.این می تواند به شما در ایجاد اعتبار و افزایش اعتماد مصرف کنندگان به برند شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: مطالعه موردی چیست؟ به علاوه ۱۵ ایده مطالعه موردی که می توانید برای شروع استفاده کنید

۶.بر عملکرد خود نظارت کنید

 در نهایت، عملکرد خود را با دقت زیر نظر بگیرید. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را که می توانید در هر کمپین ردیابی کنید، شناسایی کنید. برخی از نمونه‌های محبوب KPIهای بازاریابی شامل برداشت‌ها، تعاملات، کلیک‌ها، سرنخ‌ها و تبدیل‌ها هستند. از این اطلاعات برای تهیه گزارش های ماهانه یا فصلی استفاده کنید که به شما کمک می کند تا موفقیت تلاش های خود را ارزیابی کنید. همچنین می توانید در پایان هر کمپین بازاریابی فنی یک گزارش ایجاد کنید. توجه داشته باشید که مخاطبان هدف شما با چه نوع محتوایی بیشتر درگیر هستند و در کجا ممکن است فرصت هایی برای بهبود وجود داشته باشد. این می تواند به شما در بهینه سازی استراتژی های بازاریابی خود در طول زمان کمک کند.

آخرین مطالب
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *